Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen entisöintini: KTM Jupiter 1962 skootteri  (Luettu 24578 kertaa)

Huhtikuu 06, 2020, 21:53:39 ip
Vastaus #15

Juha Keski-Petäjä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei oo Maguran kahvat alunperin tuossa. Mulla ainakin oli ZKW, samaa kahvaa oli käytössa jossakin Helkaman mallissa.
Olisko ollu skootteri versiossa.

Tuossa vaihdekahvan runko osan päällä on kotelo jossa on painonapit töötille ja sammuttimelle ja valonvaihtokytkin.
Kytkin- ja etujarruvipu on umpivalu alumiinia.

t. Roope KP
Roope KP

Huhtikuu 07, 2020, 10:35:34 ap
Vastaus #16

Mika Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voimakoneella on ögland-mopojen vipuja ja myös magura-kahvan korjaussarjoja, joissa2- ja 3-vaihteisen palikoita.
Kiitti tästä vinkistä, paikkahan pursuaa mahdollisia osalöytöjä! Taunolla ollut tosissaan tyylikäs menopeli -70 luvulla!

Huhtikuu 07, 2020, 18:25:56 ip
Vastaus #17

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voisiko tämä katkaisija olla tuollaisesta?

On ZKW...ja lukee pat209217  ja sitten M1250M  (jos oikein tulkitsin)

On aika iso möykky-n. 65mm "pitkä".

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 07, 2020, 20:44:24 ip
Vastaus #18

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Taunon ajokki on ollut tehokkaampaa sorttia kun näkyy olevan moottoripyörän kilvissä.

Huhtikuu 07, 2020, 23:33:38 ip
Vastaus #19

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eihän tuo ole mitenkään voinut sopia senaikaisiin mopedisääntöihin. Eli on rekisteröity (kevyt)moottoripyöräksi. Mikä tuon merkikisi on laitettu papereissa. ? Grizner oli saksalainen mopedivalmistaja, (Saattoi tehdä isompiakin pyöriä. En ruvennut mistään tarkistamaan.) joka ilmeisesti myi tuota KTMää omalla nimellään. Jupiterina sitä ei varmasti ole missään muualla, kuin Suomessa myyty. Jupiter oli SOK:n tavaramerkki, jolla myytiin muilta ostettuja polkupyöriä, mopoja ja näköjään skoottereita. Täytyy sanoa, että en tiennyt , että tuollaisia on Suomessa myyty. Ymmärrettävästi ollut vaikea myytävä juuri siksi, että vaati ajokortin. 50 kuutioiset kevytmp:t oli täällä täysin väliinputoajia, koska niissä tietysti oli kaikki kulut samat kuin isommassakin ja vaati sen ajokortin. Esim Saksassa oli 3 eri luokkaa 50 kuutioisia. Kaikki vähän erilaisia käyttökuluiltaan. Hieno laitehan tuo on. Eikä näytä hassummalta projektilta.

Huhtikuu 08, 2020, 01:59:58 ap
Vastaus #20

Juha Keski-Petäjä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Justiin tommonen ku Markun kuvassa.

Kahvan runkoosa olis jo siinä, puuttuu enään kääntöosa ja vipu.

t. RoopeKP
Roope KP

Huhtikuu 08, 2020, 08:27:20 ap
Vastaus #21

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No kah!

Katselinkin noita vaijerin paikkoja,että onhan velmu on vehe.

No joutilas tämä mulle on-mistä lie kulkeutunutkin.

t. Markku

Huhtikuu 08, 2020, 21:48:01 ip
Vastaus #22

Mika Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kappas joo, melkonen vekotin. Tutkailin sen verran että vaihteenvalitsimen rungossa lukee Domino Brevettato ja kaasukahvassa ei lukenut mitään. Molemmat näyttäisivät olevan "kokonaiset" setit (ilman vipuja) mutta myöskin näyttää siltä että ne ovat eri paria. Sammutus- tai valokatkaisimia ei ole kyllä kummassakaan. Nyt pitäisi sitten selvitellä että onko niistä kumpikaan alkuperäinen / mopoon kuuluva kahva. Markku: olen kiinnostunut ostomielessä tuosta nappimokkulasta, mikäli se tähän mopoon kuuluu (Bing kuvalistassa oli kyllä useammassa juuri tuon näköinen vehjes). Laitellaan vaikka YV:tä! Seuraavaksi sitten tutkimaan kuvia että millaisia kahvoja tässä pitäis metsästää. Kiitos taas kaikille osallistuville mielenkiintoisesta datasta - huikee tietopankki tämä foorumi!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2020, 21:51:24 ip kirjoittanut Mika Lahtinen »

Huhtikuu 08, 2020, 22:20:19 ip
Vastaus #23

Mika Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt löytyi nettikaupasta tälläinen palikka, jossa olis kaikki kilkkeet valmiina ja valmistusvuosi olisi sama kun mopossa, eli -62. Siinä olis vipukin tallella, mutta nyt herää kysymys sitten vaihteiden lukumäärästä. Onko tämä johonkin aika samanlaiseen, ehkä isompaan, vai onko mopossa kolme vaihdetta?

Huhtikuu 08, 2020, 23:21:24 ip
Vastaus #24

Juha Keski-Petäjä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä mulla on ainakin kolmevaihteinen kone.

Tuossa sun nettikaupan kuvassa tuo kytkinosa on erilainen, mutta kääntöosa ja kytkinvipu on oikeat.

Kahvakumi taitaa olla Maguran.

ps. Tuolla edellisellä sivulla olevassa osuuskaupan mainoskuvassa lukee että 3,8hv 3-vaihteinen moottori.

Tuo kuvan moottoriversio on normi poljinkoneesta muutettu kiksiversio. Siinä kiksi polkastaan eteenpäin ja
poljinakselilla on jonkunmoinen palautinjousisysteemi. Näin jossai netissä kuvan sellasesta kerran.

Tuo Taunon laittamassa kuvassa on normi 3 käsivaihteinen taaksepäin polkastava kiksikone.
Luulen että suurin osa on ollu niitä suomessa.

t. RoopeKP
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2020, 23:36:05 ip kirjoittanut Juha Keski-Petäjä »
Roope KP

Huhtikuu 09, 2020, 14:58:40 ip
Vastaus #25

Mika Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitti RoopeKP, näyttää tosiaan siltä netissä myynnissä oleva kahva vastaa skootterissa nyt olevaa kaasukahvaa (kumin osalta ainakin). Tarkoitatko että tuossa löytämässäni kahvassa on tuo sähköpainikerasia erilainen? Onkohan se voinut olla tuollainen -62 mallissa, koska tuo verkkokaupasta löytynyt pitäisi olla nimenomaan -62 Gritzner DL / Ponny skootterista. Oliskohan muuten kenelläkään mitään värikoodeja vai onko ne kuinka mahdollisia ylipäätään löytää?

Huhtikuu 14, 2020, 20:16:35 ip
Vastaus #26

Juha Keski-Petäjä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pääsiäisen pyhinä kaivelin verstaalla laatikoita ja löysin uuden vaihdekahvan
rungon ja kääntöosan toki 2 vaihteisen. Sen voi muuttaa kyllä 3 vaihteiseksi.

Tuossa kuva myös omasta ZKW kahvasta.

t. RoopeKP

ps. toi 2 vaihteinen on joutilas.

Roope KP

Huhtikuu 15, 2020, 12:48:10 ip
Vastaus #27

Mika Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli nyt tilattua jo webbikaupasta 3-vaihteinen kahva, mutta siinä oleva "elektroniikkaboksi" näyttää erilaiselta. Boksia tarjottiinkin mulle jo erikseen joten sekin pitäisi olla hoidossa. Kiitos Roope kuitenkin, mä palaan YV:llä jos näyttää siltä että kahva jää joltain osin vajaaksi. EDIT: tulipa mieleeni, voiko noita vipuja kääntää ympäri ja asentaa toiselle puolelle? Mun kaasukahvasta puuttuu vielä vipu.

Huhtikuu 17, 2020, 14:45:50 ip
Vastaus #28

Juha Keski-Petäjä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei voi vaihtaa vipuja keskenään.
Kytkinvivussa on lukituskieli valettuna sinne keskelle.
Jarruvipu on vähän leveämpi ja kahvarunko menee vivussa keskelle.

t. RoopeKP

ps. Mulla voi olla vähän siipeensä saanu jarruvipu ZKW kahvaan.
Roope KP

Huhtikuu 18, 2020, 10:30:57 ap
Vastaus #29

Mika Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ps. Mulla voi olla vähän siipeensä saanu jarruvipu ZKW kahvaan.

Kehtaisitko pistää kuvan vaikka spostiin tai YV:llä?