Peräti 8-10 kertaa näköjään katsottu z:n teleskoopiöljyjen vaihtokuvia...wau...kiinnostus hurjaa
Noh,jonkinverran ajeltu,oisko 50-100km peräti ja pikkasen oudolta tuntunut tyhjäkäynnin vaellus ja pienet aivastelut muutenkin joka ei mitenkään paha ollut mutta absoluuttiselle sävelkorvalle liikaa,kas kun se viime
kesänä vaeltanut tai yskinyt yhtään ja koko laite toimi kuin japanilainen kello.
Aattelin josko vanhat bensat ,kaasareiden kertymät talven seisonta-aikana tai käyttämättömyys yleensä olisi syypää ja siitä elpyisi itsestään paikoilleen asettuen pikkuhiljaa,näinhän monesti näissä vanhuksissa käy jotka seisoo pitkään ja käyttöaste vaatimatonta tasoa että siitä ne paranee kunhan ajaa kilometrejä menemään.
Harrasteautossa käynyt juurikin näin eli käynti tasaantunut eikä hydrauliset nostajatkaan ,tai se oireillut yksi, enää klapise kylmänä vaan käy kuin ompelukone ja syynä lienee että tänä kesänä tullut ajettua harvinaisen usein.
Kawan käyntiongelmaa tuli tutkittua ja sitä ainoaa säätöruuvia säädeltyä mikä noissa keihineissä on ja jossa peräti puoli kierrosta säätövaraakin eli tässä ei päde edes viralliset säätöohjeet vaan kaasuttimet ovat erimoiset kirjoissa oleviin verrattuna joissa säätöruuvi oikeasti pyörii normaalisti kierroksia,tässä rajattu muoviklipsulla joka ruuvissa kiinni ollen samaa valuakin. Molempien kaasuttimien kyljestä löytyi leima jossa numerorimpsu kirjainten kera ja perässä lukee : proto.
Mikäs se sitten voisi aiheuttaa pientä vaellusta tyhjäkäyntiin ja vihjeen antoi tyhjäkäyntiruuvin säätö(joka yhteinen kaasuttimien välissä semmoinen iso nuppi ylöspäin)ja sattumalta tönäisin jotain siellä säätönupin tietämillä olevaa jolloin moottori yskäisi ja sammui.
Ahdas paikka ja eihän sinne oikein näekkään,käsikopelohommia etsiä nuppi käsiinsä ellei ota tankkia pois jolloin näkymät avautuu oikeinkin hyvin.
Oisko huono johtoliitos ...vai kumikurkkumurhetta?
Johdot oli hyvin orkkisliitoksissaan ja tankkinkin oli irti että pääsi tutkimaan johdotuksia tarkemmin mutta ei niistä mitään löytynyt silmämääräisesti.
Entäpän sitten ne kumikurkut?
Silmämääräisesti ok ja pehmeältäkin tuntuivat vielä yli 40v jälkeen mutta tankki kiinni,kone käyntiin ja starttipilottia ruiskimaan kumikurkkuihin&niiden liitoskohtiin ....jolloin käynti joko takerteli heti tai sammui koko laitos .
Jaahas,niinpä tietysti ja kuten tiedetään niin niitä ei kotikonstein korjailla tai ainakaan minä en enää rupea moiseen koska lopputulos on kaikkea muuta kuin varma saati katseenkestävä.
Nimimerkillä kokeiltu on korjailla ja aina samalla lopputuloksella....ei hyvä,roskiin ja uudet tilalle.
Ilmanputsariin vievät putket irti kaasreiden perästä ja kaasarit irti kurkkujen klemmarit irrottaen eli siinähän ne nyt olisi tyrkyllä ja teoriassa helposti käsillä.
Saadappa pian puoli vuosisataa kiinni olleet pehmeän oloiset ruuvit irti sylinterin päästä jotka ristipäillä ja tilaa niukanlaisesti edes lyhyelle meisselille saati miten saada painettua suoraan&voimalla ja käännettyäkkin nylppäämättä ruuveja..kerran kun lipsahtaa niin näkymät ruuvinkannassa sen mukaiset ja kaksi lipsahdusta rupeaa olemaan maksimi saada oikeaoppisesti irti.
Joo,toinen puoli tuli nylpättyä ruuvit tuhoten silleen perinteisesti mutta systeemejä hioen oikean puoleiset ruuvit aukeni napsahtaen kunhan rakenteli täsämälleen istuvasta irtokärjestä jota pikkasen vielä kopautti ristipään uraan ja siihen pieni räikkä vääntimeksi .
Ois kannattanut aloittaa heti tuolla tyylillä niin verta,hikeä ja kyyneleitä olisi säästynyt....
Tiukassa olivat,hapettuneet alumiiniin.
Käsin käännellen näkyi murtumiakin joita ei paikoillaan erottanut vaikka miten tutki muka tarkastikkin.
Eipä ihme jotta piukkasen jo rupesivat vuotamaan ja tuntuu että ne voi vuotaa kumin läpikin vaikka silmämääräisesti vikaa erota minkäänmoista.
Mistäpä z250 sitten löytyy uudet ja laadukkaat kumikurkut,hyvä kysymys.
Kohtuu harvinaista herkkua löytää ja ensimmäisenä tuli Ebaysta japanista tämä crutzimage jolta tuntuu löytyvät läjäpäin kumikurkkuja japanilaisiin ja onpahan tullut Gt380 moiset aikoinaan tilattuakkin...täyttä roskaa jotka kumia nähneetkään mutta mainostaa laadukkaina.
Yhden kesän jälkeen valtavasti halkeamia ja ei niitä saanut pitämään millään konstilla uunituoreeltaankaan sen hetken kun olivat ehjät eli eivät istuneet kuin alkuperäiset jonka näki jo vertaillessa orkkiksia niihin vierekkäin eli halvalla tehdyt "yleismallit".
Ei siis sieltä enkä innostunut myöskään veroista ja postin toimitusmaksuista tilata EU ulkopuolelta eli seuraavaksi myös USA jätettiin pois laskuista kuten UK:kin joissa näissä molemmissa ehkä kurkkuja olisi ollut myynnissäkin mutta loppuhinta olisi ollut suolainen puhumattakaan koska olisivat kotiovelle edes ilmaantuneet,ehkä Elokuussa postin tietäen tai haudottu pidempäänkin Hki Vantaalla.
Mitäs sitten kun nuo vaihtoehdot on pois ellei äärimmäisen pakko ja mitkään muiden mallien kumikurkut ei passaa mutta rinnakkaismalli Z305 kurkut kyllä kelpaisi vaan kyseistä mallia myytiin pääosin USA:ssa ollen käytännössä 1-1 tuon Z250 kanssa kaikinpuolin.
Pelastajaksi tuli Hollanti ja CMSNL joilta löytyi hyllystä mutta ei ne sen halvemmaksi tulleet mutta tulivat viikossa ollen Kawasakin alkuperäisvaraosia eikä tullitouhuja.
Onhan tuolta tullut tilattua joskus aiemminkin harrastepeleihin mutta sanotaanko jotta firman voittoprosentit kohdillaan kuten lähetyskulutkin mutta niin on laatukin ja toimitusvarmuus.
Vierekkäin vanhoihin verrattuna ovat just eikä melkein samanmoiset ollen myös ehjät ja pehmeät.
Täytyy värkätä kiinni jahka ehtii ja kertoa kokemuksia.