Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 614731 kertaa)

Huhtikuu 05, 2024, 21:24:58 ip
Vastaus #3990

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 824
On  Ampera , samoin Chevrolet Volt sekä monta muuta uudempaa, joten ei tuo sähköinen  voimalinja ihan uusi ja harvinainen idea ole.

Huhtikuu 06, 2024, 10:13:06 ap
Vastaus #3991

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 951
Eikö tuo  ollut markkinoilla jo toistakymmentä vuotta sitten BMW i3 ssa ? Lopputulemasta en tiedä, mutta myöhemmistä malleista poistui kuitenkin.

No niinpä näytti olevan, enpäs tiennyt tuota. Penarissa bensakone tuplasi rangen, tuossa RAM:ssa se näyttäisi viisinkertaistavan sen. Ehkä joku inssinööri on laskenut, että on energiatehokkaampaa ladata bensalla akkua kuin liikuttaa autoa...

Huhtikuu 06, 2024, 10:44:27 ap
Vastaus #3992

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1272
Teoriassa hyötyä vois siitä tulla, että generaattoria pyörittävä moottori on mahdollista pitää ideaalisella tehoalueellaan koko ajan käydessään.  Oon maalaisjärjellä - vaikkakin insinöörikoulutuksella - pitänyt kanssa tätä humpuukina, kun toisaalta tiedän, että sekä sähkön tekemisessä että sen käyttämisessä hyötysuhde on kaukana ykkösestä... mutta käytännössä tiedän oman poikani pääsevän Toyota Priuksellaan - ensimmäisiä versioita, ei mitään seinästä ladattavaa - huomattavasti pienemmällä pensan määrällä samat ajomatkat kuin minä tavallisella pensakäyttöisellä hiuntailla.  Tosin vaikuttavina tekijöinä voi olla muutakin kuin erilaiset voimalinjat.

jaakkovaakko

PS.  Voiskos ajatella niin, että tuollasella takakontin agregaatilla varustetulla sähkärillä pääsis kotona ladatulla sähköllä mökille, ja siellä vois auton ajaa tuuliselle mäelle, missä laittas agregaatin lataamaan taas akuston täyteen kotimatkaa varten.  Siinähän ei ilmansaastetta syntys, jos mäki ei oo ihan mökin vieressä, ja tuulee oikeasta suunnasta?  Ko eiksse sähkön ympäristöystävällisyys muutenkin perustu siihen, että saasteet syntyy toisaalla...

PS2.  Ihan aikuisen oikeasti.  Jos tuossa meijän hiuntaissa on ees suunnilleen ilmotetut sata hevosvoimaa saatavissa, ja enimmäkseen maksimissaan kaheksaakymppiä mennää suht tasasilla teillä, mihin menemiseen riittää alle 40 hevosvoimaa.  Niin ei se moottori, mistä melkein koko ajan käytetään vajaa puolet sen tehoreservistä, ihan ihanteellisella alueella toimi.  Tosin nykyiset moottorinohjausjärjestelmät pienentävät tuota eroa sen kaasari-hemin ajoista melko lailla, mutta silti.

PS3.  Yritin joku aika sitten kattoa televisiota.  Kyllä jäi lyhyeksi kattominen; kyllä oli ennen resitentit arvokkaita.  Eivät puhuneet liian noppeesti, ja olivat vanhempia ko mie.  Tietsikan ääreen lähin kesenkaiken, someen ja kuvien kehittämiseen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2024, 11:01:49 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 06, 2024, 11:11:57 ap
Vastaus #3993

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6026
  • MC Debit
Mulla on Saabissa hakkeroitu se tietokoneen näyttö, saa erilaisia moottorinohjauksen tietoja katsella siitä, kolme numeroa kerrallaan. Esim laskennallinen vääntömomentti kullakin hetkellä, ja siitä sekä kierrosnopeudesta lasketut hevosvoimat. Tasamaalla kahdeksaakymppiä kesäkelissä mennään n. 15 hevoisen teholla, tai vähän allekin.

Ja eihän bensamoottorin suurin teho ole käytännössä oikein koskaan käytössä ainakaan keppivaihteisessa, se kun tulee siellä jossain punaviivan tuntumassa, silloin olis pitänyt jo vaihtaa isommalle aikaa sitten. Ja aika lailla kepittää saa myös silloin, jos meinaa saada moottorin pysymään parhaalla hyötysuhdealueellaan. Vääntökäyrän muoto on oleellinen tässä.

Mutta jos polttomoottorilla pyörittääkin generaattoria, on kierrokset, momentti ja muut helpompi pitää optimissa, tai voi koko moottorin optimoida jollekin kapealle kierrosalueelle, tai säätää moottorin kierrokset latausvirran avulla, tai mitä ikinä keksivätkin. Hukkuu siinä hyötysuhteisiin jotain, kun sähköä hierotaan välissä, mutta veikkaan että perinteisellä tyylilllä hukkuu paljon enemmän. Kuten Jaakon pojan Prius-kokemuksetkin osaltaan osoittavat.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 06, 2024, 13:16:40 ip
Vastaus #3994

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 951
Mulla on Saabissa hakkeroitu se tietokoneen näyttö, saa erilaisia moottorinohjauksen tietoja katsella siitä, kolme numeroa kerrallaan. Esim laskennallinen vääntömomentti kullakin hetkellä, ja siitä sekä kierrosnopeudesta lasketut hevosvoimat. Tasamaalla kahdeksaakymppiä kesäkelissä mennään n. 15 hevoisen teholla, tai vähän allekin.

Mulla on Dodgessa kanssa tommonen näyttö, eikä ole edes hakkeroitu. Ei ole tosiaan kauheasti hevosia pelissä, kun marssivauhti tasamaalla on 100 km/h. Sehän on yksi polttoaineenkulutukseen vaikuttava tekijä, että tehoa on marssivauhtiin nähden tarjolla mahdollisimman vähän, mitä vähemmän tehoa, sitä pienempi polttoaineenkulutus.

Hyötysuhteeseen toki vaikuttavat muutkin tekijät. Eikä varmaankaan ole kokonaishyötysuhteen kannalta sama asia, liikutetaanko polttomoottorilla autoa vai ladataanko sillä akkua.

Joka tapauksessa mielenkiintoista on nähdä, minkälaisella polttoaineenkulutuksella tuollainen Ramcharger menee, kun akkua ladataan veekutosella.

Huhtikuu 06, 2024, 19:54:42 ip
Vastaus #3995

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2287
  • Kukkahattusetä
Eikö tuo  ollut markkinoilla jo toistakymmentä vuotta sitten BMW i3 ssa ? Lopputulemasta en tiedä, mutta myöhemmistä malleista poistui kuitenkin.

No niinpä näytti olevan, enpäs tiennyt tuota. Penarissa bensakone tuplasi rangen, tuossa RAM:ssa se näyttäisi viisinkertaistavan sen. Ehkä joku inssinööri on laskenut, että on energiatehokkaampaa ladata bensalla akkua kuin liikuttaa autoa...

Ei se ole tehokkaampaa. Polttomoottori - generaattori - akku - sähkömoottori voimalinjan häviöt on suuremmat, kuin polttomoottorivoimalinjan häviöt. REX Bemarin kulutus nousee 7 l/100 km tasolle, kun akku on ajettu tyhjäksi. Se on aivan järkyttävän iso kulutus noin pienelle ja kevyelle autolle.

RAM:ssa edun voisi ajatella olevan sähköinen voimalinja, joka on aivan ylivoimainen verrattuna polttomoottorivoimalinjaan. Siinä on myös kohtuu kookas akku, joten ahkeralla lataamisella polttoaineen kulutus voi jäädä pieneksi.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 06, 2024, 23:23:23 ip
Vastaus #3996

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4253
Datsun teki moottorin, jossa on turbo ja muuttuva puristussuhde.
"polttomoottori pyörittää generaattoria, joka lataa akkua ja tarjoaa virtaa sähkömoottorille, joka liikuttaa autoa. Mekaanista yhteyttä polttomoottorin ja etupyörien välillä ei ole"

"ajonopeudella ja polttomoottorin pyörintänopeudella ole kytköstä, joten bensiinikone voi käydä parhaalla mahdollisella hyötysuhteella, ja sen teho jaetaan sähkömoottorin ja akun lataamisen välillä tilanteen mukaan."

TM testasi autoja 21/22:
HONDA HR-V Advance Style
KIA Niro 1,6 GDI Hybrid Business Luxury
NISSAN Qashqai e-Power Tekna+ 19”
TOYOTA C-HR 1,8 Hybrid Intense

Kulutuslukemat ei olleet datsunille suosiolliset:




Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 07, 2024, 07:26:05 ap
Vastaus #3997

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 824
Eikö tuo  ollut markkinoilla jo toistakymmentä vuotta sitten BMW i3 ssa ? Lopputulemasta en tiedä, mutta myöhemmistä malleista poistui kuitenkin.

No niinpä näytti olevan, enpäs tiennyt tuota. Penarissa bensakone tuplasi rangen, tuossa RAM:ssa se näyttäisi viisinkertaistavan sen. Ehkä joku inssinööri on laskenut, että on energiatehokkaampaa ladata bensalla akkua kuin liikuttaa autoa...

Ei se ole tehokkaampaa. Polttomoottori - generaattori - akku - sähkömoottori voimalinjan häviöt on suuremmat, kuin polttomoottorivoimalinjan häviöt. REX Bemarin kulutus nousee 7 l/100 km tasolle, kun akku on ajettu tyhjäksi. Se on aivan järkyttävän iso kulutus noin pienelle ja kevyelle autolle.

RAM:ssa edun voisi ajatella olevan sähköinen voimalinja, joka on aivan ylivoimainen verrattuna polttomoottorivoimalinjaan. Siinä on myös kohtuu kookas akku, joten ahkeralla lataamisella polttoaineen kulutus voi jäädä pieneksi.

Johtopäätös 1: REX-bemari oli huono auto, koska skootterin moottori oli tehoton ja suuriruokainen.
Johtopäätös 2: Se olikin kaupunkiajoon tarkoitettu sähköauto, eikä sitä ollut kai tarkoituskaan käyttää hybridin tavoin.  Silloin kun se tuli markkinoille oli julkisia latausasemia aikas paljon harvemmassa kuin nyt. Luulisin, että jos matka jää 20 km vajaaksi, kannattiu maksaa se bensan hinta mieluummin kuin tilatra hinuri.

Huhtikuu 07, 2024, 09:06:52 ap
Vastaus #3998

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2287
  • Kukkahattusetä
Tuskin skootterin moottori oli paras vaihtoehto pyörittämään generaattoria, mutta se saattoi olla paras vaihtoehto i3:seen. Takakontin alle ei jää tilaa kovin suurelle moottori/generaattori-paketille.

Nykyisellään REX on jokseenkin hyödytön kampe laajentuneen latausverkoston vuoksi. Enemmän siitä taitaa olla murhetta monimutkaisemman tekniikan myötä. Jos pitäisi valintaa tehdä, niin mieluummin laittaisin REX-paketin painon verran lisää akkua. Bemarissahan ei näin tehty, vaan REX mallit painoivat enemmän.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 07, 2024, 10:46:10 ap
Vastaus #3999

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6026
  • MC Debit
Sanoisin, että akkua lataavan polttomoottorin idea on se, että niitä käytetään ennakoivasti hybridinä. Eli polttomoottori ei ole varavoimala, jota käytetään akun loputtua. Voidaan siis sopivissa tilanteissa sekä ladata akkua että syöttää voimansiirtoa. Eihän siinä järjen häivää ole että ensin ajetaan motarilla seinästä ladattu akku tyhjäksi ja sitten tullaan kaupunkiin pörisemään. Toki tässä tulisi eteen se, että käyttäjällä tarttis olla se suunnitelma olemassa, ja riittävästi älyä päässä. Tai sitten autoon ohjelmoitu ajoreitti (no, moni käyttää navia nykyään tutuillakin reiteillä), ja auton alkometrit osaa optimoida voimalinjan käyttöä sen mukaan.


Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 22, 2024, 10:52:07 ap
Vastaus #4000

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1116
Iltapäivälehti kirjoittaa, että sähköautojen hylkäämiset katsastuksessa ovat lisääntyneet merkittävästi.

Lähes joka viides sähkäauto hylättiin katsastuksessa.
Yleisimmät syyt olivat tukivarsien viat ja lasien laittomat tummenukset.
Myös valoissa oli paljon huomauttamista.

Hmm.

Nyt en ainakaan osta sähköautoa.
Niistähän menee pallonivelet ja lamput rikki. Ja laseihin ilmestyy laittomia tummennuksia.

Pysyn Dieselissä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2024, 13:21:06 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Huhtikuu 22, 2024, 12:57:26 ip
Vastaus #4001

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6026
  • MC Debit
Varmaan dieselin noesta tummunu ne lasit.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 22, 2024, 13:20:21 ip
Vastaus #4002

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1116
Varmaan dieselin noesta tummunu ne lasit.
Aggregaatin nokea kun bussipysäkillä ladattu akkua?

Mutta pointti oli se, että mitenköhän noi lehtijutussa luetellut viat ylipäätään liittyy voimalinjaan?
Miksi pitää otsikoida sähköautojen viosta kun nuo viat ovat yleisesti ottaen autojen vikoja.


Huhtikuu 22, 2024, 16:31:52 ip
Vastaus #4003

antero nuuttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
Vähän sama juttu kun sähköauto ajaa mutkassa ojaan niin siellä on bussilastillinen toimittajia ihmettelemässä.
Polttomoottori vetää samassa mutkassa niin ei siellä ole ketään.
Traktorikuski lähtee pitkin hampain hinaamaan kun kuulee ettei olekaan sähköbiili.

Huhtikuu 22, 2024, 17:18:08 ip
Vastaus #4004

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514
Oho! Taitaakin perustua ihan omakohtaisen kokemukseen? 🤔
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)