986 cm3, 24 hv (1939)
1130 cm3, 25 hv (1945–1953)
Porschen pikkuauton ensimmäiset prototyypit valmistuivat jo 1935. Auton nimeksi tuli KdF-Wagen kansallissosialistisen työläisjärjestö Kraft durch Freuden mukaan. Autotehdasta varten rakennettiin kokonainen uusi kaupunki, Stadt des KdF-Wagens, jonka nimeksi vaihtui myöhemmin Wolfsburg. Autolle oli kaavailtu 120 000 kappaleen vuosituotantoa vuodelle 1940. Rahoitusta haettiin myymällä 300 000 autosäästäjälle kuponkeja.
Toisen maailmansodan syttyminen vuonna 1939 muutti suunnitelmia, ja KdF-tehdas alkoi tuottaa sotavarusteita.
Kuplien tuotanto jäi 600 kappaleeseen, mikä oli pettymys säästäjille.
Sodan jälkeen valmistus aloitettiin uudelleen Wolfsburgissa rakentamalla liittoutuneiden avulla pommitetut tehtaat jälleen toimintakuntoisiksi. Tilanne toisen maailmansodan päätyttyä oli hankala, sillä Wolfsburgin tehdas oli pommitettu todella huonoon kuntoon. Kesällä 1945 kukaan ei olisi voinut uskoa, että Beetleksi eli Kuplaksi myöhemmin nimetty auto johtaisi Saksan talousihmettä.
Itse asiassa Wolfsburgin tehdas oli niin surkeassa jamassa, ettei se kelvannut kenellekään. Saksan jaossa alue kuului brittien hallintaan, ja tehtaan kehitystyö annettiin majuri Ivan Hirstin vastuulle. Voidaan edelleen pitää ihmeenä, että hän pystyi improvisoimaan asiat sellaisiksi, että tehdas saatiin toimintaan vain kahdeksan kuukautta sodan päätyttyä.
Tilauskanta oli kohdallaan, sillä elokuussa 1945 Britannian hallinto oli tilannut 20 000 autoa. Se oli osa Britannian ajattelua, jonka mukaan taloudellinen turvallisuus ja tulevaisuudenprojektit olisivat avainasemassa demokratiaa rakennettaessa. Se nähtiin myös Volkswagenin tehtaalla, missä valittiin äänestyksellä yritysneuvosto tasan kuukausi ennen ensimmäisen auton valmistumista.
TILANNE TEHTAALLA oli todella vaikea, sillä vaikeudet alkoivat jo ruoan ja majapaikan löytämisestä työntekijöille. Tuotantoon ei ollut raaka-aineita, eikä sähköäkään ollut saatavilla kaiken aikaa. Siitä huolimatta ensimmäinen Volkswagen Type 1 valmistui joulukuun 27. päivänä 1945.
Ennen vuoden vaihdetta niitä tehtiin vielä 54 kappaletta lisää