Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 434753 kertaa)

Toukokuu 17, 2022, 12:04:23 ip
Vastaus #3735

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7232
Laakkonen jätti autokaupan ja möi kaikki ruåtsalaiselle Hedin Mobility Groupille.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 17, 2022, 22:43:45 ip
Vastaus #3736

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1088
Milläkö kohta kuljetaan?

No mossella tietysti niin kuin ennen, vanhaan hyvään aikaan.

Moskvitš-merkin autoja ryhdytään valmistamaan ranskalaisen autonvalmistaja Renault'n Moskovan-tehtaalla, joka on päätymässä Moskovan kaupungin haltuun.
https://yle.fi/uutiset/3-12449873

Toukokuu 18, 2022, 06:38:35 ap
Vastaus #3737

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7232
Renault'n liiketoiminta Venäjällä ollaan käytännössä kansallistamassa. Se on pakotettu myymään Venäjän-tytäryhtiönsä Moskovan kaupungille ja enemmistöosuutensa muun muassa Ladoja valmistavasta Avtovaz-yhtiöstä valtiolle.

Molemmista maksetaan uutistoimistoisto Reutersin tietojen mukaan symbolinen yhden ruplan korvaus. Renault'lla on mahdollisuus ostaa osuutensa takaisin kuuden vuoden sisällä, jos kansainvälinen tilanne muuttuu.


Onnee vaan yritykselle.
Saattaapi olla niin, että ihan joka muuttujaan ei ole varauduttu ja itsestäänselvyydet ei olekaan itsestäänselvyyksiä, kun tehdasta aletaan käynnistelemään.
En sano, etteikö venäjällä ei olisi autonrakennustietotaitoa, mutta länsiyhtiön tehtaan haltuunotto koneineen, softineen ja ylläpitoineen voi tuoda ylläreitä.
Kun korirobotti pysähtyy, niin mistä ATK-tuki, huolto ja varaosat, kun on noita pakotteita...


Mikäli uusia Moskvitšeja todella joskus tulee tuotantoon, ne saattavat muistuttaa yllättävän paljon alkuperäisiä Mosseja, joiden valmistus lopetettiin vuonna 2002.

Venäjä sallii nimittäin jatkossa uusien autojen tuottamisen ilman turvatyynyjä, ABS-jarruja, tai ESP-ajonvakausjärjestelmiä, tutkivan journalismin The Insider -sivusto kertoo.

Myös uusien autojen päästörajoituksista luovutaan. Väliaikaiset säädökset ovat tässä vaiheessa voimassa tämän vuoden loppuun.

Uusien säädösten taustalla on se, ettei turvalaitteita ja päästöjä rajoittavia järjestelmiä ole saatavilla Venäjällä pakotteiden takia.


Tervemenoa suljetulle sisämarkkinoille.
Voi olla, että kysyntä saattaa jäädä oletettua pienemmäksi, ellei se ole ainoa myytävänä oleva auto.
Kai se miljardeja omistava oligarkki kuskaa lapset kouluun uudella Mossella, jossa ei ole mitään turvavarusteita... ;D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2022, 06:40:11 ap kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 18, 2022, 13:20:13 ip
Vastaus #3738

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 735
  • Ihan itse :-)
Tässä ratkasu lapinreissulle peräkärrin kanssa patteriautolla (siis jos näihin saa vetokoukun  :o )
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/b44c4677-90c4-4c96-8d56-93d5eeadbf02

Tosin ko. patteri auto ei ehkä ehdi vielä tämänvuoden puolella suomeen
:(
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Toukokuu 22, 2022, 09:25:58 ap
Vastaus #3739

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4597
Moro

Luin Iltasanomista artikkelin autoista jotka muuttivat maailmaa     https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47061875-c9f7-45d5-8357-73418eff7d9b.
Siellä oli kuplan kohdalla että Saksan diktaattori Adolf Hitler järjesti suunnittelukilpailu jossa saksalaisia autonvalmistajia ja insinööritoimistoja pyydettiin kehittämään edullinen neljän hengen auto, jolla voisi ajaa kaasu pohjassa autobahnia loputtoman pitkät pätkät ilman rikkoutumista tai ylikuumentumista. Hitlerin suosikkiinsinööri Ferdinand Porschen toimisto voitti kisan.

Mutta se kysymys että minkälaisia ne muut kisaan osaa ottaneet suunnitelmat olivat kun artikkelista saa sen käsityksen että Ferdinand olisi ehkä diktaattorin kaverina sen suunnitelman voittanu,olisiko ehkä voinut kuplan tilalla olla joku vielä fiksumpi kansanauto.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Toukokuu 22, 2022, 10:09:44 ap
Vastaus #3740

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6174
  • MC Debit
Mielenkiintoinen ajatus. Ainakin Adlerilla ja DKW:llä oli 30-luvulla etuvetomalleja.

Kupla toki on yksinkertaisempi valmistaa ilmajäähdytyksineen ja korimuotonsa ansiosta. Kaikki ne kuperat pinnat toimivat jäykisteinä, monet isotkin pellit syntyivät prässissä kertamäjäyksellä, jokseenkin kaikki liitokset ruuveilla tai pistehitseillä. Aika vähän mitään krumeluureja ja suorat lasit. Muut olivat siihen aikaan aika lailla kantti kertaa kantti-mallien johdannaisia.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 22, 2022, 10:19:22 ap
Vastaus #3741

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7232
Tavara on tiukassa...
Liian vähän tuotteita tai liikaa ostajia.

KORKEA kysyntä ja komponenttipulasta johtuvat pullonkaulat tuotannossa tarkoittavat nyt sitä, että Volkswagen-konserni on käytännössä myynyt koko vuoden sähköautotuotantonsa loppuun sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa, raportoi arvostettu talouslehti Financial Times.

Kaikkiaan Volkswagen tavoittelee noin 700 000 sähköauton kokonaismyyntiä vuoteen 2022 mennessä ja yhtiön tavoitteena on voittaa Tesla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 22, 2022, 11:14:02 ap
Vastaus #3742

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1103
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Moro

Luin Iltasanomista artikkelin autoista jotka muuttivat maailmaa     https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47061875-c9f7-45d5-8357-73418eff7d9b.
Siellä oli kuplan kohdalla että Saksan diktaattori Adolf Hitler järjesti suunnittelukilpailu jossa saksalaisia autonvalmistajia ja insinööritoimistoja pyydettiin kehittämään edullinen neljän hengen auto, jolla voisi ajaa kaasu pohjassa autobahnia loputtoman pitkät pätkät ilman rikkoutumista tai ylikuumentumista. Hitlerin suosikkiinsinööri Ferdinand Porschen toimisto voitti kisan.

Mutta se kysymys että minkälaisia ne muut kisaan osaa ottaneet suunnitelmat olivat kun artikkelista saa sen käsityksen että Ferdinand olisi ehkä diktaattorin kaverina sen suunnitelman voittanu,olisiko ehkä voinut kuplan tilalla olla joku vielä fiksumpi kansanauto.

Enpä usko tuohon. Ettäkö kuplalla olisi voinut ajaa loputtoman pitkän pätkän autobahnia kaasu pohjassa ilman rikkoutumista tai ylikuumentumista? Entisiä työkavereita oli 60-70 luvulla volkkarin merkkikorjaamolla jossa liukuhihnatyönä vaihettiin takuuseen tai muuten vaan vaihtomoottoreita kupliin ja sen johdannaisiin. Luulisin että muutamassa vuosikymmenessä on moottoriöljytkin.vähän kehittyny 30-luvusta. Muutaman kymmenen tuhatta ajettuihinkin. Ja aikoinaan puhuivat  virittäjät että jos kuplan konetta virittää vakavissaan niin kaikki sisäkalut menee uusiksi. Toisin kuin esmes 60-70 luvun fiat. Kaks kertaa olen ollu kyydissä: kerran opettaja pakotti amish-koulussa ja kerran tarjottiin kyytiä 34-asteen pakkasessa. Ikinä en ole ajanu. Transporterilla verstaan jossa olin töissä olen ajanu jossa ilmajäähdytteinen 1600 kone. Ihan paska. Ei jaksanu Salosaaresta päin tullessa kutsetin portilta mäkeen kiihdyttäessä vetää kolmosella. Kakkosella piti vedättää jono perässä. Paitti sitte ku otin kierrosrajoittimen pois. Sitte anto kakkosella vetää niin että jakso kolmosella ruveta vetämään. Pomo tosin pakotti laittamaan takas ettei kone hajoa. Että niin hyviä koneita niissä.

Toukokuu 22, 2022, 11:56:37 ap
Vastaus #3743

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Käsitykseni mukaan syy kuplien vaihtomoottoreihin oli se, että se ilmajäähdytteinen kone on hankalampi peruskorjata kuin vaikka rivinelkku vesijäähdytteinen. Kun muihin mosseihin ja mineihin tehtiin rengastus ja laakerointiremontti niin kuplaan vaihdettiin koko kone. On siinä ilmajäähy bokserissa osiakin vähintään tuplasti rivineloseen....

Toukokuu 22, 2022, 12:25:06 ip
Vastaus #3744

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7232
Käsitykseni mukaan syy kuplien vaihtomoottoreihin oli se, että se ilmajäähdytteinen kone on hankalampi peruskorjata kuin vaikka rivinelkku vesijäähdytteinen. Kun muihin mosseihin ja mineihin tehtiin rengastus ja laakerointiremontti niin kuplaan vaihdettiin koko kone. On siinä ilmajäähy bokserissa osiakin vähintään tuplasti rivineloseen....

Vanhat volkkarimiehet voi kertoa, mutta kun itse olin aikoinaan volkkarilla töissä, niin vanhempi varaosamyyjä sanoi, että saattoi olla lähetyksiä tehtaalle, jossa oli yli 40 moottoria ja kyse ei ollut vuoden lähetyksestä.

Kuulemma oli hinnoiteltu niin, että vain kovimmat DIY-asentajat korjasi moottoreita.
Muut vei auton pajalle, kävi lounaalla ja nouti auton, johon oli asennettu vaihtomoottori
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 22, 2022, 12:57:44 ip
Vastaus #3745

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4597
Moro

Joo ne "uudet" moottorithan tuli ja vanhat lähetettiin takaisin sellaisissa tukevissa verkkohäkeissä,nyt kun rikos on jo vanhentunut niin laitoin kerran tikkuaskin sinne häkkiin ja mukaan viestin jossa toivoin hyvää kesää  Lapinpolttajille :-[
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Toukokuu 22, 2022, 13:12:01 ip
Vastaus #3746

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7232
Juu.
Huhu kertoo, että olisi sinne moottorihäkkiin laitettu Lapin matkaesitteitä ja lisätty teksti "dürfen nicht verbrannt werden" tai jotain... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 22, 2022, 13:50:00 ip
Vastaus #3747

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
minkähän kokonen ja tehonen se oli alkuperänen kuplan boxeri kolkytä luvulla, onhan tuo saattanut kestääkkin ajaa yhen tankillisen täydellä kaasulla vai mitenköhän oli määritelty, vaikka eivät sitten kuusket luvulla kestäneet kun sen 50-100 tuhatta kilometriä

itellä oli vuonna -78 -68 mallinen kupla siitä löi venttiilin mäntään pystyyn, kaveri oli vielä ammattikoulussa, sille möin korjas koneen oppilastyönä koulussa en nyt muista mitä kaikkea siihen joutu laittamaan

Toukokuu 22, 2022, 14:02:05 ip
Vastaus #3748

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7232
986 cm3, 24 hv (1939)
1130 cm3, 25 hv (1945–1953)

Porschen pikkuauton ensimmäiset prototyypit valmistuivat jo 1935. Auton nimeksi tuli KdF-Wagen kansallissosialistisen työläisjärjestö Kraft durch Freuden mukaan. Autotehdasta varten rakennettiin kokonainen uusi kaupunki, Stadt des KdF-Wagens, jonka nimeksi vaihtui myöhemmin Wolfsburg. Autolle oli kaavailtu 120 000 kappaleen vuosituotantoa vuodelle 1940. Rahoitusta haettiin myymällä 300 000 autosäästäjälle kuponkeja.
Toisen maailmansodan syttyminen vuonna 1939 muutti suunnitelmia, ja KdF-tehdas alkoi tuottaa sotavarusteita.
Kuplien tuotanto jäi 600 kappaleeseen, mikä oli pettymys säästäjille.


Sodan jälkeen valmistus aloitettiin uudelleen Wolfsburgissa rakentamalla liittoutuneiden avulla pommitetut tehtaat jälleen toimintakuntoisiksi. Tilanne toisen maailmansodan päätyttyä oli hankala, sillä Wolfsburgin tehdas oli pommitettu todella huonoon kuntoon. Kesällä 1945 kukaan ei olisi voinut uskoa, että Beetleksi eli Kuplaksi myöhemmin nimetty auto johtaisi Saksan talousihmettä.

Itse asiassa Wolfsburgin tehdas oli niin surkeassa jamassa, ettei se kelvannut kenellekään. Saksan jaossa alue kuului brittien hallintaan, ja tehtaan kehitystyö annettiin majuri Ivan Hirstin vastuulle. Voidaan edelleen pitää ihmeenä, että hän pystyi improvisoimaan asiat sellaisiksi, että tehdas saatiin toimintaan vain kahdeksan kuukautta sodan päätyttyä.

Tilauskanta oli kohdallaan, sillä elokuussa 1945 Britannian hallinto oli tilannut 20 000 autoa. Se oli osa Britannian ajattelua, jonka mukaan taloudellinen turvallisuus ja tulevaisuudenprojektit olisivat avainasemassa demokratiaa rakennettaessa. Se nähtiin myös Volkswagenin tehtaalla, missä valittiin äänestyksellä yritysneuvosto tasan kuukausi ennen ensimmäisen auton valmistumista.

TILANNE TEHTAALLA oli todella vaikea, sillä vaikeudet alkoivat jo ruoan ja majapaikan löytämisestä työntekijöille. Tuotantoon ei ollut raaka-aineita, eikä sähköäkään ollut saatavilla kaiken aikaa. Siitä huolimatta ensimmäinen Volkswagen Type 1 valmistui joulukuun 27. päivänä 1945.
Ennen vuoden vaihdetta niitä tehtiin vielä 54 kappaletta lisää


Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 22, 2022, 16:28:48 ip
Vastaus #3749

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 196
Oli varmaan ne kriteeritkin eri silloin. Kaasu pohjassa oli eri vauhdilla kuin nykyään.