Kirjoittaja Aihe: Automaatti Pappa Tunturin vaihteet  (Luettu 683 kertaa)

Huhtikuu 08, 2024, 17:14:48 ip
Luettu 683 kertaa

Kari Partanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Saisiko tuota vaihtoa kakkoselta ykköselle aikaistettua jollain konstilla? Vauhti hyytyy mäessä aika hiljaiseksi ennen kuin vaihtaa ykköselle. Löytyyköhän erilaisia jousia kytkimeen tjms.?

Huhtikuu 09, 2024, 00:52:55 ap
Vastaus #1

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Itse kysymykseen täytyy odotella viisaampien vastauksia, mutta jos pappis hyytyy rajusti ylämäkeen, niin onhan kaikki muut asiat moottoripuolella katsottu kuntoon? Esimerkiksi huoltamatta jääneet ja millä sattuu säädöillä olevat sytkävehkeet saavat ainakin melkoista tehottomuutta aikaan.

Huhtikuu 09, 2024, 05:54:09 ap
Vastaus #2

Kari Partanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Kyllä moottori toimii ihan hyvin eikä tunnu tehottomalta (jos nyt mopon moottorista voi näin sanoa) Tuo ykköseltä kakkoselle ja päinvastoin on on hieman venyvä tapahtuma ja vaihto viivästyy
molempiin suuntiin. Mielestäni vaihdon pitäisi tapahtua nopeammin tosin aikaisempaa kokemusta automaatti papasta ei ole. Rakentelin sen talven aikana museorekisteriin.

Huhtikuu 09, 2024, 10:30:55 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6082
  • MC Debit
Soliferin Tomos-tomaatti ainakin vaihtoi vähän nopeammin sekä isommalle että pienemmälle, kun nopeasti käytti kaasua kiinni toivotun vaihtohetken aikoihin. Voi olla ettei veto päällä meinaa se päällä oleva vaihde höllätä.

Tomoksen vaihteisto toimii niin että moottorin pyörittämä keskipakokytkin käyttää ykköstä, ja se toinen, kakkosvaihteen keskipakokytkin pyörii ajonopeuden mukaan. Kun ajonopeutta on tarpeeksi, alkaa kakkosen kytkin pikkuhiljaa ottamaan kiinni, ja vauhdin edelleen huimasti kiihtyessä, ykköskytkimen yhdistetty neulalaakeri/vapaakytkin heittää ykköskytkimen ja -vaihteen ”vapaalle”. Vaihdon aikana, jos kaikki ei aina mene ihanteellisesti, saattoi käydä niin että kumpikin kytkin oli vähän niinkuin välitilassa, eli luistivat ja samalla tappelivat toisiaan vastaan. Se pikku näppy kaasulla auttoi tilanteeseen. Pienemmälle vaihto menee päinvastaisessa järjestyksessä, mutta sitä samaa tahmaamista siinäkin oli.

Tai näin sen silloin ja vähän jälkeenkin päin päättelin :) Tunturissa voi homma toimia eri tavalla.

Mihinkään laittomuuksiin alkamiseen en yllytä enkä kehota, mutta tuon saman Tomoksen kanssa oli meno aika takkuista, aina ei meinannut edes jaksaa sen vaihtokohdan yli ”kiihdyttäessä”, mutta kevyt viilaus, eli tehojen palautus alkuperäiselle suunnitellulle noin 3 hevosvoiman tasolle (arviolta) auttoi vaihteiston takkuiseen toimintaan huomattavasti.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”