Soliferin Tomos-tomaatti ainakin vaihtoi vähän nopeammin sekä isommalle että pienemmälle, kun nopeasti käytti kaasua kiinni toivotun vaihtohetken aikoihin. Voi olla ettei veto päällä meinaa se päällä oleva vaihde höllätä.
Tomoksen vaihteisto toimii niin että moottorin pyörittämä keskipakokytkin käyttää ykköstä, ja se toinen, kakkosvaihteen keskipakokytkin pyörii ajonopeuden mukaan. Kun ajonopeutta on tarpeeksi, alkaa kakkosen kytkin pikkuhiljaa ottamaan kiinni, ja vauhdin edelleen huimasti kiihtyessä, ykköskytkimen yhdistetty neulalaakeri/vapaakytkin heittää ykköskytkimen ja -vaihteen ”vapaalle”. Vaihdon aikana, jos kaikki ei aina mene ihanteellisesti, saattoi käydä niin että kumpikin kytkin oli vähän niinkuin välitilassa, eli luistivat ja samalla tappelivat toisiaan vastaan. Se pikku näppy kaasulla auttoi tilanteeseen. Pienemmälle vaihto menee päinvastaisessa järjestyksessä, mutta sitä samaa tahmaamista siinäkin oli.
Tai näin sen silloin ja vähän jälkeenkin päin päättelin
Tunturissa voi homma toimia eri tavalla.
Mihinkään laittomuuksiin alkamiseen en yllytä enkä kehota, mutta tuon saman Tomoksen kanssa oli meno aika takkuista, aina ei meinannut edes jaksaa sen vaihtokohdan yli ”kiihdyttäessä”, mutta kevyt viilaus, eli tehojen palautus alkuperäiselle suunnitellulle noin 3 hevosvoiman tasolle (arviolta) auttoi vaihteiston takkuiseen toimintaan huomattavasti.