Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 462816 kertaa)

Joulukuu 02, 2022, 17:21:56 ip
Vastaus #3840

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1270
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Kovin ne on ryssät käteviä. Ne on aina osannu tehdä ja ehkä näköjään vielä tänäkin päivänä suurikulutuksisia, tehottomia ja heikkoja moottoreita. Tosin semmoinenhan se kuplan konekin oli aikoinaan saksalaisilla mutta ne viisastu jonkun verran siitä. Nykyään volkkari tekee vaan heikkoja. Niille vanjoillehan vois ruveta levittää huhuja dieselistä raskaan kaluston voimanlähteenä? Ovat kuulemma oikein tykänneet länsimaissa niistä jo 60-luvulta lähtien. Ford vois oikeestaan myyvä niille lisenssi oikeuden york diesel moottoriin. Niitoli 4 ja 6 pyttysiä. Alkupään koneet ei lähteny käyntiin oikein kesälläkään ilman lämmitystä tai eetteriä jos jätti puun varjoon.

Joulukuu 02, 2022, 20:54:40 ip
Vastaus #3841

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1170
Kyllähän niillä ihan toimivia dieseleitä on ollu jo 30-luvun lopulta lähtien kuten toi panssarivaunun lähes legendaarinen V-2 moottori.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_model_V-2

Ai juu, Sehän onkin oikeastaan Ukrainalainen  ;)

Joulukuu 02, 2022, 21:32:40 ip
Vastaus #3842

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6275
  • MC Debit
Kyllähän niillä ihan toimivia dieseleitä on ollu jo 30-luvun lopulta lähtien kuten toi panssarivaunun lähes legendaarinen V-2 moottori.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_model_V-2

Ai juu, Sehän onkin oikeastaan Ukrainalainen  ;)

Ja tosiaan about sama mylly on käytössä edelleenkin T72:ssa ja johdannaisissa, nyttemmin mekaanisesti ahdettuna, olikse 780 heppaa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 03, 2022, 00:55:35 ap
Vastaus #3843

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1270
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Niin, sepä ei sekään moottori tee vaikutusta. Sakemannin lepardi jota pietään ilmeisesti maaliman parraana panzarwagenina MTU MB 873 Ka-501 moottori tuottaa 10L pienemmästä tilavuudesta yli 2 kertaa enemmän vääntöä ja melkein kaks kertaa enemmän tehoa.

Joulukuu 03, 2022, 06:04:38 ap
Vastaus #3844

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7749



Syyskuu
Ei merkittäviä muutoksia. Kaasuautoilla hienoinen nousu jatkuu notkahduksen jälkeen.

Bensahybridi 1 996
Sähkö 1 463
Bensa 1 429
Bensa lataushybridi 1 223
Diesel 432
Dieselhybridi 120
Kaasu 97
Diesel lataushybridi 41
Etanoli 0
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Lokakuu
Kaasu hienoisessa nosteessa
Diesel lataushybridi romahti
Patteriautoilla kolme ekaa sijaa.

Bensahybridi 1 860
Bensa lataushybridi 1 274
Sähkö 1 238
Bensa 1 208
Diesel 407
Dieselhybridi 99
Kaasu 93
Diesel lataushybridi 14
Etanoli 2
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Marraskuu

Alakaa ladattavien osuus olla aika korkea.
Yhteensä 6391, josta ladattavia 2948

Bensahybridi 1 760
Sähkö 1 584
Bensa lataushybridi 1 340
Bensa 1 145
Diesel 386
Dieselhybridi 86
Kaasu 62
Diesel lataushybridi 24
Etanoli 4
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.