Kirjoittaja Aihe: Kevyen sivariyhdistelmän talvirenkaat?  (Luettu 8068 kertaa)

Helmikuu 28, 2012, 15:38:56 ip
Luettu 8068 kertaa

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Millaisilla kumeilla ajelette talvisin te muut MZ/IC/Jawa/Pannonia -linjan sivuvaunuilijat?

Ja mikä sen kitkan lopulta saa aikaiseksi renkaan ja tien välissä?

Meillä kun kakkosauton virkaa toimittaa M56 sivuvaunu-Issikka. Sillä on mukava pyörittää pientä kyläajoa, ja olen ihan pokerina kulkenut sillä talvellakin perus-Mitakset alla (kuva1).

Mutta kun lainkuuliainen kansalainen olen, piti alle saada karkeampaa kumia: lakitekstikin toteaa jotenkin siihen suuntaan, että moottoripyörässäkin pitää olla talvikäyttöön sopivat karkeat renkaat (mitään M+S -merkintää ei toki vaadita).

No sain velipojalta takarenkaaksi rupuli-Barumin (kuva2), mutta sehän oli toivottoman liukas lumella ja jäällä nappuloistaan huolimatta.

Aattelin, jotta lienee niin vanha, että kumi on jo huonoa. Tilasin tilalle taiwanilaisen krossikumin (kuva 3). Kyllä nappulaa ja pitoa piisaa, ajattelin ennenaikaisesti – vaan paskan marjat! Tämä viimeisin on näistä kolmesta ylivoimaisesti liukkain kumi. Lähentelee jo mahdotonta.

Toisaalta on jännää, kun vaatimatonta itäpyörää voi viedä sopivan mutkaista tietä kaasulla kurvista toiseen jatkuvassa sladissa, mutta kun ei sillä tahdo päästä risteyksistä liikkeelle! Ja takajarrun painaminen aiheuttaa pelkästään perän luisun sivulle, vauhtiin se ei juuri vaikuta.

Voishan sen tietenkin nastoittaa, mutta kun ne pitäisi nastoittaa loputkin kaksi rengasta, jos lain mukaan mennään.

Niin että olisiko suosituksia renkaiksi?

[ylläpito on poistanut liitteen]
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Helmikuu 28, 2012, 20:42:22 ip
Vastaus #1

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Uralroikassa on paljonkin talvirengaskeskustelua, eikä lukeminen vaadi rekisteröitymistä. Suosittelen kurkkaamaan sieltäkin: http://uralroikka.net/pulinat
GR 650 '84 ja VX 800 '92 ja XJ900S '98 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 28, 2012, 23:35:10 ip
Vastaus #2

Kari Halinen

• Vieras
       Morjens
En ajaisi metriäkään ilman nastakumeja. Perustelu on seuraava. Mentiin v.80 Talviralliin Awolla jossa oli kiinni Steib 350 pulkka sitä voitaneen verrata noihin muihin  itärimpuloihin vaikka nelari onkin. Ruuhijärven kylässä jossa muuten jostakin sivulta iski kiinni turkishaalarini lahkeeseen  pystykorva joka roikkui kiinni pitkän matkaa ennenkun ymmärsi hellittää  jälkeen kääntyy tie Jaalaan (MP69 Ralli oli silloin Valkealassa ja sitä järjesteli Raimo Teitto) ja pulkassa istuneen kaverin kanssa oli sovittu jotta hän koputtaa minua reiteen ja näyttää ennen risteyksiä minne käännytään hän kun oli kartanlukija ja näkikin jotakin minulla kun oli silmälasit ja visiiri Granturismossa huurteessa. Mulla oli muoviletku hengitys ilman poistoon suussa ja se herätti Jaalan huoltoasemalla johon pysähdyttiin lämmittelemään myyjätytön ilmeessä muutosta se kun törrötti huurteisena jalkovälissä., se on muuten mulla käytössä vieläkin se kypärä meinaan. No kaveri koputti reiteen ja näytti jotta oikealle ja minähän hollasin laitoksen vasempaan reunaan josta on nöyrempi kääntyä  ja sitten alkoihin viittoilu vasemmalle. Vika oli minun en sitä kiellä polkaisin jarrua ja hankeen mentiin ja syvälle mentiinkin ja kun alla oli kesäkumit ei tehtävissä ollut yhtään mitään. Mainittakoon jotta mukana ajaneet veljekset jotka auttoivat työntämään meidät esille ajoivat loppumatkalla myös kesärenkaissa olleen Suzuki 500 pyörän puuhun ja siitä me saatiin koplatuksi tuulisuoja joka pantiin vaunuun jossa se olikin monta vuotta , kiitos moottoripyörä Mannerheimille jos satut tätä lukemaan.Ei kannata leikkiä turvallisuudella jos tuossa Ruuhijärven risteyksessä olisi tullut muita ajoneuvoja en kirjoittelisi tätä. Ajoin 10 Veteraarin talvirallia Sotanorsulla alla Esko Lainio vainajan jääradalla käyttämät vanhankansan viistoneulanastat vetävissä pyörissä. pitoa ei kannata aliarvioida nillä kumeilla pääsi vaivattomasti Rieskan kämpällä pidettyyn Talviralliin Päijänneajon spooria myöten.
       Kari
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2012, 01:17:06 ap kirjoittanut Kari Halinen »

Helmikuu 29, 2012, 07:46:14 ap
Vastaus #3

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Katoppa Satapiikki pro:n tai Kisarengas oy:n sivuilta nastakumeja, löytyy joka lähtöön.
Tarvittaessa tekevät mieleiset ja tyyliin sopivat renkaat.
Liian pitkiä piikkejä ei kannata laittaa katupyörään, sillä ne osaa olla tosiliukkaat asfaltilla.
Ja lullan pyörään ei kannata/tarvitse laittaa mitään nastoja, niillä ei ole siinä oikein mitään merkitystä.
Jos haluaa nastattomilla ajella, niin ihkauudet (ei kovettuneet) mahd. pehmeällä kumiseoksella
ns. trial kuviolla olevat renkaat on hyvä ratkaisu.
Myös raspatut renkaat pitävät jäällä ja lumella kohtuu hyvin, mutta virkavalta voi olla erimieltä siitä. ;D

ps. tuo 2. kuvan kuvio on oikein hyvä uutena ja pehmeänä. Varmaankin kovettunut vanhuuttaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 29, 2012, 07:48:02 ap kirjoittanut ARI JUMPPANEN »
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Helmikuu 29, 2012, 09:01:35 ap
Vastaus #4

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tähän saakka on mennyt niin mukavasti "kitkarenkailla", mutta kaipa se on harkittava vaikka trial-kuviota kevyellä nastoituksella. Lullapyörä sentään on ilman jarrua – ja vetoa – niin kaipa sille on sama...

Pakko muuten kehua tuota Kisarengasta, kun tuli siitä puhetta. Taitaa olla kolmas satsi menossa matkaenduron alla (tai siis toinen tässä nykyisessä ajokissa). Kyllä on hinta/laatu kohdallaan! Mutta kokemusta mulla on vaan niitten endurokumeista. Palvelu siellä tuntui sen verran harrastajahenkiseltä (siis positiivisessa mielessä), että voishan sitä kysellä spesiaalia kumitavaraa sivuvaunukäyttöönkin.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Maaliskuu 01, 2012, 10:10:26 ap
Vastaus #5

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yks vaihtoehto - ainakin jos ajo on tosiaan vaan pientä kyläajoa - voisivat olla nuo ruuvattavat nastat.

Akkuporalla vaan ruuvaat kiinni, kun lumi on tullut ja keväällä sit taas pois...
Mulla ei tosin montaakaan sataa kilometriä oo Suizaan tullu, mutta eipä oo ollu nastojen kanssa murheitakaan! Ainakin tohon kakspuolikkaaseen on pitokin riittänyt, Heidenaun endurokumien kanssa. Niitä ruuvattavia piikkejä on montaa eri kokoa, mulla taitaa olla kaikkein pienintä versioo? Lempäälästä kävin itselleni nuo hakemassa, joku mp-huolto se oli...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Maaliskuu 09, 2012, 14:35:39 ip
Vastaus #6

Ilari Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
       Morjens
En ajaisi metriäkään ilman nastakumeja. Perustelu on seuraava. Mentiin v.80 Talviralliin Awolla jossa oli kiinni Steib 350 pulkka sitä voitaneen verrata noihin muihin  itärimpuloihin vaikka nelari onkin. Ruuhijärven kylässä jossa muuten jostakin sivulta iski kiinni turkishaalarini lahkeeseen  pystykorva joka roikkui kiinni pitkän matkaa ennenkun ymmärsi hellittää  jälkeen kääntyy tie Jaalaan (MP69 Ralli oli silloin Valkealassa ja sitä järjesteli Raimo Teitto) ja pulkassa istuneen kaverin kanssa oli sovittu jotta hän koputtaa minua reiteen ja näyttää ennen risteyksiä minne käännytään hän kun oli kartanlukija ja näkikin jotakin minulla kun oli silmälasit ja visiiri Granturismossa huurteessa. Mulla oli muoviletku hengitys ilman poistoon suussa ja se herätti Jaalan huoltoasemalla johon pysähdyttiin lämmittelemään myyjätytön ilmeessä muutosta se kun törrötti huurteisena jalkovälissä., se on muuten mulla käytössä vieläkin se kypärä meinaan. No kaveri koputti reiteen ja näytti jotta oikealle ja minähän hollasin laitoksen vasempaan reunaan josta on nöyrempi kääntyä  ja sitten alkoihin viittoilu vasemmalle. Vika oli minun en sitä kiellä polkaisin jarrua ja hankeen mentiin ja syvälle mentiinkin ja kun alla oli kesäkumit ei tehtävissä ollut yhtään mitään. Mainittakoon jotta mukana ajaneet veljekset jotka auttoivat työntämään meidät esille ajoivat loppumatkalla myös kesärenkaissa olleen Suzuki 500 pyörän puuhun ja siitä me saatiin koplatuksi tuulisuoja joka pantiin vaunuun jossa se olikin monta vuotta , kiitos moottoripyörä Mannerheimille jos satut tätä lukemaan.Ei kannata leikkiä turvallisuudella jos tuossa Ruuhijärven risteyksessä olisi tullut muita ajoneuvoja en kirjoittelisi tätä. Ajoin 10 Veteraarin talvirallia Sotanorsulla alla Esko Lainio vainajan jääradalla käyttämät vanhankansan viistoneulanastat vetävissä pyörissä. pitoa ei kannata aliarvioida nillä kumeilla pääsi vaivattomasti Rieskan kämpällä pidettyyn Talviralliin Päijänneajon spooria myöten.
       Kari

Tässä kuva jutussa mainitusta Awosta, sivuvaunusta ja "matkajaavasta" koplatusta tuulisuojasta.

Maaliskuu 09, 2012, 23:14:08 ip
Vastaus #7

Kari Halinen

• Vieras

Morjens
No olihan siellä näköjään muitakin tämän palstan lukijoita, kiitos kuvasta. Tuossa peilinvarressa on se baaritytön punastumaan saanut muoviletku.
      Kari

Huhtikuu 14, 2012, 23:16:24 ip
Vastaus #8

tommi lehtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itte olen kolmena viime talvena havaiinut 250 etz.ssa parhaaksi Mitroc:n mopon nastarenkaat. Kantavuus ja nopeusluokka riittävät ja nastat ovat juuri sopivat (vähän pakettiauton nastaapienemmät) myös asfaltille. Hintaa n. 70e kpl (18/3,50).Nastojen lukumäärää en muista mutta on niitä. Ilman nastoja tahtoi perä lähteä herkästi sivulle vaikkei vetoa juurikaan ollut...en ajaisi ilman nastoja MZ:lla. Vaunussa olen kokeillut kaikenlaista, mutta todennut parhaaksi pelkän suvikumin! Tuppaa nastainen tai crossirengas ohjaamaan liikaa ja muutenkin häritsemään veturin menoa ja vaikuttamaan sen käytökseen (suuntaan). Paras mielestäni, että veturi määrää ja lulla vain takaa pystyssä pysymisen. Lain laatijat eivät tätä ole pykäliä laatiessaan hoksanneet, mutta ovatkohan edes asiaan oikeasti perehtyneet? Samaten talvella 2-päällä ajaessa on mitsissä parempi että matkustaja on takana eikä purkissa.Pysyy hyvin tiessä peilijäälläkin, mutta lullassa matkatessa tuppaa  peilikelillä kulkemaan 3-pyöräluisua joka mutkassa. Onneksi mz on ihmeellisen johdonmukainen ajettava, eikä 80 km/h vauhdeissakaan ole vaikea hallittava luistoissa.