Kirjoittaja Aihe: Etupyörän "voblaus" liikkeelle lähtiessä, miksi?  (Luettu 6423 kertaa)

Elokuu 16, 2012, 19:36:03 ip
Luettu 6423 kertaa

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen uusi näin sivuvaunun puikoissa ja lopultakin kun sain tuon K-750 hyväksi ajettavaksi soolona niin vaunun paikoilleen laiton jälkeen tuli eturenkaaseen ilmiö että tempoo liikkeelle lähtiessä sitä hurjana laidasta toiseen.

Ohjausiskarin kun pyöräyttää likimain jumiin niin sitten ei nyi mutta eipä ole kovin kepeä ajaakkaan.

Tiedän ettei näistä itäpyöristä saa tekemälläkään hyviä ajettavia mutta tällainen johtuu silti jostain muusta kuin valmistusmaasta.

Elokuu 16, 2012, 20:01:00 ip
Vastaus #1

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Sulla on vaunun auraus- tai kallistuskulma säädetty väärin, ei se kyllä pitäis hirveesti käsille antaa
liikkeelle lähtiessä.(Tai siitten liikkeelle lähtö on turhan rivakka? ;) ) Tällä palstalla oli ohjeita vaunun kulmien säätämiseen tässä taannoin.
Kyllä itäsivarinkin saa kulkemaan melko suoraan. ;D
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Elokuu 16, 2012, 21:29:08 ip
Vastaus #2

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Tuohon kun asentaa ohjausiskunvaimentimen, niin ei voblaa millään nopeudella.
Tuo ilmiö on kolmipyöräiselle ominainen ja tulee esiin säädöistä riippuen aina jollakin nopeudella. :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Elokuu 16, 2012, 22:00:44 ip
Vastaus #3

Risto Saastamoinen

• Vieras
Vikaa on jossain. Olen testaillut Uralin vaunua vaikka missä säädöissä eikä varmasti voblaa, ja kulkee sataa.

Elokuu 17, 2012, 09:15:38 ap
Vastaus #4

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Elokuu 17, 2012, 11:21:14 ap
Vastaus #5

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Vikaa on jossain. Olen testaillut Uralin vaunua vaikka missä säädöissä eikä varmasti voblaa, ja kulkee sataa.
Sitten se on rikki, koska uhmaa fysiikanlakeja noin voimakkaasti.  :P

Tosiasiassa woblaus ilmenee myös trikessä, jossa pyörät ovat symmetrisesti toisiinsa nähden.

Kallistuskulmalla ja aurauksella haetaan sivuvaunupyörässä se ihanteellinen suoraa kulkeva nopeus.
Omassa yhdistelmässäni olen maximoinut sen noin 90 km/h nopeuteen, jolloin voin heittää irti ohjaustangosta ja pyörä kulkee suoraan.
Ei siis vedä puoleen, eikä toiseen.

Mutta woblauksen olen poistanut kokonaan kaikista nopeuksista tukevalla ohjausiskunvaimentimella.
Tuo kuvan vaimennin löytyi Mercedes-Benz varaosista. Siinä liike sallii ohjauksen tapista tappiin.

Elokuu 17, 2012, 17:01:20 ip
Vastaus #6

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Samanlainen vika minullakin, ei woblaa missään nopeudessa. :)

Eli aja ensin 30 km/h ja päästä kädet irti ohjaustangosta, sitten 40 km/h ja kädet irti, sitten 50 km/h ja kädet irti, jne...
Silloin tiedätte mistä me puhutaan. :police:

Jos sivuvaununpyörä on vetävä tuolta voidaan välttyä, sanoo Halinen. Omaa kokemusta tuosta ei ole. ::)

Sivuvaunuja olen asentanut 70-luvun puolivälistä saakka hyvin erilaisiin vetureihin, mutta woblaus on asia joka tulee väistämättä vastaan,
ja se on myös täysin selitettävissä oleva fysiikanlakeihin perustuva ilmiö.
Tärkeintä on saada yhdistelmä kulkemaan suoraan ilman lihasvoimia. Silloin ajamisesta päästään nauttimaan. :police:

Elokuu 18, 2012, 21:22:13 ip
Vastaus #7

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei minulla ajaessa varsinaisesti mitään ongelmia olekkaan, vain sillä hetkellä kun löysää kytkimen ja vehje lähtee liikkeelle niin heiluttelee tankoa laidalta toiselle nopeaan tahtiin.

Elokuu 18, 2012, 21:30:02 ip
Vastaus #8

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Ei minulla ajaessa varsinaisesti mitään ongelmia olekkaan, vain sillä hetkellä kun löysää kytkimen ja vehje lähtee liikkeelle niin heiluttelee tankoa laidalta toiselle nopeaan tahtiin.

Juuri se poistuu tuollaisella kuvassa olevalla ohjausiskarilla.