Kirjoittaja Aihe: Perävaunu, sivuvaunu...  (Luettu 9558 kertaa)

Joulukuu 19, 2012, 11:30:03 ap
Luettu 9558 kertaa

kari laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
...etuvaunu !?

KL

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 19, 2012, 11:32:17 ap
Vastaus #1

kari laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
...etuvaunu !?

Joulunpyhinä voi miettiä ohjausjärjestelmän teknisiä toteutusvaihtoehtoja...

KL

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 27, 2012, 19:59:19 ip
Vastaus #2

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Joskus aikoinaan vanhaa harrikkaa laitellessani yksi nykypyörällä ajava kysyi: "jos harrikka olisi lentokone, lentäisitkö?"


Juu, mielenkiintoinen kysymys. Vastaan; lentäisin, koska asialla on todella pitkä historia aina "J" mallista alkaen.

First flight in a Harley Davidson powered light airplane

Sen sijaan Jawan pitäisin maanpinnalla ja lähellä kotitallia. :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Joulukuu 27, 2012, 22:03:06 ip
Vastaus #3

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
(Lisäys: Poistin epähuomiossa edellisen viestini josta osaa Vesa lainasi. Se meni jotenkin näin että tuollainen etuvaunu saisi pian yleistyessään sivuvaunulta vietyä nimen "akantappaja" Sen verran pelottavaa voisi tuon etuvaunun kyytiin meno olla. Siinä yhteydessä muistelin jonkin kateellisen yrittäneen em. "lentäisitkö.."lauseella mollata harrikkaa, eli siihen liittyy tämä sinänsä erittäin mielenkiintoinen harrikka-lentokone keskustelu).

Niin lentäisin minäkin. Vaikka harmi kyllä en ole harrikan koneella olevaa päässyt lentämään vaikka  sellaista laitetta olen museossa kyllä käynyt ihailemassa! Joten pitää tyytyä tietä pitkin harrikalla etenemään.
Kauas on pitkä matka ja sinne sitä aina yritetään oli sitten alla Harrikka tai talvella Jawa ..

Jawa on tarkoituksellisesti viety ns. ulkoruokintaan. eli pressutalliin pakkaseen. Eli kyllä ne tarinat että se lähtee yli 20 asteen pakkasesta käyntiin pitää paikkansa. Ei tosin ihan muutamilla polkaisuilla mutta kuitenkin..  tuli vietyä sillä jouluna kerimäelle hautakynttilät..
 
Mutta mikäs tuon etuvaunun idea on? (näkyy olevan tosissaan tehdyn näköinen).
t Juise
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2013, 10:20:55 ap kirjoittanut juha leskinen »

Joulukuu 27, 2012, 22:07:41 ip
Vastaus #4

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3844
Eiköhän Karhumäen veljeksillä ollut Harrikan moottori jossain lentokoneessa, oliko peräti
siinä josta Päätalo kirjoittaa eräässä romaanissaan kun veljesten piti järjestää yleisölennätys
Taivalkoskella -30 luvulla.


L&K.

Joulukuu 27, 2012, 22:27:40 ip
Vastaus #5

kari kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 478
Kyllä pitää paikkansa Lauri. toki moottori oli lentokäyttöön liian tehoton ja siihen vaihdettin myöhemmin "oikea lentokoneenmoottori".
Tämä HD:n kone on tallennettu muistaakseni Tekniikan Museoon, tässä Vantaanjoen suulla!

Harley-Davidson moottorilla varustetulla moottoripyörällä ajeleva kk

Joulukuu 27, 2012, 22:41:04 ip
Vastaus #6

Stefan Holmström

  • Vieras
Ilmailumuseossa on Harrikan lentokonemoottori (mallia vanha)

http://www.flickr.com/photos/saminkuvat/3603856366/#

Ja tässä enemmän Karhumäen karhu 1 -koneesta.
("Karhumäen veljesten ensimmäinen omatekoinen ja yksi koko Suomen ensimmäisistä omatekoisista lentokoneista."(

http://fi.wikipedia.org/wiki/Karhu_1

Lisäksä muistin tämän herran, joka teki ilmatyynyaluksen joka liikkui Harrikan koneella. Eikä muisti pettänyt!

"Kaario jatkoi sodan jälkeen vakinaisen työnsä ohella pintaliitäjien tutkimusta ja kehittelyä. Vuosina 1945–1949 hän rakensi kellosiivestä aikaisempien pienoismallien pohjalta täysikokoisen prototyypin jonka voimanlähteenä oli 2-sylinterinen Harley-Davidson moottoripyörän moottori. "

http://fi.wikipedia.org/wiki/Toivo_Kaario

Mutt tässä on aikaisempi liitäjä, ja siinä pitäis kans olla H-D.



"Kaario continued to experiment through 1936, building a further full-sized prototype powered by a 2-cylinder Harley-Davidson motorcycle engine but this time with a ”skirt” underneath which added to the lift by trapping the high pressure air that had been forced."

Tässä pitkä tarina aiheesta http://www.alternatehistory.com/discussion/showthread.php?p=4664199
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2012, 22:55:46 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Tammikuu 02, 2013, 14:59:46 ip
Vastaus #7

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
(Nyt olisi jollekin  hyvä alku mielenkiintoiselle moottoripyörän moottoriselle lentävälle projektille:
Ebayssa tarjolla todella harvinainen  Vincent Picador engine propeller! Tästä voi aloittaa ja lupaan että on haasteellinen projekti! Mutta olisihan tuo potkuri kaunis koristeena sen aikaa ennenkuin projekti valmistuu..)

Mutta miten se tuo etuvaunu ja sen ohjaus? Ratkesiko aivoituksen järjenjuoksu joulun pyhinä jollekkin?

(harkitsin ihan normi sivuvaunua talvikäyttöön muttta luovuin siitä koska kun en kerta kesälläkään innostunut vaunuilusta niin miksi sitten talvellakaan pelkän pystyssäpysymisen ja tavarankuljetuskapasiteetin takia sellaista hankkisin, ehkä senkin aika myöhemmin tulee?)

Mutta mukavaa vaunuilua niistä innostuneille!

Tammikuu 02, 2013, 15:56:50 ip
Vastaus #8

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8011
  • Nuolija Kuopijosta
Joskus aikoinaan vanhaa harrikkaa laitellessani yksi nykypyörällä ajava kysyi: "jos harrikka olisi lentokone, lentäisitkö?"
Sen sijaan Jawan pitäisin maanpinnalla ja lähellä kotitallia. :police:
Jawan moottorihan oli hyvin varmatoiminen lentokonekäytössä,
tietojeni mukkaan ei yhtään tuolla moottorilla varustettua konetta ole meillä tippunu konevian takia. ::)



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2013, 15:58:26 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Tammikuu 16, 2013, 09:02:26 ap
Vastaus #9

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12045
Moi!

Monenlaista kuskin ja kuskattavan sijoitusta on kokeiltu...

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 16, 2013, 09:55:32 ap
Vastaus #10

kari laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
...ja sitte vielä se varsinainen vaunu.

KL

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 16, 2013, 21:10:24 ip
Vastaus #11

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2569
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 16, 2013, 23:04:17 ip
Vastaus #12

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2267
Hei, kotimaisista HD-lentäjistä vielä: taisivat Rovaniemen Apukassa moottoripyörien perärekiä myöhemmin väsänneet Lindströmin veljekset väsätä Harrikka-moottoroidun lentokoneen jo 1920-luvulla.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Syyskuu 24, 2013, 17:05:22 ip
Vastaus #13

Henry O. Luoma-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 105
Peräreki :)

[ylläpito on poistanut liitteen]