Kirjoittaja Aihe: Zundapp KS 750 testiajoa Suomessa 1944  (Luettu 6987 kertaa)

Joulukuu 02, 2013, 21:16:12 ip
Luettu 6987 kertaa

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1974
  • Cum On Feel the Noize
Terve!

En tiedä onko ollut aiemmin tässä foorumissa, mutta tässä Zundapp KS 750 testiajoja Suomessa 1944.

Originalfilm von 1944 Zündapp KS 750 -- Movie from 1944

PS. Hirvee taustamusiikki.
BSA "Buzy Beeza"

Joulukuu 03, 2013, 10:43:46 ap
Vastaus #1

Kari Halinen

  • Vieras

           Morjens
 Tehtiin Olavi Sallisen kanssa perinnetallennus haastattelu filmin kuvaajasta Reino Tenkasesta muistin mukaan noin v.82 kun pelättiin jotta Reinon
päivät saattaa käydä vähiin mies oli tuolloin noin 80v.. Näin ei suinkaan käynyt vaan hän saavutti lähes sadan vuoden kunnioitettavan iän. Tässä se nähdään kuinka hätäisiä me veteraanimotoristit ollaan. Tämä filmi pantiin pyörimään Olavilla olleessa video laitteessa ne oli tuolloin vielä harvinaisia ja alkuperäinen kuvaaja kertoo äänitetyssä kasetissa tuntojaan uusista pyöristä ja minä tein muistiinpanoja haastattelun kestäessä. Olen varma jotta nauhoitus on vielä tallessa Vehoniemessä kannattaisi varmaan kysyä sitä VMPK kirjastoon . Siinä on huomattavan paljon muutakin mielenkiintoista muun muassa pakkolasku Hansa brandenburgilla Töölönlahteen ja miehen pakottava halu päästä  ajamaan talvella jos ei muuta niin Porvooseen piti Helsingistä  reissu heittää. Mukava yksityiskohta on myös kun hän kertoo kuinka häneltä vietiin 1914 mallin moottoripyörä jota miehen omien sanojen mukaan ryssä ei ole vieläkään palauttanut tässä yhteydessä on muistettava jotta tuolloin olimme osa Venäjää. Mieleenpainuva oli myös kertomus käynnistä Hitlerin päämajassa vastavierailulla Marskin 75V.päiviltä jonka muuten mukana ollut sittemmin Suomifilmin johtaja ollut Felix Forsman dokumentissaan unohtaa  onneksi meillä on kasetti.
               Kari

Joulukuu 03, 2013, 13:26:22 ip
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12045
Terve Kari!

Oli tuosta -14 mallin pyörästä kerran puhetta...vaan mikä oli sen merkki?

Kuvassa Tenkasen sota-aikojen ajopeli- New Imperial...

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2013, 13:30:22 ip kirjoittanut markkukovasin »

Joulukuu 03, 2013, 14:44:19 ip
Vastaus #3

kari kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 478
" ryssät veivät Humberin" kertoi ReinoT stadin pärtsäreiden tupaillassa takavuosina, tarkoittaen tätä pyörää joka hänellä oli , kun ensimmäinen maailmansota alkoi ja venäläiset kokosivat valtakunnastaan kalustoa armeijalleen.

Muisteli kk

Joulukuu 03, 2013, 14:50:10 ip
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12045
...Moi!

No niinhän se olikin...ja eikös : " ryssät ampuivat piiskatykillä
(vai oliko se tankista) Imperialin palasiksi-eivätkä ole vieläkään
maksaneet sitä"...

t. Markku

Joulukuu 03, 2013, 17:53:24 ip
Vastaus #5

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1974
  • Cum On Feel the Noize
Moron

itse en mitään mallista tiedä mutta taitaa joku tietää kokonaismääränkin mitä KS750 malleja tuli suomeen.

Tällainen maininta kuitenkin löytyy historiankirjoista.

"Die letzte Lieferung KS750 waren 33 Stück ende 1944 über den Hafen Stettin nach Finland"

Eli vuoden 1944 lopussa tuli viimeiset 33 kpl lähetettynä Stettinin satamasta suomeen.

Hannu

Tämmöisen tekstin löysin:
Insgesamt sind nach Finnland 264 Stück gekommen. Sollten 300 sein. 36 sind aber bei einem Bombenangriff im Stettiner Hafen verbrannt.

Ymmärränkö oikein: 300 tilattiin, josta 36 meni pommituksessa ennen kuin ehdittiin lastata.
Jäikö minulle yhtään?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2013, 17:56:06 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Joulukuu 03, 2013, 18:27:06 ip
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1368
ollu vissiin gummeista pulaa kun varapyöränä pelkkä vanne noissa

Joulukuu 06, 2013, 20:10:27 ip
Vastaus #7

Kari Halinen

  • Vieras

           Morjens
SAlle tulleet Sotanorsut on täysin dokumentoitu niinkuin armeijan ajoneuvot  yleensäkin ovat. Myös niiden lähtöpäässä pommituksessa tuhoutuneiden runkonumerot on tiedossa. Samaten laivat jotka kunkin pyöräerän toi ja niiden rantautuminen Suomeen on päivälleen tiedossa.
Vuosikymmeniä on höpisty jotta Viipuriin jäi paljon Norsuja totuus on kuitenkin se että Viipuri oli menetetty jo ennen ensimmäisen erän tuloa maahamme eli ei voinut jäädä kun ei ollut enään Viipuriakaan.  Vuoden 44 lopulla ei Saksasta tullut Suomeen enään ruuviakaan olihan välirauha tehty ja Lapin sota saksmannia vastaan täydessä käynnissä. Leo tuossa kyselee jäikö hänelle yhtään? Jäljellä olevien  tarkkaa määrää ei tiedä varmaan kukaan ulosvienneistä kun ei liikoja puhuta mutta joka vuosi niitä lähtee on lähtenyt jo hyvin kauan aina niiden 60 luvun alun Kreikkalaisten viemistä lähtien.
           
         Kari