Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 537589 kertaa)

Maaliskuu 21, 2021, 20:38:53 ip
Vastaus #1575

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
https://www.youtube.com/watch?v=QK9BuxuiqhY  tuossa esittelee pyöräänsä,taitaa olla nakutuksen tunnistus,pakolämpö mittaus ja shifteri ja olisko että noilla valoilla kerrotaan helposti luettavasti noista tärkeimmistä asiosta                                                             
katteen läpi kulkee putki saisko sillä ahto vaikutusta,20 hp kyllä kelpaa vinguttaa
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2021, 20:47:43 ip kirjoittanut juha p salonen »

Maaliskuu 22, 2021, 08:52:38 ap
Vastaus #1576

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
joo,ihmettelin vaan ku siinä yhdessä kisassa  leikkas kiinni ,ajattelin et ku on kaik nakutuksen lukia  ja yms sellasta ,mut lämpömittari yleensä jotain kertoo  ku vaan muistaa kisan tiimellyksessä tarkkaila sitä ??.mut kaikkea voi sattua ,ku on nuin sangen korkeat kierrokset ja vauhtipäällä ::) .

Maaliskuu 22, 2021, 09:16:27 ap
Vastaus #1577

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
joo hätäsesti tapahtuu 2-tahtisessa kun riskirajoilla mennään eikä tosiaan malta mittareita kattoo ja voihan tulla mekaaninen vika mitä ei mittari kerro,huomaa kun pääsee kaverin perään imulle säästelee eikä vedä niin täpöillä jos ei ole pakko

Maaliskuu 25, 2021, 12:14:52 ip
Vastaus #1578

Sami A Niemistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Morjens kaikille! Olen tässä lueskellut ketjun läpi ja hienoja on pyörät. Aika suuri kotimaisuusaste tehdyillä replicoilla!


Olen muutaman vuoden harrastanut mopoendurancea ja näissä 50cc vehkeissä vaan on sitä jotain..  8)


Tulevana syksynä on tulossa Botniaringin testiajoon 3h lähtö ilmajäähdytteisille alle 60cc pyörille. Pyörittelen ajatusta rakentaa tuonne Solifer SM -80 pohjalta 50GP -tyylinen pyörä. Aihiokin tuli jo hankittua.


Onko kellään jäänyt nurkkiin ylimääräisiä 50cc katteita?


T: Sami Jurvasta

Maaliskuu 26, 2021, 18:25:16 ip
Vastaus #1579

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
terve, oliko imatran suunnalla tekevät uusia  sopivasti , muistaakseni  nieminen  ja kähkönen  ? varmaan sen suunan kaverit neuvoa osoitteen tarkenmin.   you tupesta  löövät kisoja  jossa on tomoksen koneella 50siä.

Maaliskuu 26, 2021, 22:56:55 ip
Vastaus #1580

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
moro,hyvä että on harrastajia löytyy,ei taida ylijäämä katteita löytyä,Imatralta munkin derbin katteet olisko ollut Niemisen Nipa           
millanen aihio,normi mopon runkoako käytät entä mikä kone Tomos GP ukoilla hyvät sivut http://www.tomosgp.com/
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2021, 22:58:52 ip kirjoittanut juha p salonen »

Maaliskuu 27, 2021, 08:15:54 ap
Vastaus #1581

Sami A Niemistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Ajatus oli alkuun lähteä tuon Solifer SM oman rungon ympärille, voi sitte myöhemmin homman karatessa käsistä alkaa tekemään runkoa. Tomos DMS olisi siinä vaiheessa varmaan lähin malli.


Koneena Tomos 4v, johon viides vaihde ja viilauksen lähtökohdaksi jokin tarvike alumiinipytty. Puch puolelta löytyy paljon valinnanvaraa, läpillä ja ilman. Harmi kun 2-osaisella pakoaukolla olevaa ei ole tullut vastaan. Sytkäksi ignitechiä, sais käyttää vaikka samaa boksia joka meillä on endurancekilpurissa.


70-luvun kevarin keula ja etujarru varmaan hyvä resepti. 17” vanteet huvittais pitää niin voi käyttää Moto3 etuslicksiä molemmissa päissä. Sitten toki jos classicciin rakentaa niin pitää ilmeisesti siirtyä 18” kumeihin..

Maaliskuu 27, 2021, 08:34:48 ap
Vastaus #1582

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
vois miettiä keulakulmaa ja jättöö,mitä käyttää jotain 23-24astetta jättö 50-80mm jollain on vielä hurjampia mutta riippuu miltä pyörä tuntuu itestä,keulan jousto on rajattu noin 5cm jousi poikki alu putkea tilalle,elsberg tunning kannattaa lukee https://www.elsberg-tuning.dk/engineering.html
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2021, 08:37:16 ap kirjoittanut juha p salonen »

Maaliskuu 27, 2021, 09:05:51 ap
Vastaus #1583

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 796
  • Kawasaki A 1 R
     Onko perämoottori osasto tutkittu siellä saattaa olla kaks os. pakoreikä on ainakin tehokkaampi kuin mopom kone.

Maaliskuu 27, 2021, 17:24:15 ip
Vastaus #1584

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
http://www.classic50racingclub.co.uk/tomos-racers.html  tossa noista tietoja,kertausta                                                                 
http://fodi.frubar.net/files/910438A1-5A51-5A43-8940-16F9237C218A.jpg fiksun näkönen ratkasu valamisen suhteet                     
https://www.tomos-riders.com/utrke-tomosa/tomos-specijalke/15/ tuolta nappasin,kuvat näkee tekstiä ei niinkään                           
                                                                                                                                                                                             
pitää kertoo kroatian käynnistä,nuorilla miehillä oli noista prässätyistä peltirunkosista tehtyjä kilpureita,tyyppiä D6-D7 erilaisilla versioilla,näytti että jotain uutta tuotantoa oli käytössä kuten noista kuvistakin voi päätellä                                                               GP koneita oli uustuotantona,varovasti kyselin hintoja oli arvokkaita,mietin olisko voinut ostaa mutta ei ainakaan tarjottu ostettavaksi,hollannin kaveri oli saanut ostettua,GP koneessa oli ollut vaikeuksia kestävyyden suhteen,en tiedä miten paljon oli kehitys muutosta                                                                                                                                                                   hienoa Tomos elvytystä kun pidetää merkkiä hengissä,Miku vois kertoo sietä juttua oot käynny siellä enemmän                   
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2021, 11:01:17 ap kirjoittanut juha p salonen »

Maaliskuu 28, 2021, 18:37:08 ip
Vastaus #1585

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Tsekeissä tekevät ainakin Rigaan.  Piikkeihin löytyy myös.  Siis katteita. Sieltä voisi katsella.  Motoforza. Ei se linkitys nyt onnistunut.  Ainakin Rigan katteiden hinta on taas laskenut.  Pitäisiköhän tilata varalta, tai tehdä toinen. Pyttyjen kanssa ongelmia, kromit irtoilleet. (Ei tunnu löytyvän alkuperäistä konetta malliksi, tiedossa kyllä on ...)  Sachs 50/6 siihen nyt sovittelen ja osia keräilen.  Suurin ongelma ne pytyt.
Tuo kaiman vinkkaama pytty ei niin pahalta näytä kuin monet muut.  Olihan siinä ylempänäkin joku pytty joka oli selvästi tehty itse tai jossain pikkupajassa.
Edit: Motoforzalla näytti olevan enemmänkin katteita viisikymppisiin:  Mm Tatran, Malanca, Honda ja ...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2021, 18:56:24 ip kirjoittanut Juha Koivurova »

Maaliskuu 28, 2021, 20:06:15 ip
Vastaus #1586

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55

Maaliskuu 28, 2021, 22:08:07 ip
Vastaus #1587

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
https://users.utu.fi/anpaja/mopo/moposivu.html   en tiedä onko käyttöä                                                                                       


Maaliskuu 29, 2021, 12:41:53 ip
Vastaus #1588

Sami A Niemistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Kiitos hyvistä vinkeistä ja linkeistä. Katehomma näyttäis selvinneen Salosen avustuksella.


Tomos-Rider sivulla oli linkki: [size=78%]https://www.avto.info/Obvestila/Slovenska_veteranska_avto_moto_zveza-Intervju_z_Grom_Janezom_Petrom_avtorjem_knjige_TOMOS__skozi_zgodovino_z_204_kmh/[/size]
Kirjoittaja kertoo ostaneensa Suomesta jotain Tomos kilpurin osia.


Näkemäni perämoottorien sylinterien kuvat on ollut puhallinjäähdytteisen pienillä vaakarivoilla, eikä siten käy.


Tuolla on myynnissä raakavalu D6 sylinteristä suolaiseen hintaan:
https://www.frcomoto.si/en/original-tomos-cylinders/12970-cylinder-cast-tomos-d6-set-with-head.html


Viritysohjeet vuodelta -77
[/size]http://netti.nic.fi/~rush/tuna/[size=78%]


Maaliskuu 29, 2021, 13:18:25 ip
Vastaus #1589

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=fi&u=https://www.avto.info/Obvestila/Slovenska_veteranska_avto_moto_zveza-Intervju_z_Grom_Janezom_Petrom_avtorjem_knjige_TOMOS__skozi_zgodovino_z_204_kmh/       tuossa käännöstä,jos tuosta oikein ymmärtää niin joku on tehnyt kirjan Tomoksesta,en tiedä mikä sylinteri olis hyvä tuo aihio joka myynnissä olis tuo vanhempi versio.En ymmärrä mitä Tomos osaa olis voinut ostaa suomesta,ei ole tietoa ainakaan asvaltti kilpurista minulla,olisko mini cross vehkeissä käytetty sellasia osia joita olis sit myyty takasin päin.Millä porauksella tulis se 60cc Tomokseen,olisko enemmän vaitoehtoja jos olis vesijäähdytetty?