Kirjoittaja Aihe: Classic RR ajovarusteista  (Luettu 547 kertaa)

Kesäkuu 09, 2021, 21:33:51 ip
Luettu 547 kertaa

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 115
Tarkoitus laajentaa MP-harrastusta rähjäpyöräilystä asfaltille classic TT:n pariin. Pitää siis hankkia vähän uusia ajovarusteita.


1) Suosituksia SML:n RR-kilpailuihin hyväksytyistä kypäristä? Ja mistä moinen kannattaa Pirkanmaalla ostaa? Pari puhelua paikallisiin MP-kauppoihin ei kyllä lupauksia herättänyt, kun myyjillä ei tuntunut olevan tietoa myymiensä kypärien sopivuudesta SML:n sääntöihin...


2) 2-osainen nahkapuku mulla on, mutta ei aivan aukene mitä tarkoittaa sääntöjen: "Ajopuvun tulee olla hyväksytty Road Racing-kilpailuihin pohjoismaalaisen tai eurooppalaisen standardin mukaisesti."


3) Ajokäsineet. Sama kysymys kuin kypärästä eli suosituksia ja mistä hankkia?


Kiitokset vinkeistä jo etukäteen ;)
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Kesäkuu 10, 2021, 00:54:49 ap
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 362
Jaaha, tämä oli odotettua. Jos ei ole aikaisemmin Classic TT:n ympyröissä ollut, niin edessä onkin melkoinen sääntäviidakko.

Ainoa, mikä on helposti selvää on kypärävaatimukset. Suoraan FIM:n ja SML:n säännöissä lukee:

https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1228/tekniset_saannot_2021_1_0_22_3_2021.pdf

"033.3.1 Suojakypärän vaatimukset

Tarkastusohjeet

Katsastajan tulee ennen kutakin lähtöä tarkastaa, että kaikkien ajajien ja matkustajien suojakypärät täyttävät seuraavat vaatimukset:

Hyväksymismerkinnät

Kaikissa kilpailuissa käytettävissä kypärissä tulee olla merkintä jokin kohdassa 033.3.1 mainituista hyväksymisistä. Kilpailuissa käytettävien suojakypärien tulee olla vahingoittumattomia. Suojakypärän lisävarusteet (visiirit yms.) tai leukahihna eivät saa olla vaurioituneet tai naarmuuntuneet. Katsastajan on meneteltävä, kuten edellä on mainittu.
Suojakypärän sopivuus ja tiukkuus päähän on tarkastettava. Katsastajan täytyy tarkistaa, ettei leukahihna voi luiskahtaa kilpailijan leuan yli.

Tekniset vaatimukset


Ainoastaan kypärät, jotka vastaavat seuraavia vähimmäisvaatimuksia, voidaan hyväksyä kilpailuun. Perusvaatimuksena on, että suojakypärän ja sen kaikkien osien, joita ei tässä yhteydessä luetella tarkemmin, on vähintään täytettävä alla lueteltujen standardien koeistusvaatimukset:

• Europe ECE 22-05 ‘P’, ´NP´ tai ´J´
• Japan JIS T 8133 : 2015
• USA SNEL L M 2015 tai SNELL M 2020D tai SNELL M 2020R

Merkintä ECE on ympäröity E jonka perässä oleva numero (1 - 48 ) tarkoittaa maata, joka standardi kypärän on hyväksynyt. Sen alla olevassa tekstissä täytyy esiintyä numero 05. Merkintä sijaitsee kypärän sisäpuolella, vuoren alla tai hihnassa.

SNELL M 2010 (2015 , 2020 ) merkintä sijaitsee kypärän sisäpuolella.
JIS T 8133:2007 (2015) merkintä sijaitsee kypärän sisäpuolella.

Suomessa noudatetaan kaikissa lajeissa SML:n voimassa olevan urheilusäännöstön tai FIM :n sääntöjen mukaisia kulloinkin voimassa olevia suojakypärävaatimuksia.

Kypärään ei saa kiinnittää mitään ylimääräistä. Poikkeuksena Enduron kypärävalosääntö (ks. lajisääntö). Nimi ja mainostarrojen kiinnittäminen on kuitenkin sallittua.

Kypäräkameran tai telineen kiinnittäminen kypärään on kielletty kaikissa lajeissa. Kypärä käsittää kaikki kypärään alun perin suunnitellut rakenteet kuten lipan."


Seuraaviin kohtiin joutuu jo lukemaankin kolmea eri dokumenttia, joihin palaan päivällä myöhemmin.

Kaikkiin kohtiin löytyy vastaus!
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Kesäkuu 10, 2021, 15:37:48 ip
Vastaus #2

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 362
No niin, lisää asiaa:

Nordic Classic Road Racing teknisissä määräyksissä lukee:

https://www.svkmk.com/saannot_2021/nordic_classic_saannot_2021_fi.pdf

"1.3. Ajopuku: Ajopuvun tulee olla hyväksytty Road Racing-kilpailuihin pohjoismaalaisen tai eurooppalaisen standardin mukaisesti. Se voi olla ns. kokopuku tai kaksiosainen. Kokopukua suositellaan käytettäväksi. Puvun tulee olla hyvälaatuinen. Selkäsuojaa on käytettävä.

1.4. Ajosaappaat: Ajosaappaiden tulee olla tarkoitettu nimenomaan moottoripyöräkäyttöön. Motocross-saappaita ei sallita.

1.5. Ajokäsineet: Ajokäsineiden tulee olla nahkaiset."


SML:n teknisissä säännöissä lukee:

https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1228/tekniset_saannot_2021_1_0_22_3_2021.pdf

"033 VARUSTEET JA SUOJAVAATETUS

033.1 VAATETUS JA JALKINEET


Kaikissa lajeissa käytetyt ajoasumateriaalit tulee olla kyseisen lajin erityisvaatimukset asianmukaisesti täyttäviä. Järjestäjällä on oikeus vaatia kilpailijaa vaihtamaan varusteensa turvallisuuden kannalta parempiin.

Harjoitusten ja kilpailujen aikana ajajien ja matkustajien on pidettävä seuraavassa määriteltyä vaatetusta ja jalkineita:

Circuit Racing , Ratalajit

Kilpailijan tulee pitää nahasta valmistettua yksiosaista nahkapukua, jossa nahan paksuus on vähintään 1, 2 mm. Muutakin materiaalia voidaan käyttää edellyttäen, että se vastaa kohdan 033.2 vaatimuksia.
Seuraavat asun kohdat on pehmustettava ainakin kaksinkertaisella nahalla tai vähintään 8 mm paksuisella vaahtomuovivuorauksella:
- Olkapäät
- Kyynärpäät
- Yläkehon sivut ja lantio
- Yläkehon selkä
- Polvet

Circuit Racing, Drag Racing ja Ratalajit: selkäsuojan käyttö pakollinen.

Vuoraamattoman ajoasun alla on käytettävä alusasua. Suositeltava on Nomex tyyppinen, se voi myös olla silkkiä tai pellavaa. Keinokuidut, jotka voivat sulaa ja vahingoittaa käyttäjän ihoa onnettomuustapauksissa, ovat kielletyt ajoasun vuori- ja alusasumateriaalina.

Ajoasun ja suojakypärän väliin jäävä niskan osa tulisi peittää. Kilpailijan jalkineiden tulee olla lajia varten suunniteltu ja olla valmistetut nahasta tai hyväksytystä nahan korvaavasta materiaalista. Jalkineiden vähimmäiskorkeus on 200 mm ja niiden tulee muodostaa ajoasun kanssa kokonaisuus. Kilpailijan tulee käyttää lajia varten suunniteltuja suojaavia nahkahansikkaita."

Huomattavaa on, että Nordic Classic Road Racing:ssä sallitaan 2-osaisen ajopuvun käyttö!


Toissakesänä oli vanha kypäräni tositoimissa, X-lite X801R. Se kenties pelasti pahalta päävammalta tai jopa hengen menetykseltä. Liitteenä pari kuvaa.

Ko. kypärämallia käytettiin aikoinaan myös MotoGP:ssä.

Nykyinen kypäräni on X-lite X803 RS Ultra Carbon Hot Lap:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4014044/Xlite-X-803-RS-Ultra-Carbon-Hot-Lap-hiilikuitupunainen-13


Jaa, että miksikö kypärästä kannattaa maksaa 500 euroa? No siksi, että sillä 200 euron säästöllä halvempaan kypärään ei ole mitään virkaa siinä vaiheessa, kun makaat sairaalassa vihanneksena letkuissa!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2021, 15:51:20 ip kirjoittanut Osmo Leikko »
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.