Kirjoittaja Aihe: Kampiakselin leveys  (Luettu 3465 kertaa)

Toukokuu 17, 2015, 22:59:00 ip
Luettu 3465 kertaa

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Moi. Olen vaihtamassa Anker-Laura M48 -moottoriin kiertokankea. Ostin tarvikekiertokangen (DKW-805) jonka mukana tuli myös levyt, jotka pitävät kiertokangen alapään laakerit paikoillaan, mutta ne ovat selvästi alkuperäisiä paksummat. Mittailin että leveyttä näillä uusilla levyillä tulisi 6 mm alkuperäistä enemmän. EDIT: ei 6 mm vaan 0.6 mm.

Onkohan näin pienellä leveyden kasvamisella vaikutusta mihinkään? Kampikammiossa ainakin tilaa riittää.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2015, 17:00:05 ip kirjoittanut Anssi E. Kinnunen »

Toukokuu 18, 2015, 13:44:07 ip
Vastaus #1

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Saman paksuset kun ennenkin.

Tarkoitatko että kampiakselin leveys tulisi olla alkuperäisen mukainen, vai kuinka?

Toukokuu 18, 2015, 14:37:16 ip
Vastaus #2

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 848
Kaksitahtarissa harvemmin on tilaa leveämmälle kampiakselille. 6mm mopon koneessa on jo älyttömän paljon. Ei kyllä mene kone enää kasaan asti. Eikä tuo kangen alatappikaan oikein hyvä ole, jos on kolme milliä lyhyt puoleltaan.

Toukokuu 18, 2015, 15:42:21 ip
Vastaus #3

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Äh, nyt vasta huomasin että kirjotin eilen illalla unisena väärin :) Leveyttä tulee siis 0.6mm lisää.

Toukokuu 18, 2015, 17:08:44 ip
Vastaus #4

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Tuohon 0.6 mm lisäykseen en osaa vastata varmaan joku joka on enemmän ollut tekemisessä osaa sanoa,oliko alatappi myös paksumpi kuin alkuperäinen ja onko uudessa tapissa reikä jouselle? Kyllä lähtisin siitä että yhtä leveä kuin alkujaan ollut (löytyykö mistään sitten uusia levyjä) ei tulisi yllätyksiä sitten edessä päin.

Juu, alatappi on 0.2 mm paksumpi, eli se pitää sorvata/hioa päistä sopivaan halkaisijaan. Tapissa ei ole reikää, eikä ole myöskään alkuperäisessä.

Uusia levyjä voisin tietysti koittaa etsiä jostain.

Toukokuu 18, 2015, 17:21:08 ip
Vastaus #5

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1860
motor cross miehen käsikirja suositteli ottamaan prikat kokonaan pois parantaa voitelua?
voishan ne vanhat prikat surrata keski reijältä suuremmiksi dremelillä vaikka

Toukokuu 19, 2015, 10:21:02 ap
Vastaus #6

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Laitoin sähköpostia themopedjunkyard.comin väelle ja sain seuraavan vastauksen:

"there is some tolerance built into the engine.  However,  that is a bit of extra distance.   not 100% sure..  typically .1- .2mm can be squeezed in."

Eli meinasi että 0.1 - 0.2 mm pitäisi mennä yleensä, mutta tuosta 0.6 mm:stä ei ole enää varma.

EDIT:

Sain vastauksen voimakoneelta:

"Ei voi kasata jos levenee 0,6mm. ota prikat vanhasta kiertokangesta tai etsi sopivat prikat laakeri- tai autotarvikeliikkeestä ...niitä löytyy  mittojen pereusteella hyvin varustetuista laakerikaupoista tai autotarvikeliikkeistä"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2015, 09:56:05 ap kirjoittanut Anssi E. Kinnunen »

Toukokuu 21, 2015, 11:59:46 ap
Vastaus #7

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Noniin, homma etenee. Koska leveyttä ei voi kasvattaa, päädyin tilamaan uudet laserleikatut jousiteräslevyt tälläiseltä pajalta: http://www.niinimäki.fi/ohutlevy.html

Levyille tulee mittaa 15.4 x 30.1 x 0.5 mm (d x D x s) ja hintaa vain kympin verran. Sähköpostiin vastasivat heti ja palvelu oli loistavaa! :)