Kirjoittaja Aihe: Sytytyksen säätö summerilla  (Luettu 7619 kertaa)

Syyskuu 08, 2015, 22:23:15 ip
Luettu 7619 kertaa

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Moikka, lueskelin ohjeita sytytyksen säätöön ja löysin mm. tälläisen http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=93398.10;wap2 jossa neuvotaan käyttämään summeria tyyliin "Laita merkkilamppu (esim virtakynä) tai summeri liikkuvan kärjen ja maan välille.".

Kun kytken summerin liikkuvaan kärkeen ja maahan, niin ei näytä olevan väliä onko kärjet auki vai kiinni, vaan ääni kuuluu tauotta.

Mistä mahtaa olla kysymys? Tulppa näytti antavan kyllä kipinää.

Syyskuu 08, 2015, 22:31:41 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Oiskos se niin, että magneettosytkässä se sähkö kulkee maihin puolan tai konkan läpi silloinkin, kun kärjet ovat auki. Tuon summerin idea lienee siinä, että sen ääni muuttuu vastuksen muuttuessa. Kärkien aukeamishetki eli kipinän hetki on, milloin summerin ääni muuttuu. Ja kun tuo hetki aistitaan korvalla, joutavat silmät olemaan koko ajan tikkana tulpan reiässä olevaan heittokelloon, että saa sytkän satasen tarkkuudella kohdalleen...
jv

Syyskuu 08, 2015, 22:35:15 ip
Vastaus #2

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Jeps, nyt kun katoin tarkemmin niin näinhän se on, että konkan kautta ainakin menee maihin. Kiitos nopeasta vastauksesta! :)

Syyskuu 09, 2015, 07:08:44 ap
Vastaus #3

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Kärjellisessä magneetossa kärjet , kondensaattori ja käämi ovat yhteydessä toisiinsa . Kun kärjet aukeavat , summeri maadoittuu ainoastaan tuon käämin kautta , ei kondensaattorin . Kunnossa olevan kondensaattorin "läpi" ei mene virtaa . Summerin sijaan voi käyttää yleismittarin vastus eli ohmi-aluetta . Kun kärjet ovat kiinni , lukema on lähes nolla . Kun kärjet aukeavat , lukema pompsahtaa sanotaanko 1 - 3 ohmiin . Tuo nousu aiheutuu käämin vastuksesta .

Syyskuu 09, 2015, 08:54:12 ap
Vastaus #4

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
Jos konkka on kiinni, niin silloin se on tavallaan oikosulussa, koska se latautuu.  Eli, pitää konkan johto irroittaa jos kynällä katsoo.
Onnistuu siten, että laittaa häiriönpoistajaan valon.  Ja kärkiin (sammutusnappiin) paristoilla toimivan valon.  Tällöin purkaa tulpanhatussa olevan valon kauttaa ja kärkien avautuminen näkyy kärjissä olevassa lampussa väläyksenä.  Vaikesti selitetty, mutta tuollainen minulla oli kokeilussa kerran ja se toimi.

Paras on ajoituslamppu.  Eli etsitään heittokellolla ajoitusmerkki ja mopo käyntiin.  Ajoituslampulla ennakko kohdalleen.

Syyskuu 09, 2015, 10:48:43 ap
Vastaus #5

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Kondensaattori ei ole oikosulussa eikä johda sähköä lävitseen , onneksi , koska kärjet menettäisivät merkityksensä virran katkojana . Kondensaattori mopossa imaisee itseensä aivan minimaalisen pienen energiamäärän , joka ei millään tavoin vaikuta esim. virtakynän toimintaan . Voit todeta asian kytkemällä irtonaisen kondensaattorin ja virtakynän sarjaan ja kytkemällä tämän yhdistelmän akkuun . Virtakynä ei syty . Se ei syty , koska virta ei pääse kulkemaan kondensaattorin läpi .        Stroboskooppia käytän itsekin , toisinaan vaan joutuu tekemään ajoitusmerkit .

Syyskuu 10, 2015, 21:59:11 ip
Vastaus #6

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Konkan latautuminen näkyy pienenä piikkinä ohmi asteikolla ainakin jos irto konkkaa mittaa, ja se tarkoittaa että konkka voi olla jopa ehjäkin. Mutta jos se jää johtamaan niin se on oikosulussa ja rikki eikä mopo käy.

Syyskuu 10, 2015, 23:32:46 ip
Vastaus #7

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Totta turiset . Useimmilla digi-mittareilla tuo piikki näkyy ainoastaan suurimmalla vastusalueella ja silloinkin lukema ainoastaan välähtää , jonka jälkeen tauluun tulee I  ( ääretön ) .  Sytytyksen säädössä käytetään pienintä aluetta , jolloin tuo piikki ei näy ollenkaan .

Syyskuu 12, 2015, 10:12:19 ap
Vastaus #8

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Olis lisää kysyttävää tuosta sytytyksen säätämisestä (kyseessä tosiaan Solifer M48-moottori):

Manuaali sanoo, että maksimaalinen kipinä pitää olla 1.8 - 2.2 mm ennen YKK:ta.

Säätäminen kuvataan huoltomanuaalissa suunnilleen näin:

1) aseta mäntä YKK:hon
2) pyöritä magneettoa vastapäivään kunnes kärjet aukeavat
3) mäntä ei ole saanut laskea 2.2 mm enempää

Nyt kun sitten laitan männän YKK:hon niin kärjet ovat auki. Kun pyöritän magneettoa vastapäivään, kärjet menevät kiinni.

Luenko tuota manuaalia väärin vai mistä on kysymys? Toimiiko tuo nyt niin kuin sen pitäisi toimia? Tässä vielä kuva kyseisestä kohdasta manuaalissa:


Syyskuu 12, 2015, 12:23:47 ip
Vastaus #9

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Kyllä tuo ny kuullostaa hullulta. Puola lataa silloin kun kärjet on kiinni ja kipinä tulee sillä hetkellä kun kärjet aukee. Ei kärjet voi olla ykk:ssa kiinni.
Ite pyöritäisin vastapäivään (tai toiseen suuntaan kuin moottori normaalisti pyörii) kunnes kärjet menee kiinni, ja siitä toiseen suuntaan kunnes ne taas aukee, ja mittaisin siitä kohtaa ennakon. Olisko joku kääntäjän moka tmv...

Syyskuu 12, 2015, 15:54:38 ip
Vastaus #10

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3293
Pyöritä moottoria normaaliin pyörimissuuntaan. Kun mäntä lähtee nousemaan ylöspäin, kärkien pitää olla kiinni. 1,8 - 2,2mm ennen YKK kärkien pitää juuri lähteä aukenemaan. Todennäköisesti männän ollessa YKK:ssa kärjet ovat jo täysin auki, eli n.0,5mm. Kipinä tulee tulppaan juuri silloin, kun kärjet lähtevät avautumaan ja tämä hetki pitää olla n.2mm ennenkuin mäntä tulee ylimpään asentoonsa.

Syyskuu 12, 2015, 23:29:29 ip
Vastaus #11

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Unohda tuo ohje , joka on sekava ja virheellinen , ja seuraa edellisen kirjoittajan ohjetta .
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2015, 23:38:08 ip kirjoittanut Harri Valtari »

Syyskuu 16, 2015, 22:38:05 ip
Vastaus #12

Anssi E. Kinnunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Kiitoksia kaikille vastauksista! Niistä oli paljon apua ja sainkin tänään moottorin käyntiin! :)

Tässä video ensikäynnistyksestä: https://youtu.be/86NkDMA9978

Ainakin omaan korvaan käynti kuullostaa hyvältä. Tyhjäkäynti säädetään varmaankin vain kaasuvaijeria kiristämällä?

Moottori oli tosiaan alunperin ruostunut täysin kiinni, mutta ajan kanssa siitä sai hienon pelin. Uusiksi meni kiertokanki (vaati hieman koneistusta), kampiakselin toinen lohko, runkolaakerit, mäntä ja stefat. Kaikki osat on myös käyty läpi dremelillä, eli ruostetta ei ole enää missään. Seuraavaksi onkin aika siirtyä rungon kimppuun :)