Kirjoittaja Aihe: F1 Replikan rungon tekeminen  (Luettu 1307 kertaa)

Tammikuu 29, 2024, 15:14:14 ip
Luettu 1307 kertaa

erkki holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4

Saako Formula-luokan replikan rungon muokata sarjavalmistetusta rungosta?
Esim. Suzuki GS -> Suzuki XR69
Suzuki GSX-R 750 SRAD Retro / Classic SB

Tammikuu 30, 2024, 13:38:38 ip
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 639
Periaatteessa kyllä. Ensin pitää lukea sen luokan säännöt, jossa ko. laitteella on tarkoitus ajaa.
Muutostyö tulee tehdä asiantuntemuksella ja huolellisesti.
Tekijällä on vastuu osoittaa, että muokattu runko vastaa esikuvaansa. Esim. putkien halkaisijoiden ja seinämän vahvuuksien osalta.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Tammikuu 30, 2024, 19:33:20 ip
Vastaus #2

erkki holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Kiitos vastauksesta!

Muutostyö tulee tehdä asiantuntemuksella ja huolellisesti.
Tämä selvä

Tekijällä on vastuu osoittaa, että muokattu runko vastaa esikuvaansa. Esim. putkien halkaisijoiden ja seinämän vahvuuksien osalta.
Halkaisijat, taivutukset, liitospaikat yms. on selvitettävissä valokuvista CAD:n avulla tarkasti. Alkuperäisien muutaman rungon seinämävahvuudet voi olla vähän haastavampi juttu selvitellä. Onko tässä ajatuksena että seinämävahvuudet ovat täsmälleen samat vai onko tarkoituksena todistaa riittävä lujuus?

Jonkun Harri'sin, tai vastaavan, replikarungon seinämävahvuudet saattaisi kyllä selvitä.

Suzuki GSX-R 750 SRAD Retro / Classic SB

Tammikuu 31, 2024, 00:20:20 ap
Vastaus #3

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 639
Replikoiden osalta on oleellista, että ne ovat esikuviensa kaltaisia. Siis sekä ilmiasultaan että myös tekniikaltaan.
Seinämävahvuuksia taitaaa olla hankalampi selvittää. Oleellinen seikka on tietysti lujuus, turvallisuuden vuoksi.
Tavoitteena pitää olla turvallinen laite, joka on esikuvansa kaltainen.
Harrisista ehkä helpommin löytyy tietoja. Paljonko Harrisin runko poikkesi XR69:n tai GS:n rungosta?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Tammikuu 31, 2024, 06:34:38 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4480
Moro

Näyttäisi että näitä repicoita on rakennettu katukäyttöönkin,olisiko mahdollista saada tällaista museokilpiin tai jotain muuta kisakäyttöön tehtyä riittävän vanhaa pyörää joka on muutettu "katulailliseksi"?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Tammikuu 31, 2024, 10:23:50 ap
Vastaus #5

erkki holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Mitä näitä on nyt tullut plärättyä, niin tämä Harrisin replikarunko näyttää aivan samalta kuin 1981 XR69.
https://www.motorcycle.com/features/archive-suzuki-xr69.html

1982 XR69 runko on jonkun verran  erilainen:
https://www.classic-trader.com/uk/motorcycle/listing/suzuki/xr69-harris-f1/1982/244211
Harrisilla näyttää olevan myös 1982 mallia
https://motopro.ie/suzuki-xr69-replica/

Maailmalla näyttävät sitten kisaavan vaikka minkälaisilla runkoversioilla.

olisiko mahdollista saada tällaista museokilpiin tai jotain muuta kisakäyttöön tehtyä riittävän vanhaa pyörää joka on muutettu "katulailliseksi"?
En usko että tämä on mitenkään mahdollista, ainakaan pyörien osalta joita ei ole koskaan hyväksytty tieliikennekäyttöön. Katuköytössä olevat XR69 replikat on papereissa luultavasti Banditteja tjms. tai uusia piensarja- / omavalmisteita
Suzuki GSX-R 750 SRAD Retro / Classic SB