Juu, FIM on myynyt kaikkien MM-sarjojen promootio-oikeudet liiketaloudellisin periaattein toimiville yrityksille. Ne yritykset rahastavat järjestäjiä, mainostajia ja TV-yhtiöitä. Pääsyliput maksavat.
Asialla toinenkin puoli on, niinkuin yleensä. 70-luvulla, kun RR:n MM-sarjassa kiersi joku puolituttukin, joutuivat kuskit neuvottelemaan startit joka kisaan erikseen. Ja esimerkiksi tilanteissa, jos Italian kisaa ennen italialaisen kuskin uhkana MM-taulukossa oli muunmaalaisia, ei näille aina ollut paljon starttirahoja tarjolla, jos yleensä edes paikkaa kisaan... Ja ehkä lisääntynyt mainosraha sarjassa on tuonut järjestämiseen enemmän ammattimaista otetta, siis myös kaikkien turvajärjestelyjen osalta. Sirkuksessa pyörivä rahasumma on kokonaisuudessaan tsiljoonakertainen 70-lukuun verrattuna, ei ole varikolla perhekuntia vanhan brittipakettiauton ja teltan kanssa maailmaa kiertämässä isän starttirahojen varassa sinnitellen.
Katsojan kannalta TV-lähetysten taso on nykyisin niin hieno, että parhaiten kisan näkee TV:stä, siitä ei pääse mihinkään. Mutta tunnelmaa ei aisti TV:stä, ei siitäkään mihinkään pääse.
Näillä systeemeillä on kuitenkin itse kunkin päätöksensä tehtävä, ostaako lipun vai ei, meneekö paikanpäälle katsomaan vai ei. Vaikka rahaa olisi jollain reilustikin lipun ostamiseen, on kuitenkin vaihtoehtoisia kohteita olemassa, eikä ole kellään sellaista ämpäriä, johon tulee heti pois otetun tilalle uutta rahaa. Jos myyjä hinnoittelee itsensä ulos, voi jäädä luu käteen. Lipun ostajan kannattaa kuitenkin katsoa koko kisaviikonlopun kuluja ja suhteuttaa lipun hinta tuohon kokonaisuuteen.
KymiRingin hanke kaiken kaikkiaan on kunnianhimoinen, ja riippumatta omista päätöksistäni toivon sille parasta mahdollista menestystä jatkossa.
jaakkovaakko