Kirjoittaja Aihe: Esittele oma pyöräsi  (Luettu 125970 kertaa)

Maaliskuu 13, 2021, 13:16:07 ip
Vastaus #255

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1024
Nelilovisessa Harleyn askissa on kaksi paikkaa, jotka tyypillisesti alkavat ajan myötä vuotamaan. Toinen on nelosrattaan ulkokehän puoli, johon ongelmaan tuo Rayn holkki pyrkii tarjoamaan ratkaisun. Toinen taas on nelosrattaan sisäkehän puoli. Supernut on siihen tilapäisratkaisu, juurisyytä se ei poista.

Juurisyy on se, että perinteisesti nelosratas on liukulaakeroitu helalla, joka paremmissa ratkaisuissa on ihan oikeaa tinapronssia, huonommissa taas jollain tökötillä pinnoitettua peltiä. Kun maileja kertyy, akseli kuluu helan kohdalta, mistä seuraa välys, ja sitä myöten vuoto. Nelosrattaan ulkoreunan läpiviennissä on tätä varten stefa, mutta kun välystä on liikaa, se ei enää pidä. Supernutissa on samanmoinen stefa, mutta niin kauan kuin varsinainen stefa pitää, supernutin stefa käy kuivana ja sitten kun varsinainen stefa ei enää pidä, ei pidä enää supernutinkaan. Juurisyy poistuu vain poistamalla välys, ts. uusimalla pääakseli ja hela.

Viimeksi mainittuun ongelmaan tuo Carlosin neulalaakeroitu pääakseli auttaa, neulalaakeri kestää siellä paljon kauemmin kuin hela.

Maaliskuu 13, 2021, 15:06:55 ip
Vastaus #256

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
Mun nelilovinen on liikuttanut sovelia sen helan vaihdon jälkeen yli 100 000km, on vieläkin mitoillaan. Neulat on sitten vissiin ikuisia.

Se lukituspala speiserille on vaan early -77 asti.