Kirjoittaja Aihe: Sytytysennakko ja nykybensan vaikutus  (Luettu 1643 kertaa)

Elokuu 18, 2020, 09:35:26 ap
Luettu 1643 kertaa

Juha S Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Nelitahti kevarissa on jousilla toimiva ennakkosäädin.
Sytytys on säädetty tällä hetkellä näin (strobolla):
  - Tyhjäkäynti: n. 4-5 astetta myöhäisellä
  - 3000-4000 kierrosta:  kohillaan
  - 6000-7000 kierrosta : ehkäpä 4-5 astetta aikaisella. Tuosta ei taida ennakko enää muuttua.

Johtunee ilmeisesti jousista, että säädöt ei täsmää joka alueella? Vai voiko olla muukin tekijä?
Onkohan toi liika ennakko yläkierroksilla vaarallista?
Kone on ihan vakio ja rauhallista ajoa. Tuntuu kyllä kuumuvan kovasti, vaan niin varmaan tekee kaikki ilmajäähytteiset. Tulppa ihan ehyt ts. ei mitään vaurioita.

Luin netistä, että nykybensat vaatisi myöhäisemmän sytytysennakon. Liekkö tuo koskee normaalikoneita.
--  Honda CB100 k0 -73  --
--  Honda SL125 S   -77 --

Elokuu 18, 2020, 10:40:43 ap
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 377
SL125:n sytytys säädetään seuraavasti:
- virta pois päältä
- säädä katkojan kärkiväli 0,3 - 0,4 mm
- irrota kärjille menevä johto kärjistä
- kytke 12V 3W polttimo kärkien johdon ja maan väliin
- avaa laturin koppa (pyöreä)
- kytke virta päälle
- pyöritä kampiakselia käyntisuuntaan, jolloin lampun pitäisi syttyä F-merkin kohdalla
- tarvittaessa säätö tapahtuu kärkilevyä kääntämällä

Sytytyksen säädön jälkeen keskipakosäätäjä hoitaa sytytyksen säädön kierrosten mukaan. Keskipakosäätäjän säätöalue on noin 10 astetta.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 18, 2020, 10:54:56 ap
Vastaus #2

Juha S Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Olen valokynällä kattonut kohdan, tosin en ole tuota johtoa irroittanut. Voiko siinä puola kärähtää?

Tuolla tavalla saa tarkkaan säädettyä sytyn F-merkin kohdalle, joka mätsää tyhjäkäynnillä vähän riippuen käynnin suuruudesta.
Olen myös siis katsonut strobolla pyörän ollessa käynnissä.

Sit kun antaa kierroksia, vauhtipyörässä edellä olevat kaksi viivaa eivät pysy kopassa olevan merkin kohdalla kun katsoo strobolla.
Ohjeiden mukaan noi viivat olisi täyden ennakon merkit.

Olen käsittänyt, että tuo olisi melko normaalia vanhassa pyörässä, että noi ei täsmää.
Ja että oikean kohdan hakeminen olisi vähän kompromissi.
Olen ajatellut myöskin koko keskipakosäätäjän uusimista.
Vanha näyttää siistiltä ja osat liikkuu hyvin.

Lähinnä se tässä, että ei vaan kone hajoa sen takia, että ois liikaa ennakkoa ja toki kiinnostaa saada säädöt mahdollisimman kohdilleen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2020, 11:01:57 ap kirjoittanut Juha S Virtanen »
--  Honda CB100 k0 -73  --
--  Honda SL125 S   -77 --

Elokuu 18, 2020, 11:03:42 ap
Vastaus #3

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 377
Oletko kokeillut säätää kärkilevyn niin, että maksiennakko osuu noiden kahden viivan väliin? Tämä on se turvallinen vaihtoehto kuluneella säätäjällä. Vaikka keskipakosäätäjä tuntuu olevan ihan toimiva, niin jo pienikin kuluneisuus alkaa heitellä ennakkoa huomattavasti.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 18, 2020, 11:11:40 ap
Vastaus #4

Juha S Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Tätä vähän niinku ajoin takaa tällä kyselyllä..

Tällä hetkellä säätö on kompromissi. tyhjäkäynnillä sytty on T:n kohdalla ja maksimiennakossa edellä. Eli melko lailla menee saman verran pieleen min ja max.

Huonontuukohan tyhjäkäynti ja käyntiinlähtö kun myöhästyttää syttyä vielä.

Kuulostaa siltä, että syytä uusia toi keskipakosäädin.

Jossain myös luki, että nykybensoilla noi merkit ei ihan täsmäis, vaan pitäis olla oikeasti vielä myöhemmällä. Ehkä toi koskee enemmän virivehkeitä...tiiä sit.
--  Honda CB100 k0 -73  --
--  Honda SL125 S   -77 --

Elokuu 18, 2020, 11:20:23 ap
Vastaus #5

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 377
Olen valokynällä kattonut kohdan, tosin en ole tuota johtoa irroittanut. Voiko siinä puola kärähtää?

Ihan oikein olet tehnyt. Tuossa tekstissäni oli taas niitä käännöskukkasia. Ei sitä kärkien johtoa kokonaan irroteta, vaan siihen samaan kytketään se merkkivalon johto. Manuaalissa käytettiin sanaa "Disconnect"...
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 18, 2020, 15:50:59 ip
Vastaus #6

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2546
Tuo varsinainen kysymys, eli ennakon asettaminen nykybensa käyttäessä, kiinnostaisi minuakin.

Laitoin IC:seen alkuperäisen mekaanisen ennakonsäätäjän, joka laitetaan ohjeen mukaisesti sytyttämään kierroksilla 5-5,5 mm ennen yläkuolokohtaa. Mahtaako olla turhan aikainen?
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 21, 2021, 15:01:37 ip
Vastaus #7

Juha S Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Sain vihdoin vaihdettua uuden ennakonsäätimen, sen koko paketin, jossa jouset ja messinkipintainen rengas, johon kärjet vastaa. Samalla laitoin uuden koko kärkilevypaketinkin, vaikka edelliset kärjet näytti hyviltä.

Ja nyt toimii koko kierrosalueella, vaikka viimeistä säätöä sytytyslampun kans ei ole vielä tehty.
Ei yritäkään pätkiä, jota tapahtui ennen. Vanha säädin on selvästi löysempi kuin uus.

Vinkkinä jos jollain vastaavia ongelmia...

Honda SL125 siis kävi ja käynnistyi huonosti. Viat olivat näissä:
- puola: kun pyörä lämpeni, alkoi pätkiin, nykiin, huonosti käyntiin jne. Kylmänä toimi ok
- ennakonsäädin: pätki aina jollaki kierrosalueella, vaikka kuinka sääti. Sytty oli kohillaan joko tyhkäynillä tai kierroksilla.
- kaasutin: epävarma käynti, huonosti käyntiin, tyhjäkäynti vaihteli

Nyt uus kaasari paikoillaan. Vois tietty tuota vanhaa kokeilla jossain välissä, nyt kun muut paikat pitäis olla kunnossa.
Vikaahan vanhasta kaasarista en löytänyt.
--  Honda CB100 k0 -73  --
--  Honda SL125 S   -77 --

Heinäkuu 21, 2021, 17:25:04 ip
Vastaus #8

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2333
Tätä vähän niinku ajoin takaa tällä kyselyllä..

Tällä hetkellä säätö on kompromissi. tyhjäkäynnillä sytty on T:n kohdalla ja maksimiennakossa edellä. Eli melko lailla menee saman verran pieleen min ja max.

Huonontuukohan tyhjäkäynti ja käyntiinlähtö kun myöhästyttää syttyä vielä.

Kuulostaa siltä, että syytä uusia toi keskipakosäädin.

Jossain myös luki, että nykybensoilla noi merkit ei ihan täsmäis, vaan pitäis olla oikeasti vielä myöhemmällä. Ehkä toi koskee enemmän virivehkeitä...tiiä sit.

Tarkoitit varmaan että sytyttää tyhjäkäyntikierroksilla F:n kohdalla?

PS. Voitelitko uudessa kärkilevyssä voiteluhuovan ja varmistit että se koskettaa säätäjän epäkeskoa?

Heinäkuu 22, 2021, 10:05:42 ap
Vastaus #9

Juha S Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Moi,

Vähän vanha juttu niin en tarkkaan muista, mutta muistelisin, että sytty oli tyhjäkäynnillä säädetty ennakkoon, niin oli se kuitenkin kierroksilla selvästi myöhässä. Tuo johtui siitä, että ennakonsäätimen jouset oli löystyneet.

Mut nyt on tyhjäkäynnillä sytytys F:n kohdalla. Kyllä katsoin huovan kohdilleen ja rasvasin.

--  Honda CB100 k0 -73  --
--  Honda SL125 S   -77 --