Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10
11
Yleistä keskustelua / Vs: Mitä tuli tänään touhuttua
« Uusin viesti kirjoittanut Markku Juusela eilen kello 19:15:47 »
Moro

Pikkupuuhastelua,eilen lakkasi robottileikkurin toinen pyörä vetämästä ja uusittavahan se oli mutta kun se on immeisen tekemä niin kai immeinen sen voi korjatakkin.
Purin moottorista planeettapyörästöt irti ja ei sieltä mitään rikki ollut,planeettapyörien laakeritapit vaan niin kuluneet ettei aurinkopyörä ennään saanut hammaskosketusta.Taidan tehdä uudet akselitapit 4 mm:n pianolangasta vaikkakin se on vähän ohkasta niihin planeettapyöriin mutta passelia siihen planeettakannattimen reikiin.
Saa siitä ainakin hätävara varaosan kun kaippa sen toisen puolen ikä kohta tulee täyteen.
Tiesin että jotain sieltä pian antaantuu kun kuului jo pari viikkoa sellaista krapinaa ja onhan sillä jo ruhtinaaliset 5732 km leikkuuta että hyvin on hän (TaneTalkkari) toiminut.
12
Yleistä keskustelua / Vs: Mitä tuli tänään touhuttua
« Uusin viesti kirjoittanut Markku Juusela eilen kello 19:05:29 »
Moro

Ainakin Supermaxissa se on alimmaisena.
13
Mopopalsta / Vs: Kampiakselin stefojen asennussuunta
« Uusin viesti kirjoittanut Markku Juusela eilen kello 19:02:26 »
Moro


Meillä oli työmaalla SKF:n laakerinlämmitin,taisi siinä jokin säätökin olla ja luulisin indukiolämmitin se oli ja siinä oli kolme erikokoista "puikkoa" jonka varassa se laakeri siinä niitten tappien päällä lepäsi kun lämmitettiin.Joskus pahuuttani mittasin mihinkä lämpötilaan se sen laakerin lämmitti ja jotain 100 asteeseen se sen lämmitti,olivat varmaan ruåttalaiset fundeeranneet että se piisaa mennäkseen hyvin akselille.Tuossa Jaakko kirjoitti 200 asteesta ja se on jo tuplaten tähän mitä minä mittasin ja ilmeisesti liikaa jo siinäkin mielessä että jos on suojattu sellainen niin siellä tiivisteetkin jo voivat kärsiä.
14
Mopopalsta / Vs: Kampiakselin stefojen asennussuunta
« Uusin viesti kirjoittanut Jaakko Latvanen eilen kello 18:39:28 »
Muistutettaas taas tässä kohtaa laakerien lämmittämisestä.  Jos laakeri sinistyy, sen karkasussa on saattanut jo tapahtua pieni muutos, ja se voi tapahtua jo alle 200 asteessa.  Eli malttia siihen laakerin lämmittämiseen, kuumailmapuhaltimellakin voi pienessä laakerissa saada aikaan vahinkoa, kun lämmitys tapahtuu voimakkaasti yhteen kohtaan?  Vai mitä mieltä oikeat gurut on?

Toinen asia, mitä oon joskus ihmetelly.  Noissa 60-luvun vehkeissä oli kaikissa aika tiukat sovitteet laakerikooleilla, sekä lohkoon että akselille.  Tään vuostuhannen alussa purin muutaman melko uuden trialpyörän moottorin, niin laakerit meni lohkoon ja akselit laakereihin vois sanoa heittämällä noihin vanhan ajan vehkeisiin verrattuna, eikä ne kuitenkaan pyörineet väärästä välistä.  Mikähän tuossa on muuttunut ajan saatossa?

jaakkovaakko
15
Mopopalsta / Vs: m-107 moottorin sytytys
« Uusin viesti kirjoittanut MarkkuRyhänen eilen kello 18:31:56 »
Moi.
Jos magneeton aluslevy missä puola ja muut kiinni oli irti..varmaankin oli. Niin tuliko se takaisin laitettaessa kiristettyä niillä kolmella ruuvilla samaan kohtaan niihin aluslevyjen ruuvin aukkoihin verrattuna? Tätä aluslevyä niissä ruuvin aukoissa kiertäen säädetään puolan oikea asento verrattuna vauhtipyörän sisällä oleviin magneettiin nähden. Mittasitko uuden puolan ja vauhtipyörän magneetin ilmavälin vaihdettuasi puolan. Sopiva väli on 0.20mm rakotulkilla mitattuna. Magneetto kiristettynä laita rakotulkin liuska puolan ja magneeton magneetin väliin ja löysää puolan kiinnitysruuvit.. magneetti vetää puolan kiinni rakotulkin liuskaan. Kiristä puolan kiinnitysruuvit ja vedä liuska välistä pois.  Tarkista että vauhtipyörä ei hankaa missään vaiheessa kun pyörittää
Tarkista myös ettei vauhtipyörä hankaa johtoja jolloin on mahdollisuus oikosulkuun.
t.Markku
16
Yleistä keskustelua / Vs: Mitä tuli tänään touhuttua
« Uusin viesti kirjoittanut Jaakko Latvanen eilen kello 18:24:07 »
Juuri niin.  Niillä veturitangoilla on neljänneskierroksen vaihe-ero; jos toinen sattuu jäämään kuolokohtaan, toinen onkin just maukkaimman vedon kohassa!  Ei jää jumiin.  Tuo koneisto liukulaakeroituna, jos niiden liukulaakereiden välykset saadaan sinne 5 sadasosamillin huitteille, antaa erittäin äänettömän venttiilikoneiston.  Mutta siinäpä ei silloin ole mitään hoitamassa rakenteen erilaisia lämpölaajenemiskertoimia.  Se on ratkaistu tosiaan laittamalla nokka-akseli keinuvaan rakenteeseen, ja noiden veturitankojen lisäksi - olikos se niitten välissä vai miten se oli - on kolmas, liikkumaton tanko?  Se tanko on samanlainen kuin veturitangot, ja pitää jakoakselin ja nokka-akselin oikealla etäisyydellä toisistaan, ettei lämpölaajeneminen jumita rakennetta, siis laajenemalla täsmälleen samassa tahdissa veturitankojen kanssa.

Nasu miehen pitää "varikolla" konetta käyttäessään aina huolestua, että mikä siellä koneessa raksuttaa, ja hetken ihmeteltyään sanoa, että luulin jo että mikä on rikki, mutta penan roleksistahan (vieterivetoinen rannekello) se raksutus kuului...

jaakkovaakko tekniikan ihmemaassa, siis teoriassa, ei oikeesti
17
Vanhat moottoripyörät / Vs: Jawa 356
« Uusin viesti kirjoittanut Jani Kaasalainen eilen kello 16:51:09 »


Tänään oli ohjelmassa takapyöränlaakerien vaihto. 6302 on laakerin malli sekä edessä, että takana näissä. Japanialaiset Koyon laakerit sinne tuli ja näköjään saman merkkiset oli tullut viimeksikin laitettua.
18
Yleistä keskustelua / Vs: Mitä tuli tänään touhuttua
« Uusin viesti kirjoittanut Markku Juusela eilen kello 16:43:44 »
Moro

Eikä tässä vielä kaikki,siellä on vielä kolmaskin kanki,samanlainen kuin kaksi muuta mutta tämä ei liiku minnekkään eikä siinä ole liukulaakereita,se kanki tasaa lämpölaajenemiset ja sen takia se nokka-akseli pukki on laakeroitu liikkumaan ja sillä on ihan oma säätöproseduuri sen mukaan minkä paksuiset sylinterin alapään-ja kannentiivisteen olet hommannut.
19
Mopopalsta / m-107 moottorin sytytys
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko Jalonen eilen kello 16:23:23 »
Hyvät tietäjät kertokaapa mistä voi johtua kun kipinää ei tule kun mangneetto on kiristetty  mutta kun pyörittää mutteri irti ja mangneetto tulee irti (löysäksi että heiluu) tulee kunnon kipinä ?
konkka , kärjet ja puola vaihdettu.   (stefa sytytys)
Oma tietämys ei riitä joten hyvät tiedot tulisi tarpeeseen.
terv. Jokke
20
Yleistä keskustelua / Vs: Lintujen ja luonnonasioiden bongausta
« Uusin viesti kirjoittanut markkukovasin eilen kello 15:28:01 »
Lensi äsken kolme pörriäistä yli...Laji lienee  Boeing CH47-Chinook ?

t. Markku
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10