Vanha lumilinko Stiga ST601 pakunperältä käsittelyyn,mun iäkkäiltä vanhemmilta kun tuolla moneen talveen siellä kukaan mitään tehnyt eikä käyttänyt,vajassa viettänyt aikaansa eikä senkummemmin huolehdittu ja niitä omia viritelmiä näköjään tuossakin tyylin "vanhat äijät tuunaa"
Hyvinhän tuo käyntiin lähti ja linkopuolikin pyöri jahka ensin oli pakko siistiä ulkokuorta että viitsi ruveta värkkäämään käsiään hetikohta likaamatta ja näki vähän mitä tuli tuotua kun tuo mun entinen linko hajotti kulmavaihteensa viime talvena,toista aisaakin piti hitsauttaa ja samalla toistakin vahvistettiin kun aika heppoista putkea tietty eikä kestänyt kun väänsi liian jyrkkiä kaartoja mutta tuota kulmavaihdetta en viitsinyt ruveta avaamaan,etsikelemään ja vaihtamaan,annoin naapurille koko lingon kun kerta tämä ehjä oli jouten niin hain pois käyttöön.
Mitäpä 1 mies 2lla tekee ja taitaa olla yliampuvaa pitää ns varallakaan,hyvään kotiin 100m päähän pääsi.
Edistää ja kehittääkin naapurisopua vastapalveluksille ja siellä kätevä mies joka mieluusti meitä autellut muutenkin ,kiitosta vaan palkkana.
Stiga..jaa a...kiinassa tehty ruotsalainen..niinpä niin..ennen pidettiin laatumerkkinä mutta hyvin samanmoinen kuin aiempi kiinanliko puuilosta,liekö samasta tehtaasta eri tarroin?
Öljynvaihto ensin,melkoisen mustaa liekö koska(aan) vaihdettu ja bensaa tankki lähes täynnä eikä taatusti ihan uunituotetta,hyvin se sillä kumminkin käynnistyi ja ajellaan pois uuden bensan kera kun lumityöt joskus elikkäs tämmöinen ennakoiva toimenpide työn alla eikä vasta sitten suu auki ihmetellä kun yöllä pyryttänyt pihan umpeen..
Hihnat varmaan alkuperäiset,kelpaavat vielä eikä tällä lie paljon lingottu vaikka oisko luokkaa 10v ikää vai koska tämmöisiä lie myyty?
On ne varmaan jo venähtäneet muttei halkeamilla mutta kun en tiedä pituutta irrottamatta niin olkoot josko menisivät talven vielä.
Lumitorveen niitattu peltistä jatkoa..karmean näköinen kötöstys...otin pois ja minulle taatusti riittää vakioputken pituus mihin se pystyy heittämään,liekö tuo oikeasti toiminut tai miksi moinen kötöstys yleensäkkään..meinaan ei meilläpäin sentäs noin hirveästi lunta tule ja järkeä käyttäen sitä ei myöskään samaan kohtaan tarvi kasata metrien läjiksi...
että tarvii heittoputkea jatkaa.
Renkaat luonnollisesti tyhjät niinkuin kiinankumit tuppaa olemaan kottikärryistä lähtien,ilmaa sisään ja ainakin se vuorokauden pysynyt jo,ehkä tuo menee noin mutta pyörien akselitkin tarvii rasvaa joten pyörät irti eli sokat akselin päistä ja nykäisy..ei vaikka miten nykii eikä vaikka crc ujuttaa..no kumilekaa ja kun naama punaisena takoi hajottamatta mitää ne pilkuhiljaa liikui akselilla ulospäin ja huh huh...akseli umpiruostessa eikä taatusti ikinä avattu sitten kiinan kokoonpanon tai kuka missä kasannutkin lootasta täällä.
Vaseliinia ja pyörät kiinni sekä tutkimaan miksi murtosokat korvattu ruostumattomilla teräspulteilla lukkomutterein,sen nimittäin näki hetikohta päällepäinkin että ajattelematon viritys.
Tällä vaan isonnettu uhkaa hajottaa kalliimpaa osaa..juurikin kulmavaihde...ja hyvinhän nuo murtopultit kestää normaalisti ja kaupoista löytyy uusia tilalle eivätkä edes kalliita!
Kuuluu sarjaan perämoottorin sokaksi naula tai sulakkeeksi samaten joista tulee enempikin vahinko kuin hyöty jo ajatustasolla.
Vanhasta lingosta jäi mukana tulleet vara murtosokat ja niinhän nuo oikeankokoisetkin tietty,samanmoinen systeemi molemmissa.
Minulla ei tuosta vanhastakaan mennyt kertaakaan sokat mutta messinkiratas antautui silti noin 3 talvessa ja yksityikäyttöä vaan omakotitalon piha sekä pihatie käyttöalueena.
Järkevämpää olisi rautaratas kulmavaihteeseen ja vaikka käyttöakseliiin moottorista sokka joka antautuu vaikka noiden toisten murtosokkien lisäksi,hyvä ja halpa ratkaisu..meinaan tuon kulmavaihteen saaminen käsiin purkua varten jo kohtuuhomma ja kasaaminen omansa sekä rattaan etsiminen,niitäkin erimoisia eikä päällepäin tiedä mikä siellä on omassa koneessa kun systeemiä ei saa häävisti edes raotettua paikoillaan ja vaihdattaminen tulee hintoihinsa toki sekin ellei itse pysty.
Tässäkin näyttää olevan rasvanippa, ruuvasin nipan irti että näki pikkasen onko kuivaa..no ei ainkaan täynnä mutta kait ehkä tuonne on joskus lisätty,en tiedä.
Ostin puuilosta Oregon merkkistä kulmavaihderasvaa ja lisäsin reiästä kohtuudella,paljonko on sopivasti ..jaa-a..ja mikä tuonne on oikeaa rasvaa kun siitäkin kovin montaa koulukuntaa pistetäänkö mustaa vai vaaleaa vaseliinia,paksua öljyä,seos näistä vai pääasia että jotain liukastetta?
Miten rasvan kuin rasvan koostumuserot oikeasti vaikuttaa rattaan kestävyyteen ..niin mitenkä?
Käyttövaijereiden voitelua kuten veivisysysteemin mistä torvea käännellään,kovasti kitisi kuivuuttaan.
Tulppa musta,puhdistelua ja kiinni,ilmanputsarin puhaltelua eikä kait muuta kuin koeajolle vaikkei..onneksi...luntakaan ja testailua tovi sekä pöristeltiin pannuhuoneen ovesta sisälle,saa olla siellä kun justiin sopii ovesta ja tilakin riittää+lämmin startata vaikkakin öljyt 5w30 täyssynaa jollaista sattui joutilaana olemaan ja varmaan liiankin hyvää tai ohutta ,tainnut olla jotain yksiaste 30 tai 10w30-40 mitä yleensä tullut käytettyä ja mineraalia.
Aika hyödyllinen päivä mitä yleensä tulee tehtyä...ööh..ei mitään mitä ei pakko
Hyvä homma,yx murhe vähemmän ja tallissa tilaa kun sai tuon pois sieltä harrastevehkeiden seasta vai luetaanko lumilinkokin harrasteeksi jos sitä ruuvattava