Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 544752 kertaa)

Toukokuu 13, 2023, 15:13:40 ip
Vastaus #3960

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8405
Jee! ! !
Ykköspaikalta on helppo hymyillä ;D

Suomi komeilee ykkösenä EU-komission polttoaineiden tuoreimmassa toukokuun alun hintalistauksessa. Täällä 95 bensiini maksaa 1,943 euroa litralta eli selvästi eniten. Tanska ja Ranska tulevat seuraavana.
https://yle.fi/a/74-20031310

Piti ihan kurkata bensan hintaa maailmalla
Tunisia 0.833$/l ja Libya 0.032$/l on rajanaapureita ja Tunisian toisella puolella on Algeria 0.340$/l
Algerian 0.340$/l rajanaapuri on Marokko 1.435$/l
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2023, 15:23:48 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 15, 2023, 16:35:48 ip
Vastaus #3961

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8405
Mielenkiintoinen juttu sähköauton latauksesta.

Ainutlaatuinen data paljastaa, miten oudolla tavalla suomalaiset lataavat sähkö­autojaan
HS:n hankkima laaja data paljastaa, miten ihmiset lyövät sähköautonsa tai hybridinsä lataukseen iltapäivällä töiden jälkeen.
Se ei ole hyvä hetki.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009554982.html

Jännä juttu, että en ole lukenut kritiikkiä siitä, että aika moni lohkolämmitin ja sisätilalämmitin käynnistyy pakkasaamuna kalleimman sähkön aikaan...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 15, 2023, 16:55:40 ip
Vastaus #3962

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1769
Eiks tuossa kuitenkin oo selvä pointti tuossa jutussa.  Jos haluaa aamulla lähteä lämpimällä autolla töihin, ei oo muuta mahollisuutta kuin lämmittää se silloin.  Jos haluaa, että sähköauton akku on täynnä aamulla töihin lähteissä, sen voip ladata mihin hyvänsä aikaan töistä tulon ja töihin lähön välillä?

Teorioita puhun; en ees muista, millon on miun tarvinu lähtee aamulla töihin, ja sähköautoo ei oo ollu ikinä...

jaakkovaakko

Toukokuu 15, 2023, 19:13:54 ip
Vastaus #3963

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6512
  • MC Debit
...eikä tuu, jatkais Kovasin jos olis paikalla :D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 16, 2023, 07:17:20 ap
Vastaus #3964

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Eiks tuossa kuitenkin oo selvä pointti tuossa jutussa.  Jos haluaa aamulla lähteä lämpimällä autolla töihin, ei oo muuta mahollisuutta kuin lämmittää se silloin.  Jos haluaa, että sähköauton akku on täynnä aamulla töihin lähteissä, sen voip ladata mihin hyvänsä aikaan töistä tulon ja töihin lähön välillä?

Teorioita puhun; en ees muista, millon on miun tarvinu lähtee aamulla töihin, ja sähköautoo ei oo ollu ikinä...
jaakkovaakko
Jos sähköauton haluaa lämmittää ei-halvan sähkön aikaan niin akustahan se lämpiää tai jäähtyy ja kyseessä on kuitenkin 0.5-1 kWh suuruusluokan energia. Siis jos tietää koska on lähdössä ettei tuntikausia vatuloi lähdön kanssa.

Toukokuu 18, 2023, 20:00:28 ip
Vastaus #3965

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1281
Hybridiauto syttyi palamaan ajon aikana 5-tiellä
Tuhoutunut auto on veteen upotettuna erikoiskontin sisällä useiden päivien ajan, jotta akusto ei syttyisi uudestaan palamaan.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009595204.html

Pari kunnon parkkihallipaloa niin rakennusmääräyksiin lisätään pykälä, jossa vaaditaan jokaiselle sähköautolla palo-osastoitu ruutu tai peräti vedellä täytetty säilytyskontti  ;D

Toukokuu 19, 2023, 07:26:57 ap
Vastaus #3966

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12770
Paikalla ollaan-ja juu-ei tuu... ;)

Kas kun juuri keskiviikkona taas katsastin tuon pensantuhoojan
kiitosmaininnoin...

t. Markku

Toukokuu 21, 2023, 18:34:32 ip
Vastaus #3967

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1281
Maailmanmaineensa polttomoottoreilla luonut Porsche panostaa nyt vahvasti sähköön. Yhtiö kertoo kykenevänsä keskipitkällä aikavälillä valmistamaan jopa 1 300 kilometrin toimintamatkaan yltäviä sähköautonakkuja.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/568f0f15-0ca8-415b-9954-88260132a396

No nyt alkaa kuulostamaan mielenkiitoiselle

Toukokuu 21, 2023, 19:04:42 ip
Vastaus #3968

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8405
Maailmanmaineensa polttomoottoreilla luonut Porsche panostaa nyt vahvasti sähköön. Yhtiö kertoo kykenevänsä keskipitkällä aikavälillä valmistamaan jopa 1 300 kilometrin toimintamatkaan yltäviä sähköautonakkuja.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/568f0f15-0ca8-415b-9954-88260132a396

No nyt alkaa kuulostamaan mielenkiitoiselle

Taas "uusi" akkuinnovaatio.
Innostutaan sitten, kun niitä voi ostaa kaupasta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 21, 2023, 21:43:35 ip
Vastaus #3969

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6512
  • MC Debit
Niin, se nyt on ihan sama kuin perinteinen autotehdas ilmoittaisi keksineensä ”uudenlaisen polttoainesäiliön jolla pääsee 2000 kilometriä”. Eli johonkin aerodynaamiseen pikkukiuluun pikkuruinen talousihmemoottori ja sadan litran tankki.

Taikka Dodge Ramiin puolen kuution pönttö lavalle.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 22, 2023, 06:06:33 ap
Vastaus #3970

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1281
Niin, se nyt on ihan sama kuin perinteinen autotehdas ilmoittaisi keksineensä ”uudenlaisen polttoainesäiliön jolla pääsee 2000 kilometriä”. Eli johonkin aerodynaamiseen pikkukiuluun pikkuruinen talousihmemoottori ja sadan litran tankki.

Taikka Dodge Ramiin puolen kuution pönttö lavalle.


No sadan litran tankkiin mahtuu sata litraa löpöä. Mutta mutta uutisessa onkin kyse siitä että sadan litran akkuun mahtuu tulevaisuudessa enemmän Ampeeritunteja kuin nykyisin.

Porschen mukaan kehitteillä on piipitoisuudeltaan 80 prosentin luokkaa olevia anodeja. Piianodit mahdollistavat kymmenkertaisen energiamäärän varastoinnin grafiittianodeihin verrattuna

Toukokuu 22, 2023, 07:47:32 ap
Vastaus #3971

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6512
  • MC Debit
Niin, se nyt on ihan sama kuin perinteinen autotehdas ilmoittaisi keksineensä ”uudenlaisen polttoainesäiliön jolla pääsee 2000 kilometriä”. Eli johonkin aerodynaamiseen pikkukiuluun pikkuruinen talousihmemoottori ja sadan litran tankki.

Taikka Dodge Ramiin puolen kuution pönttö lavalle.


No sadan litran tankkiin mahtuu sata litraa löpöä. Mutta mutta uutisessa onkin kyse siitä että sadan litran akkuun mahtuu tulevaisuudessa enemmän Ampeeritunteja kuin nykyisin.

Porschen mukaan kehitteillä on piipitoisuudeltaan 80 prosentin luokkaa olevia anodeja. Piianodit mahdollistavat kymmenkertaisen energiamäärän varastoinnin grafiittianodeihin verrattuna


Täytyy myöntää että en lukenut linkin uutista, ainoastaan lainaamasi pätkän. Minusta kuulostaa hoopolta tuollainen, mutta nyt yllä siteeraamasi on jo ymmärrettävää tekstiä. Akkujen huonon energiatiheyden kanssa on kamppailtu aikojen alusta asti, mutta paranevan tuo näyttää koko ajan. Toki vielä on matkaa polttonesteiden 10kWh per litra (tai kilo) lukemiin, puhumattakaan että nestettä ”ladataan” tankkiin se noin 300kWh minuutissa :) Ehkä joskus sitten.

Mieluiten näkisin kooltaan ja massaltaan pienen, mutta energiasisällöltään verrattain suuren akun jonkun pienen tai keskikokoisen auton energianlähteenä, enkä noissa katumonstereissa mitä nykyään tuntuu kaikki merkit tarjoavan. Mutta tottakai uudet teknologiat tulevat ensin kalliimpiin malleihin. Iso akku vaatii ison auton joka sitä jaksaa kuljettaa, iso auto taas vaatii ison akun että se jaksaa kulkea jne. Tämän hetken ”sweet spot” taitaa olla reilu kaks tonnia painava monsteri, ehkä kevyemmät akut joskus mahdollistavat normaalinkokoisen sähköauton jolla on järkevä toimintamatka.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2023, 07:51:41 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 22, 2023, 09:54:25 ap
Vastaus #3972

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5240
Moro

N. vuonna -80 100 litrasella tankillisella pääsi alle 1000 km n. 500 kg:aa köykäsemmällä autolla kun nykyään sillä hehtolitralla pääsee lähes 2000 km ja pikkukipolla ylikin,vaikkei se hehtolitra ole muuttanut tilavuuttaan niin se masiina on kehittynyt pienempikulukukselliseksi ja kaiken lisäksi päästöt ovat pudonneet murto-osaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Toukokuu 22, 2023, 10:31:33 ap
Vastaus #3973

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1460
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Varsinkin jos uskoo näiden nykyautojen ilmoitettuihin kulutuksiin. 70/80-lukujen taitteen autoissa moottori ja sen ohjaustekniikka oli vielä melko kehittymätöntä. Vaan toisin on vuosituhannen taitteen autot. Painokin on vielä pienehkö koska turvalaitteet melko vähissä ja päästötavoitteet ei niin kunnianhimoiset. Auton paino on nykyaikoina lisääntynyt todella monta sataa kiloa, päästöjen vähennyslaitteet vähentävät päästöjä mutta lisäävät kulutusta. Ne ketkä puolueettomasti testaavat autoja pääsevät suurempiin kulutuksiin mitä esitteet tai automyyjät niille ilmoittavat.

Nii, minä pääsen jonkun verran yli tuhat kilometriä diesel tankillisella, vaikka auto painaa yli 3000kg kuskin kanssa ja tankki on 132L. Sillä 500L ei taija 4500km päästä muttei niin kaukana.

Toukokuu 22, 2023, 11:57:21 ap
Vastaus #3974

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6512
  • MC Debit
Juu, ennen kesti kännykän akkukin koko viikon, nyt saa ladata melkein joka päivä. On ne akut menneet vissiin huonoon suuntaan. Vai mitähän on tapahtunut :)

Vähän vastaava homma se on noiden sähköautojen akkujen kanssa. Toimintasäde pelkästään ei kerro mitään, jos ei tiedä minkälaisessa autossa se akku on kiinni, tai minkälainen toimintasäde on kyseisellä autolla nykymallin akulla. Jotain osviittaa voisi antaa esim se että kerrottaisiin montako prosenttia enemmän energiaa on uuden mallin akussa.

Autojen kanssa se on vähän niinkuin puhelintenkin, on se akku vaikka kuinka iso, ja varavirtalähteet siihen päälle, loppuu se akku kuitenkin joskus jos ei sitä lataa. Tai tankki tyhjenee jos ei sitä välillä täytä. Latausaika se mun mielestä kriittisempi juttu on ainakin pitkässä ajossa. Normaali kodin, konttorin ja osuuskaupan välinen ajelu hoituu lyhyelläkin toimintamatkalla, senku laittaa aina yöksi töpselin kiinni.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”