Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 658933 kertaa)

Toukokuu 16, 2023, 07:17:20 ap
Vastaus #3810

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 854
Eiks tuossa kuitenkin oo selvä pointti tuossa jutussa.  Jos haluaa aamulla lähteä lämpimällä autolla töihin, ei oo muuta mahollisuutta kuin lämmittää se silloin.  Jos haluaa, että sähköauton akku on täynnä aamulla töihin lähteissä, sen voip ladata mihin hyvänsä aikaan töistä tulon ja töihin lähön välillä?

Teorioita puhun; en ees muista, millon on miun tarvinu lähtee aamulla töihin, ja sähköautoo ei oo ollu ikinä...
jaakkovaakko
Jos sähköauton haluaa lämmittää ei-halvan sähkön aikaan niin akustahan se lämpiää tai jäähtyy ja kyseessä on kuitenkin 0.5-1 kWh suuruusluokan energia. Siis jos tietää koska on lähdössä ettei tuntikausia vatuloi lähdön kanssa.

Toukokuu 18, 2023, 20:00:28 ip
Vastaus #3811

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1146
Hybridiauto syttyi palamaan ajon aikana 5-tiellä
Tuhoutunut auto on veteen upotettuna erikoiskontin sisällä useiden päivien ajan, jotta akusto ei syttyisi uudestaan palamaan.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009595204.html

Pari kunnon parkkihallipaloa niin rakennusmääräyksiin lisätään pykälä, jossa vaaditaan jokaiselle sähköautolla palo-osastoitu ruutu tai peräti vedellä täytetty säilytyskontti  ;D

Toukokuu 19, 2023, 07:26:57 ap
Vastaus #3812

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11543
Paikalla ollaan-ja juu-ei tuu... ;)

Kas kun juuri keskiviikkona taas katsastin tuon pensantuhoojan
kiitosmaininnoin...

t. Markku

Toukokuu 21, 2023, 18:34:32 ip
Vastaus #3813

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1146
Maailmanmaineensa polttomoottoreilla luonut Porsche panostaa nyt vahvasti sähköön. Yhtiö kertoo kykenevänsä keskipitkällä aikavälillä valmistamaan jopa 1 300 kilometrin toimintamatkaan yltäviä sähköautonakkuja.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/568f0f15-0ca8-415b-9954-88260132a396

No nyt alkaa kuulostamaan mielenkiitoiselle

Toukokuu 21, 2023, 19:04:42 ip
Vastaus #3814

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4278
Maailmanmaineensa polttomoottoreilla luonut Porsche panostaa nyt vahvasti sähköön. Yhtiö kertoo kykenevänsä keskipitkällä aikavälillä valmistamaan jopa 1 300 kilometrin toimintamatkaan yltäviä sähköautonakkuja.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/568f0f15-0ca8-415b-9954-88260132a396

No nyt alkaa kuulostamaan mielenkiitoiselle

Taas "uusi" akkuinnovaatio.
Innostutaan sitten, kun niitä voi ostaa kaupasta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 21, 2023, 21:43:35 ip
Vastaus #3815

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6082
  • MC Debit
Niin, se nyt on ihan sama kuin perinteinen autotehdas ilmoittaisi keksineensä ”uudenlaisen polttoainesäiliön jolla pääsee 2000 kilometriä”. Eli johonkin aerodynaamiseen pikkukiuluun pikkuruinen talousihmemoottori ja sadan litran tankki.

Taikka Dodge Ramiin puolen kuution pönttö lavalle.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 22, 2023, 06:06:33 ap
Vastaus #3816

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1146
Niin, se nyt on ihan sama kuin perinteinen autotehdas ilmoittaisi keksineensä ”uudenlaisen polttoainesäiliön jolla pääsee 2000 kilometriä”. Eli johonkin aerodynaamiseen pikkukiuluun pikkuruinen talousihmemoottori ja sadan litran tankki.

Taikka Dodge Ramiin puolen kuution pönttö lavalle.


No sadan litran tankkiin mahtuu sata litraa löpöä. Mutta mutta uutisessa onkin kyse siitä että sadan litran akkuun mahtuu tulevaisuudessa enemmän Ampeeritunteja kuin nykyisin.

Porschen mukaan kehitteillä on piipitoisuudeltaan 80 prosentin luokkaa olevia anodeja. Piianodit mahdollistavat kymmenkertaisen energiamäärän varastoinnin grafiittianodeihin verrattuna

Toukokuu 22, 2023, 07:47:32 ap
Vastaus #3817

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6082
  • MC Debit
Niin, se nyt on ihan sama kuin perinteinen autotehdas ilmoittaisi keksineensä ”uudenlaisen polttoainesäiliön jolla pääsee 2000 kilometriä”. Eli johonkin aerodynaamiseen pikkukiuluun pikkuruinen talousihmemoottori ja sadan litran tankki.

Taikka Dodge Ramiin puolen kuution pönttö lavalle.


No sadan litran tankkiin mahtuu sata litraa löpöä. Mutta mutta uutisessa onkin kyse siitä että sadan litran akkuun mahtuu tulevaisuudessa enemmän Ampeeritunteja kuin nykyisin.

Porschen mukaan kehitteillä on piipitoisuudeltaan 80 prosentin luokkaa olevia anodeja. Piianodit mahdollistavat kymmenkertaisen energiamäärän varastoinnin grafiittianodeihin verrattuna


Täytyy myöntää että en lukenut linkin uutista, ainoastaan lainaamasi pätkän. Minusta kuulostaa hoopolta tuollainen, mutta nyt yllä siteeraamasi on jo ymmärrettävää tekstiä. Akkujen huonon energiatiheyden kanssa on kamppailtu aikojen alusta asti, mutta paranevan tuo näyttää koko ajan. Toki vielä on matkaa polttonesteiden 10kWh per litra (tai kilo) lukemiin, puhumattakaan että nestettä ”ladataan” tankkiin se noin 300kWh minuutissa :) Ehkä joskus sitten.

Mieluiten näkisin kooltaan ja massaltaan pienen, mutta energiasisällöltään verrattain suuren akun jonkun pienen tai keskikokoisen auton energianlähteenä, enkä noissa katumonstereissa mitä nykyään tuntuu kaikki merkit tarjoavan. Mutta tottakai uudet teknologiat tulevat ensin kalliimpiin malleihin. Iso akku vaatii ison auton joka sitä jaksaa kuljettaa, iso auto taas vaatii ison akun että se jaksaa kulkea jne. Tämän hetken ”sweet spot” taitaa olla reilu kaks tonnia painava monsteri, ehkä kevyemmät akut joskus mahdollistavat normaalinkokoisen sähköauton jolla on järkevä toimintamatka.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2023, 07:51:41 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 22, 2023, 09:54:25 ap
Vastaus #3818

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4481
Moro

N. vuonna -80 100 litrasella tankillisella pääsi alle 1000 km n. 500 kg:aa köykäsemmällä autolla kun nykyään sillä hehtolitralla pääsee lähes 2000 km ja pikkukipolla ylikin,vaikkei se hehtolitra ole muuttanut tilavuuttaan niin se masiina on kehittynyt pienempikulukukselliseksi ja kaiken lisäksi päästöt ovat pudonneet murto-osaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Toukokuu 22, 2023, 11:57:21 ap
Vastaus #3819

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6082
  • MC Debit
Juu, ennen kesti kännykän akkukin koko viikon, nyt saa ladata melkein joka päivä. On ne akut menneet vissiin huonoon suuntaan. Vai mitähän on tapahtunut :)

Vähän vastaava homma se on noiden sähköautojen akkujen kanssa. Toimintasäde pelkästään ei kerro mitään, jos ei tiedä minkälaisessa autossa se akku on kiinni, tai minkälainen toimintasäde on kyseisellä autolla nykymallin akulla. Jotain osviittaa voisi antaa esim se että kerrottaisiin montako prosenttia enemmän energiaa on uuden mallin akussa.

Autojen kanssa se on vähän niinkuin puhelintenkin, on se akku vaikka kuinka iso, ja varavirtalähteet siihen päälle, loppuu se akku kuitenkin joskus jos ei sitä lataa. Tai tankki tyhjenee jos ei sitä välillä täytä. Latausaika se mun mielestä kriittisempi juttu on ainakin pitkässä ajossa. Normaali kodin, konttorin ja osuuskaupan välinen ajelu hoituu lyhyelläkin toimintamatkalla, senku laittaa aina yöksi töpselin kiinni.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 25, 2023, 08:22:02 ap
Vastaus #3820

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1146
Politiikka on mutkikasta ja vielä kryptisempää on ilmastoplitiikka.

YM HUOMAUTTAA, että jos jakeluvelvoitetta alennetaan, tarkoittaa se painetta nostaa polttoaineiden verotusta voimakkaasti, jotta päästövähennykset olisi mahdollista saavuttaa.

Tällaiselle tavalliselle tankkaajalle ei vaan aukea se, että millä kemiallisella kaavalla bensalitran polttamisesta syntyneet hiilidioksidipäästöt alenevat jos litran hintaa nostetaan vaikka kahdesta eurosta kolmeen.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009607447.html

Toukokuu 25, 2023, 08:43:55 ap
Vastaus #3821

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6082
  • MC Debit
Kolikko kassaan kilahtaa, hiilidioksiidi kadoksiin vilahtaa.

Eiks ni? Ane... eiku päästökauppa toimii jotenkin noin, kai tässä jotain samaa haetaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 25, 2023, 08:54:51 ap
Vastaus #3822

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 239
Kyllähän me myönnämme, että bensan polttamista pitäisi vähentää. Kukapa sitä kuitenkaan omalta kohdaltaan tekisi jollei olisi pakko.
Mikään valistus ei tehoa. Ainut tepsivä keino on iskeä kuluttajan lompakkoon.

Toukokuu 25, 2023, 10:33:32 ap
Vastaus #3823

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11543
Kyllä tuo päästöillä painostaminen ja sen verottaminen on hiukkasen
saman sortin touhua kuin se, että hakataan Raamatulla
päähän ja hoetaan, että usko..usko nyt vaan...tana...

t. Markku

Toukokuu 25, 2023, 11:21:09 ap
Vastaus #3824

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 966
Politiikka on mutkikasta ja vielä kryptisempää on ilmastoplitiikka.

YM HUOMAUTTAA, että jos jakeluvelvoitetta alennetaan, tarkoittaa se painetta nostaa polttoaineiden verotusta voimakkaasti, jotta päästövähennykset olisi mahdollista saavuttaa.

Tällaiselle tavalliselle tankkaajalle ei vaan aukea se, että millä kemiallisella kaavalla bensalitran polttamisesta syntyneet hiilidioksidipäästöt alenevat jos litran hintaa nostetaan vaikka kahdesta eurosta kolmeen.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009607447.html

Tavoitehan on vähentää fossiilisen polttoaineen kulutusta kokonaisuutena. Sinänsä ymmärrettävä tavoite, mutta Suomen olosuhteissa vaikea toteuttaa.

Asiaan liittyy erinäisiä lyhytnäköisyyksiä. Polttisauton korvaaminen sähköautolla ei suinkaan ole päästötöntä, vaan sähkiksen valmistaminen aikaansaa paljon päästöjä. Joidenkin laskelmien mukaan sähkiksellä pitää ajaa öpaut 150 tuhatta kilsaa ennen kuin hiilidioksiditase suhteessa polttisautoon on edes 0. Minun ymmärrykseni mukaan tämä tarkoittaa, että jos sillä polttiksella on teknistä käyttöikää jäljellä 150 tuhatta kilsaa, niin se kannattaa ensin ajaa loppuun ja vaihtaa vasta sitten sähkikseen.

Akkuteknologia on toinen lyhytnäköisyys: ei ole maailmassa saatavilla raaka-aineita koko planeetan liikenteen sähköistämisen edellyttämään akkukapasiteettiin. On tietenkin mahdollista, että keksitään jotain uutta, mutta toistaiseksi näyttää vähän huonolta.

Tämän anekaupan juuret löytyvät sangen yllättäen EU:sta. Siellä on määritelty päästövähennystavoitteita eri sektoreille ja liikenteen osuutta sektoreiden taakanjaossa on ullattaen ylipainotettu. Ellei tavoitteita saavuteta, pitää maksaa aneita. Päästöjä tämä anekauppa ei tietenkään vähennä yhtään, mutta aikaansaa muita ongelmia.