Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörille katsastuspakko?  (Luettu 7522 kertaa)

Syyskuu 04, 2021, 08:41:33 ap
Vastaus #30

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6080
Jos moottoripyörän katsastus tehtäisiin niin, että sillä olisi oikeasti jotain merkitystä, ei pelkkää pintapuolista tarkastelua, niin se vaatisi investointeja, koulutusta ja katsurille A-ajokorin.
Tämä maksaa ja onko paikallinen katsastajayrittäjä valmis maksamaan, jos on epäilys siitä, että investointi ei tuota.

-Pakokaasutesti. Moottoripyöristä päästömittaus katsastuasemien (=autokorjaamoiden) mittavehkeillä on vaikean ja mahdottoman välimaastossa.
Kaikkiin vaimentimiin ei saa oikein mitään anturia sisälle tai ainakaan riittävän syvälle ja lyhyen putken sykkivä takaisinvirtaus sotkee loputkin mittatulokset etenkin harvasylinterisissä koneissa.

-Jarrutesti. Vaatisi oman dynamometrin tai ainakin hyvän koeajon, jossa tehdään jarrutesti.
Katsastajalta vaadittaisiin todella laaja moottoripyörien tuntemus, kisakireestä kyykystä pitkäjousoenduron kautta jäykkäperäiseen chopperiin.

-Rungon ja akseliston välysten kunnollinen tarkastus vaatisi nosturin ja miten nostat täyskatetun moottoripyörän ilmaan niin, että renkaat on vapaana.

-Äänen mittaus. Pitäisi olla laitteet ja riittävän hiljainen paikka, jossa olosuhteet on vakiot, että äänenmittauksen pystyy tekemään luotettavasti, eikä "sinne päin", koska kansalaisen oikeusturva.

Ehkä jossain kasvukeskuksessa, mutta esim. Kiteellä saattaisi olla niin, että eipä katsasteta moottoripyöriä...


Jos kaikki investoinnit tehtäisiin ympäri maata ja siitä motoristit sitten maksaisivat, niin olisiko siitä mitattava hyöty esim. liikenneturvallisuudelle?
Parantaisiko katsastus moottoripyöräilijöiden turvallisuutta?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 04, 2021, 09:10:29 ap
Vastaus #31

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1588
Trafihan voisi määrätä mp-katsastusasemia tarvittavan määrän, esim. vanhan läänijaon mukaan 1/lääni. Ehkä uudellamaalla voisi olla kaksi. Noille pelkästään moottoripyörille tarkoitetuille asemille tulisi rahoitus suoraan valtion budjetista, joten tarvittavan varustusksen toteuttaminen ei olisi rahakysymys, kun asioita vietäisiin vihreät arvot edellä.
Moottoripyörien katsastaminen olisi siis kokonaan eriytetty muusta katsastustoiminnasta ja katsastajat koulutettaisiin viimeisenpäälle merkkikohtaisiksi asiantuntijoiksi niin hyvässä kuin pahassakin.
 
Hyväksytystä katsastuksesta saisi merkinnän vakuutusrekisteriin. Ellei merkintää rekisterissä ole, järjestelmä nostaa automaattisesti vakuutusmaksut viisinkertaisiksi, kunnes katsastusasia on taas ajan tasalla. Näin jää kaikille mahdollisuus ajamiseen entiseen malliin, mutta katsastamiseen on kuitenkin olemassa jonkinlainen porkkana.
Koska ajamista ei rajoiteta, koskee katsastusvelvollisuus kaikkia moottoripyöriä mukaan lukien kevytmoottoripyörät.


Ei siis ole ylipääsemätöntä estettä mp-katsastuksen tulemiseen, jos vaan tahtoa löytyy ::)

Syyskuu 04, 2021, 10:55:07 ap
Vastaus #32

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista edes valtiovallan saatikka meidän suunnitella että kuinka pyörät olisi tai pitäisi katsastaa tai missä.Moottoripyörät ovat aina hyvässä kunnossa teknisesti joskus voi vähän liian kulunutta rengasta olla mutta katsastus ei sillekkään asialle voisi mitään.Moottoripyörä onnettomuudet ovat lähes aina suistumisia jotka taasen johtuvat liiallisista tilannenopeuksista tai sitten auto ajaa pyörän eteen ja pam.
Moottoripyörä on nykyään aina harrastusväline joista pidetään parempi huoli kuin vaimoista eli eivät tarvitse pyörät katsastuksia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Syyskuu 04, 2021, 11:23:08 ap
Vastaus #33

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
Juuri näin.  Ajetaan vähän, pidetään huolta.

Meillä seisoo tallissa 17 vuotta vanha VW Polo.  Sillä ajetaan noin 2000 km vuosittain.  Se käy joka tapauksessa kerran vuodessa huollossa, jossa öljyn vaihdon lisäksi huoltaja katsoo, että auto menee seuraavalla viikolla katsastuksesta läpi.  Miten minä nyt saan sen asian hoitoon niin, että tätä autoa ei koske katsastusvelvollisuus; tulee ihan ylimääräinen käynti Mikkelissä, ja se maksaakin se katsastus.  Katsastukseen pitää pakottaa vain niiden autot, ketkä eivät muuten huolehdi niistä.  Lait ja määräykset koskekoot vain toisia, perustetaanko sellainen puolue?  Ai niin, sehän on jo, nimittäin vihreät...

Odotan lisää perusteita sille, että autot pitää katsastaa, mutta moottoripyöriä ei.  Muita, kuin että siitä on minulle vaivaa ja se maksaa.  On tuossa edellä toki tullut ihan oikeitakin perusteita.  Oman autoni kohdalla toivon pysyvästi päässeeni katsastamisen vaivasta lopun autoilu-uran ajaksi, aivan varma en voi olla toteutumisesta.

jaakkovaakko

Syyskuu 04, 2021, 11:29:54 ap
Vastaus #34

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
Vielä palaan jarruasiaan.  Niiden toimiminen kait yksi melko oleellinen katsastukseen liittyvä juttu.  Empiiristen havaintojeni perusteella maantiellä ajettavissa moottoripyörissä on lähes joka kymmenes sellainen, jonka pysähtymismatka on noin nelin- tai viisinkertainen henkilöautoon verrattuna.  Tähän ei tosin taida katsastuksella olla vaikutusta, jos käyttöliittymä puuttuu?

Toinen asia on äänet.  Kun kesällä menen saunan jälkeen jäähdyttelemään takapihalle, niin auton ääntä sinne kuuluu häiritsevästi ehkä kerran viidessä vuodessa.  Moottoripyörän tai mopon ääntä kuuluu häiritsevästi vähintään kerran viikossa kesä-aikaan.  Mutta täällähän todettiin, että ei siihen katsastus auta?

https://www.youtube.com/watch?v=S8tSpc6kI-c

jv
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2021, 11:34:23 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 04, 2021, 18:05:04 ip
Vastaus #35

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5970
  • MC Debit
(Poistin oman asiattoman viestini)

Oma kanta katsastukseen on että se tulee jos tulee. Jos ei tule niin hyvä, ei tarvitse sitä vaivaa nähdä sitten. Mun mielestä motskarien pitää olla kunnossa joka tapauksessa, pakollinen katsastus ehkä jopa edistäisi sitä. Mökäputkilla ajavia hölmöjä se ei tietenkään poista liikenteestä sen tehokkaammin kuin alemmat nopeusrajoitukset ylinopeuksia.

Autoon rinnastaminen on toisaalta vähän niin ja näin, auto on monille välttämättömyystarvike ja usein taloudellinen taakka, se heijastuu ylläpidon tasoon väistämättä. Itse käyn aina ensin katsastuksessa, siellä kerrotaan sitten mitä muuta tarttee vuosittaisella korjaamokäynnillä korjata öljynvaihdon lisäksi. Katsastuksen uusintanäyttö maksaa varmaan alle neljäsosan siitä jos korjaamolla tehtäisiin katsastusta vastaavat tarkastukset. Katsastuksessa on helpompi käydäkin kuin korjaamolla, pääsee autolla mennen tullen.

Pirunmoinen riesa on Jaakollakin vanhasta volkkarista ajokilometreihin nähden, mutta onko se katsastuksen 70€ sitten iso juttu kokonaiskuvassa? Öljyt vaihdetaan 5-10 kertaa useammin ajokilometreihin nähden, renkaat kovettuu alle ja niin edelleen.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 04, 2021, 19:12:33 ip
Vastaus #36

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
Sitä mie oon koittant tuolle kanssaeläjälle koko ajan toitottaa.  Yhellä autolla pitäs kahen eläkeläisen pärjätä, oon luvannu pärjätä ilman autoo jos vaimo käyp siskosa luona olemassa päivän pari.  Hänellä tuntuu olevan kynnys sen "oman" auton hukkaaminen.  Samalla sais tallista paremmin äijäluolan, vaikka ei varsinaisesti remonttihommia oliskaan.  Tuon ensimmäisen auton kohalla ois haave niin, että enneko tullee ensimmäinen katsastus, ois vaihtunu uuteen... jonkinaikaa oon nyt siinä systeemissä eläny.

Mutta tästä moottoripyörien vuosikatsastuksesta vielä.  Puhutaan nyt ryhmästä "moottoripyöräilijät", mihin ittenikkii vielä luen.  Myö tiijetää, että se katsastus on turha.  Mutta sen selvittäminen täällä omilla palstoilla on vielä turhempaa.  Vaikutusmahollisuuksia on, mutta edunvalvontaryhmien kautta.  Niiko täällä on ennenkin todettu, SMOTO ei oo turha järjestö.

Niiko Behmin Petri on muissakin yhteyksissä kirjottanu, meillä on kaikilla omat kuplamme.  Yritin tuossa edellä vähän karrikoidusti herättää porukkaa kattomaan asioita hieman sen oman kuplan ulkopuolelta.  Moottoripyöräilijät ei oo yks ryhmä, meitä on moneksi.  Niiko kaikkia muitakin ryhmiä, niissä on ihmisiä, yksilöitä, jotka ei sunkaan oo samasta muotista tehtyjä.  Mutta sen harrastuksen ulkopuolelta katsoville moottoripyöräilijät on yks ryhmä, usseempien mielestä vielä melko tyhmä ryhmä.  Jokainen tyhjävaimentiminen edesauttaa näkemyksiä (niiko Puoskarin Pekka tuossa jo esitti), jotka ei oo meijän mieleen, samoin jokainen poskettomilla ylinopeuksilla menijä tien päällä.  Henkilökohtanen miun mielipide on, että jokainen, jolla on tarve saada moottoripyörästään paljon ääntä ulos, olisi yhteiskunnan palveluja paitsi.  Nimittäin mielenterveyspalveluja.  Ja miettikääs ite sitä ihmistä, jolla ei ole mitään yhteyksiä moottoripyöräilijöiden kuplaan; mitä vikaa on esittämissäni ajatuksissa verratessani moottoripyörän tai meijän rouvan volkkarin katsastusta, tai ajatuksissa hänen istuessaan saunan terassilla kuulemassa mopon pörinää tai supersportin ulinaa?  Niinkuin kirjotin, ja niinkuin Petri on monta kertaa kirjottanu, voi joskus tehä hyvää yrittää mennä sen oman kuplan ulkopuolelle.

Jos joku väittää pärjäävänsä yksin, hänen ei tarvi muiden mielipidettä kuunnella, voi toimia omien aivotuksiensa mukaan.  Jos tässä joukossa on joku, joka tietää pärjäävänsä ilman muita ihmisiä, niin sovitaan tehtäväksi seuraava koe:  Ens toukokuussa se tyyppi puotetaan keskelle metsää, ei saa pyytää keltään apua.  Etsii elantonsa käyttämättä mitään toisen ihmisen tekemää, siis työkalua tai vaatetta tai asumusta tai ruokaa, aseista puhumattakaan.  Jos näkkee seuraavan toukokuun, mie perun puheeni.  Meille, ketkä ei yksin pärjää, on pakollista ottaa jossain määrin yhessä sovitut asiat ja muitten mielipitteet ja kanssaeläjät huomioon.
Ugh...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2021, 19:24:23 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 04, 2021, 23:05:54 ip
Vastaus #37

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1588
Sen verran pitää tarkentaa nelivetoautoja, että nykyiset dynot saa pyörittämään saman akselin pyöriä erisuuntiin, jolloin vain tasauspyörästö pyörii.
Tuolla tavalla neliveto ei rikkoudu tai hyppää rullilta, kun voima ei välity akselista toiseen.
Ennen oli toisin, kun sellaista mahdollisuutta ei ollut. Nelivedoilla kävivät hiekalla jarruttamassa ja se oli siinä.

Syyskuu 05, 2021, 00:03:05 ap
Vastaus #38

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
Urpo Laineelle:  Kirjoitin käyttöliittymästä, en moottoripyörien jarruista.  Siis jos nupin ja oikean käden sormien väliltä puuttuu tuo mainittu käyttöliittymä, niin mikä on todellinen pysähtymismatka paniikkipaikassa?  Riippumatta siitä, onko jarru rumpu, levy, keppi pinnojen väliin vai ajatuksen voima... kyseleppäs vaikka noilta ennakoivan tai muun ajon kurssien vetäjiltä ensimmäisten jarrukokeiden tuloksista.  Kyllä jarruissakin on eroja, mutta vanhat rumpujarrutkin toki saa sellaisiksi, että renkaan pito voidaan käyttää kokonaan.  Toki uudet ovat tehokkaampia, mutta vetää niitä kaikkia pitää, eivät toimi ajatuksen voimalla.  Integroidut ABS:t on sitten asia erikseen.

Kuten jo yritin kirjoittaa, sieltä kuplasta kannattaa joskus edes katsella ulos.


Jaakko Latvanen
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2021, 00:09:15 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 05, 2021, 08:20:20 ap
Vastaus #39

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1588
Kuten jo yritin kirjoittaa, sieltä kuplasta kannattaa joskus edes katsella ulos.
Jaakko Latvanen
Kuplasta ei aina näe ulos. Jos kynnyksissä on vettä, vetää lasit huuruun......sori, pakko oli

Syyskuu 05, 2021, 09:16:35 ap
Vastaus #40

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 663
Urpo Laineelle:  Kirjoitin käyttöliittymästä, en moottoripyörien jarruista.  Siis jos nupin ja oikean käden sormien väliltä puuttuu tuo mainittu käyttöliittymä, niin mikä on todellinen pysähtymismatka paniikkipaikassa?  Riippumatta siitä, onko jarru rumpu, levy, keppi pinnojen väliin vai ajatuksen voima... kyseleppäs vaikka noilta ennakoivan tai muun ajon kurssien vetäjiltä ensimmäisten jarrukokeiden tuloksista.  Kyllä jarruissakin on eroja, mutta vanhat rumpujarrutkin toki saa sellaisiksi, että renkaan pito voidaan käyttää kokonaan.  Toki uudet ovat tehokkaampia, mutta vetää niitä kaikkia pitää, eivät toimi ajatuksen voimalla.  Integroidut ABS:t on sitten asia erikseen.

Kuten jo yritin kirjoittaa, sieltä kuplasta kannattaa joskus edes katsella ulos.


Jaakko Latvanen

Joo, luetun ymmärtämisestä sain ehdot. Käyttöliittymäkäsite on niin uusi asia mulle.

Syyskuu 05, 2021, 09:38:34 ap
Vastaus #41

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1220
Odotan lisää perusteita sille, että autot pitää katsastaa, mutta moottoripyöriä ei.

Pakottavia toimenpiteitä, kuten määräaikaiskatsastusta, koskevan päätöksenteon tulisi perustua hyötyjen ja kustannusten vertailuun. Jos toimenpiteellä saavutetaan enemmän hyötyjä kuin kustannuksia, se kannattaa ottaa käyttöön. Ja päinvastoin.

Moottoripyörien osalta on niin, että katsastamisen kustannukset ylittävät hyödyt moninkertaisesti. Meikä on ollut tekemässä aiheesta oikein tutkimustakin, löytyy täältä:

https://docplayer.fi/3375462-Moottoripyorien-maaraaikaiskatsastamisen-hyodyt-ja-kustannukset-suomessa-suomen-motoristit-ry.html

Autojen osalta en ole vastaavaa tutkimusta tehnyt, joten en osaa sanoa, mitenpäin suhdeluku autojen kohdalla on. Mutta päätöksenteon perusteiden tulisi joka tapauksessa olla samoja: katsastusten tulee olla pakollisia vain, jos hyödyt ylittävät kustannukset. Oletan, että autojen kohdalla näin tapahtuu, mutta varmaksi en siis osaa sanoa. Olisi itse asiassa kiinnostavaa vertailla liikenneturvallisuustilastoja vaikkapa EU:n ja Kanadan kesken, Kanadassa käsittääkseni ei ole autoille määräaikaiskatsastusta. Voi olla niinkin, että katsastus nykymuodossaan on autoillekin ylimitoitettu toimenpide. En tiiä.

Miksi hyötyjen ja kustannusten suhde sitten autojen kohdalla olisi toisinpäin? No niitä syitä tuossa yllä on jo lueteltukin. Motskarit pidetään joka tapauksessa keskimäärin paljon paremmassa kondiksessa kuin autot - syystä taikka toisesta. Tilastollisia todennäköisyyksiähän nämä. Se että Jaakon emännän kärry pidetään huippukunnossa, ei vielä tilastoja kovin paljoa hetkauta.


Muoks: unohdin kuplista mainita, että viihdyn omassani erinomaisesti, enkä haluakaan tulla sieltä pois. ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2021, 09:40:14 ap kirjoittanut Teemu S. Lindfors »

Syyskuu 05, 2021, 09:41:04 ap
Vastaus #42

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3818
Onko kellään hajua olisiko tuo katsastuspakko koskenut myös museorekisteröityjä moottoripyöriä?
Muutama harrastaja joutuisi ajelemaan tallin ja konttorin väliä tiheppäähän!




L&K.

Syyskuu 05, 2021, 11:27:35 ap
Vastaus #43

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Tämä kupla sana on kovin käytetty nykyjänsä,toiset sitä oikein haluavat viljellä jutuissaan useastikkin,itse en ole käyttänyt kertaanaan kun en sitä oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa,kuplan autona tunnen tosin varsin hyvin.

Teemu tossa sivusi autojen katsastusta ja saisi sen katsastusväli mun käsityksen mukaan riippua ajokilometreistä ennemmin kuin ajasta,tavallisen järjetöntä on Jaakonkin Poloistaan vuosittain kuskata konttorille  noilla ajomäärillä,sen verran tulee kilsoja että jarrut pysyvät kunnossa muttei muuten ilmeisesti juuri remppoja tarvitse tehdä.
Eihän katsurit voi sellaista suvaita että vaikka autot paranevat niin eihän totuttua systeemiä voi muuttaa...tulot laskisivat.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Syyskuu 05, 2021, 15:22:53 ip
Vastaus #44

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 167
Järjetöntä niin mahdollinen katsastus, kuin sillä spekulominenkin. 🤔