Kirjoittaja Aihe: VELO (Teräs Oy)  (Luettu 4905 kertaa)

Tammikuu 25, 2017, 09:32:26 ap
Luettu 4905 kertaa

Heikki Nurminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Salpausselän Mopoharrastajat (SAMOHA) ry
Saimme tiedustelun Ögland runkoisesta ja Teräs Oy:n valmistamasta VELO moposta vuodelta 1959. Tarkistimme rungon tiedot Norjasta ja tarkistimme tyyppikilven tiedot, jotka vastasivat rungon tietoja. Kyseessä oli alkuperäinen VELO.
Nyt tarvittaisiin VELO mopojen omistajien apua, jotta saataisiin käsitys siitä, kuinka harvinainen mopo on kyseessä. Kaikki tieto ja valokuvat auttaisivat luomaan Tietopankkiimme VELO-hakemiston kaikkien käytettäväksi.
Kiitokset etukäteen!

Ystävällisin terveisin

SAlpausselän MOpoHArrastajat ry (SAMOHA)
Heikki Nurminen
Sihteeri
www.samoha.fi
sihteeri@samoha.fi
Saxo Prins -64, Regulus -65, Jupiter -66, Solifer Suzuki S1 -92, Solifer Suzuki S

Tammikuu 25, 2017, 12:56:43 ip
Vastaus #1

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3678
  • Mamu
No VELOista en juuri tiedä mutta -67 Terässiipeni oli rekisteröintikatsastuksessa Velo-Ögland,elikkä jos kaikki Ögland-sukuiset on Veloja niin harvinaisuusaste on pieni.Toisaalta 59-malliset lienee aika harvassa... ;)

Tammikuu 25, 2017, 15:07:02 ip
Vastaus #2

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5335
  • Soiva kunta
No VELOista en juuri tiedä mutta -67 Terässiipeni oli rekisteröintikatsastuksessa Velo-Ögland,elikkä jos kaikki Ögland-sukuiset on Veloja niin harvinaisuusaste on pieni.Toisaalta 59-malliset lienee aika harvassa... ;)

Eikös 59:ssä ole tarakka kiinni takaosastaan vain yhdellä pultilla? On niitä tullut useampia nähtyä raatoina.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Helmikuu 01, 2017, 14:44:05 ip
Vastaus #3

Heikki Nurminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Salpausselän Mopoharrastajat (SAMOHA) ry
No VELOista en juuri tiedä mutta -67 Terässiipeni oli rekisteröintikatsastuksessa Velo-Ögland,elikkä jos kaikki Ögland-sukuiset on Veloja niin harvinaisuusaste on pieni.Toisaalta 59-malliset lienee aika harvassa... ;)

Eikös 59:ssä ole tarakka kiinni takaosastaan vain yhdellä pultilla? On niitä tullut useampia nähtyä raatoina.

Tässä Velon kuva tietopankissamme (http://wp.me/P7p2PG-s8).
Saxo Prins -64, Regulus -65, Jupiter -66, Solifer Suzuki S1 -92, Solifer Suzuki S

Helmikuu 01, 2017, 16:10:27 ip
Vastaus #4

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3678
  • Mamu
Kaverilla oli tuon näköinen Jupiter,oisko ollut -61:nen.

Helmikuu 02, 2017, 12:16:15 ip
Vastaus #5

markku pöysti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
  • "BlueSmokeAssociation"
Jos joku ei ole aikaisemmin törmännyt, niin ohessa linkki norjalaismoposta, jota myytiin Suomessa monellakin nimellä - vähän maahantuojasta/myyjästä riippuen. Itselläni on joskus ollut tuo SaxoPrins-niminen mustavalkoinen versio :)   http://mo-ped.se/noreg/finland.htm     (alla lainaus sivulta - sivun "Mopot in Finland" linkistä jotakin lisätietoa)

TEMPO sold in Finland.     [Mopot in Finland.]
 Achilles, Comet, Cresto, Hero, Jupiter, Prinz-Idrott, Regulus, Saxo-prins, Trygg, Velo, Viking, Zenith, Øglænd.
 

Swing models: Achilles, Comet, Jupiter 50, Partner, Prinz-Idrott, Regulus, Saxo-prins, Trygg, Velo, Viking, Zenith, Øglænd.

Sport models: Achilles, Comet, Cresto, Hero, Jupiter, Regulus, Saxo-prins, Velo, Viking, Øglænd.

Rally models: Comet, Cresto, Øglænd
 

TEMPO mopeds (mopo) from Jonas Øglænd, Sandnes - Norway was sold to to many country's. In Finland it was very popular.

When the sale of TEMPO begun in Finland I don't know, 1956-57 ?. 1958 there was a wide variety of different Finnish marks of "The TEMPO". The models below 1958-64. Some of the MARKS (moped names) is only to find on Finnish Tempos, but almost all models have the original name SWING and SPORT within the moped name. xxxxx-number before year is the Finnish authorities "typ" code.

Helmikuu 12, 2017, 23:35:35 ip
Vastaus #6

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2802
  • Take a Break
mulla 61 Velo Öglaend - raato jossa alkujaan ollut puhallinjäähdytteinen kone.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Lokakuu 13, 2021, 21:44:11 ip
Vastaus #7

jorma suvimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 60
jokainenellahan on ollut aina jotakin samanlaista mutta velo on sama mopo kun muutkin jupiterit qkaendit ja paljon muta erinimellä säädettyjä samoja mopoja ei ole mitään erikoisuuksia eri erikoisuudet on kysjän jälkeen ilman viiginkg sama qklaend runkoinewn mopo on pikkasen erikoinen yksittäisiä poikkeaa muita niin <N HARVINTAISU HAKKIKAA SELLAINEN NIIN NIIN TIEDÄTTE MIKÄ O0N ERIKOINEN JA VÄN TYRKYLLÄ OLEVA MOPO SAMA MOPO KUMMINKIN TER JORE