Kirjoittaja Aihe: Ajohalut loppuu ajamalla - Ajokauden lopetus  (Luettu 19224 kertaa)

Lokakuu 07, 2021, 19:09:04 ip
Vastaus #120

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3921
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Aiemmin keskustelussa ollut Kawasaattori siirtyi tänään Anttolasta Tuusulaan.
 Kiitokset Jaakolle mutkattomasta kaupanteosta ja frouvalle kiitos maittavista kahveista. Tuli tarpeeseen.
 Huomenna ehkä pikku ajoreissu, joten kausi jatkuu tästä eteenpäin jokasään yleispyörällä.  :)

Lokakuu 08, 2021, 12:51:08 ip
Vastaus #121

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Kiitokset Eerolle viimeisestäkin kauppaan liittyneestä transaktionista, sekä kaikille matkassa olijoille mukavasta vierailusta meillä!  Erityisterveiset Millille meiltä molemmilta!

Iloinen on varmasti Kawasaattorikin siitä, että pääsee katselemaan muutakin kuin tylsää autotallin nurkkaa.

Jaakko

Lokakuu 08, 2021, 13:43:02 ip
Vastaus #122

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3921
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Kiitosta vaan itsellenne. Kivahan se on ihmisiä ja erityisesti palstalaisia tavata ihan kasvokkain. Mukava reissu.

 Transaktiooni tarkoittani, että hillo näkyi uutena tulokkaana purnukan pintakerroksessa.  ;D

 Pikku lenkin ajoin ja jos ei muovien räminää oteta huomioon, niin ihan ok.
 Pikku säätöö vaatii, renkaita ja perän nostoa, ni eiköhän siitä ihan käteen sopivan tee.
 Tehot riittää hyvin mun cruisailuvauhteihin.     Jotta kiitos.

 Kertoilen lisää kunhan pääsen enemmän ajamaan...

Lokakuu 08, 2021, 14:10:12 ip
Vastaus #123

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Vastaan tähän, enkä niinkään Eerolle, vaan ihan yleisesti.

Kun ostin tuon Kawasakin, oli edellinen omistaja halunnut pyörää matalammaksi.  Ja pudottanut keulaputkia parikymmentämilliä tai tuuman verran läpi, mutta ei tehnyt perälle mitään.  En edes koeajanut pyörää, sillähän oli ajettu 600 kilometriä sillon ja ei mitään käytön jälkiä missään.  Kun ensimmäistä kertaa lähdin kotona kokeilemaan, asuin silloin Jyväsjärven rannalla eli ihan kaupungissa.  Reissu tapahtui kaupunkialueella, asfaltilla ja sisälsi useita pieniä liikenneympyröitä.  Pyörä meni noihin shikaaneihin kuin ihmisen mieli, aivan itsestään käyntyi, kuitenkin hallitusti.  Onpa, ajattelin.

No sitten ensimmäistä kertaa sorateille.  Pyörä oli aivan mahdoton ajaa pehmeässä hiekassa ja kuulalaakeripinnalla; se haki koko ajan suuntaansa ja vingurti johonkin.  No en siitä säikähtänyt, vaan nostin sen keulan kotona takaisin tehdasasetuksiin eli aivan ylös.  Buena, nyt meni soralla vakaasti eikä se edelleenkään mikään IC ollut shikaaneisskaan.  Hieman ehkä vieläkin nopean puoleinen ohjaus.  Kun sitten Makaran verstaalla laitettiin tilaamani pidemmät linkut paikalleen, mitattiin ensin pyörän asento niin, että seisoin tapeilla pitämättä mistään kiinni, ja Aki mittasi takajousituksen korkeuden.  Uusien linkkujen myötä mitattiin uudelleen; nuo linkuthan paitsi mataloittivat pyörää, muuttivat myös jousitusta pehmeämmäksi, eli se painui enemmän samalla painolla.  Sitten laskettiin keulaa läpi 20 mm, kun halusin pyörän omille mitoilleni melko matalalle, ja laitettiin takajousen esijännitys niin, että perä jäi vielä muistaakseni 15 mm enemmän alas verrattuna keulaan.

Kawan ohjausjättö oli siis tehtaan jäljiltä jonkin verran liian nopean puolella, halusin sitä hieman vakaammaksi.  Ja siitä tuli noilla säädöillä minun makuuni just niiko pittää.  Eerolle sanoisin, että kun nostat perää, laita keulaputket niin, että ne eivät ole yhtään läpi, mutta en kyllä epäile, ettetkö osaisi niitä itsekin laittaa oman mielesi mukaisiksi.  Ja muille sanoisin, että jos muutatte pyörän kulkuasentoa ja samalla ohjausgeometriaa, kannattaa hiukan miettiä ja testata.  Tai jos pyörä on hiekkatiellä, etenkin pehmeällä tai kuulalaakerisorastetulla, kovasti levottoman oloinen, saattaa syytä olla ihan oikeasti muuallakin kuin korvien välissä.  Etenkin nämä pehmeäjoustoiset pyörät muuttavat aika helposti reilusti menoasentoaan, jopa kuskin painon ja istumapaikan mukaan.  Asfaltilla normaaliajossa ei niillä asioilla ole niin suurta merkitystä, oman pyörän käyttäymisen omaksuu nopeasti ja toimii ajaessa sen mukaan ilman mitään erityistä huomion kiinnittämistä koko asiaan, mutta soralla saattaa olla toisin.

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2021, 14:18:26 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 12, 2021, 21:28:14 ip
Vastaus #124

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4192
Moro

Taisi tänään olla ajokauden lopetus kun kiersin Kyrösjärven joka on usein ollut joko kauden aloitus tai lppetusreissu,matkaa siitä ei tule kuin n. 78 km mutta kauniissa syys auringonpaisteessa oli kiva ajella tosin Hämeenkyrössä piti sen sadekuuron sitten tietysti tulla.Sen verran tahriintui pyörä että piti se sitten pestä niin on se sitten hyvä siirtää talvilevolle,takagummi olisi tarkoitus talven aikana vaihtaa kun tuli kesällä varalle hommattua.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Lokakuu 13, 2021, 18:42:50 ip
Vastaus #125

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3921
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Tosta tunnin lenkki ja vain n. 40km. Polkuja löytyi, mutta niin nopeita, että vilu iski, vaikka hyvin päällä.
 Ei loppunu ajohalut vielä, päinvastoin.   :)  Emäntä rippas kuvan lähtiissä, että tiedetään millaista miestä aletaan etsimään, ellei palaa ajoissa.  :(     ;D

Lokakuu 13, 2021, 19:45:47 ip
Vastaus #126

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Miun piti nöyrtyy siihen, että puhelimmeen laitettiin seuranta päälle; kotona voitiin toisella puhelimella kattoo missä se viipottaa... siis sillon nuorempana ko vielä sain itestäin irti niin paljon että tuli johonkii lähetyks.  Hienolta näyttää joka tapauksessa tuo kuva, selvästi on kawiainen ko varsa kevväällä tai lehmät laitumelle päästessää, ko kaks vuotta on tuijottanu sammaa autotallinnurkkaa!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2021, 19:47:43 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 13, 2021, 20:34:29 ip
Vastaus #127

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 239
Minäkin olen suunnitellut Kawiaisen ostamista vaikka jo vanha ukko olenkin, 67-vuotta.  Ei vaan oikein tahdo mieleistä löytyä.
Silloin aikoinaan, nuoruudessa vuonna 1979 ostin uuden Kawasaki Z1000ST:een sen kardaanipelin. Sellaisen mieluusti ostaisin mutta ei vaan oikein sellaista löydy.
 Nyt olisi kuitenkin tarjolla vähän uudempi eli Kawasaki Z1100ST vm. 1982. Mielestäni se "tonninen" oli paremman näköinen, ehkä sen vuoksi kuin sellainen mulla oli mutta katellaan mitä tuleman pitää vai tuleeko mitään.🤔



Lokakuu 14, 2021, 10:50:36 ap
Vastaus #128

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3921
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
Poitsulla oli joskus KX80 crossi, joka toimi täysin moitteetta sen ajan jonka meillä oli ja sillä ajettiin Paljon.
 Tää ex jaakonkawa on mulle ensimmäinen Kawa monien (kymmenien) pyörien sarjassa. En tiedä miksi on jäänyt vähän varjoon..

 Mutta itse aiheeseen ja tohon Eskon ja miksei Jaakonkin ajatukseen ajokauden pituudesta, noin elämänmittaisesti.
 Olen ko. kolmikosta nuorin, mutta vain yhden mittayksikön verran Eskoon verrattuna.
 Jalat vielä nousee satulan yli ja taipuu tapeille, tasapainokin jotenkin hallinnassa.
 Aion jatkaa harrastusta niin kauan kuin suinkin mahdollista ja niin neuvon muitakin ikäkausilaisia tekemään.
 Onpahan yksi nurkka mistä pitää elämässä kiinni ja uskon kaikenlaisen harrastuksen ja toiminnallisuuden olevan hyvästä.

 Neuvon siis teitä kaikkia asian kanssa pähkäileviä tekemään vielä yhden hankintapäätöksen ja jatkamaan hienoja hetkiä moottoripyörien parissa.
 Hamaan tappiin !  :)   Itselleni en aseta takarajoja, enkä rajoitteita. Kyllä sieltä joku vaiva, tai sairaus tulee joka sen lopettaa, mutta se on sitten...
 Huomenna, tai 15v päästä. Aika näyttää.

 

Lokakuu 14, 2021, 11:27:02 ap
Vastaus #129

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Nyt taas männee enemp vilosohvian puolelle jutut, siis miun jutut.  Kimmoke tuli tästä Eeron kuvaan liittyvästä tekstistä:"Emäntä rippas kuvan lähtiissä, että tiedetään millaista miestä aletaan etsimään, ellei palaa ajoissa."

Kuvitelkaas päivvastanen tilanne.  Viranomaiselle pitäs tehä selvitystä:- Millä se lähti?- Volkkarillaan.- Minkälaisella?- Se on vanha Polo.- Minkä värinen?- En mie muista, olikohan se joku retuliini?- No minkä näkönen se rouva on, tukan väri, silmien väri jne?- Se on semmonen... on sillä tukka, väri vähän vaihtelee, en muista mikä se nyt on.  En mie niin tarkasti oo sen silmiä kattonu...- Mitä sillä oli päällä?- En mie kattonu...- No kato mitä vaatekaapista puuttuu!- Voi hyvä isä, mitä ne kyselee! Miten sen vois siitä nähä...

Lokakuu 14, 2021, 14:37:34 ip
Vastaus #130

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 263
Juu tuli itsekin vielä pyörä hankittua vaikka pitkään mietin, että onko tässä enää mitään järkeä. Mä oon jo ajanut kaikki tiet mitkä minun pitikin ajaa, bensan hinta..jne. Mutta, mutta. Se ropaaminen ja omistaminen on niin osa lajia. Tämä on taidetta ;) Tietysti sekin kun ei ole autolle käyttöä, niin kesällä pyörä palvelee myös aivan aitoa liikkumistarvetta kun ei muuta ole. Just työnsin rastaslinnun lämpimään, pääsee ropaamaan. Etupyörä täytyy alkuun käyttää tasapainotettavana vaikka rengas on lähes uusi. Moottoritievauhdeissa tärisee vähän. Sitä ennen toki perusteellinen putsaus kotona ja uudet laakerit. Vanhojen painojen tarrajämät pois jne.

Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Lokakuu 21, 2021, 18:51:57 ip
Vastaus #131

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3921
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 +10Co kesti hyvin tunnin ajolenkin.

 Huomenna myrsky ja sunnuntaille pakkasta, että lähellä nyt on lopetus.
 Ja ajelut ex Jaakonkawalla, joka tietty kestää hiukan huonompaakin keliä ja alustaa.
 Mukava on tuolla ollut ajelehtia...

Lokakuu 21, 2021, 21:51:26 ip
Vastaus #132

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Kun Eeron kanssa kauppaa tehtiin, Eero kysy jäähytysnesteistä.  Ja mie sanoin, että nesteet on.  Ne nesteet on vaihettu siihen sillon kun sillä oli 10.000 kilometriä suurin piirtein kellossa, samaten jarrunesteet on sillon vaihettu.  Siis ihan virallisessa Kawasaki-huollossa.  Mittään nesteitä ei siihen oo tarvinnu koskaan lisätä.  Siitä huollosta on kuitenkin aika monta vuotta aikaa... eli jos et oo vielä varmistanu, ni varmista ennen kovia pakkasia ne nesteet, että saan mie nukkuu yöni rauhassa.  Se ei oo miun omistuksessa ollessaan ollu ikinä pakkasessa yötä...

Lokakuu 22, 2021, 19:38:11 ip
Vastaus #133

Reijo Yliräisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
Koko tarkkaan on kulunut kaksi kuukautta kolarista jossa olin osallisena, siitä kirjoittelinkin tähän ketjuun aiemmin. Pyörä on kunnossa, äijä melkein. Pientä kolotusta siellä täällä. Ajettukin on jokunen sata kilsaa mällin jälkeen, tälle kaudelle tuli n. 11 tkm. Kyllä se edelleenkin ajaminen maistuu hyvältä.
Ja olenkin luopunut pyörän myynnistä, ainakin toistaiseksi. Pyöränä siis möhköenska 950 adventure. :)