Kirjoittaja Aihe: Museoajoneuvon ilmiasumuutokset  (Luettu 4881 kertaa)

Helmikuu 07, 2021, 10:23:51 ap
Vastaus #30

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1588

Jossakin vaiheessa viranomaisten toimesta saavutettuja etuja saatetaankin karsia. Mielestäni museoajoneuvoikää tulee nostaa huomattavasti. Ehkä uusintatarkastuksetkin pitää palauttaa? kaavaillaanhan nyt tarpeellista katsastuspakkoa myös kaksipyöräisille. Ehdotus arvostelukaavakkeesta lausunnon liitteenä on kannatettava, SAHK:lla on sellainen käytössä.


Tuosta museoajoneuvon iän nostamisesta olen erimieltä. Kyllä 30v on riittävän haastava ja korkea ikä.
Jos jotakin muutosta haluaisin tehdä, pitäisi ensimmäiseksi lopettaa sahkin mp-tarkastus ja seuraavaksi kerätä kaikki mp-tarkastuksia tekevät hyväksytyt ajoneuvojärjestöt saman pöydän ääreen ja puimaan käytännöt ja vaatimukset edes suunnilleen samoihin raameihin.
Ennen oli helpompaa kertausten ja tarkastusten yhdenmukaisuuden kanssa, kun oli moottoripyörille ainoastaan VMPK...toki silloinkin ne pyörät, joita VMPK ei hyväksynyt, menivät usein toista kautta, koska kerran oikeudet on...

Jos joskus jonkinlainen harrasteajoneuvostatus tulisi mahdolliseksi, niin silloin jakautuisi porukka varmasti niin, että museoajoneuvot pysyisivät oikeina museoajoneuvoina ja harrastajat räpläisivät omia kulkineitaan toisaalla. Silloin voitaisiin hyvin nostaa ikä vaikka 55v. Siihen sopisivat hyvin jaavat ja britit, 70-luvun alun japsit. Seuraavaksi nostettaisiin vaikka kymmenellä vuodella joka kymmenes vuosi.

Tämä meni jo ulos otsikon aiheesta, mutta ehkä tontilla kuitenkin vielä


Helmikuu 07, 2021, 10:25:29 ap
Vastaus #31

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 740
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Onhan tämä arka aihe ja oikeastaan arin kohta siinä on mihin vedetään rajat minkä alueen välissä tarkastajat saa liikkua alkuperäisyyden suhteen että se on kaikkien mielestä "oikein tehty" museoajoneuvo?
Osa porukasta haluaa 99%tason ja perusteena hänen oman pyöränsä taso tallissa joka  valitettavan usein onkin malli johon saa hyvin uusia jos käytettyjäkin osia jolloin semmoinen priima onkin helpohko nakki tehdä jos vaan oikeasti niin haluaa vähentämättä toki mitenkään sen harrastearvoa mutta mitä kun kaikki ei entisöikkään ehkä just samanmoisia ymmärtämättä hyvän päälle?
Se ei ole välttämättä vm kiinni eikä merkistäkään vaikka toki mitä vanhempi laite sen hankalampi yleensä varsinkin niitä nippeleitä+koriste ynnä kiilto-osia löytää priimakunnossa.
Kääntöpuolena taasen muoviaikakauden laitteet joissa kiiltotavaraa ei juurikaan ole ja katteiden alle ei näe kurkkimatta toisin kuin vanhemmmassa kalustossa jossa kaikki on kuin näyteikkunalla.
Eihän sekään mikään vaihtoehto ole että olisi katsastus ja katsastusmieskö pätevyydessään huomauttelisi mielestään Sanglaksen klemmarin väärästä alkuperästä,IC:n vaimentimen sävyerosta toiseen tai Tuutin tankin lommosta jotka hänen mielestään ei passaa museoajoneuvoon eli tarkastettava varmuudeksi uusiksi ennen kuin uskaltaa leimata hyväksytyksi. myös museoajoneuvostatuksen osalta.
Vieläkö tähän siis halutaan katsastuskin rasitteeksi ja mielestäni kuka tämmöisiä haluaa tekee sen härskisti "oma selkä turvattuna"kiusaten vaan muita eli suomityyliin perinteisesti.
Tämmöinen ajatusmaailma ja hankala entisöintikohde tai edes pikkasenkaan huono lähtökohtakin tavallisemmassa laitteessa nostaa tien pystyyn jo ennen alkuintoa koska kustannukset karkaa huimiksi priimaa tehtäessä ja tiedetään että homma kannata harvoin nytkään.Meinaan kun monenkin tarvii miettiä myös laitteen arvoa ja siihen uhrattuja rahavaroja vaikka näin ei saisikkaan tehdä harrastushommissa.
Aivan selvästi Hannu haluaa katsastuspakon rivien välistä luettuna,mikäs siinä ,maa on ainakin oikein valittu ja mielipide toki vapaa ollen yhtä oikea/väärä kuin muutkin.
Entisöintityö maksaa rahaa ja aikaa,aivan oikein!
Tämän lauseen sisältö on kovin erilainen riippuen mitä kenenkin tallista löytyy vaikka olisi sama päämäärä!
Luonnollisesti voimme nimetä vain muutaman tarkastajan suomeen jotka saa tarkastuksia tehdä,sillähän ne hutiloiden tehdyt tarkastukset kuin väärin tehdyt pyörätkin loppuu ja taso pysyy stabiilina kun tarkastajiakin vähän jotka voitaisiin laittaa jopa yhteistyöhön ja taktikoinnin estämiseksi SAHK ilmoittaisi tarkastajan minne mennä.
Siinähän reissatte sitten lähimpää tirehtööriä päivämatkan päähän huonolla säkällä vaivaamaan pyörä pakunperällä  ja vaikka vuosittain uusintanäyttöön samalle henkilölle,hyvä idea ja taso säilyy taatusti.
Kuvia lähettäen ei onnistu,voi nimittäin huijata näppärimmät helposti mutta katsastusmiehen ottamina paikanpäällä pienen maksun kera vuosittain normaalikatsastuksessa,se toimisi niinkin.
Oikeastaan ainut asia mihin täysin yhdyn on ikärajan nostaminen eli jäädyttäminen esim 1990 vuoteen nyt,en pidä henk kohtaisesti enää 90 lukuisiakaan  automaattisesti minään museolaitteina , ainostaan anomuksesta hyvin perustein mutta tämäkin vaan yksi mielipide mielipiteiden viidakossa.
Ainakaan kalustopula ei iske,ei tehonpuute ja merkkejä-malleja piisaa,tyylilajeja samaten ja on joka lähtöön silmälle sopivaa kuin konetyyppiäkin vaikka joku ikäraja vm vedetäänkin.
Museoajoneuvoistahan puhutaan eikä helposti väärinkäytettävästä hyvin lähellä nykykalustoa olevasta korvikkeesta ,vai?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2021, 19:47:21 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 07, 2021, 11:40:44 ap
Vastaus #32

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1220
Mitenkään asia ei mulle kuulu, mutta mainitsen silti, että pyörää ei ehkä ole tarpeen keksiä uudestaan, FIVA:lla on tosi hyvät speksit:

https://fiva.org/wp-content/uploads/2019/10/ANF-and-scruteneers-handbook-2010-1.pdf

Jos mun pitäisi määritellä asiaa jotenkin, laittaisin nämä melkolailla sellaisinaan luokituksineen päivineen.

Helmikuu 07, 2021, 12:12:01 ip
Vastaus #33

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Vuosimallin jäädyttäminen ei oikein toimi. Ei 70-luvulla syntyneitä kiinnosta 70-luvun japsit noin keskimäärin, niitä kiinnostaa 80-luvun pyörät ja niin edespäin. Ei siitä pääse mihinkään. Jokaista sukupolvea kiinnostaa ne lapsuutensa aikaiset pyörät pääsääntöisesti. Ajatus, että museostatus jäädytettäisiin ikuisesti tuuttiin ei toimi, vaikka tietyllä tavalla itsekin olisin valmis vetämään rajan vuoteen 1990, mutta ei se toimi pitkän päälle. Tuuttifaneista kun aika jättää ja bensa kohta kielletään niin kyseessä on lähinnä sisustuselementti, ei tuutti ole 70-luvulla syntyneille minkäänlainen ikoni keskimäärin, Zeta-Kawa tai triplet. Kauniita moottoripyöriähän ne toki ovat.

Väkisin homma liukuu osittain muovipulkkien puolelle uusien polvien myötä, toki onhan niitä nakuja tehty myöhemminkin ja yhäkin, jos on jokin arvo että moottoripyörän on oltava naku. Sopuhintainen katsastus joka toinen vuosi voisi olla ok, jos sen vastapainoksi kirjattaisiin sääntöihin esimerkiksi vapaa määrä ajopäiviä. Joissain suurissa maissa ns. classic-status muistaakseni myönnetään pyörälle vakuutusmielessä pelkän vuosimallin pohjalta sen enempää katsastelematta. Olikos Ruotsissakin jokin vähän tuon suuntainen pykälistö? Itseä ehkä eniten inhottaa se rehottava ahneus, jota museointi on nyt synnyttänyt. Museoidaan pyörä vain että voidaan laittaa hävytön hintapyyntö, jobbarimeininki.Eniten kannattaisin ehkä vuoden tai kahden myyntikieltoa museoidulle pyörälle. Ei saa myydä katsastuksen jälkeen kahteen vuoteen. Sillä saattaisi olla tervehdyttävä vaikutus.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1100XX Super Blackbird 1996

Helmikuu 07, 2021, 12:25:34 ip
Vastaus #34

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 740
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Joo eihän se toimisikkaan paitsi jos laki määrää sen vuosirajan ja pulinat pois!
Milään äänestyksillä,neuvotteluilla tms ei mihinkään loppulokseen päästä eli 30v raja liukuu kalenterivuosien mukaan tällä menolla ja piste.
Aikansa on aina märinää,narinaa ja piipitystä kunnes möly vähenee vaikkapa polttoaineiden hinnan-nostossa,päästörajoituksissa,verotarroissa tms ja lopulta alistutaan päätöksiin.
Minulle henk kohtaisesti ei ole muovipyöriä vastaan mitään,ei vaan minun juttu enkä kiinnostunut moisista mutta kuka on,ok, siitä vaan.
Harrastajien määrä romahtaa tulevaisuudessa väistämättä paljon kalustoa jemmoista vapauttaen myyntiin jo nykyistenkin lisäksi mutta lisääntyykö kiinnostus muoviaikakauden pyöriin siinämäärin harrastepohjalta tuuttien ym sijaan oli bensaa tai ei,epäilen ja tokko ne bensatta menee nuo uudemmatkaan mutta niistä ei ole edes sisustuelementeiksi...

Luonnollisesti harrastajan ikä vaikuttaa makukysymyksiin mitä kukin pitää vanhana mutta kun nuo väärinkäytökset on jatkuvasti tapetilla täälläkin pappatunturin väärien tarrojen kera niin täytyy rehellisesti todeta että tuo mun 40v vanha pikku z sekään mikään museoajoneuvo siinä mielessä ole kuin mielikuva museoajoneuvosta.  Ryyppyä,virta päälle,napista käyntiin,kytkintä+vaihde päälle ja menoksi muun liikenteen sekaan..siinä se ja kulkee hienosti.
Ei siinä mitään antikiista fiilistä ole minkäänmoista kuin vanhahtava ulkonäkö nykyään suosittuun retrotyyliin ja entisaikaa edustaa kaasuttimet+kärkisytytys mutta sitä voisi käyttää käyttöpyöränäkin aivan hyvin saati nyt uudempia ilman mitään rajoitteita, erikoistaitoja tai tietämystä verrattuna oikeasti vanhaan moottoripyörään.
Yhtä "antiikisia" pikkupyöriä tehdään uutenakin yhä maailmalla eri merkkisinä halvoiksi käyttöpyöriksi ja jopa 2 tahtisina omille markkinoille kun eivät kuulletkaan ilmastonmuutoksesta saati EU määräysistä...

Lähin paikka tuossa itänaapurissa entisen NL alueella jossa isompaakin vanhaa tehdään uutena joten periaatteessa tarkistusta vajaa museoajoneuvoja tehdastakuulla ja ovat taatusti vähintään pari sukupolvea antiikkisempia kaikinpuolin kuin MR ikään aikapäiviä tulleet 80 luvun länsipyörät...  :-[
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2021, 14:41:34 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 07, 2021, 14:01:05 ip
Vastaus #35

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5970
  • MC Debit
Tarkastus pitäisi mielestäni dokumentoida paremmin, eli enemmän kuvia ja/tai olisiko sitten joku kaavake paikallaan jossa eritellään etupää, maalit, pakoputkisto, moottori, satula jne. Mahdolliset tarvike- tai muut alkuperäisestä oleellisesti poikkeavat osat olisivat listattuna ja kuvattuna.

Oma mielipiteeni on että ”aikakauden mukaiset”, eli jo jotain 40+ vuotta sitten asennetut Kawan tarviketehoputket tai nelimukisen 4-1 putkistot olisivat hyväksyttävissä. Ei mitään hiilikuitusysteemeitä tietenkään vaan ns aito asia pitää olla. Mutta jos on vaikka leskentekijä, jossa on tehoputket, ohjausiskari, vapaavirtausputsarit, tt-tanko, nuppisatula ja vaikka Raask:in siirtosarjat, kaikki sieltä valmistusvuoden tietämiltä, mutta alkuperäinen maali ja kromit, niin eikös sellainen ole melkein jopa alkuperäistä hienompi? Ja varmaan jollain ”kingillä” on sellainen saattanut ollakin. Tämä ”just linjan päästä putkahtanut”-ulkoasuvaatimus tietysti on tavallaan perusteltu mutta alkuperäisiä on tehtaiden museot piukassa, ja ainakin itsellä nostalgiajutut usein liittyy rakenneltuihin laitteisiin.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 07, 2021, 18:00:50 ip
Vastaus #36

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1588

Oma mielipiteeni on että ”aikakauden mukaiset”, eli jo jotain 40+ vuotta sitten asennetut Kawan tarviketehoputket tai nelimukisen 4-1 putkistot olisivat hyväksyttävissä. Ei mitään hiilikuitusysteemeitä tietenkään vaan ns aito asia pitää olla. Mutta jos on vaikka leskentekijä, jossa on tehoputket, ohjausiskari, vapaavirtausputsarit, tt-tanko, nuppisatula ja vaikka Raask:in siirtosarjat, kaikki sieltä valmistusvuoden tietämiltä, mutta alkuperäinen maali ja kromit, niin eikös sellainen ole melkein jopa alkuperäistä hienompi? Ja varmaan jollain ”kingillä” on sellainen saattanut ollakin. Tämä ”just linjan päästä putkahtanut”-ulkoasuvaatimus tietysti on tavallaan perusteltu mutta alkuperäisiä on tehtaiden museot piukassa, ja ainakin itsellä nostalgiajutut usein liittyy rakenneltuihin laitteisiin.
Tämä malli juuri olisi se harrasteajoneuvoluokka.
Museoajoneuvo on lakiin perustuva määritys ja se vaatisi lakimuutoksen, joka ei aivan helposti toteudu.
Saattaisi uusi ajoneuvoluokka saada lainvoiman helpommin, eikä astuttaisi museomiesten varpaille.

Helmikuu 08, 2021, 11:52:17 ap
Vastaus #37

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 740
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hollannin classic suzuki partsin "ei oo valitettavasti tällä hetkellä"vastaukseen tuli tänään myös Nakkilan mopokaupasta viesti:"valitettavasti tuote on loppu eikä sitä enää saa ,päivitys on vaan unohtunut varastosaldojen osalta nollata" eli näinhän se meni kuten arvelinkin Gt380 vaimentimien osalta.. ::)
Niitä ei kuulkaa tosiaankaan löydy enää mistään uskokaa tai älkää ja jos semmoinen ihme tapahtuu niin suurinpiirtein lottovoitto, toki ystävällisestä avusta kiitos eli Higgspeedit päätyy alle jo käytännön pakostakin piti ideasta tai ei.
PS moisilla uusilla orkkisvaimentimilla niin Gt380 kuin Gt550 osalta tekisi muuten kovaa tiliä jos semmoisen jemman löytää..wiki wink.. suljettuja mp osaliikkeitä maailmalta piisaa joihin unohtunut hyllyyn kaikenmoista orkkistavaraa vuosikymmeniksi mm USA:sta mutta harvemmin markkinahinnoista tietämättömiä enää on NOS tavaraa ostaessa /myydessä.. mutta onhan aina pieni mahdollisuus tokikin löytää ties mitä unohdettuja jemmoja tai nähdä perikunnan tyhjäävän peräkärrystä jonkun aarrekammiota hyötykäyttöasemalla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2021, 14:54:41 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 08, 2021, 12:11:32 ip
Vastaus #38

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6078
Vuosimallin jäädyttäminen ei oikein toimi. Ei 70-luvulla syntyneitä kiinnosta 70-luvun japsit noin keskimäärin, niitä kiinnostaa 80-luvun pyörät ja niin edespäin. Ei siitä pääse mihinkään. Jokaista sukupolvea kiinnostaa ne lapsuutensa aikaiset pyörät pääsääntöisesti. Ajatus, että museostatus jäädytettäisiin ikuisesti tuuttiin ei toimi, vaikka tietyllä tavalla itsekin olisin valmis vetämään rajan vuoteen 1990, mutta ei se toimi pitkän päälle.


Ennen oli viisas kommentti siitä, kun oli puhetta suosituista ikäajoneuvoista.

Kun oli 14-vuotias, ja seinällä oli juliste aikaikauden autosta ja pyörästä, niin sitten kun se 14-vuotias on +50 ja haaveilee nuoruuttaan, niin se tahtoo sen, minkä juliste oli seinällä.

Syntynyt 1972.
14-vuotias 1986
Seinällä Suzuki GSX-R 750 1986 juliste
Täyttää 50 vuotta 2022

Ei vaan taida toimia enää, koska en usko, että nykyisellä 14-vuotiaalla on 2021 Panigale V4-juliste seinällä...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 08, 2021, 14:11:49 ip
Vastaus #39

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Kun oli 14-vuotias, ja seinällä oli juliste aikaikauden autosta ja pyörästä, niin sitten kun se 14-vuotias on +50 ja haaveilee nuoruuttaan, niin se tahtoo sen, minkä juliste oli seinällä.

Syntynyt 1972.
14-vuotias 1986
Seinällä Suzuki GSX-R 750 1986 juliste
Täyttää 50 vuotta 2022

Olet vuoden nuorempi minua sitten. Omassa nuoruudessani ihastusta synnyttivät pitsikansi-Hondat 750F&900F, Kawa Z1300, GPZ1000RX. Jammun RD500LC oli sitä osastoa "from the outer space", täysin saavuttamaton ulkoavaruuden ihme. Hikolla oli sellainen 90-luvun lopussa kellarissa pahvilaatikoissa purettuna..Juu ei taida nykynuorile prätkä enää aiheuttaa samanlaista tunnemyrskyä kuin meille.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1100XX Super Blackbird 1996

Helmikuu 08, 2021, 14:45:04 ip
Vastaus #40

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6078
Ei ollut omia lukuja.
Piti vaan laskea Suzukille sopiva syntymävuosi... ;D

Mutta saitte ajatuksesta kiinni.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 08, 2021, 16:31:02 ip
Vastaus #41

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Ei ollut omia lukuja.
Piti vaan laskea Suzukille sopiva syntymävuosi... ;D

Mutta saitte ajatuksesta kiinni.

Suzukin syntymävuosi, joka on eri kuin valmistusvuosi, okei.
Ei ollut tarkoitus mitenkään alleviivata omaa ikää, mutta kiitos.
Sukupolvien mukaanhan tässä mennään.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1100XX Super Blackbird 1996

Helmikuu 09, 2021, 10:44:22 ap
Vastaus #42

Pekka Koivu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Jäsen 8930
Aika mielenkiintoinen keskustelu. Muutama asia ihmetyttää.
- Museoajoneuvon vakuutushan rajaa ajoneuvon käytön 30vrk/vuosi. Joten aika kova kuski on jos lähtee museovehkeellä sellaiselle reisulle, että sivulaukkuja tarvitaan, tietenkin mahdollista.
- Kuinka paskat ne kawan alkuperäis vaimentimet ovat jos ne ei kestä 30päivän ajoa vuodessa? Uskoisin kuitenkin, että museovehkeitä säilytetään jossain muualla kuin räystään alla.
Mun mielipide on se, että museovehkeet säilytetään museossa ja korkeintaan ajetaan muutamana päivänä jossakin ajoneuvotapahtumassa. Ajovehkeet ovat erikseen ja rakentakoon jokainen niitä oman makunsa mukaan tai on rakentamatta.
Niin, viimeisimmän parin viikon ulkomaanreissun jossa laukkuja (tai taka- ja tankkilaukkua) tarvitsin tein silloin 28 vuotta vanhalla pyörällä, ja mikään ei estä taas sillä lähtemästä. Nykyisin museoikäisilläkin voi reissata, kun ne on pidetty kunnossa.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Elokuu 06, 2021, 10:26:53 ap
Vastaus #43

Juho Karko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
50 vuotta takautuvasti olisi hyvä museo ajoneuvon ikä. Ja jos omistaa esim kuusi museo ajoneuvoa niillä voi ajaa laillisesti joka toinen päivä ympäri vuoden tai touko, kesä, heinä, elo , syys , loka joka ikinen päivä. Ja helposti kolkyt viiskyt luvun pyörällä käy euroopassa ja Man Saarillakin kun ajaa vaan. Pakoputkia saa kun tilaa helposti kolkyt viiskyt luvun pyöriin 500-1000 e sarja.
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 ' 49
Ariel Square Four MK 2 1000 `54
Ariel Square Four MK 2 1000 '56
Royal Enfield Scrabler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 '69