Kirjoittaja Aihe: Liima sylinterin kanteen?  (Luettu 2109 kertaa)

Syyskuu 03, 2021, 20:01:18 ip
Luettu 2109 kertaa

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Mikä mahtaisi olla toimiva liima alumiinisylinterin ja alumiinikannen väliin?

Hiomalla tuon kuuluisi pitää öljyt sisällä vaan ei pidä kovemmassa ajossa.

Pyörähän on tietysti britti eli AJS 500 CS.

Syyskuu 03, 2021, 20:06:09 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11254
En kyllä laittaisi liimaa-vaan ohuen plöijätyn kuparitiivisteen.

Onhan siinä oma vaivansa tehdä,jos ei valmiina ole. Toimii
siinä varmaan ohut pehmeä alumiinikin.

Työntötangoissagahan on ne eriiliset putkilot?

t. Markku

Syyskuu 03, 2021, 20:10:14 ip
Vastaus #2

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Kone on vm '63 eli puikkotunnelit on sylinterissä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2021, 08:13:34 ap kirjoittanut jari elo »

Syyskuu 03, 2021, 20:13:07 ip
Vastaus #3

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2490
  • Kukkahattusetä
Permatex Form-A-Gasket 3. Tämä ei ole varsinaisesti liimaa, mutta tiivistää koneistetut pinnat. Siinä mielessä mukavaa ainetta, että kestää öljyä ja bensaa, mutta lähtee normaalilla korjaamodeodorantilla ja rätillä pois.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/Permatex-Form-A-Gasket-3-tiivisteliima-118ml
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 03, 2021, 20:17:13 ip
Vastaus #4

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Just tuota Permatexia tähän ajattelin, kestää lämpöä 205 astetta.
Kuinka kuuma mahtaa olla sylinteri ajossa?

Syyskuu 03, 2021, 20:24:44 ip
Vastaus #5

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2490
  • Kukkahattusetä
Riippuu varmaan siitä mihin kohtaan tiivistys pitää tehdä. Olen ruukannut laittaa Permatexin Jytärin kannentiivisteen ulkoreunoille molemmin puolin, sekä kaikkien pinnapulttien/ruuvien reikien ympärille ja on se ainakin noissa paikoissa kestänyt. Kuten myös ala- ja yläkannen väliin, joka toimii nokka-akselin laakeripukkina, mutta tuo kohta ei taida enää olla yhtä lämmin, kuin kannen ja sylinterin väli. Toimii myös kevyenä ruuvilukitteena kannen muttereiden kierteissä.
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 03, 2021, 23:35:27 ip
Vastaus #6

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 395
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Syyskuu 04, 2021, 09:24:33 ap
Vastaus #7

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1562
Jos alumiinipinnat ovat tarkasti toisiinsa sopivat, laittaisin ohuen alumiinifolion väliin ja lämpöä kestävät o-renkaat puikoille.


Tavallinen moottorisilikonikin kestää yllättävästi lämpöä, vaikka sille ei sitä paljoa luvatakkaan.
Useissa sivuventtiilikoneissa olen käyttänyt permatexin moottoritököttiä kannentiivisteen lisänä. Kuin ihmeen kaupalla palotilassa on ollut vielä tököttipurseet näkyvillä ja pehmeässä muodossa kun kone on seuraavan kerran avattu. Ja niillä on ajettu, eikä vaan käytelty.

Syyskuu 05, 2021, 18:24:50 ip
Vastaus #8

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 140
Tuo kestää ainakin lämpöä, onkohan sama aine eri purkissa kuin Osmon linkin spray ?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/602353/Permatex-Supra-Copper-Tiivistesilikoni-80-ml

Syyskuu 06, 2021, 11:58:04 ap
Vastaus #9

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1132
Ainakin South West Traden myymä liima on mulla toiminut hyvin kuumissa paikoissa:
MASTER #7 High Temp Red RTV Silicone Gasket Maker Sensor Safe OEM Silicone-3 oz.
[/size][/color]
[/size][/color]
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Lokakuu 08, 2021, 10:47:34 ap
Vastaus #10

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Mulla on ratapyörän kannen välissä ohut alumiinitiiviste ja sen molemmat puolet olen ohuelti sivellyt Permatexin kuparisilikonilla. Kone yksisylinterinen ja toki vesijäähy, mutt amitään ongelmaa ei ole ollut. N. kuusi kesää mennyt pelkkää rata-ajoa.

Lokakuu 08, 2021, 23:45:25 ip
Vastaus #11

Hannu Koponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 177
Tuota noin. Eikös siihen kuulu kansitiiviste?
Kokonainen tiivistesarja CS:ään: https://www.feked.com/ajs-500cc-18cs-comp-engine-gasket-set-1956-61.html
Tuossa pelkkä kansitiiviste: https://www.feked.com/cylinder-head-gasket-ajs-matchless-350cc-500cc.html

Valurauta sylinterisissä oli kuparinen.

Lokakuu 09, 2021, 08:16:26 ap
Vastaus #12

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Oli virhe ilmoittamassani vuosimallissa eli kone on '63 vuodelta alumiinisylinterillä.
Tiiviste sopii vain rautasylinteri/alukansi yhdistelmään.

Lokakuu 10, 2021, 22:21:51 ip
Vastaus #13

Henri Lipsanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 228
Permatex Form-A-Gasket 3. Tämä ei ole varsinaisesti liimaa, mutta tiivistää koneistetut pinnat. Siinä mielessä mukavaa ainetta, että kestää öljyä ja bensaa, mutta lähtee normaalilla korjaamodeodorantilla ja rätillä pois.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/Permatex-Form-A-Gasket-3-tiivisteliima-118ml

Ihan ok tavaralta vaikuttaa minustakin tuohon hommaan. Pässin(a65) kannentiivisteen molemmin puolin ruiskutin asentaessa, eikä ole moitteita.
Hetken hötkyily tekee elämän lyhyeksi.

Lokakuu 11, 2021, 10:20:18 ap
Vastaus #14

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 207
Mainitaan nyt vielä Hylomar ja Gasgacinch, molemmat on toiminut hyvin kuparin kyljessä.