Kirjoittaja Aihe: Honda CB750 Sohc ylikokolaakereita  (Luettu 709 kertaa)

Lokakuu 07, 2021, 11:26:05 ap
Luettu 709 kertaa

Hannu Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
 Tietääköhän kukaan, onko tänä päivänä mistään saatavilla otsikon laitteeseen kampiakselille ylikokolaakereita. Kysyn siksi, kun vuonna -82 korjasin kyseisen moottorin ja yksi kampiakselin kaula oli kulahtanut. En luottanut täyttöön, eikä laakereita ylikokoisina ollut, joten ostin uuden kampuran Brandtilta. Nyt tuli mieleen, jos laakereita löytyisi, voisi hiotuttaa tuon hyllyyn jääneen ja tarjota sitä sitten mahdolliselle tarvitsijalle. Hannu

Lokakuu 08, 2021, 23:28:51 ip
Vastaus #1

Hannu Koponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 177
Tarkoitat varmaankin alikokolaakereita. Honda ei ole koskan niitä valmistanut. Ja jos en väärin muista on akselissa joku ohut pinnoite eli ei kärsi hiomista.Ne oli alunperin tarkoitettu kertajkäyttöisiksi kuten monissa muissakin tämänkin päivän japseissa.
Niitä joskus 70-luvulla yritettiin hioa ja sovittaa jonkun auton (en muista minkä) kiertokangenlaakreita niihin. Ei kestänyt kuin muutamn tuhatta kilometriä ja akseli oli taas valmis. Akselin nitraus voisi olla yksi vaihtoehto jos vain sopivat alikoko laakerit löytyy.

Lokakuu 09, 2021, 15:17:27 ip
Vastaus #2

Hannu Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
 Tilanne ei siis niiltä osin ole muuttunut. Itsekin löysin joitakin liuskoja, joita ehkä olisi voinut käyttää. Vanhemman Fiat 600 liuskat olisi olleet yli/alikokoisina passelit, ja 500 Triumphin myös, kylläkin tuumasina, mutta se heitto olisi jäänyt koneistajan ongelmaksi. Ihmettelen kyllä tuota termiä alikoko, kun laakerithan ovat selkeesti ylikokoa, ja kampura hiotaan alikokoon. Silloin aikoinaan, kun yritti tietty nuoren duunarin palkoilla mahdollisimman halvalla päästä, kartoitin myös sitä täyttömahdollisuuta. Olikohan se Järvenpään Autohiomo, joka mainosti täyttöä jauhekaarihitsauksella. Sillä tapaa olisi kaulan pinta sulanut täyttöaineen kanssa, ja pinta ei olisi mankeloitunut iriti, kuten kylmätäytössä, jossa pinta vaan ruiskutetaan, tosin kuumennetulle pinnalle. Siitäkin kuului negatiivisia kommentteja, varsinkin kammenkauloihin tehtynä. Ja päädyin siis ostamaan uuden akselin, jonka ostosta kyllä väännettiin peistä silloisen kumppanin kanssa pitkään... Niin, sen verran vielä, että jos olisin hiontahommaan päätynyt, olisin myös nitrauttanut akselin. Mutta iso Kiitos kaimalle, vaikka samansuuntaiset tiedot, niin mulle selvisi, miksi kampiakselivauriot oli niin yleisiä 70...80-luvuilla japsipyörissä.

Lokakuu 09, 2021, 15:19:06 ip
Vastaus #3

Hannu Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
Heti tarvii korjata, sanoin kammenkauloissa, mutta tarkoitin kangenkauloja...

Lokakuu 09, 2021, 16:22:39 ip
Vastaus #4

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3814
Kyllä minä vanhana metallimiehenä puhuisin alikoosta jos kaulaa pienennetään niin siihen tulee pienempireikäinen laakerikin!
Sylinteri koneistetaan seuraavaan ylikokoon ja laitetaan seuraavan ylikoon mäntä.


L&K.

Lokakuu 10, 2021, 09:15:47 ap
Vastaus #5

Hannu Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
 Noinhan se sitten on, pienempi reikä > alikoko. Purnaan silti, koska liuska paksumpi, minun mielestäni ylikoko... Asia tuli kuitenkin ymmärrettyä väärilläkin termeillä.