Kirjoittaja Aihe: Sachs 50 A.B 1092 moottori  (Luettu 263 kertaa)

Lokakuu 18, 2021, 05:27:13 ap
Luettu 263 kertaa

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Tutkin tuota moottoria eilen-lähinnä
ensin kartoitin osien määrää,koska on osina.

Mutta sitten rupesin ihan yllättäen myös miettimään
tuota- sehän on perin eri kone kuin ne uudemmat
sassilaiset 2- vaihteiset.

Tuossa on ensiöveto kytkimelle ketjulla- ja akselit
laakeroitu irtorullilla. Eikä vielä mitään- tuon rakenteen
täytyy tarkoittaa sitä,että koneen on pyörittävä magneettopuolelta
katsoen myötäpäivään-muuten on tarjolla kaksi pakkivaihdetta ja vapaa.

Magneettokin on ihan erilainen kuin Sassikoneissa yleensä-
Bosch kyllä- mutta alumiinisella vauhtipyörällä- ja oikealle
pyörivää sorttimenttia.

Mylly on sakemannien numerolistan mukaan vuodelta 1954- eli lienee tuon
mopon ihan oma kone. Hyvä niin. Eipä noita liikaa taida Suomessa olla-
kun ei niitä mopojakaan ole kovin runsaasti tuolta ajalta.

Mutta eipä ole ennen tuollaistakaan tullut kasattua- mutta nyt saa praktiikkaa.

Koneen kilvessä on tuo teho 1,25 hv- mutta saksalaisten palstoilta ilmeni,että
se on lähinnä kilven lukema- eli noissa on ruutia kokolailla enemmän kuin
tuo- esiintyi lukemia 1,7hv...ja jopa 2,4 heppaisiakin pitäisi olla.

Kaasari on 12mm Bing- semmoinen,jossa on kiinteä runkoon valettu
ilmanpuhdistinkoppa,joka imee ilmaa kaasarin alta- siksi uudemmissakin  Sachs- koneen lohkossa
on jäänteenä se kantikas kolo kaasarin alla.

No- pitää katsella tuon ja sitten uudemman Sachs- pytyn aukotusta,kunhan
sinne asti pääsee.

Joo- olihan tuo värkki aikanaan moottoripyöränä täällä Suomessa-ja on kokemusta,että
tuommoinen myös liikkuu sähäkästi.Joten tehojutut saattavat pitää jopa kutinsa?

Onko muilla tuosta konetyypistä miten kokemuksia?

t. Markku

Lokakuu 18, 2021, 09:36:12 ap
Vastaus #1

Ismo Hautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 701
Terve

Minulla on Göricke vuodelta -53 ja siinä on tuo sama kone ,ihan mukavan ripeä peli .Moottorista jäi mieleen ne kytkimen vaimennin jouset. Niistä muutama oli poikki. Tein jostain korvaavat tilalle. Mopo muuten käynnistetään ajamalla niinkuin polkupyörää .Ykkönen sisään ,kytkin ylös ja sitten lähtee ;D
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2021, 09:40:46 ap kirjoittanut Ismo Hautala »
Ismo Hautala