Nuo rohvessorit on laskeneet, että voimalaitosteho kyllä riittää, sähköautolle, tiedä sitten!
Laskevat, että autot ladataan kotona yön aikana.
Laturin teho jotain 2-3kW, latauksen kesto siis 10-12 tuntia (= 20-30 kWh energiamäärä).
Mutta minua ihmetyttää, miten autot ladataan, kun ajetasn pidempää matkaa?
Nyt tankataan polttoainetta huoltoasemalla parissa minuutissa tankki täyteen!
Nykyisten sähköautojen teholaturit on jotain 20-30kW tehoisia: latausaika 0,5-1 tuntia.
Näitä teholatureita pitäisi olla 10-20 kpl jokaisella huoltoksella, että "tankkaus" sujuisi jonottamatta.
Siis huoltamon liityntätehon pitäisi olla 200-600 kW!!!!
Vertailuksi: omakotitalon liityntäteho on jotain 20kW (25A pääsulakkeet).
Siis jokaiselle huoltoasemalle tulee asentaa oma muuntamo!
Toyota kuulemma kehittää,akkua, joka voidaan ladata 2-10 minuutissa.
Hienoa!
Mutta tämän akun latauslaitteen tulee sitten olla jo 200kW.
Ja näitä laturieta 10-20 kpl jokaisella huoltoasemalla.......