Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö  (Luettu 95965 kertaa)

Lokakuu 12, 2018, 12:37:26 ip
Vastaus #15

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Se on jännä juttu, että epsanjassa sillontällön paistaa aurinko. Mutta kennoja ei missään. Lämmönkeräimiä kyllä vesiä lämmittämässä on joka katolla. Mutta ei aurinkokennoja. Miksi.
No kun valtio omistaa auringon ja verottaa kennoja niin ettei oma kennosähkö ole halvempaa kun töpselisähkö. Ja muuten, valtio omistaa töpselisähkön...

Käsittämätöntä typeryyttä.
Epsanjassa on niin lämmintä ettei tarvitse lämmittää taloja, mutta lämmintä käyttövettä tarvitaan! Sillä minäkin meinasin kesäaikaan saada lämmintä vettä, mutta naapurin puut varjostaa kattoa !
Lämpimän käyttöveden energian kulutus on ISO!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2018, 12:39:07 ip kirjoittanut Harri Holopainen »
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Lokakuu 12, 2018, 17:04:01 ip
Vastaus #16

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tässä paneelin tuoteseloste,eli lasi on pinnassa:

Heckert NeMo 60P 2.0 280 -aurinkopaneelin tekniset tiedot:
•huipputeho 280W
•oikosulkuvirta 9,53A
•avoimen piirin jännite 38,50V
•jännite maksimikuormituksessa 31,58V
•virta maksimikuormituksesssa 8,91A
•järjestelmän maksimijännite 1000 VDC
•oikosulkuvirran lämpötilakerroin 0,05 %/K
•avoimen piirin jännitteen lämpötilakerroin -0,31 %/K
•tehon lämpötilakerroin -0,39 %/K
•TÜV-sertifikaatit: EC 61215:2016, IEC 61730:2016, IEC 61701: 2011/ EN 61701:2012, IEC 62716: 2013/ EN 62716:2013
•palonkestävyys C luokka IEC 61730 mukaan
•60 kpl 6″ monikidepiikennoa, 4 tai 5 virrankeräyslankaa
•3 ohitusdiodia
•3,2mm erittäin läpinäkyvä heijastuksenestopinnoitteella käsitelty ESG-lasi
•38mm paksu alumiininvärinen kehys
•Tyco Solarlok -liittimet, noin 2,1m IP67 välikaapeli mukana
•valmistajan tehotakuu 10 vuotta 90%, 25 vuotta 80%
•tehotoleranssi 0/+4,99 Wp
•paneelin mitat 1670 x 1006 x 38 mm
•paneelin paino 18,3 kg
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 12, 2018, 17:27:27 ip
Vastaus #17

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ootko tehnyt paneelin hintavertailuja?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 12, 2018, 17:55:09 ip
Vastaus #18

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

En ole vielä tehnyt hintavertailuita,olen yhtenä vaihtoehtona ollut yhteydessä tähän yhteistilaus juttuun   http://www.aurinkovirta.fi/aurinkosahko/aurinkovoimala/aurinkopaneelit/     mutta tässä on monta kuukautta aikaa vielä miettiä tai kokonaan unohtaa asia ennen ensi kevättä jolloin olen tallähaavaa ajatellut järjestelmän ja kaupan tapahtuvan.

Nyt tiistaina kun tulee sälli porisemaan asiasta ja tarjoamaan järjestelmää niin olen taas vähän "viisaampi" asiasta.

Jos osat hommaa eri paikoista halvimmalla tai tilaa järjestelmän esim em. yhteistilauksella on ainakin mahdolliset takuu asiat helpompia kun on kotimainen välittäjä.Tietysti jos hinta on huomattavasti halvempi kun tilaa osat erikseen on mietittävä asiaa uudelleen.

PS:  Tein pikaisen hintavertailun eikä hinnoissa noin yht'äkkiä ole isoja eroja.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2018, 17:56:51 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 12, 2018, 18:28:06 ip
Vastaus #19

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen vain sivusta kuullut, kun isot pojat on aiheesta jutelleet, että sinne pakettiin on saatettu helposti upottaa joku ylihinnoiteltu ja eilistä tekniikkaa oleva komponentti.
Sen takia paketin jokainen komponentti pitäs erikseen takastaa, ettei sitten jälkikäteen huomaa, että tietokoneen tilasin, mutta tuli kirjoituskone...

Lokakuu 12, 2018, 19:11:00 ip
Vastaus #20

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Niin tämä kaveri joka järjestelee noita yhteistilauksia ottaa joka tilauksesta pienen korvauksen ja olisiko hänellä mitään intressiä tehdä moista mitä Petri arvelee.Hän on tehnyt hommaa useamman vuoden ajan joten luulisi hänestä olevan jotain pahaakin sanottavaa mutten ole sellaista kuullut / lukenut.
Luulisin että hän on oman kokemuksensa perusteella ainakin yrittänyt koota sellaiset hinta laatusuhteeltaan olevat parhaat komponentit pakettiin.Minä en pysty komponentteja vertailemaan muuten kuin hinnan perusteella ja jos joku pystyy niin on toivottavaa että myös mainitsee asiasta.

Lokakuu 12, 2018, 19:38:44 ip
Vastaus #21

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Nyt tein hintavertailun ja tulos on yllättävä,yksittäin ostettuna osat maksaisivat parisataa vähemmän mutta kun siihen lisätään rahdit niin taitaa mennä kalliimmaksi,se osallistumis ja suunnittelumaksu on lisänä mutta varmasti sitten saa parhaat neuvot jos ja kun tarvitaan niitä apuja ja kaiken lisäksi tulee juuri oikeat osat ja oikea määrä eikä tarvitse arpoa niiden suhteen.

Lokakuu 12, 2018, 20:20:22 ip
Vastaus #22

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Niin tämä kaveri joka järjestelee noita yhteistilauksia ottaa joka tilauksesta pienen korvauksen ja olisiko hänellä mitään intressiä tehdä moista mitä Petri arvelee.Hän on tehnyt hommaa useamman vuoden ajan joten luulisi hänestä olevan jotain pahaakin sanottavaa mutten ole sellaista kuullut / lukenut.
Luulisin että hän on oman kokemuksensa perusteella ainakin yrittänyt koota sellaiset hinta laatusuhteeltaan olevat parhaat komponentit pakettiin.Minä en pysty komponentteja vertailemaan muuten kuin hinnan perusteella ja jos joku pystyy niin on toivottavaa että myös mainitsee asiasta.

Myyjiä on monelaisia ja hyvä, että on sattunut hyvä myyjä kohdalle.

Lokakuu 12, 2018, 21:08:55 ip
Vastaus #23

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään piipahdin Lainion Akku Oy:ssä.
Siis se sijaitsee täällä Lahdessa.
He myyvät myös aurinkopaneelijärjestelmiä ja heillä on oman hallin katolla paneelit.
Hallin sisällä vaihtosuuntaaja, jolla pääsääntöisesti katetaan oma sähköntarve.
http://www.lainionakku.fi
Siellä Kalle Lainio on perehtynyt noihin järjestelmiin ja käynyt muutamilla messuilla ja paneelitehtaallakin.
Häneltän saa myös tietoa heidän järjestelmänsä vuosituotosta.
Toki myös tarjouksen. 😋

Lokakuu 13, 2018, 09:23:38 ap
Vastaus #24

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viime viikolla soitti jonkin aurinkopuljan myyjä
ja koitti ehdotella että voisivat tulla tekemään
oikein maksuttoman arvion jos vaikka laitettaisiin se aurinkosähkö
meillekin.

Täytyi sanoa niille,että älkää tulko. On se mökki semmoisessa paikassa ja
asennossa,ettei siihen oikein aurinko osu mistään-puita ja muuta mukavaa
ympärillä.Eikä niitä puita aurinkopanelienkaan takia kaadeta.

Sen verran olen asiaa sivusta seurannut,että jos tuosta oikein meinaa
sähköä saada-niin paneleita onkin sitten oltava melkoinen alue-eikä
minkään akkujen kanssa touhuaminen asuinalossa oikein tunnu järkevältä.

Voisihan perikunta itse eläkkeelle päästessään jo jotain hyötyäkin
tuosta saada? Siis jos ne vehkeet enää silloin edes toimisivat.

Mutta kaipa tuokin ala kehittyy-eipä siinä mitään. Mutta pelkästä kokeilunhalusta
en näillä hinnoilla ryhmään liity.

t. Markku

Lokakuu 13, 2018, 09:27:12 ap
Vastaus #25

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Notta..minkä se nyt sitten suunnileen maksaa,jos laittaa
semmoisen järjestelmän,josta irtoaa (teorissa) vaikkapa sen 2000w tunnissa
hyvällä säällä  ?

t. Markku

Lokakuu 13, 2018, 10:50:44 ap
Vastaus #26

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kai se jotain kertoo, että myyntimiehetkään eivät ihan lyhyitä takaisinmaksuiaikoja niille lupaa. ”Asiantuntijat” puhuvat 10 vuoden maksuajoista ja hekin ovat ehkä inan verran kallellaan sinne paneeleihin päin.

Itse olen ”säästänyt” n 1500-2000€ vuodessa ilma-vesilämpöpumpulla verrattuna vanhaan puu-öljylämmitykseen, joka toki olisi ollut edullinen jos olisi ”ilmaiset” polttopuut kuten ilmeisesti talon rakentajalla ehkä oli. Kolme vuotta ”tienattu”, kolme tai neljä vielä edessä, sitten tulee puhdasta voittoa ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 13, 2018, 18:13:41 ip
Vastaus #27

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Notta..minkä se nyt sitten suunnileen maksaa,jos laittaa
semmoisen järjestelmän,josta irtoaa (teorissa) vaikkapa sen 2000w tunnissa
hyvällä säällä  ?

t. Markku

Tuolla linkissä oli hintakehitys. Viimeisin hinta 250Wp  paneelille oli 113€.
Siis tuo on huipputeho (peak).
Jos halutaan 2kW teho pitää noita paneeleita olla kahdeksan kappaletta: siis n 900€.
Tähän päälle vaihtosuuntaaja, paneeliwn telineet ja asennuskustannus.
Ehkä saman verran lisää.
Sitten ydinkysymys: miten saadaan 2kWh energia ( 2000W tunnissa).
Jos keskipäivällä on pilvetöntä, saadaan tuolla 8 paneelilla tuo 2kWh.
Mutta jos on pilvistä, ei saadakkaan.
Tai poudalla aamulla tai illalla, sama ongelma.
Viimekesä oli varmasti vuosikymmenen paras noille PV- paneeleille, edellinen taas yksi huonoimmista.
Joten aurinkoenergia on kuten maanviljelys;  onnen kauppaa.

Lokakuu 14, 2018, 07:42:35 ap
Vastaus #28

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa Jouko osui ytimeen-laitteet voivat olla
komeat,mutta tuotto ei.

Talvi on muutenkin konu aika-sähköä tarvittaisiin,
mutta yli puolet ajasta on pimeää.Ja panelit välillä
lumen peitossa.

Joten antaa sähköyhtiön huolehtia edelleenkin
piuhoillaan meidän sähköt.

Kesällä voisi sensijaan olla jokin vedenlämmityskennosto-eräässä
talossa tutulla on ja kyllä lämmintä vettä hyvin riittää.

t. Markku

Lokakuu 14, 2018, 10:43:02 ap
Vastaus #29

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Onhan se 500W teho kuitenkin jotain 7c tunnissa puhdasta tuottoa :) 7h per päivä jos saadaan tuo teho niin on reilun viiden ja puolen vuoden päästä tonni tienattu. Hatusta nuo lähtötiedot vedin.

Taitaa vielä jonkin aikaa nuo kennot olla semmoinen vauraan talon statussymboli, vähän niinkuin TV-antennit muinoin... Ehkä katselen vielä jokusen vuoden miten markkina kehittyy, etenkin kun oma etelän lape on just kadulta poispäin ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”