Muisti tarjoilis - lieneekö ihan höpöjä - että joissain Jawan malleissa on hieman eri tyyppisiä kaasuttimia, siis eroa siinä putkessa, mihin suutin tulee kiinni. Toisissa se putkii menee pitkälle kurkun sisään, ja muodostaa sellaisen lipan suuttimen toiselle puolelle kaasuttimen kurkussa. Ja tuo lippa vaikuttaa aika lailla alipaineeseen juuri siinä kohtaa kurkussa, mihin suutin avautuu. Siitä seuraa, että sama moottori vaatii kovasti erikokoisen pääsuuttimen riippuen siitä, kumpi suutinputkimalli on kaasuttimessa? Vielä korostan, että hatarasta muistista pulpahtanut kuva, saattaa olla unikuva, tai jostain aivan muista vehkeistä lähtöisin, mutta nyt kuitenkin muisti sitä tarjoaa kovasti Jawaan ja Jikoviin liittyväksi.
jaakkovaakko
PS. Siis tästä kyseisestä tapauksesta en tiedä mitään, mutta muisti vain tarjoilis niitä tapauksia, missä on saatu varma tieto kaksjapuolikkaan jaavan oikeasta suuttimesta, mutta kun se tieto on ollut väärän tyyppistä kaasutinta koskeva, on orjallisesti ohjetta noudattaen hajotettu kone... ja vieläkin korostan, että hevosmiesten tietotoimiston uutisia tämäkin. Kakstahtisista kokemusta omaava kyllä kuulee ja tuntee seoksen oikeaksi tai ainakin sinne päin olevaksi heti koeajon ensimetreillä, ei tarvis ole konetta hajottaa...