Kirjoittaja Aihe: JAWA-CZ 150/57  (Luettu 3844 kertaa)

Toukokuu 04, 2024, 18:00:42 ip
Luettu 3844 kertaa

Jouni Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Tarvii tietoja tuollasee pyörään. Tuli minulle keskeneräiseksi tehtynä, ensinnäkin onko 6-vai 12 volttinen, akkua ei ollut paikalla, ei siitä pystyny näkee, ajovalo ja parkkivalopolttimot on 12v.osa on kyl sanonu, et 6v.on,en tiedä. Kytkentäksavasss akun +merkitty maahan ja  miinus virta johtoihin, en ole uskaltanut noin kokeilla, ongelma siinä, et kipinä on kateissa ainaki tuon 6v.akun kautta ja tuo virtalukko tuleeko missä asennoissa kipinää, siis avaimen asennoissa, 4 vaihtoehtoa avaimelle. Siinäpä olis tekstiä näi alkuun. Kiitos etukäteen vastauksista, jos joku tietäisi ja neuvoi.. Jouni

Toukokuu 04, 2024, 20:27:48 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Jawan tuotannossa oli tuohon aikaan enempi Jawa, missä nelivaihteinen ja Jawan näköinen moottori, kampiakselin päässä tasavirtalaturi ja sytyt akun kautta.  Sitä tehtiin 125 kuutioisena ja 175 kuutioisena, lähes samanlainen muuten.  Ja sitten oli se malli, mikä oli enemmän CZ, siinä sellanen munanmallinen moottori, mutta virtapäänä vauhtipyörämagneetto.  Tätä tehtiin 125 ja 150 kuutioisena.  Näissä kolmelovinen vaihteisto, paitsi joitain kappaleita tuli kilpakäyttöön nelivaihteisina niitä magneetto-moottorisiakin.  Suomessa taisi kaikissa lukea tankin kyljissä Jawa-CZ?  Historiaa sen verran, että ennen toista maailmansotaa Jawa ja CZ olivat täysin erillisiä moottoripyörän valmistajia, sosialistileiriin joutuneessa Tsekkoslovakiassa valtiollistettua teollisuutta ohjattiin poliittisesti ja kasattiin yhteen.

Tuolla CZ 150 tiedolla pyöräsi olisi tuo magneettomalli, ja siinä akku hoiti vain valojen tasausta, kipinä tuli suoraan magneetolta.

Kumpaankin malliin on kait saatavana käypäistä nykysyttypäätä (Vape), mikä muistuttaa enemmän magneettoa kuin akku-laturi systeemiä.
Kaikki alkuperäiset, 50-lukuset ovat olleet 6-Voltin laitteita, mutta tuota nykysähköpäätä on tehty sekä 6 että 12 Voltin järjestelmänä.

Puirolan Lauri nämä tuntee paremmin kuin kukaan muu, tai ainakin riittävän hyvin, mutta olettaisin, että tuo malli kannattaa ensin varmistaa, että tiedetään, mistä on kyse?

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2024, 23:32:52 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Toukokuu 04, 2024, 21:14:34 ip
Vastaus #2

Jouni Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Ok. Mitenkähän Puirolan Laurin saisi kiinni, osaatko neuvoa.. Kiitos sinulle! Jokka

Toukokuu 04, 2024, 23:35:34 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Korjasin tuonne tekstiin laturin tyypin; kukahan sen oli kirjottanu...
Lauri aika usein tänne kirjottelee, toivotaan että lukee, ja ottaa kantaa halutessaan.  Jos mahollista, ota joku kuva pyörästäsi, ja esimerkiksi sähköistä kuva, kun koppa on pois edestä.  Luurin kun saa vaan tarkentamaan oikeeseen kohtaan, varmasti kuvan laatu riittää, tänne kuvan saaminen on sitten oma hommansa.

Toukokuu 05, 2024, 10:33:49 ap
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Jawan ja CZ:n eroista tuli mieleen yks aika helposti todettava:  Jawassa vaihteet on ykkönen ylös ja isommalle poletaan vaihdekeppiä alaspäin, CZ:ssa ykkönen alas ja isommalle nostetaan vaihdekeppiä ylöspäin.  Seitsemänkymmentäluvun alkupuolella sitten standardi, joka sai alkunsa USA:n vapaasta markkinataloudesta, missä kuitenkin protektionistisella lailla suojattiin omia dinosauruksia... siis jenkit sääti lain, että jarru on oltava oikealla ja vaihteet vasemmalla, suojaamaan Indianin ja Harley Davidsonin mp-teollisuutta brittien Triumph Bonnevilleja vastaan, ja samalla käynnistivät standardisoimisvimman myös Eurooppaan.  Minkä seurauksena kaikissa moottoripyörissä on sen jälkeen laitettu jarru oikealle, vaihteet vasemmalle, ja isommalle vaihdetaan ylöspäin.  Toki se helpottaa motoristin elämää.  Paitsi asfalttikilpakuskien, kun siinä hommassa on yleensä vaihteet toisin päin; ensimmäinen isommalle vaihto kaarteesta ulostullessa tehdään usein, kun pyörä on vielä reilusti kallistuksessa, ja kepin alle työnnetyt varpaat osuisivat tiehen.  No nyt meni filosofian puolelle, taas!

jaakkovaakko

Toukokuu 05, 2024, 11:08:53 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Jos nyt jatketaan sivuraiteella, niin Harleyn uutuusmalli ’K’, vuonna olikse 1952, Sportsterin esi-isä, oli brittityylisellä systeemillä alusta alkaen. Tarkoitushan oli kilpailla brittipyörien kanssa, ja myös jotain maaratakisaa ajettiin niin että kurvit oli aina vasemmalle, ja vasen saapas usein poissa tapilta. Oikealla oli hyvä pinota vaihteita. Sportsteriin vaihtui  ”normaali” järjestys joskus 70-luvun puolessavälissä, ensin tuli semmoiset moottorin ulkopuoliset vipu-akselihärvelit, ja parin vuoden päästä oli jo ihan suunnitellut systeemit. Eihän se vaihteensiirto kovin paljon erilainen ollut uudemmassa, pooripää toiseen päähän akselia, ja toiselle puolen uusi reikä, ja oikeasta poskesta reikä tukkoon. Mutta valumuutoksen vaati tietenkin. Onneks oli omistajana Ameriikan Masiina ja Falu, meni suht kivuttomasti tämäkin.

Jaa mitenkä liittyy Jawan ja CZ:n tunnistamiseen tämä? No ei mitenkään :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 05, 2024, 16:20:24 ip
Vastaus #6

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 472
Menikö se niin että Jawassa runko on neliönmallinen ja CZ:ssä pyäree?

Toukokuu 05, 2024, 16:58:18 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Miun muisti tarjoais että niissä 175 kuutioisissa ja 175:n alakertaan tehdyissä 250 kuutioisissa, missä oli vain yks pakoaukko, oli pyöreeputkiset rungot, mutta tuo 150-kuutioisen tai vastaavan piikkisen magneettosytkäsen runko ois ollu kantikasta putkea Jawan malliin?  Niiko kirjotin, muistin varasesti.  Ja jos miut laitetaan hakemaan kaupasta kaks tavaraa, ni jo toinen unehtuu...

Nää tiijot varmaan jostain löytyykin, mutta on muistettava, että 50-luvun puolivälin aikoihin ja vähän siitä eteenpäin Tsekinmaan tehtailta noita Jawan sukusia tuli tuutista aika vauhilla.  Maahantuojat eri puolille Eurooppaa ja sen ulkopuolellekin esittivät toiveitaan, niitä toteutettiin, logistiikka saatto ontua, jotkut osat loppu kokoonpanolinjalta.  En ihan henkeäni pantiks laittaisi oikein minkän yhistelmän kohalla, ettei sellasia oo voinu tehtaan linjalta ulos tulla.  Britit osin piti tarkkaa kirjaa, ainakin joiltain valmistajilta löytyy tietoa, minkälaisena ja mihin kukin yksilö tehtaalta lähti.

Siitä asiasta taas sivuraiteelle.  Meillä on yks hjuntai tuossa pihassa, viitisen vuotta sitten tuli siihen.  Omistajan käsikirja ois pitäny tilata erikseen, mutta netistä löytyy.  No ajattelin, että tää on hyvä systeemi; mie laitan rekisterin tai valmistenumeron nettiin, ja sieltä löytyy sellanen manuaali, missä ei oo turhia sivuja, vaan miun yksilölle räätälöity omistajan käsikirja.  No, onko niin?  Jos sinulla on lääplääplää... tämä ei koske sinua, mutta jos sinulla on takakontissa sininen matto, katsokin sivulle 200 sivua eteenpäin... voi onnetonta!  Ei pitäs olla ulkomaan konsti tietotekniikan aikakaudella!

jaakkovaakko

Toukokuu 05, 2024, 19:09:16 ip
Vastaus #8

Jouni Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Juu, tuohan on 150 cz, mul on kantakortti siihen, kun pääsis vai selville kipinän, latauksen ja virtalukkojutun, jota myös ensi viestissä kyselin, nii ja minkähän vuoksi tuos on 12v.polttimot,jos 6v.vehe..jokka

Toukokuu 05, 2024, 23:44:19 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
12V polttimot:
- joku sellanen laittanu, kenen kokemusmaailmassa ei muita volttilukuja ole?
- pyörään vaihettu Vapen sähköt, ja sattumoisin 12 volttiset.

Se kuva ois auttanu tunnistamaan, niitä ketkä näitä tuntee...

jaakkovaakko

Toukokuu 06, 2024, 08:06:56 ap
Vastaus #10

Jouni Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Ok. Elikkä siitä sähköpäästä kuva, pitääkö mangeeton vauhtipyörä olla irrotettuna

Toukokuu 06, 2024, 20:05:36 ip
Vastaus #11

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 712

Toukokuu 07, 2024, 06:35:06 ap
Vastaus #12

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3856
Minulta löytyy pari magneettoa tuohon vehkeeseen. Toisesta puuttuu sytytyspuola ja kondensaattori.
Kunnosta en tiedä, jääneet hyllyyn kun olen vaihtanut Vapen kärjettömän tilalle.




Lauri, O41 549 8156
lauri.puirola@jawasakki.fi

Toukokuu 07, 2024, 10:26:58 ap
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Kuvista:  Taitais jo siitä vauhtipyörän päältä otetusta kuvasta selvitä ainakin se, onko laitteesa originaalit vai Vapet?  Ne 12 voltin polttimot...

Mutta Puirolan Laurin laittama puhelinnumero taitaa olla ratkaisun avain kaikkiin esitettyihin kysymyksiin, oletan?

Jaakko

Toukokuu 07, 2024, 18:58:19 ip
Vastaus #14

Juha Valkkio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Tyyppi Jawa CZ 352 150cc
6v + maadotteinen tässä mallissa kondensaattori on laitettu virtalukkoon ja sytytysvirta kytkeytyy kun avain painetaan pohjaan
ei tarvita akkua. Käyttö ja huolto-ohjekirjasta löytyy kytkentäkaavio, akku on ainoastaan valoja/jarruvaloa ja äänimerkkiä varten
akku latautuu valopuolasta joita 2 kpl. omassani tämä toimii mutta pitempään seisoessa akku tyhjenee, täytyy ottaa maajohto irti.
Terv Juha