Miun muisti tarjoais että niissä 175 kuutioisissa ja 175:n alakertaan tehdyissä 250 kuutioisissa, missä oli vain yks pakoaukko, oli pyöreeputkiset rungot, mutta tuo 150-kuutioisen tai vastaavan piikkisen magneettosytkäsen runko ois ollu kantikasta putkea Jawan malliin? Niiko kirjotin, muistin varasesti. Ja jos miut laitetaan hakemaan kaupasta kaks tavaraa, ni jo toinen unehtuu...
Nää tiijot varmaan jostain löytyykin, mutta on muistettava, että 50-luvun puolivälin aikoihin ja vähän siitä eteenpäin Tsekinmaan tehtailta noita Jawan sukusia tuli tuutista aika vauhilla. Maahantuojat eri puolille Eurooppaa ja sen ulkopuolellekin esittivät toiveitaan, niitä toteutettiin, logistiikka saatto ontua, jotkut osat loppu kokoonpanolinjalta. En ihan henkeäni pantiks laittaisi oikein minkän yhistelmän kohalla, ettei sellasia oo voinu tehtaan linjalta ulos tulla. Britit osin piti tarkkaa kirjaa, ainakin joiltain valmistajilta löytyy tietoa, minkälaisena ja mihin kukin yksilö tehtaalta lähti.
Siitä asiasta taas sivuraiteelle. Meillä on yks hjuntai tuossa pihassa, viitisen vuotta sitten tuli siihen. Omistajan käsikirja ois pitäny tilata erikseen, mutta netistä löytyy. No ajattelin, että tää on hyvä systeemi; mie laitan rekisterin tai valmistenumeron nettiin, ja sieltä löytyy sellanen manuaali, missä ei oo turhia sivuja, vaan miun yksilölle räätälöity omistajan käsikirja. No, onko niin? Jos sinulla on lääplääplää... tämä ei koske sinua, mutta jos sinulla on takakontissa sininen matto, katsokin sivulle 200 sivua eteenpäin... voi onnetonta! Ei pitäs olla ulkomaan konsti tietotekniikan aikakaudella!
jaakkovaakko