Kirjoittaja Aihe: Onko enään mitään toivoa?  (Luettu 3096 kertaa)

Kesäkuu 08, 2024, 07:47:43 ap
Luettu 3096 kertaa

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Nyt olen jumikoneen saanut purettua ja pahalta näyttää,ei nämä niin hintavia tai harvinaisia ole että kamalia kannattaa sijoitella.
Kallein korjattava olisi tämä kiertokangen alalaakeri,tappi on syöpynyt kuten myös kiertokangen kaula,rullia saisi uusia 6x12 mm mutta mistä häkki.
Ajattelin että jos tapin teettäisi uuden tai vanhan hiotuttaisi ja hiotuttaisi kiertokangen kaulan myös mutta ovatko ne karkaistuja ja kuinka syvältä.Uudet mitat tulisivat uusien isompien rullien koon mukaan,olenko ollenkaan oikeilla jäljillä vai onko kaikki toivo menetetty?

Kuviassa näkyy rullien kanssa messinkiromua,onko se hajonnut rullahäkki kun ei se kai muutakaan voi olla.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 08, 2024, 07:56:58 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Toivoa ei saa heittää-edes kulahtaneella männäntapilla.

Yhden NSU_n kammen korjasin niin, että istutettiin kangen alasilmään
INA:n neulalaakerin ulkokehä- ja tappiin se sisäkehä. Neulat väliin
ja kasaan. Tosin kipinätyöstöllä piti sisäkooliin ajaa
pari öljyreikää ja siihen alatappiin ihan hiukkasen uraa,että
reikien paikka ei ihan nokonuukaa olisi. Nykyään ehkä on jo niin kovia poranteriäkin,että uppoaa...?

En kyllä muista mikä se laakeri numeroltaan oli-aikaa on kulahtanut
korjaamisesta jo 30 vuotta..

t. Markku

Kesäkuu 08, 2024, 08:32:09 ap
Vastaus #2

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
Mulla on kanssa työn alla tämmöinen, jossa laakerit mielestäni alkavat olla vaihtokunnossa. ;D


Onko niin, että tossa Markun jumikoneessa veivin silmällä ei ole mitään irtohelaa, vaan neulat pyörivät suoraan veivin matskua vasten?

Kesäkuu 08, 2024, 09:38:35 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Yleensä nuo akselit on pintakarkaistu, että saadaan lujemmaksi. Kovaa on ohuelti, joten hiomista ei oikein voi tapille tehdä ehjemmässäkään akselissa. Jos osia saa, niin tuosta paskasta kampurasta verkonpaino ja hyvä käytetty tai jopa uusi pyörimään.
Melkovarmaan laakerihäkin jäännöksiä on messinki.


Ei taida aivan tavistouringin kampura olla tuo Teemun epäkuntoinen, tai jos on, niin kuskilla on muutama inkkari puuttunut kanootista.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2024, 09:42:45 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Kesäkuu 08, 2024, 10:44:48 ap
Vastaus #4

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 08, 2024, 10:50:14 ap
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
No no- kun se INA oli ainoa,jossa oli sopiva
koko.   :D

t. Markku

Kesäkuu 08, 2024, 18:15:59 ip
Vastaus #6

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Ei ole kummassakaan ei ulko-eikä sisäkehällä erillistä koolia.

Rullan leveys on 12 mm,kiertokangen silmukka 48 mm,tapin vahvuus laakerin kohdalta 28 mm.
Kiertokangen silmukan leveys on 20 mm kuten myös tapin vahvemman kohdan leveys laakerin kohdalta.

Sellasia laakerirullia saisi jotka ovat kooltaan 7 x 12 mm,eli jos koneistuttaisi tappia ja kiertokangen kaulaa em. rullille sopivaksi mutta sitten löytyykö näitä pitimiä.

Mitenkä käyttäytyisi ihan irtonainen NU tyyppinen rullalaakeri ko. tapauksessa tai jos löytyisi passeli neulalaakeri,pitääpä haeskella jos löytyisi passeli ko. kohteeseen.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 08, 2024, 18:32:44 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro


Tällainen löytyisi valmiina:
NA4906 massiivineulalaakeri sisäkehällä (ulkokehä RNA4906) JNS  [30x47x17]
pitäisi muuttaaa kiertokangen alasilmukkaa eli lisätä hela kun neulalaakerin ulkohalkaisija on 47 mm ja koneistaa tappia neulalaakerin 30 mm sisähalkaisijalle sopivaksi,tapissa on myös reikä johon johdetaan öljynpaine eli neulalaakerin sisäkoolille pitäisi tehdä myös reikä voitelun varmistamiseksi.

Mitä sanoo moottorirakentajat tällaisesta konstruktiomuutoksesta.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 08, 2024, 18:46:54 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Jotenkin vanhasta mielenkiinnosta heräs kysymys, että saako ja mihin hintaan esim. Motzkelta korjaussarjaa, missä ois kanki, tappi ja laakeri?  Eli kannattaako ite tekeminen?

Kesäkuu 08, 2024, 20:02:39 ip
Vastaus #9

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Kyllä siitä hyvä tulee, jos sovitat koolit silmukkaan ja tappiin.... sitten hoonaten rullavälykset.
Öljy reiän saa porattua kotikonstein kooliin teräväksi hiotulla betoniporalla. Porauksessa olisi hyvä käyttää jäähdytystä, ettei juotettu kovapala irtoa kärjestä.
Keskitappiin pitkittäinen ura öljyreiän kohtaan ympäri, niin varmistuu yhteys, vaikka kooli jostain syystä pyörähtäisi akselilla.
Johonkin brittiin joskus näin tein ja kyllä sillä ajettiinkin muutama kesä[size=78%]. [/size]

Kesäkuu 08, 2024, 21:07:27 ip
Vastaus #10

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

En ole löytänyt korjaussarjaa,odotellaas mitä arvioita ehdottamastani rempasta muilta tulee.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 09, 2024, 07:40:28 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Tuollainen hyvin pitkälti kaima oli se vanhempaan Nusuun tekemäni
korjaus silloin aikanaan. Tuli johonkin raaseriin se kampi.

Tapasin sen homman teettäneen kaverin tässä hiljakkoin-ja ei
ainakaan sanonut, että olisi poikinut heti-..

Sovitteissa saa olla tarkka- ettei krymppaa kumpaakaan rengasta löysäksi tai tiukaksi...
Ettei jokin pyöri omia aikojaan- tai jää liian kireäksi koko laakerointi. Alasilmän helan
loppuhoonaus voi olla tarpeen kyllä...

t. Markku

Kesäkuu 09, 2024, 08:49:01 ap
Vastaus #12

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 525
  • Master of sparks
Panthereissa on kaikissa rullalaakeri alapäässä ilman häkkiä. Kestää kyllä sellaisenaan mutta ei tietenkään satoja tuhansia,mitä uskon ei kestä NSUuukaan! (Josta alkaakin varmaan uusi keskustelu koneiden kestävyyksistä...) T Vesku

Kesäkuu 09, 2024, 12:28:42 ip
Vastaus #13

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 922
Moi,


Ota yhteyttä Hakamäen Ismoon, teki mulle NZ500 Dekariin uudet alatapit ja työsti kierokangen alasilmän sopivan kokoiseksi irtorullille (tuohon vehkeeseeen kun ei löydy minkään valtakunnan häkkilakkereita jotka olisivat suoraan sopivia).  Irtorullat toimii hyvin tahkossa ja muissa hitaasti kiertävissä laitteissa.




//Frank

Kesäkuu 09, 2024, 13:42:48 ip
Vastaus #14

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
Kyllä siitä hyvä tulee, jos sovitat koolit silmukkaan ja tappiin.... sitten hoonaten rullavälykset.

Jotenkin tällälailla minäkin tuon korjaisin.