Jorma osui ehkä siihen saumaan tarkasti mistä minäkin yrittänyt aloitella harrastuksen tilan ja tolan myötä.
Jaawa on hyvä esimerkki tästä päivästä ja mobilistissa on vakioilmoitus ollut pidempäänkin tsekkiostajalta joka ostaa skoodat,jaawat ym idän ihmeet ja varmaan syystä että kotimarkkinat huutaa sitä mitö ei silloin joskus saanut ja varsinkin paremmat vientimallit ynnä erikoisversiot haluttuja puhumattakaan jos jopa valmiiksi laitettuja kohtuuhintaan ja cash on hyvä kaupantekovaltti jos myytävä eikä kotimaan kysyntää häävisti...
Näinhän on käynyt vanhoissa saksalaisissa harrastevehkeissäkin,siis 60 lukuisissa ja vanhemmissa 2 ja 4 pyöräisissä kas kun Suomi on harvinainen maa mistä vanhoja romuja vielä löytää projekteina tai ehjättyinä,kansanmallitkin kelpaa kovasti saati coupet ym ja tännehän on tuotu jos vaikka mitä ihmettä kokeeksi ja yrittelijöitä piisannut harvinaisemmissakin merkeissä esim jaappanilaisissa.
Vanhat warret,ifat ja mz jne lähtee kotikonnuilleen eikä itketä joka 'markasta",Suomihan on lähellä ja vaihtokuormassa voi ottaa paikallista ongelmajätettä..näitä mitä katukuvassa vilisee,siis ex premiumautoja jotka täällä viedään käsistä hyväänkin hintaan..
Ei senpuoleen,Britteihin imetään USAsta omaa tuotantoa,sinnehän sportit ja luksus pääosin vietiin kuten muiltakin tehtailta jotka ajopelejä valmisti länsimaissa.
Japaniin lähtenyt hurjasti vanhaa mp ja autokalustoa takaisin pääosin tietty USAsta,omat romutettu aikapäiviä.
Niin muuten lähtee tai lähtenyt Venäjällekkin omaa ajoneuvotuotantoaan,toki ihan aktiivikäyttöönkin mutta vanhoja mp kuin jopa mopoja mukaanlukien Baltian maat jotka silloin kuului NL.
Suomesta lähti parhaan palat amerikanautoja länsinaapuriin jopa USAan muskelit ja siipiautoista parhaita yksilöitä tai harvinaisuuksia jne.
Asiasta pikkasen sivuun mutta alustaen ,menkööt.
Maailma on auki joten tavara liikkuu ja löytää ostajansa ympäri maailmaa jos tarpeeksi kiinnostavaa ja hinta ok,niin siis jaawatkin.
Mitä minä okuläärejä auki pitänyt ja korvia höristänyt ei jaawoja näy eikä kuulu ainakaan meilläpäin vaikka varmasti niitä on ja paljonkin.
Tosin,ei näy mitään muutakaan vanhaa 2 pyöräistä(poislukien pappatunturit) kuin aniharvoin tai sanotaanko että minä en muoviluoteja erota tai silleen noteeraa enkä ymmärrä niistä eli varmasti semmoisia vanhoja voi liikkuakkin mutten erota nykykalustosta.
Autopuolella näkee enempi ja sanoisin jopa enenevästi..hurjin uusi näky täälläpäin oli paikallisen motonetin pihasta bongattu aikoinaan omistajansa mukaan Kanadasta tuotu 76 Celica Gt,semmoinen pikkumustang viistoperä..ikinä nähnyt kuin lehdissä! MR auto orkkisvärissään mustana..hieno.
Niitä ei kait tuotu ensimmäistäkään uutena tänne?
Jaawat kuin muutkin liikunee järkihintaan mutta omiaan ei saane isoissa entisöinneissä käyneet takaisin olipa miten hieno tahansa,sama ilmiö toki koskee pääosin muitakin harrastevehkeitä mutta 2t kuin myrkkyä,jopa triplet sakkaa mutta maailmalla ei ollen esim Briteissä hinnoissaan ja Jaappanissa joihin niitäkin haalitaan ,tietty USAsta joihin pääosa meni..niistäkin.
Ostajat tietty hyötyy sekavasta tilanteesta kun tavaraa on hurjasti..liikaa..käteinen puhuu ja nopeus ja faktahan on että viikatemies vie pääosin vanhempaa porukkaa harrastajia myöden ja se mitä heiltä vapautuu on tietty heidän unelmiaan jotka liian vanhaa tavaraa pari sukupolveakin nuoremmille joiden pään vie pyörälle heidän nuoruusihanteet siis 80 tai 90 lukuiset..tai 2000 alkupää.
Heijastuu tietty hintoihin pakostakin saati ilmastovouhotus ja onko miten" in "mikin harrastys milloinkin ja niitähän piisaa mutta harvemmilla oikeasti enää tiloja,taitoja tai juuriakaan kotoa vanhoihin romuihin,niin se vaan on.
Täytyykin lähteä harrastevehkeellä kauppaan,hyvä sää ja otetaan 4 pyöräinen..kaljapakkia hankalaa tuoda prätkällä