Kirjoittaja Aihe: Liikennekäytöstä poistetun mp:n myynti.  (Luettu 1255 kertaa)

Elokuu 19, 2024, 20:24:56 ip
Luettu 1255 kertaa

Ari Hilden

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys

Mitenköhän liikennekäytöstä poistettu mp myydään niin, että laitteen omistusoikeus siirtyy virallisesti ostajalle? Moottoripyörän rekisterikilpi viedään konttorille kun se poistetaan liikennekäytöstä. Rekisteritunnuksesta tulee käsittääkseni tällöin "vapaata riistaa". Johtaako tämä siihen, että rekisteriotteen ilmoitusosalla tai luovutustodistuksella, ei voi kauppaa todentaan? Edellisissähän omistusoikeuden vaihto perustuu rekisteritunnukseen. Nykykäytännön mukaista varmennettakaan ei voi luoda, koska laitteella ei ole rekisteritunnusta eikä se näy Trafin tiedoissa.

Trafin sivuilta en tähän vastausta löytänyt. Olisiko täällä jollain tietoa tai näkemystä asiaan?

-Ari-

Elokuu 19, 2024, 20:36:45 ip
Vastaus #1

Anssi Tötterström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
Ei rekisterikilpeä viedä katsastuskonttorille kun se poistetaan liikennekäytöstä. Ainoastaan jos se poistetaan rekisteristä.

Elokuu 19, 2024, 20:50:44 ip
Vastaus #2

Ari Hilden

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kyllä mun piti kilvet viedä konttorille vuonna 2014. Nyt mulla on rekisteriote jossa lukee "Ajoneuvo poistettu liikennekäytöstä. Kilvet palutettu" Ilmeisesti tuolla ilmoitusosalla voisi omistusoikeuden siirtymisen todentaa, koska siinä on näköjään sama teksti.

-Ari-
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2024, 20:54:31 ip kirjoittanut Ari Hilden »

Elokuu 19, 2024, 21:33:23 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
(Turha viesti, luin aloituksen huolimattomasti)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2024, 08:29:02 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 19, 2024, 21:36:02 ip
Vastaus #4

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula on rätkä, jossa on tuo sama homma, eli kilvet viety konttorille vanhan lain aikaan ja ko. ajoneuvo ei näyt miun Trafin tiedoissa.

Jos haluaisin sen rätkän takaisin kilpiin, joka on tällä hetkellä vain elinluovuttajan tyhjä runko, niin pitäskö se olla:
-Semmoinen kuin se on kilpien viennin aikaan ollut?
- Vai ihan mikä vaan, mikä on suunnilleen sinne päin oleva ajokuntoinen ja rätkä? Siis enemmän tai vähemmän rakennettu kelpaa?

Myös sen rungon myyminen kiinnostaa, mutta sehän ei ole enää "kilvellinen runko"
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 19, 2024, 22:30:13 ip
Vastaus #5

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nykykäytännön mukaista varmennettakaan ei voi luoda, koska laitteella ei ole rekisteritunnusta eikä se näy Trafin tiedoissa.

Trafin sivuilta en tähän vastausta löytänyt. Olisiko täällä jollain tietoa tai näkemystä asiaan?

Kannattaa soittaa Trafin neuvontanumeroon ja pyytää tarkastamaan löytyykö tiedot runkonumerolla.
Täällä joskus kirjoittelinkin kun ostin mukamas kilvettömän ja rekisteristä poistetun traktorin mutta runkonumeron avulla Trafista sitten selvisikin yhtä sun toista.

Elokuu 20, 2024, 06:51:52 ap
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kilpi on siis jossakin konttorissa säilytyksessä vieläkin.
Vanhan poiston mukaisesti kilpi laitettiin jemmaan seuraavaa käyttöönottoa varten.
Pyörää ei tarvinnut viedä näytille, vaan konttori teki käyttöönottoilmoituksen ja antoi kilven takaisin.
Jos ei kilven sijainti ole tiedossa, kannattaa mennä jollekin vanhanliiton katsastusasemalle, jossa katsovat ajoneuvon tiedot.
Heillä näkyy melkovarmasti myös paikka, johon kilpi on palautettu.
Kannattaa varmaan ottaa luovarit mukaan, jos omistus on vaihtunut vanhanaikaisesti.

Uudenaikaisille "kymppikatsastusjeejee-asemille" ei kannata minkäänlaisissa mp-asioissa mennä, kun ei tietoa ole, eikä haluja...voivat alkaa pätemään ja sitten saattaa tapahtua vaikka mitä.

Elokuu 20, 2024, 11:25:37 ap
Vastaus #7

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kilpi tuskin on missään konttorissa odottamassa, vaan se on ajettu silppuriin. Selkeintä on käydä konttorilla tilaamassa uusi kilpi samalla rekisterinumerolla. Sen jälkeen käyttöönottoilmoitus, kilpi kiinni ja pyörä ajoon. Näin se aikanaan toimi mopon kanssa.

Elokuu 20, 2024, 11:43:25 ap
Vastaus #8

Ari Hilden

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Juu, siis mä olen laittamassa yhden ikuisuusprojektin myyntiin. Poistin sen liikennekäytöstä 2014. Kun vein kilven konttorille, niin muistaakseni sanoivat, ettei sitten saa välttämättä samaa rekisteritunnusta takaisin kun ottaa takas liikenteeseen. Tämä tietysti tuntui vähän oudolta, koska rekisteritunnushan linkittyy rekisteriotteessa olevaan valmistenumeroon.
Mulla ei tässä ole niinkään väliä miten tää homma virallisesti menee, kunhan saan laitteentteen myytyä. Lähinnä ajattelin ostajan oikeusturvaa, että miten hän voi todistaa omistavansa ostamansa laitteen. Itse en aijo laitetta ottaa liikennekäyttöön, koska se ei ole tällähetkellä ajokunnossa.
Luulisin,että rekisteriotteen luovutusosalla homma varmaan hoituu noinniiku virallisesti koska siinä on maininta liikennekäytöstäpoistosta.

-Ari-