Kirjoittaja Aihe: 80-luvun enduropyörät  (Luettu 1372 kertaa)

Elokuu 20, 2024, 16:51:48 ip
Luettu 1372 kertaa

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1589
Tuossa ihmettelin 600:sta KTM:ää, olikohan 85-vuodelta. Magneettopeli, ilman akkua. Onko semmoisen tosiaan vielä 80-luvulla saanut Suomessa kilpiin ilman vilkkuja tai seisontavaloja?
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Elokuu 20, 2024, 17:29:10 ip
Vastaus #1

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 95
Moro,
en tiedä mikä on tämän päivän asetus, mutta kyllä ns. kilpaenskat vielä 1990 luvulla olivat valkokilpisiä.
Vilkut ja johtosarja tulivat pyörän mukana, asensi ken halusi, mutta magneettosytytys eikä akkua.
Startin ja ruiskukoneiden myötä akku on tullut kilpaenskoissakin tarpeelliseksi.


Elokuu 20, 2024, 18:13:42 ip
Vastaus #2

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 857
Olivat valkokilpisiä koska laki verottomien pyörien sallimisesta tuli myöhemmin, siis punakilpipyörät. Koska moottoripyörässä seisontavalot sitten piti olla?

Elokuu 20, 2024, 18:24:52 ip
Vastaus #3

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 95
Punakilpipyörät pitävät sisällään myös ei tyyppihyväksytyt pyörät eli krossipyöristä muutetut kilpaenskapyörät tai muut mallit, joita ei saa rekisteröityä.








Elokuu 20, 2024, 20:22:26 ip
Vastaus #4

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1589
Olivat valkokilpisiä koska laki verottomien pyörien sallimisesta tuli myöhemmin, siis punakilpipyörät. Koska moottoripyörässä seisontavalot sitten piti olla?
Juuri tuo vielä ihmetyttää, että milloin parkit tuli pakollisiksi?  MMAFin sivuilta yritin tietoa surffata, mutta sieltäkään ei löytynyt...


Ja sitten vielä jatkoajatus, jos tuollaista alkaisi museoida, niin ei kai niitä vilkkuja silloinkaan tarvii sitten olla, kun ei niitä uutenakaan oo asennettu?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2024, 20:24:23 ip kirjoittanut Pekka Lankinen »
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Elokuu 20, 2024, 20:52:35 ip
Vastaus #5

Jukka Rantanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Seisontavalo pakolliseksi 1.1.1989 käyttöönotetusta. Suuntavalot pakolliset 1.1.1984  tyyppikatsastettussa mottoripyörässä.esim. moottoripyörä malli tyyppikatsastettu suomeen 1983 ja käyttöönotettu 1986, ei vilkut pakollisia.

Elokuu 20, 2024, 21:32:49 ip
Vastaus #6

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 857
Ainakaan  2017 ja sen  jälkeen käyttöönotetuissa moottoripörissä ei seisontavaloja näytä olevan. Tämä vaan ihan oma havaintoni.

Elokuu 21, 2024, 10:29:05 ap
Vastaus #7

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
saattaa olla että parkki jäi pois 2001 määräyksissä, 90-luvulla niitä parkkeja amerikan pyöriin värkättiin

Elokuu 21, 2024, 11:52:01 ap
Vastaus #8

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1589
Mun edellinen HD oli 17-mallinen ja kyllä siinä parkit oli...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Elokuu 21, 2024, 13:24:02 ip
Vastaus #9

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Ei oo parkkeja tuossa 96-vuonna värkätyssä XVZ 1300 Jammussa vaan valot syttyy aina kun virta-avainta kääntää, samaten etuvilkut. American tuontia lienee. Kelvannut kumminkin täkäläisiin kilpiin.
-83 mallisessa Yamaha TT600 endurossa ei ollut vilkkuja eikä muutakaan turhaa, etenemiskykyä kyllä.