Kirjoittaja Aihe: Jawa kipinä  (Luettu 3097 kertaa)

Elokuu 25, 2024, 11:29:23 ap
Vastaus #30

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 714
Kuten tuossa jo tuli esille, on näitä käsitelty jo pari kertaa täällä ennenkin. Ja kuten Juusela sanoikin, akun lataussysteemi ja kipinäpuoli eivät liity toisiinsa. Kuvassa näkyy selvästi, että syt puolan paikalla on ilmeisesti samanlainen valopuola, kuin kaksi muutakin. Eli kun saat sen syt puolan Slovakiasta, pitäisi kipinän löytyä ja pyörä on täysin ajokunnossa vaikka koko latausjärjestelmää ei olisi.
Huomasin vasta nyt, että tuossa Jounin kuvassa, suomenkielisessä kytk kaavassa, on käännösvirhe. E:llä merkitty osa (se muuntajan näköinen osa, joka sinulla on virtalukon yhteydessä) ei ole sytytyspuola, vaan lataussysteemin sarjakela. Induktanssi, ("vaihtovirtavastus") jonka on tarkoitus rajoittaa latausjännitettä. Ei liity mitenkään sytytykseen. Taisi näissä viestiketjuissa ollakin linkkejä engl ja saksankielisiin kytkentä kaavoihin. Niissä tuo on oikein. Ei ole ollenkaan harvinaisia tuommoset suomalaisissa ohjekirjoissa.
Joissakin tuo on muistaakseni lampunkopan sisällä. Kondensaattori on kytketty sähköisesti kärkien rinnalle. Ei ole juurikaan väliä, missä tuo komponentti fyysisesti on. Olisko tilakysymys tässä?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2024, 12:09:06 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Elokuu 25, 2024, 12:30:59 ip
Vastaus #31

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3856
Jossain oppaassa lukee että se kakkara on seleeni-tasasuuntaaja.




L&K.

Elokuu 25, 2024, 14:18:51 ip
Vastaus #32

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 714
Se on eri komponentti. Kytk kaavassa merkitty F llä, ja diodin piirrosmerkillä.
Nuissa vanhemmissa aiheissa on selitetty miten tuo lataus toimii. Voin sen vieläkin laittaa tähän iltasella. Ootellaan nyt, että Jouni saa sen käymään. :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2024, 14:40:58 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Elokuu 25, 2024, 14:28:18 ip
Vastaus #33

Pekka Nyman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 247
Jawassa konkka, seleenitasasuuntaaja ja kuristin(kela) on virtalukon yhteydessä.


CZ150/125cc:n konkka on magneeton sisällä, seleenitasasuuntaaja ja kuristinkela etulampun kotelon sisällä.

Elokuu 26, 2024, 19:13:51 ip
Vastaus #34

Jouni Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Moro. Tulipa semmonenki mieleen, pitääkö noita valopuolia maadoittaa erikseen, täs syttöpuolaa odotellessa kaikkea tulee aprikoitua.. Jouni

Elokuu 27, 2024, 08:07:14 ap
Vastaus #35

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11616
Yleensä valopuolat saavat maata kun ovat kunnolla ruuvattu siihen
pohjalätkään. Mutta kannattaa silti pyyhkiä rasvat ja muu lika kun ne
paikalleen ruuvaa- myös pohjalevyn alta.

t. Markku

Elokuu 27, 2024, 08:38:48 ap
Vastaus #36

Jouni Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Ok. Kiitoksia..

Elokuu 27, 2024, 14:09:49 ip
Vastaus #37

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11616
Usein näkee valopuolan ruuvin alla "satiaisprikan" . Se puree ja johtaa sähkön hyvin sinne
koneen runkoon-ja sitten aikanaan sieltä muualle sähköjärjestelmään...

Moottorin maadoittaminen runkoon johdolla ei ole myöskään huonoa suorittamista...

t. Markku

Elokuu 27, 2024, 15:58:59 ip
Vastaus #38

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4510
Moro

Kytkentäkaaviossa näyttäisi olevan ihan johdolla maadoitus puolalta virtalukon napaan no. 31,vai onko vaan piirretty johdolla vaan ei maadoitus symbolilla.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Elokuu 27, 2024, 18:49:16 ip
Vastaus #39

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Ei oikeastaan tähän ketjuun, mutta yleisemminkin.  Mikähän vimma noissa 50- ja 60-lukujen suunnitteluissa on ollut säästää maajohdoissa...

Jos etuvalo maadottuu lampun kuoreen, ja akun maajohto on rungossa tai valopuolan maa moottorin kuoressa, niin mitäs kautta se virta synnyinseudulleen kulkee?  Entäs ohjaustankoon maadoittava sammutusjohto - ensiövirrasta lienee siinäkin kyse, eikä erityisen hyppäävästä jännitteestä?  Miten hyvä ja vastukseton on kosketus vaseliinissa uivan ohjauslaakerin kautta...

Entäs takavalon maadoitus lampun kuoreen; montako ruostuvaa tai tärinästä löystyvää pulttikiinnitystä on välillä, ennenkuin sähkö kotiinsa pääsee palaamaan?  Moottorinpultitkin ovat aika helposti löystyviä paikkoja, ja likaantuvia.

Kovasiinko se jo tuolla mainitsi niistä maajohdoista; ei sähkön kulku pitäisi ainakaan vaikeammaksi muuttua, jos kaikkiin mainittuihin väleihin varmistaa maadoitukset ihan johdolla, ja moottorin ja rungon väliin jopa hieman ihan ohutta paksummalla johdolla?  Maalattuihin pintoihin se tähtilevy vielä alle, vai miten?

Vai turhaa pirun seinälle maalaamistako vain on maadoituksien varmistus, tai jopa niiden mainitseminen?

jaakkovaakko