Kirjoittaja Aihe: IC 56 350cc vm. 1958  (Luettu 2635 kertaa)

Syyskuu 29, 2024, 16:39:56 ip
Luettu 2635 kertaa

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Täytyypä herätellä uusi juttupalsta.

Pari tuntia sitten kotiuduin hakumatkalta ja tämmöinen
löytyi.

Papereissa valmistusnumero oli moottorin numero- niin joskus on laitettu.
Kone siis on ainakin paperien mukainen. Ja niin on toki muukin. Runkonumero,jonka
apinan innolla viimein löysin-se taas kertoo,että 1958 malli M-56 tuo on.

Vai onko tuo kuitenkin malli M-49 ? Tietäjät tietäköön...

No joo. Tuota alan hiljalleen väsäämään ja osiakin tulen etsimään. On muuten
ensimmäinen Issikka mulla koskaan. Ohjekirjaa,varaosaluetteloa yms. jo löytyykin.
Kiitos heille,joilta niitä sain.

Kiirettä en meinaa pitää-kunhan sitten kesällä kävisi tuo. Enkä maalaa vaan
annan olla lähinnä tuollainen. Tekniikka vaan kuntoon ja liika kalappi pois...

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2024, 16:57:07 ip kirjoittanut markkukovasin »

Syyskuu 29, 2024, 18:42:10 ip
Vastaus #1

Petri Liikari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 41
Näyttää M-49:ltä. Mulla on M-56 vm-58, joka on hiukan erilainen.

Syyskuu 29, 2024, 20:42:21 ip
Vastaus #2

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
Kuvasi pyörä on IC 49. Liitteenä kuva hienosti entisöidystä pyörästä. Sivustolla https://motonostalgia.com/izh-49/ on lisää kuvia tästä pyörästä.
IC 350 eli ns. "levykeula" on kovaperäinen. Liitteen IC 350 kuva on myös Moto Nostalgia sivustolta https://motonostalgia.com/izh-350/.
IC 56 mallissa on keinuhaarukka takana. Liitteenä kuva 1956 mallin IC 56 pyörästä.

Syyskuu 29, 2024, 23:41:42 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Kuvasta näyttäs että melko mukavasti ylettää Kovasiinilta jalat maahan satulalta, on sillä viisiin turvallinen peli ajella!  Etukummiin muista pumputa ilmaa lissää enneko lähet.

Vaikkei moni uskos, ni oon koeajon tuollasella lunkeriperäsellä issikalla suorittanu, muistaaksein just kohta mp-kortin saatuain, eli 16-vuotiaana.  Mieleen jäi, että vakaasti kulki suoraan.  Aika vakaasti yritti kulkea suoraan sillonkin, kun piti kääntyä.  Jättöä reilusti, mutta pehmeillä ja huonopintasilla teillä, jos äärimmäinen tarkotus on päästä turvallisesti perille, vaikka sitte vähän hittaammin, ei oo välttämättä huono ratkasu.  Oliks se muuten niin, että levykeula on melko tarkka DKW:n kopio, mutta Stalinin Venäjän ja Hitlerin Saksan aikaseen sopimukseen liittyvä valmistuslisenssi, eli ei ryssäkään ihan kaikkea oo varastanu, vaikka tuosta on joskus toisenlaistakin tietoa levitetty?

jaakkovaakko

Syyskuu 30, 2024, 07:00:06 ap
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
OK!

Jo tuli lisää tietoa. Vaan milloin mahtoi tuo mallin M-49
valmistus loppua ?

Joo- laturin hankintaa sommittelen. Semmoista ostattelen. Ja ruppaista
takavalon kuorta etsin. Mielellään sen näköistä,mikä ei olisi tuon
värkin kiiltävin kapine.  ;)

Turun arkistossa on kantakorttikin. Vaan onhan mulla se pahvikantinen otekin tuohon.

t. Markku

Syyskuu 30, 2024, 08:37:37 ap
Vastaus #5

Matti Paavela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 107
Tuollaiset "kuningaslohi" vaimentimet mulla pitäis jossain nurkassa lojuu jouten..ei uudet mutta käytöstä poistetut.

Syyskuu 30, 2024, 18:54:11 ip
Vastaus #6

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 472
Jaakko, se on hyvin tarkka kopio kun venäläiset veivät NZ 350 tuatantolinjaston venäjäl. Kuten RT 125:n linjastonkin.
Ensimmäiset 100 IC:tä on koottu varaosista, siitä  se sitten rupes muuttumaan pikkuhiljaa omanlaiseks.

Syyskuu 30, 2024, 20:00:26 ip
Vastaus #7

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 922
Moi,


Joskus 30-luvulla Aaatu ja Isä Aurinkoinen teki kovastikin yhteistyötä ja esim. 30-luvulla Leningradissa valmistettu L-300 Punainen Lokakuu taisi olla ihan luvan kanssa kopioitu 20-luvun loppupuolen Dekarista.


1941 herroilla päättyi yhteistyö ja sen jälkeen varastettiin kaikki mitä irti lähti. DKW:n tehtaat jäi itäpuolelle kun sota loppui 1945, niin itänaapuri tyhjensi tehtaan, varaosavarastot ja arkistot, eli sieltä vietiin kaikki jalkalistoja myöten. Samassa tehtaassa alettiin sitten kokoonhaalituilla koneilla myöhemmin valmistamaan IFA:a, josta myöhemmin tuli MZ, mutta se on jo toinen tarina.


Tavarat junaan ja suuntana Izhevsk. DKW:n tehtaalta avainhenkilöt ja suunnittelijat kaapattiin matkaan ja DKW:n alkuperäinen tuotantolinja pystytettiin uusiksi.


1946 ensimmäiset pyörät kasattiin saksasta pöllityistä osista, näitä ei maailmassa montaa ole. Muistaakseni Moskovassa museossa on yksi.


Kun alkuperäiset uudet osat loppuivat, niin alkuperäisillä työkaluilla alettiin tekemään uusia, alkuun ei viitsitty edes poista DKW:n logot muoteista ja prässityökaluista, joten vastaan saattaa tulla itäonnelassa tehtyjä osia missä vielä Dekarin logot.


Pikkuhiljaa pieniä muutoksia alkoi tulla levykeulaan, mm. etulamppu, mittari, alumiiniset moottorin lohkot, bensahana, ilmanputsari, mittarinpyöritin, jarrukilvet, pinnat, navat, sivujalka, penkki jne. 40-luvun lopun levykeula IC näyttää hyvin samalaiselta kun 1944-45 DKW, mutta läheltä katsottuna eroja on paljon.


//Frank

Lokakuu 01, 2024, 12:23:14 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Kiitokset tietäjille oikaisuista.  Tuon historiikin olin varmaan täältä aiemminkin lukenut, oma muisti vähän järjesteli asioita uudelleen... jos ne nyt taas hetken ois oikeissa lokeroissa?
Jaakko

Lokakuu 03, 2024, 07:15:00 ap
Vastaus #9

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Olen koittanut selvittää tuon värkin sytytyksen keskipakosäädinasiaa.

Se kun hiukan hankaloittaa, kun ei niitä hiluja ole ollenkaan. Ja kuvat,joita
on-ne ovat enempi viitteellisiä.  Tarve kyllä säätimelle olisi.

Joka tapauksessa se on ilmeisesti tarkoitettu lähinnä käynnistämisen helpottamiseksi
ettei potki kintuille ?

No- nuo virtavehkeet siis vielä vaiheessaan- saa tarjota jos jotain sälää on. Vaikkapa
tuota säädintä avausnokkineen ja hiluineen.

t. Markku

Lokakuu 03, 2024, 19:27:45 ip
Vastaus #10

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 472
Dekarissa on vastaava systeemi, luulisin että toimii samoin. Se on käynnistyksen helpottamiseks, eli ei potkas takas nii helposti.
Sytytyksen säätö, heitän ennakoks vaikka 4mm. Sytytys sääretään niin että keskipakosäätö on päällä, eli on säätäny sytytystä aiemmaks. Jos säärät koskematta ennakonsäätimeen ( kuten tein ekalla kertaa ) voit saara koneeseen pakin kuten määkin sain.

Lokakuu 04, 2024, 07:19:34 ap
Vastaus #11

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

NSU:ssa myös ennakonsäätö ainakin 250 Supermaxissa,perusennakko 7,6 mm EYKK ja säätö täysillä 36º EYKK.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 04, 2024, 07:36:40 ap
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Moro!

Paljonko kaima on NSU:n rakenteella täysi ennakko ?

Nyt on näköpiirissä sekin,että sähkövehkeitä on löytymässä.
Sittenhän tuota pääsee kokeilemaan.

Mutta miten se Issikassa menikään-tuossa varmaan
myös roottorin ulospuskeminen kampiraudalla tapahtuu 8mm pultilla ulos painostaen?

Vanha roottori kun hojottaa akselilla vielä. Ollut ehkä 65 vuotta siinä-eli kireä voi olla.
Täytyy sekin silmäillä ihan vaikka huvin vuoksi.

Kovin kun on samaa rakennetapaa lähes kaikissa itälatureissa.


No- nyt taas nyrkit on jotenkin toipuneet rengasvääntöhommista- joten kohta saan vääntää
parempia vanteille- kunhan ensin teen vanteille hiukan peruskunnostusta. Lähinnä pikkuruostetta
sisäkehältä poistaen ja maalilla sipaisten. Uudet vannenauhat hain eilen...

t. Markku

Lokakuu 04, 2024, 07:49:25 ap
Vastaus #13

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3856
Muistaakseni IC:ssä on ennakko 5,5 mm, siis yksisylinterisessä. Muutamaan olen laittanut
Jawaan kuuluvan Vape kärjettömän ilman ennakonsäädintä.
Pitää polkaista rivakasti ettei potkaise takaisin.




L&K.

Lokakuu 04, 2024, 09:40:10 ap
Vastaus #14

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Tuossa kyllä sen täyden ennakon jo mainitsinkin eli 36º onpi se.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica