Kirjoittaja Aihe: IC 56 350cc vm. 1958  (Luettu 2634 kertaa)

Lokakuu 04, 2024, 10:03:01 ap
Vastaus #15

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Ja se tekee tuossa masiinassa milleinä...paljonko?  ;)

t. Markku

Lokakuu 04, 2024, 10:33:19 ap
Vastaus #16

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Ennoo mitannu kun olen vaan säätänyt sen perusennakkoon,asteluku on korjausohjekirjasta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 04, 2024, 10:39:45 ap
Vastaus #17

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Joo- ihan mielenkiinnosta utelin.

Mutta tuohon Issikkaan on
se  astelevyn laittelu omanlaisensa puuha-tosin moottorin koppa
irtonaisena voisi jotenkin onnistuakin.Mutta onhan siinä kaikkea rojua tiellä silloinkin.
Milleillä meinaan nyt vaan mennä,kun pääsen syttyhommia joskus laittelemaan.

t. Markku

Lokakuu 04, 2024, 10:50:51 ap
Vastaus #18

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Tässä se Nusun millimääräkin:

"7.6 mm (0.299 in) before TDC or 36° if adjustment is effected by means of graduated scale,
with governor fully open. The lever without the
stop is the one by which the timing should be
adjusted. ·"

t. M

Lokakuu 04, 2024, 11:53:57 ap
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Mittaat Kovasin iskunpittuuven ja kiertokangen mitan silmukan keskeltä silmukan keskelle, loppu on silkkaa geometriaa... siis ennakkomillien muuttaminen asteiks tai päinvastoin.

Jos on jomman kirja kateissa tai unehuksissa kaavat, eikä mielikuvitus tai sinni riitä kaavojen rakentamiseen, tuossa on osote, mistä löytyy konekaavio;  siihen syötetään nuo iskun ja kangen mitat (kiertokangen, ei oman...) ja jo vain tupsahtaa vertailuluku!

https://lambretta-images.com/tuningh/port-timing-calculators/degrees-to-mm-timing-calculator/

jaakkovaakko

PS.  Jos sylinterin linja ei tähtää just kampiakselin linjaan, siitä tullee yks muuttuva tekijä lisää kaavioon...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2024, 12:02:11 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 04, 2024, 11:59:37 ap
Vastaus #20

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Ei viitsisi Jaakko purkaa moottoria saadakseen nuo mitat.

Tuo astelevyhomma on hyvä- jos tietää asteluvun. Mutta milleissä
ilmaistu ennakko-se on semmoinen hyvin yksinkertainen aseteltava.

Tosin ei ehkä Issikassa-kun ne tulpan reiät on vinossa. Mutta ei
tuo niin nokonuukaa ole.

Moottoreista ja semmoisista muuten- tein silloin kymmeniä vuosia sitten
moottoritekniikan harjoitustyön Albin Monark 500cc moottorista.

Laskettiin hyvin tarkkaan monen asian vaikutukset. Sekä huomsin siinä yhteydessä,että
keinuvivun kuluma ,joka omassakin moottorissani oli-se oli hiukkasen alimitoitettu
se kohta. Korjaantui paremmalla materiaalilla siinä kohdassa....

t. Markku

Lokakuu 04, 2024, 14:19:52 ip
Vastaus #21

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3856
Mitenkä on, vaikuttaako epäkeskeinen männäntappi eli onko muuttuva tekijä jos tappi ei olekaan keskellä männän keskilinjaa?




L&K.

Lokakuu 04, 2024, 15:09:47 ip
Vastaus #22

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Jos olis tarvetta ja mahdollisuuksia heittäsin millit ja asteet vi....n ja sitosin pyörän jarrupenkkiin ja saaätäisin sytkyn sun muut siinä ja niin että antaa parhaan tehon.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 04, 2024, 15:24:02 ip
Vastaus #23

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Mullon tuolla yksi NSU:n masiina purettuna ja kävin sieltä ihan piruuttani mittailemassa em. laskuria varten sen kiertokangen pituuden joka on 142 mm ja iskunpituus on 66 mm ja saman ennakon laskuri antaa mitä korjausohjekirjassakin sanotaan vaan yhdellä desimaalilla enemmän eli 7,63 mm.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 04, 2024, 17:18:04 ip
Vastaus #24

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Tuohon Laurin pohdintaan.  En jaksanut alkaa piirtelemään.

Mutta jos kampiakseli on keskellä sylinterin halkaisijaa, suoraan alla, niin eikös silloin se männän liike sylinterissä ole täysin symmetrinen kumpaankin suuntaan, kuolokohdan kummallakin puolella?  Ja jos niissä mitoissa on poikkeama, esimerkiksi männäntappi ei ole keskeinen, tai sylinterin suunta ei ole keskeinen kampiakseliin nähden, silloin nousu milleissä ja kierto asteissa eivät käyttäydy täsmälleen peilikuvina ennen yläkuolokohtaa ja yläkuolokohdan jälkeen, eri nuo asiat vaikuttavat siihen geometriaan.  Tällä pohdinnalla sanoisin Laurin kysymykseen, että vaikuttaa.  Kuinka paljon, onko merkittäviä asioita, sitä en tiedä.  Eikä tuollaisessa matalavireisessä koneessa taida kovin suurta eroa olla esimerkiksi kymmenesosamillin muutos ennakossa yleisestikään.

Käytännön kokemus on itselläni siitä 350-Jawasta, siis kaksisylinterisestä.  Se kokemus kertoo, että jos jaksoi noitten ennakoitten ja kärkien säädön kanssa askarrella tosissaan, ja laittaa ne niin tarkasti samoiksi ne ennakot kuin vain käytössä olleet mittalaitteet riitti, niin kaksisylinterinen kone kävi kauniisti ja tasaisesti tyhjäkäyntiä, vastasi kaasuun loogisesti mataliltakin kierroksilta, ja käynnistyi kädellä kammesta painaen.  Ja noissa mainituissa asioissa oli koettavissa eroja, jos sytyt oli vähän sinne päin tai etenkin poikkesivat toisistaan.  Poikkeama sai moottorin käymään tyhjäkäyntiä vähän niinkuin siinä olisi ollut kaksi eri moottoria käynnissä.  Sen sijaan pyörän huippunopeuden sekä sen huiman maksimitehon kanssa tuntuma ilman mitään mittauksia kertoi sellaista, että ihan sama mitä siellä on ennakkona, millin pari sinne tänne...

Muistikuvia aikojen takaa, saattavat olla unikuvia...

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2024, 17:22:10 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 04, 2024, 21:30:23 ip
Vastaus #25

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 922
Moi Markku,


Muistaaksen tuossa Iisakissa on ankkuri kiinni M7 pultilla ja ulosvetokierre ankkurissa on M10. Itse olen sorvannut M10 pultin 5,5 milliin päästä, niin menee sinne kampiakselin reikään, tuhoamatta kierteitä.


Tuo kone on kopsattu suoraan Dekarin 350-1 koneesta, jossa ennakko on 5,5 mm. Ennakonsäätö tuohon lukemaan keskipakopuntit täysin ulkona (helppoa kun tekee paksusta rautalangasta semmosen C-mallisen taitoksen jolla pakottaa ne puntit ulos.


Tuon millimäärän voi myös katsoa pakoaukosta. Mäntä yläasentoon, männänhelmaan vetää vaikka lyijykynällä viivan joka on tasan pakoaukon yläreunan kanssa. Sitten tekee esim peltiliuskasta tulkin joka on 5,5 mm korkea ja sillä merkkaa uuden viivan 5,5 mm tuon ensimmäisen viivan yläpuolelle. Sen uuden viivan kun sitten asettaa pakoaukon yläreunan kanssa tasan, niin ollaan aika lähellä.


//Frank
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2024, 21:32:27 ip kirjoittanut Frank Nylund »

Lokakuu 05, 2024, 08:27:01 ap
Vastaus #26

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Moi!

Menikö loppumatka Frank hyvin?  Mutta joo-täytyypä
tehdä tuollainen pultti.

Ja virtavehkeitä on nyt niin,että eiköhän niistä jo kipinääkin löydy...

t. Markku

Lokakuu 05, 2024, 10:14:40 ap
Vastaus #27

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2024, 10:26:58 ap kirjoittanut markkukovasin »

Lokakuu 05, 2024, 10:15:51 ap
Vastaus #28

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Tuollaisessa ulosvetopultissahan kotiasentajat yleisesti käyttävät vain sitä isompaa pulttia, ilman mitään sorvauksia...

Kampiakselin päässä oleva sisäkierre sen vielä saattaa sietääkin, varsinkin jos siinä on pienikin seevaus, ettei sisäkierre ala heti akselinpään tasalta.  Mutta sen ulosvetopultin ensimmäinen kierre painuu littuun, ja pois kierrettäessä tuhoaa osittain ankkurin ulosvetokierrettä, mikä sitten riittävän monen väkisin auki kierretyn ulosvetopultin jäljiltä lopulta pettää.

Tuommoset asiat ja niiden huomaaminen ja huomioonottaminen eivät oikeastaan vaadi suurta teknistä ymmärtämistä, maalaisjärki ja pieni pohdiskelu ennen ryhtymistä riittää.  Tässä olen itse ollut aina vahva, etenkin nykyisin:  harva homma etenee pohdiskelua pidemmälle, ja aiheutetut vahingot pysyvät minimaalisina...

jaakkovaakko

Lokakuu 05, 2024, 11:47:48 ap
Vastaus #29

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 922
Terve Markku,


Kotimatka meni hyvin hyvässä säässä. Hyvä että virtavehkitä alkaa löytymään, niin eiköhän savuviinoja kohta saa maistella.


// Frank