Kirjoittaja Aihe: Honda cb750kz vm80 sytytyksen ajoitus  (Luettu 2704 kertaa)

Lokakuu 19, 2024, 18:40:19 ip
Vastaus #30

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 297
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Ahaa.. näikin iso ero. Miten se kampuraan menevän tapin asento suhteessa epäkeskon nokkaan ?

Lokakuu 19, 2024, 18:53:21 ip
Vastaus #31

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Ahaa.. näikin iso ero. Miten se kampuraan menevän tapin asento suhteessa epäkeskon nokkaan ?


Epäkeskon nokka on toisella puolella noin tuossa ympyrän kohdalla.

Lokakuu 19, 2024, 18:54:16 ip
Vastaus #32

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Eli melkein vastakkaisella puolella ja ilmeisesti pitäis olla noin 90 asteen kulmassa suhteessa kampuraan menevään tappiin..

Lokakuu 19, 2024, 19:40:29 ip
Vastaus #33

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 297
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Kyllä, noin 90 asteen kulmaero. Voisiko se tappiakseli olla pyörähtännyt jousivipu levyssä. Siinä on pitopintaa kolmasosa verrattuna nokkaepäkeskon rymppi liitokseen. Tässäpä olisi vertailukuva.Ylimmästä kuvasta näkee miten nokkavipu ääriasennossa osuu akselin jyrsittyyn kohtaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2024, 20:05:42 ip kirjoittanut Ilpo Ikonen »

Lokakuu 19, 2024, 20:35:23 ip
Vastaus #34

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Kyllä, noin 90 asteen kulmaero. Voisiko se tappiakseli olla pyörähtännyt jousivipu levyssä. Siinä on pitopintaa kolmasosa verrattuna nokkaepäkeskon rymppi liitokseen. Tässäpä olisi vertailukuva.Ylimmästä kuvasta näkee miten nokkavipu ääriasennossa osuu akselin jyrsittyyn kohtaan.


Se ei kuitenkaan vaikuta siihe että tuo epäkeskon kärki on väärässä kohdassa suhteessa pohjan sytytysmerkkeihin FT, kaikki mitä oon netistä löytänyt kuvia niin se kärki on eri kohdassa kuin tässä mun, ja jos tappiakseli olis liikkunut ni se ei kuitenkaan siihen vaikuta.

Lokakuu 20, 2024, 09:12:13 ap
Vastaus #35

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1870
Siihen on varmaan laitettu väärä osa. Ei siinä sen kummempaa ihmettä ole.Lukitustappi pois ja mittaamalla uusi tapinpaikka....poralla reikä ja tappi siihen. Tarkkuutta vaatii, että saa oikealle etäisyydelle keskireiän reunasta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2024, 09:18:10 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Lokakuu 20, 2024, 13:23:20 ip
Vastaus #36

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Siis alkuperäinen ongelma oli että kun sytyttää niin reijästä ei pääse ajotusvalolla sitä säätämään kun reikä on väärässä kohdassa, nyt kun saan tuon epäkeskon tarpeeksi oikeaan kohtaan niin pääsen näkemään tuon FT kohdan. Liitteeksi vielä myös alkuperäinen tilanne.

Lokakuu 20, 2024, 13:25:05 ip
Vastaus #37

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Eli nyt kun käännän keskipakokärjen oikeaan kohtaan, vastapäivään vähän vajaa 90 astetta niin saa pulssigeneraattoreiden pohjan käännettyä saman verran ja reikä on kohdallaan? Eikö näin?

Lokakuu 20, 2024, 17:08:31 ip
Vastaus #38

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 297
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Eli nyt kun käännän keskipakokärjen oikeaan kohtaan, vastapäivään vähän vajaa 90 astetta niin saa pulssigeneraattoreiden pohjan käännettyä saman verran ja reikä on kohdallaan? Eikö näin?

Olisiko osumatarkkuus parempi jos kääntää ensin pohjalevyn vastapäivään oikeaan asentoon ja sen jälkeen samaan suuntaan nokkaepäkeskon ja pulssianturin nokat kohdakkain. Ethän ole pyörittänyt konetta! Kuva omasta 750 ähvästä samasta tilanteesta.

Lokakuu 21, 2024, 06:47:49 ap
Vastaus #39

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1870
Palataan aloitusviestiin...Jos ostit ehjän ajopyörän, joka on jonkin aikaa seissyt ja  käy jotenkuten, on kaksi asiaa mitkä kannattaa tehdä ensin, ennen kuin palastelet kokonaan.Ensin kaupasta uudet tulpat ja ne koneeseen.
Jos ei auta, sitten kaasuttimien tyhjäkäyntisuuttimien irroitus ja mekaaninen puhdistus.
Tuon sytkälevyn saa samaan asentoon, kun siitä on hyvät kuvat olemassa. Millin heitto ei tee käyntihäiriötä.
Tarkoitan siis ehjällä pyörällä sellaista, jolla on ajettu kunnolla ja on toiminut moitteetta . Jos on juuri tehty myyntiä varten, voi olla mitä tahansa nopeita ratkaisuja, jolla on saatu ääni kuulumaan ja pakokaasua putkiin.

Lokakuu 21, 2024, 11:27:41 ap
Vastaus #40

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1473
mulla tommonen oli aikanaan niin oli herkkä kaasarien synkroonille rupesi juurikin kytkinkoria kalkattamaan jos ei ollut tasapainossa, venttiilien säädöt kannattaa myös kattoa (palasäätö) ja nokkaketjujen säätö mikä on periaatteessa helppo, yksi ketju on alhaalta ylös ja yksi nokkien välissä


vuosia oli ja kymmeniä tuhansia ajoin niin sytytystä ei tarvinnut silloin kyllä koskea kun ei konetta tarvinnut purkaa, oli joku 100 tkm kun siitä luovuin

Lokakuu 21, 2024, 14:22:37 ip
Vastaus #41

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Eli nyt kun käännän keskipakokärjen oikeaan kohtaan, vastapäivään vähän vajaa 90 astetta niin saa pulssigeneraattoreiden pohjan käännettyä saman verran ja reikä on kohdallaan? Eikö näin?

Olisiko osumatarkkuus parempi jos kääntää ensin pohjalevyn vastapäivään oikeaan asentoon ja sen jälkeen samaan suuntaan nokkaepäkeskon ja pulssianturin nokat kohdakkain. Ethän ole pyörittänyt konetta! Kuva omasta 750 ähvästä samasta tilanteesta.


Näin itseasissa teinkin, mutta siis purku vaiheessa jo otin levyn irti vasta kun epäkeskon kärki oli suurinpiirtein n0,5mm tarkkuudella pulssianturin nyppylää vastassa, kun sen otin irti ja vihdoin näki myös merkit niin aika lähellä oli Fää noin millin sisällä merkistä. Kaikki siis lähti vaan siitä että ajattelin että tarkista ajoituksen "kun se nyt on niin helppo ja nopea tarkistaa"..
Eli vaikka olis pyöritetty konetta niin tiedän että kun tuo advancer unitti laitetaan kampuran päähän omalle paikalleen niin se on osoittanut ainakin lähes oikeaan.
Nyt tein niin että laitoin kaikki paikalleen ja sitten painoin epäkeskoa käsin aluille oikeaan kohtaan, sitten kaikki irti ja prässillä paikalleen.

Lokakuu 21, 2024, 14:24:29 ip
Vastaus #42

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Ainiin kuva unohtui kun on paikallaan nyt..

Lokakuu 21, 2024, 18:33:06 ip
Vastaus #43

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Palataan aloitusviestiin...Jos ostit ehjän ajopyörän, joka on jonkin aikaa seissyt ja  käy jotenkuten, on kaksi asiaa mitkä kannattaa tehdä ensin, ennen kuin palastelet kokonaan.Ensin kaupasta uudet tulpat ja ne koneeseen.
Jos ei auta, sitten kaasuttimien tyhjäkäyntisuuttimien irroitus ja mekaaninen puhdistus.
Tuon sytkälevyn saa samaan asentoon, kun siitä on hyvät kuvat olemassa. Millin heitto ei tee käyntihäiriötä.
Tarkoitan siis ehjällä pyörällä sellaista, jolla on ajettu kunnolla ja on toiminut moitteetta . Jos on juuri tehty myyntiä varten, voi olla mitä tahansa nopeita ratkaisuja, jolla on saatu ääni kuulumaan ja pakokaasua putkiin.


Ei ole ollut ns kunnolla ajossa. Tulpista voisi päätellä ettei ainakaan käy liian rikkaalla, saako tommosella motonetin synkronointi mittarisetillä oikeesti ihan tarpeeks tarkat lukemat? Vai kannattaako sen verran maksaa että joku ammattilainen sen katsoo, lähistöllä esim syrjänen racing..

Marraskuu 01, 2024, 13:16:31 ip
Vastaus #44

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Olen kovasti seurannut mielenkiinnolla ja yrittänyt ymmärtää kuvailuja,selostuksia ja ohjeitä..meinaan kun en moista laitetta ikään omistanut niin vähän hakusassa..mutta jos oikea osanumero on selvillä ja tuo tuntuu väärältä  tuohon niin miksi ei voi hommata oikeaa ehjää osaa,uutta tai käytettyä jos kerta ei saa kohdilleen merkkejä niinkuin justiinsa?

Oltettavasti ei voikkaan toimia kunnolla eli miksi laajentaa kaasareihin,tulppiin ,nokkaketjuun ym sensijaan että ensin tämä sytytyspuoli ok vai enkö vaan ymmärrä pointtia ja millin parin heitto ok eikä haittaa ja pohjalevy onkin loppujen lopuksi oikeanmoinen ja sen saa kohdilleen..ääh.
.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2024, 21:23:15 ip kirjoittanut Petri J Kokko »