Kirjoittaja Aihe: Päivän mietelause  (Luettu 867 kertaa)

Lokakuu 31, 2024, 17:05:28 ip
Luettu 867 kertaa

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Neopreeni kumi on vastaus rukouksiin.


Tarkennan, joskus oli täälläkin puhetta miksi ei murroksen suojakumit kestä juurikaan mitään nykyään. Ensimmäinen asia on se että liikaa muovia ja liiian vähän kumia. Orkkikset saattaa kestää 20 vuotta ja 500 000km. Itellä meni 3kk lasten autosta motonetista ostettu. Sain tosin takuuseen rahat pois mutta oma nujuuminen on laitossa. Sitten hankin löbro merkkisiä. Niitä on ollu hyllyssä varalla koko ajan. Pitäs olla laatutuotteita. Nehän on kestäny oikein vuoden tai reilu. Paskoja minusta silti ja edelleen oma hommansa vaihossa. Muovisen oloisia nekin. Äsken laitoin taas vasemmalle puolelle uuden kun oikealle oli keväällä uusittu. Tutkin asiaa nbr (kumista) tai neopreeni (kumista) tehtyjä ovat tarvikesuojakumit. Teknisten tietojen mukaan neopreeni kestää paremmin. Myyvät yleensä flexboot nimellä neopreeniset kun on tarkoitettu venytettäväksi laitteella murroksen yli. Känädälaisella sivustolla oli maininta termodynaamisesta kumista tehdyistä mutten saanut oikein selvää niistä. Loppu.

Lokakuu 31, 2024, 18:23:54 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11585
Niin totta.

Kun hypistelin tuo ukrainan pojan leipomaa
IC:n satulaa päivällä. Ikää sillä kohta 70 vuotta kuten hypistelijälläkin.

Ja kiiltää ja revennyt ei ole mistään. -Niin siis se satula siis...  ;)

Jotain sentän on ennen osattu.

t. Markku

Lokakuu 31, 2024, 18:57:12 ip
Vastaus #2

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 918
Moi,


Nuo IC:een jakkarat on kyllä jotakin ihmekumia. Kaikki jotka tulleet vastaan, niin ovat olleet loistokunnossa. Onkohan tuo ainut tuote mitä on osattu tehdä kunnolla tuolla itäonnelassa?


Esim. vastaavat Sakemannien kumijakkarat 40-luvulta ovat kyllä tehty maailman paskimmasta kumista, ne hajoavat käsiin ihan semmoseksi murusiksi, varmaan jotain sota-ajan Buna kumia, vähän samaa kökköä kun esimerkiks joku nyky Tok-Puu-Bil-Motohelvetin kottikärrynrengas, joka ei kestä pyhätöntä viikkoa.


//Frank

Lokakuu 31, 2024, 20:10:52 ip
Vastaus #3

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Kolmannen valtakunnan kumin kyllä ymmärtää. Tekihän ne bensaakin sotakalustoon vähän eri tavalla ku eivät saanu öljyä normaalisti.

Se että nykyään tehdään ”kumiosia” muovista tai ainakin siinä määrin sitä lisäämällä liikaa että hajoavat heti,  ei johdu kauppasaarrosta vaan myyjien ahneudesta ja kuluttajien tyhmyydestä, kun hyväksyvät tämmöisen kusetuksen.

Kottariin en hyväksy umpikumirenkaita kun ei jousta yhtään. Epämukava työntää yhtään mitään. Pompottaa ja tärisee. Väkisin niitä yrittävät myydä joko irrallaan tai kärryn mukana.

Marraskuu 01, 2024, 06:21:26 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Moro

Heräsin näköjänsä tänään vähän aikaisemmin kun on taas tänään niinpaljon ei mitään tekemistä paitsi että pari hyllylevyä pitää kiinnittää............jos ehtii ja viittii.

Kumista kun on ollut puhetta niin.
Kengänpohjat kesti ennen kävellä niin että kuluivat sileiksi ja puhki,nykyään vaikkei kävele kengillä yhtään niin muutaman vuoden perästä murenevat olemattomiin.
Juurikin kuten Mika kirjoitti asia johtuu pelkästään ahneudesta,kertakäyttökulttuurista,halvoista valmistuskustannuksista ja asiakkaat totutetaan hylkäämään tuotteet paljon ennen ennenkuin ne rikkuisivat paitsi kenkien pohjat paljon ennenkuin itse kenkä .
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 01, 2024, 06:35:56 ap
Vastaus #5

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4289
Ostin 2010? uuden kiinalaisen 70 kuutioisen pihacrossimopon tytöille, kun käytetyt oli niin kalliita.
Siinä oli nappularenkaat. Kun 5-vuotias oli tunnin sillä "revitellyt", niin puolet nappularenkaiden nappuloista oli irronnut...
Ostin uudet Bridgestonet, maksoi silloin 30€/kpl ja ne on edelleen mopossa alla ja ei ne ole juurikaan kuluneet.

Miksi pitää uhrata aikaa, vaivaa ja luonnonvaroja siihen, että tehdään täydellistä kakkaa. Ei ymmärrä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 01, 2024, 08:15:10 ap
Vastaus #6

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 888
Kengänpohjat kesti ennen kävellä niin että kuluivat sileiksi ja puhki,nykyään vaikkei kävele kengillä yhtään niin muutaman vuoden perästä murenevat olemattomiin.
Saa niitä kestäviä kenkiä vielä. Itsellä Camelin varmaan jo 10 vuotta vanhat ja hyvin pelittää edelleen. Vain nauhoja on pitänyt uusia.
 

Marraskuu 01, 2024, 09:42:35 ap
Vastaus #7

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Moro

 ;D on sitä tullu vedettyä kameliakin vanhana tupakkimehenä
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 01, 2024, 10:39:57 ap
Vastaus #8

Pertti Luhtasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
minullakin on Camelin kengät.  edellinen ostaja palautti kengät myymälään kun olivat niin jäykät.
että ei voinut niillä kävellä.  olisivat menneet roskikseen. mutta kun olivat oikeata kokoa - kelpuutin
ne lahjaksi. käytin niitä yhden kerran. ovat niin jäykkäpohjaiset. että ei voi kävellä. ovat nyt yli
kaksikymmentä vuotiaat eikä ole edes nauhoja uusittu.  hienot ruskeat.   :P
pepe

Marraskuu 01, 2024, 11:04:23 ap
Vastaus #9

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 852
Pitää kameleilla kävellä vain omia polkuja. Jäykistyvät vieraalla maalla.

Marraskuu 01, 2024, 12:09:27 ip
Vastaus #10

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 693
Guzziin laitoin viime talvena uuden tankin kiinnityskumin, sellainen kumihihna jossa koukku päässä. Nyt se on kuin rotan syömä.....vanha on vielä tallessa, siinä oli kumi virheetön mutta ne kiinnitysosat soirona. Saisiko noista jotenkin yhdistettyä parhaat osat. Nykykumi on p#skaa.

Marraskuu 01, 2024, 13:07:00 ip
Vastaus #11

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
”Nitriilikumilla on huono säänkestävyys, koska se muuttuu jäykäksi alhaisissa lämpötiloissa. Nitriilikumia kutsutaan myös Bunaksi”. Tää on just se NBR jota käytetään suojakumeiksi murroksissa. Laittakaa neopreeniset siis. Luonnonkumi eli kautsu on ns. vitun kestävää. Sitä käytetään esmes kondomeissa. Se vaan ei kestä öljyjä ja rasvoja jotka on hiilivetypohjaisia. Anteeks naiset ja lapset sekä lapsenmieliset, oli pakko. Ei kai tässä voi enää muuttua ku ei oikein haluakaan ole muuttua moderniksi mieheksi.

Marraskuu 02, 2024, 10:42:58 ap
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1356
Jatketaas samalla aiheella...

Ne Camel-bootsit oli tosiaan miehille, jotka kulkevat omia polkujaan.  Samaan tuoteperheeseen kuului myös kondomit; miehille, joilta tulee omia aikojaan...
Mistä tulikin mieleeni, että mistähän kumista niitä nykyään valmistetaan, mahtaako olla hapertuvaa laatua?  Meinaan, että jos sattuu menemään vuosikin, ettei tule ees mieleen, niin vieläköhän voi luottaa?

jaakkovaakko

PS.  Eri käyttötarkoituksiin kehitetään erilaisia aineita ja seoksia.  Näin myös teräksissä.  Esimerkiksi ravintoloissa, missä esitetään ns. tankotanssia, siihen tankoon on kehitetty ihan oma teräslaatunsa.  Sama laatumäärittely kuin Malisen kautsulla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2024, 10:48:12 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 02, 2024, 11:37:00 ap
Vastaus #13

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Siksi niissä kondemeissa on parasta ennen päiväys. Eikä ne nyt niin kestäviä ole. Itellä on käyny niin että päästä irtos pala. Liekö kuti lävistänyt. Viikkoa myöhemmin pala löyty minun kielestä. Tarina on tosi. Ei o kuulunu perästä vaikka aikaa on kulunu 34 vuotta, että ehkä voin nyt huokasta helpotuksesta. Anteeks kaikki.