Kirjoittaja Aihe: Vanhan paperittoman mp:n rekisteröinti  (Luettu 34556 kertaa)

Heinäkuu 10, 2014, 22:05:37 ip
Vastaus #15

Jarno Aheinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 798
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Kumoaakos toi yllämainittu sen 10 vuoden historia säännön?
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Heinäkuu 11, 2014, 04:14:42 ap
Vastaus #16

Lauri Viljanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549
Minulla on projekti joka oli 39 vuotta edellisellä omistajalla. Rekisteröintilupa piti hankkia Trafilta sillä yksi väliluovari puuttui vuodelta 1973, muutoin oli katkeamaton omistushistoria luovareineen. Lupa on haettava aina jos yksikin luovutustodistus puuttuu.

Heinäkuu 11, 2014, 14:01:06 ip
Vastaus #17

Jari Eronen

  • Vieras
Tässäpä ohje sitä tarvitseville.
Hyvä kun tämmöinen dokumentti on saatavilla ja nähtävillä. Rekisteröin toukokuussa 2014 kotimaisen mopon, joka ei ollut ollut koskaan rekisterissä. Toimitin katsastukseen perinteisen 6 vuoden omistushistorian. Tämän yksittäisen katsastushenkilön tiedot riittivät kertomaan, että säädökset olivat tosiaan alkuvuodesta muuttuneet, mutta siihen päättyi tietämys; hän vaatikin 10 vuoden omistushistoriaa tarkistamatta muistinvaraista tietoaan. No lopputulema oli se, että ajoin rekisteröidyn mopon pois kilpineen päivineen. Ehkä muisti palautui siinä keskustelun lomassa. No nyt on siis Trafin ohje, jota lukea, kiitos siitä.

Heinäkuu 11, 2014, 15:31:38 ip
Vastaus #18

Lauri Viljanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549
Tänään keskustelin asiasta katsastusmiehen kanssa, Trafilta tulee kuulemma niin paljon ohjeita ettei niitä muista. Sitä en tiedä onko Trafin extranetisssä hakutoimintoa millä ohjeet löytäisi, ikävää ettei yksityishenkilönä enää itse pääse tarkistamaan asioita Trafin sivuilta.

Heinäkuu 11, 2014, 18:05:48 ip
Vastaus #19

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1382
Se on konttorin esimies jonka kuuluu lukea kaikki ja seuloa niistä yhteenvedot henkilökunnalle. Kaikki ei tosiaan pysty lukemaan kaikkea ja se olisi turhaakin.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Heinäkuu 11, 2014, 20:40:14 ip
Vastaus #20

Jari Eronen

  • Vieras
Se on konttorin esimies jonka kuuluu lukea kaikki ja seuloa niistä yhteenvedot henkilökunnalle. Kaikki ei tosiaan pysty lukemaan kaikkea ja se olisi turhaakin.
Nottei tule epäselvyyttä tai sen johdannaisia luotua, haluan tosiaan teroittaa, että ihmiset tekevät katsastustyötä, kuten ihmiset sinne välineitään vievät syynättäväksi.
Tarkoitin juuri sitä, että ei kaikki immeiset tarvi tietää kaikkea, riittää kun tietää että mistä sen tiedon saa...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2014, 20:43:33 ip kirjoittanut Jari Eronen »

Heinäkuu 11, 2014, 20:56:13 ip
Vastaus #21

Lauri Viljanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549

Nottei tule epäselvyyttä tai sen johdannaisia luotua, haluan tosiaan teroittaa, että ihmiset tekevät katsastustyötä, kuten ihmiset sinne välineitään vievät syynättäväksi.
Tarkoitin juuri sitä, että ei kaikki immeiset tarvi tietää kaikkea, riittää kun tietää että mistä sen tiedon saa...
[/quote]
Juuri näin. Lisäksi kannattaa muistaa että ohjeet ovat joskus tulkittavissa monin tavoin, olenkin joskus kysynyt suoraan ohjeen antajalta sähköpostitse miten tulee toimia epäselvissä tapauksissa ja vastaus on tullut joka kerta.

Heinäkuu 18, 2014, 12:43:08 ip
Vastaus #22

Juhani Tuominen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 201
Ei liity tähän asiaan, mutta viranomaisten asioiden ymmärtämisestä. Minulla ja eräällä tutulla on käynyt samoin abc -kortin uusimisen yhteydessä. Lääkäri on toodennut molemmille,että näkö riittää edelleenkin ajamiseen, mutta polliisin toimistotäti toteaakin, että tarvitset uuden kortin, koska et enää tarvitse silmälaseja ajaessasi. Ja me molemmat tarvitsemme. Että näin

Heinäkuu 21, 2014, 10:29:35 ap
Vastaus #23

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 590
Minulla on projekti joka oli 39 vuotta edellisellä omistajalla. Rekisteröintilupa piti hankkia Trafilta sillä yksi väliluovari puuttui vuodelta 1973, muutoin oli katkeamaton omistushistoria luovareineen. Lupa on haettava aina jos yksikin luovutustodistus puuttuu.
Jos tämä projekti on ollut 39 vuotta myyjällä, jolta tämän ostit, olisi rekisteröintiin riittänyt myyjän ja kahden todistajan allekirjoittama omistajaselvitys tuolta ajalta. 10 vuoden omistushistoria riitti ainakin minun tapauksessa, jossa edellinen dokumentti oli vuodelta 84, eikä sen jälkeen ollut yhtään mitään.

Muokkaus: Tosiaan, tuo Jarnon kysymys "Kumoaakos toi yllämainittu sen 10 vuoden historia säännön?" on tosiaan aiheellinen. Jos noita ohjeita kirjaimellisesti tulkitsee, niin voisi kuvitella että kumoaa, vaikka huhtikuussa 2014 riittikin tuo 10 vuotta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2014, 15:09:15 ip kirjoittanut Pentti Vaherkoski »

Heinäkuu 21, 2014, 17:46:12 ip
Vastaus #24

Lauri Viljanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549
Minulla on projekti joka oli 39 vuotta edellisellä omistajalla. Rekisteröintilupa piti hankkia Trafilta sillä yksi väliluovari puuttui vuodelta 1973, muutoin oli katkeamaton omistushistoria luovareineen. Lupa on haettava aina jos yksikin luovutustodistus puuttuu.
Jos tämä projekti on ollut 39 vuotta myyjällä, jolta tämän ostit, olisi rekisteröintiin riittänyt myyjän ja kahden todistajan allekirjoittama omistajaselvitys tuolta ajalta. 10 vuoden omistushistoria riitti ainakin minun tapauksessa, jossa edellinen dokumentti oli vuodelta 84, eikä sen jälkeen ollut yhtään mitään.

Muokkaus: Tosiaan, tuo Jarnon kysymys "Kumoaakos toi yllämainittu sen 10 vuoden historia säännön?" on tosiaan aiheellinen. Jos noita ohjeita kirjaimellisesti tulkitsee, niin voisi kuvitella että kumoaa, vaikka huhtikuussa 2014 riittikin tuo 10 vuotta.

Trafin rekisteröintipäätökset-yksikön lakimiehen mukaan ei riitä. Kuten aikaisemmin onkin jo todettu, jokainen katsastusmies/rekisteröinnit hoitava henkilö ei voi muistaa tai tietää kaikkia ohjeita. Virhe on siis tapahtunut jos kymmenen vuoden historia on yhä kelvannut mutta tällä kertaa asiakkaan eduksi ;)

Rekisteröintilupa toki tuli minullekin.

Heinäkuu 21, 2014, 21:13:43 ip
Vastaus #25

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 590
Ei kai tässä sitten auta kuin viedä kilpi takaisin konttorille ja aloittaa rekisteröintiprosessi alusta >:(. Täytyy vain toivoa, että lopputulos olisi minulle suotuisa.

Heinäkuu 22, 2014, 05:52:00 ap
Vastaus #26

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Et kai sie nyt tosissaan sitä kilpee takasin vie, jos ei vaadita ::)

Heinäkuu 31, 2014, 16:44:42 ip
Vastaus #27

Pertti Taskinen1

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Jos mp on valmistettu ennen v. 1958 jolloin tuli tilapäinen auto/mp-verotusjärjestelmä niin mielestäni tätä ohjetta voi soveltaa silloin, mutta jos mp on uudempi niin sitten ei. Varsinaisestihan autoverottomia laitteita ovat vain mopot kuten siellä jo aiemmin todettiin. Tästä olisi hyvä saada varmuus, että miten näitä uusia säännöksiä tulkitaan.

Syyskuu 11, 2014, 20:43:59 ip
Vastaus #28

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 472
Hain tänään kilven motskariin johon ei ollut papereita, luovari, omistushistoria 25-30v ja trafilta paperi ettei heillä oo mitään tietoa kyseisestä motskarista. Kyseessä muuttopyörä ruattista, tuatu joskus 50-60 lukujen vaihteessa. Vuasimallin määritys oli hankalin asia, miten toristaa sen. Onneksi rekisterissä on toinen samalta vuarelta oleva motskari, jonka tietojen perusteella sain vuasimallin toristettua. Tullilta täyty hankkia autoveropäätöksen, joka oli kokonaista 36 senttiä  :laugh:. Paljonko maksoi valtiolle tuonkin päätöksen tekeminen.

Syyskuu 12, 2014, 09:02:09 ap
Vastaus #29

Lauri Puustinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
Hain tänään kilven motskariin johon ei ollut papereita, luovari, omistushistoria 25-30v ja trafilta paperi ettei heillä oo mitään tietoa kyseisestä motskarista. Kyseessä muuttopyörä ruattista, tuatu joskus 50-60 lukujen vaihteessa. Vuasimallin määritys oli hankalin asia, miten toristaa sen. Onneksi rekisterissä on toinen samalta vuarelta oleva motskari, jonka tietojen perusteella sain vuasimallin toristettua. Tullilta täyty hankkia autoveropäätöksen, joka oli kokonaista 36 senttiä  :laugh:. Paljonko maksoi valtiolle tuonkin päätöksen tekeminen.
Onko tuo pyörä siis koskaan aikaisemmin ollut Suomen kilvissä? Eli voiko vastaavaa käytäntöä soveltaa pyörään, joka on tullut uutena suomeen, mutta rekisteriote ja kantakortti on kateissa?