Kirjoittaja Aihe: Vanhan paperittoman mp:n rekisteröinti  (Luettu 34554 kertaa)

Elokuu 28, 2023, 17:24:02 ip
Vastaus #45

Tatu Piironen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Kannattaa pyytää tällaisissa tapauksissa katsastuskonttoria soittamaan Trafiin ja varmistamaan miten rekisteröinti tehdään jos eivät hallitse nykypäivää.Nykyään riittää 1974 ja vanhemmista, kun täyttää paperittoman ajoneuvon lomakkeen ja vakuuttaa että on ollut Suomen tieliikenteessä, jos olettaa että on ollut.Kansallisarkistosta saa, jos löytyy rekisteriotteen kopion rekisterinumerolla myös 1974 ja vanhemmista.Runkonumerolla vain 1975 jälkeisistä.Viime viikolla pyysin 1967 A- alkuisen Jawan rekisteriotteen kopiota ja Kansallisarkisto toimitti sen alle 24h  toimitusajalla.
Olen käyttänyt samaa Jyväskylän Keljossa olevaa katsastusasemaa 20 vuotta rekisteröinteihin.Omiin ja kavereiden,
Ei koskaan ongelmia. Tämän paperittoman lomakkeenkin neuvoivat minulle.Ei ongelmia tarkoittaa myös, että aina mennään lakien mukaan.Jos kysyttävää Trafilta he soittavat oma-aloitteisesti sinne.

Konttorin nimi vaihtunut usein, mutta miehet eivät.
Kaikki konttorit eivät tiedä edes, että moottoripyörän rekisteröintikatsastuksessa tarkistetaan vain ettäajoneuvo sisältää omana aikanaan tarvittat laitteet.Niiden ei tarvitse toimia, joten rekisteröintikatsastuksessa mp voi olla aika raakile.
Koeajoa katsastaja ei edes saa tehdä, jos ei yhteisesti sovita mielenkiinnosta.
Onko tämä varmaa tietoa että pyörän ei varsinaisesti ajokuntoinen tarvitse olla? mun pitäis ensirekisteröidä oma projekti Suomeen, helpottaisi kyllä jos voisi viedä pyörän vaan näytille eikä tarvisi olla käyntikuntoinen yms.

Elokuu 28, 2023, 17:51:15 ip
Vastaus #46

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Mun kasikolmosesta USAsta Eestin kautta tulleesta olisi kai pitänyt mitata päästöt (koska tuoreempi kuin vm 1978 vai mikä se raja oli, sama kuitenkin kuin autoilla), joten ähräsin käyntisäätöjä hetken aikaa, samoin vilkkuja ym entrailin, herkistin jarruja ja latasin akunkin vielä. Ei otettu kärrystä alas koko vehjettä saati että käyntiin olisi laitettu. Kärryn laidalta katteli ukko ja kurotteli mittanauhan kanssa akseliväliä ja sarvien leveyttä ;D

Jossain muulla konttorilla voi mennä jollain muilla lailla ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 28, 2023, 20:12:32 ip
Vastaus #47

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
1983 pyörästä ei pitäisi päästöjä mitata, koska ensimmäiset päästömääräykset koskevat vasta 1991 käyttöönotettuja.

Elokuu 28, 2023, 21:29:03 ip
Vastaus #48

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Okei, sitten se joka mulle asiaa neuvoi ennen katsastusta, oli hakoteillä. Sanoi, että kyllä ne mitataan, mutta rajat on niin väljät että ei semmoisella ajamaan pysty tai ainakaan viitti joka ei läpi pääse :)

Muistaakseni samalta konttorilta kysyin, tai ainakin joltain katsurilta, joka kyllä kuulosti että kertoi ulkomuistista.

Mutta tää tarkastus tosiaan oli nopea ja lyhyt, ei katottu edes että toimiiko ne vilkut ja valot, saati että onko mittarissa kilometriasteikko (tässä on molemmat alkuperäisessä mittarissa, punainen alue alkaa 55mph kohdalla ;D ).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2023, 21:32:23 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 28, 2023, 21:42:17 ip
Vastaus #49

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Miten moottoripyörästä mitataan päästöt?

Olen joskus kokeillut korjaamolla mitata pakokaasuja korjaamon pakokaasutesterillä ja mitatut arvot oli sitä luokkaa, että moottorin ei pitäisi niillä lukemilla toimia millään tavalla...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 29, 2023, 06:44:19 ap
Vastaus #50

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
En ymmärrä rekisteröintikatsastusta, jos pyörällä ei voi ajaa.
Miten katsastaja toteaa hallintalaitteet ja jarrut peräkärryyn päin?
Paperihommat tietysti saa tehtyä, mutta rekisteröintikatsastuksen jälkeen ajoneuvo pitäisi olla sellaisessa mallissa, että sen saa ottaa liikenteeseen.

Elokuu 29, 2023, 07:00:37 ap
Vastaus #51

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Kun Condoria rekisteröin, niin sekä tulli että katsastusinsinööri kävi pakun sisällä katsomassa pyörän. Tutki runkonumeron ja vertasi papereihin. Katsastaja vaan totesi, että kaikki tuossa olevan pitää toimia kun otat liikenteeseen; ts valot, jarrut....
Koska moottoripyörillä ei ole katsastusta, niin tuo rekisteröintikatsastus on vaan se REKISTERÖINTI.

Elokuu 29, 2023, 07:38:13 ap
Vastaus #52

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Joo, no katsoi ja totesi ääneen että valot ja jarrut on olemassa, ja äänenvaimentimet joissa luki ”jotain”, minkään toimintaa ei testattu. En ole kuullut montaakaan tarinaa rekisteröintikatsaatuksista, mutta en kuitenkaan yhtäkään jossa katsastusmies olisi pyörää ajanut. Yhden auton olen tuonut, sille tehtiin ihan tavallinen katsastus sen lisäksi että sille vuodelle (1958) vaaditut varusteet löytyivät. Oli ennen Suomen EU-jäsenyyttä, eli hetki jo mennyt siitäkin.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 29, 2023, 07:46:41 ap
Vastaus #53

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
Miten moottoripyörästä mitataan päästöt?

Olen joskus kokeillut korjaamolla mitata pakokaasuja korjaamon pakokaasutesterillä ja mitatut arvot oli sitä luokkaa, että moottorin ei pitäisi niillä lukemilla toimia millään tavalla...

Jaa no minkäslaisia arvoja sieltä sitten tuli?

Sillä nelikaasutesterillähän päästöt motskaristakin mitataan. Jos jäännöshappiarvo on liian suuri, täytyy jotenkin vähän tukkia sitä putken päätä mittauksen ajaksi. Näppylähanskaa olen nähnyt käytettävän...😁

Elokuu 29, 2023, 07:54:51 ap
Vastaus #54

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
Kun Condoria rekisteröin, niin sekä tulli että katsastusinsinööri kävi pakun sisällä katsomassa pyörän. Tutki runkonumeron ja vertasi papereihin. Katsastaja vaan totesi, että kaikki tuossa olevan pitää toimia kun otat liikenteeseen; ts valot, jarrut....
Koska moottoripyörillä ei ole katsastusta, niin tuo rekisteröintikatsastus on vaan se REKISTERÖINTI.

Rekisteröinti ja rekisteröintikatsastus ovat kyllä eri asioita. Ajoneuvolain mukaan "Rekisteröintikatsastuksessa on tarkastettava ajoneuvon yksilöintitiedot ja muut rekisteröintiä varten tarpeelliset tiedot. Lisäksi on tarkastettava, onko ajoneuvo säännösten ja määräysten mukainen."

Käytännössä tarkoittaa esimerkiksi valojen merkintöjen syynäyksiä ja mittauksia. Kuntotarkastusta ei motskareille tehdä, kun ei ole määräaikaiskatsastusta. Vielä.


Elokuu 29, 2023, 11:13:11 ap
Vastaus #55

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Miten moottoripyörästä mitataan päästöt?

Olen joskus kokeillut korjaamolla mitata pakokaasuja korjaamon pakokaasutesterillä ja mitatut arvot oli sitä luokkaa, että moottorin ei pitäisi niillä lukemilla toimia millään tavalla...
Jaa no minkäslaisia arvoja sieltä sitten tuli?

Sillä nelikaasutesterillähän päästöt motskaristakin mitataan. Jos jäännöshappiarvo on liian suuri, täytyy jotenkin vähän tukkia sitä putken päätä mittauksen ajaksi. Näppylähanskaa olen nähnyt käytettävän...😁

En muista millaisia arvoja sieltä tuli, mutta pari luvatonta lainausta syistä, miksi mittaus ei anna järkeviä tuloksia:

Lyhyt "avara" putki ja paluu pulssi on syys miksi ei yleensä mitään järkevää lukemaa tule
mittapillin pitää olla mallia missä sopivan mallinen mutka ja mieluitan vielä keruu pönikkä,
niin on mahdolisuus saada ilman kattia jotain edes jotenkin järkevää lukemaa


Kaveri on katsastusmies/motoristi ja joskus testailivat aseman analisaattorilla mopojaan. ei tullut mitään tolkun lukemia. Tuo akanvirta ja lyhyt putki tekevät sen.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 29, 2023, 14:06:46 ip
Vastaus #56

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
No mää olen kanssa ollut noita tekemässä jokusen kerran, joskin jo vuosia sitten. Kun sitä putken päätä vähän tukkii jollakin mittauksen ajaksi, niin kyllä sieltä ihan järkeviä lukemia saa. Jos jäännöshappi on ok, niin muutkin arvot yleensä ovat ok.

Syyskuu 12, 2023, 01:42:19 ap
Vastaus #57

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 297
Retostelkaa tosiaan sillä kuinka katsastuksessa ei tutkittu mitään, niin kohta tutkitaan jokaisen pinnankin kireys erikseen.

Syyskuu 12, 2023, 06:57:45 ap
Vastaus #58

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

No nyt kun Rauno mainitsi pinnan kireyden niin jatketaan nyt sen verran vaikkei aiheeseen liitykkään että millä se pinnan oikea kireys mitataan tai yleensä saadaan kiristettyä edes lähes oikeaan kireyteen pinnattaessa pyörää vai onko sillä kireydellä oikeata Nm arvoa ja missä se ilmoitetaan ?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2023, 07:00:43 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 12, 2023, 07:11:29 ap
Vastaus #59

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Korvakuulolla pinnan kireys mitataan kotioloissa.   ;)

Kun pinnaa kilautetaan vaikka meisselillä napauttaen,pitää
kuulua semmoinen kirkkaampi soundi-ja kaikissa pinnoissa
pitäisi olla sama soundi.Jos kuulluu semmoinen "mätä" ääni-löysä on.

t. Markku