Kirjoittaja Aihe: Classic TT Yamaha  (Luettu 90158 kertaa)

Tammikuu 09, 2019, 11:16:01 ap
Vastaus #105

Vesa J Kaartinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 401
Tervehdys Tampereelta

Kyllä se Salosen Matin aikanaan Imatran varikolla tokaisema lause pitää vieläkin paikkansa

ELI   VIRITYS ON ONNISTUNUT JOS 75 %  TEHOSTA ON JÄLJELLÄ !

Minulla ei ole kokemusta RD250 mallista, mutta sitäkin enemmän RD350 A/B mallista.
Kyllä tuollainen vakiokuntoinen 6 -vaihteiseksi vapautettu ja kuristukset ilmanputsarista
poistettu ja suuttimet vaihdettu RD350 kelaa mittarinäyttämäksi 200 km/h joten kyllä siinä
todellistakin nopeutta on sen verran, että Tuutit ja muut isommat pelit jäivät haistelemaan savuja.

Ja kun ajaa ykkösellä kävelyvauhtia ja vääntää tupin nurin, niin kyllä siinä etupyörä on aika korkealla.

Minulla oli aikanaan yhtä aikaa RD350 sekä Tuutti, joten kokemukset ovat paikkansa pitäviä.
Kun piti ajaa lujaa niin silloin lähdin RD:llä, mutta kun piti lähteä neitoja metsästämään, niin Tuutti
oli paljon parempi.

Juhan viittaamat kuvat kanavista ovat oikein hyviä ja tuolta www.TZ350.net sivustoilta löytyy selkeät
kuvat TD3 mallin kanavista ja pakoputkista, mutta tuo TD3 ei ole läppäkone.

Itselläni on vakiokuntoinen museorekisteröity RD350 ja kyllä kulkee reippaasti ja kelaa Jurvan
pääsuoralla mittariin 170 km/h ja lisäksi minulla on TD3 palikoilla paranneltu katulook RD millä
olen osallistunut Classic lähtöihin ja se kulkee vieläkin paremmin.

Suurin ongelma kulun puutteeseen löytyy varmasti kaasuttimien säädöistä ja niistä rakennellluista
putkista.   Näytös ajoissa vakio kuntoinen peli toimii varmasti parhaiten.

Kyllä Japanilaiset insinöörit ovat kuitenkin melko viisaita ja osaavat hommansa, joten olen aina
luottanut niiden vakio palikoihin ja pelit toimii paremmin ja rahaakin tuppaa säästymään.

Itse olen unohtanut Pelle Pelottomien kokeilut, sillä olen niitä seurannut lähes 50 vuotta ja todennut
kuinka kaalliiksi ne ovat tulleet ja ajokilometrit ovat jääneet hyvin vähäisiksi.
Ei ole mitään iloa jos peli laulaa niin pirusti pari kierrosta ja ruutulippu jää näkemättä.

Toki toisille se rakentaminen ja kokeilu on tärkeämpää kuin itse ajaminen.

Minä ainakin olen nauttinut siitä ajamisesta ja ruutulipulla ne pisteet jaetaan ja historiaa kirjoitetaan ja

ovathan isot pojat kertoneet , että radalla ajaminen on sitä parasta hommaa mitä housut jalassa voi tehdä !

Kesän kisoja odotellessa

Vesa  "Jupi"  Kaartinen
vanhempi  RD mopopoika Mansesta

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 09, 2019, 13:21:06 ip
Vastaus #106

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 349
Morjens herra Kaartinen. Koneen alakerran ostin sinulta, mutta sillä ei liene merkitystä huippuihin? Sylinterit ovat pyörän mukana tulleesta R5-moottorista. Ei tässä ole tarkoitus lähteä kanavia mulkkaamaan. Pakoputkilla kaksitahtisessa on merkitystä mutta ei niin paljon kuin pärtsäriporukoissa kuvitellaan. Kaasuttajalla on. Enempi ihmettelin noita eroja mittarinopeuksissa ja lasketussa nopeudessa. Muistan TM-lehdessä joskus 70-luvulla olleen Yamaha DS5 mallin koeajon. Tehdas ilmoitti pyörän huippunopeudeksi 155 kmt, TM mittasi 127,5. En ala kinaamaan, hyvähän se vaan on kun poikien pyörät on kulkeneet kovaa.
Jos RD 250A moottori tosiaan kiertää tuon 9000 rpm, jää nopeus vieläkin alle 160 kmt, kun toisiovälitys on 2,64 vaikka takapyörän kehäksi laskisi 200 senttiä. Uudella renkaalla se voi olla sen ja enemmänkin. Harvempaa välitystä voisi kokeilla, sopiiko kysyä mikä on Kaartisen pyörän kokonaisvälitys?

Kyllähän moottorin teho viilauksen jälkeen nousee jos kaikki palikat on on kohdallaan. Kaksitahtisessa vaan usein kaasuttaja on pieni sen vuoksi että tehdas on koettanut kuristamalla pienentää bensankulutusta. Joskus vaan sattuu kaikki kohdalleen, aukkojen ajoitus, puristus, sytytysennakko, pakoputki ja kaasuttaja. Useimmiten ei.
Niissä kahdessa näytösajossa johon ehdin mukaan pyörän nopeus kyllä riitti mainiosta mutta ajettavuus ei. Syynä oli liian kireälle vedetty ohjauslaakeri ja ehkä vähän vaikutti jättökulmakin. Oli paha ajaa sekä suorilla että mutkissa. Nyt on opeteltu kiristämään ohjauslaakeri ja takapäätä on vähän laskettu.

Tammikuu 09, 2019, 20:50:23 ip
Vastaus #107

Vesa J Kaartinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 401
Tervehdys

Eipä ole tullut noita välitys suhteita laskeskeltua, mutta mikäli oikein muistan niin rattaat
ovat 15 / 38 ja kiertää vitoseen asti helposti pitkälle punasta aluetta ja kutosella lähelle
punaista. 
Kaasarit ovat museopelissä vakiot, kaikkia suuttimia on joutunut testauksen myötä suurentamaan
ja neulat vaihtamaan hieman ohuempiin kun tuo lyijytön 98 ei kulje yhtä pienistä rei´istä kuin
lyijyllinen aikoinaan ja ilman putsarin vaikutus on merkittävä ja vaatii suutin muutoksia heti jos
vain läpivirtaus muuttuu jotenkin.
Jos sulla on R5 sylinterit niin nehän on 64 milliset ja ilman läppiä ja niiden portitukseen malliksi
kelpaa TR3 mallin jotka löytyvät myös sieltä samoilta sivuilta.
Rd250 sylinterit ovat 54 milliset ja varustettu läpillä.
Kisapeleissähän kaasarit ovat 34 milliset ja sylinterit ilman läppiä sekä 250 vaatii imupuolelle
n 20mm vahvat välipalikat joita 350 ei tarvi.
Kyllä ne pakoputket vaan merkkaa toki paljon, ei kilpuri 250cc kulje 350cc putkilla, eikä päin vastoin.
Vakioissa katu peleissä toimii samat vakio putket.

Niin ja sytkät pitää toki vaihtaa kärjettömiksi jotta toimivat myös ylhäällä hyvin.

Vesa "Jupi" Kaartinen

Tammikuu 09, 2019, 22:55:29 ip
Vastaus #108

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 349
Terve. Vai kuuluuko tamperelaiselle sanoa moro?
Sylinterit ovat kyllä RD 250 mutta ne olivat kiinni R5 moottorissa joka oli pyörässä kun ostin sen.  Postauksessani oli vähän kehnoa Suomea, huomasin sen mutten viitsinyt enää korjata. Sorry että siitä sai väärän kuvan.Mutta se tästä kirjoittelusta tuli mieleen että en tiedä mistä RD-mallin moottorista ne ovat. Alan miehet ovat kertoneet että sinulta ostamani moottori olisi v. 1974 mallinen. Mahtaako A-B-C mallien sylinterissä olla eroja?Välityksesi 2,53 on vähän harvempi kun mulla 14/37 rattailla. Vanhan koulun miehet puhuvat aukkojen aukioloista asteina ja rattaiden piikkiluvun sijaan välityssuhteesta. Kun puhutaan välityssuhteilla on aina mahdollista vertailla eri pyörämerkkien välityksiä. Aukkojen tönärillä mittaminen on epätarkempaa kuin astelevyllä kampiakselilta. Kun Jawojen 60-luvulla lohkoja hitsailtiin ja jyrsittiin, iskua ja kiertokankea lyhennettiin oli astemittaus luotettavampi tapa.   


Tammikuu 10, 2019, 09:06:16 ap
Vastaus #109

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 349
Moro.Varmaan vakiomoottorinen RD kulkee parhaiten vakioputkilla. Mutta kun on yritetty tehdä kilpakone TD:tä mahdollisimman paljon muistuttava replika. Siihen ne pitkät kiiltävät vakiopyörän pakoputket eivät oikein istu. Sitten on vielä sellainenkin vaikuttaja että japanilaisen vakiopyörän pakoputkia suunniteltaessa on pitänyt ottaa huomioon muutakin kuin niiden toimivuus. Näitä muita ominaisuuksia on ulkonäkö, istuvuus ja niiden muotoilun sopivuus pyörän muuhun desingiin sekä äänenvaimennus joka ei varmaan ollut se vähemmän tärkeä tekijä. Oman pyörän putkien malli ja mitat on otettu kilpakoneen putkia silmämääräisesti mittaamalla ja vähän pienentämällä. Siitä sitten piirsin, levitin, leikkasin, taivutin ja kaveri hitsasi kasaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2019, 07:39:53 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Tammikuu 10, 2019, 11:27:30 ap
Vastaus #110

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2056
https://www.youtube.com/watch?v=tXFf940ec1M                                                                         
mittauksia

Tammikuu 10, 2019, 13:12:44 ip
Vastaus #111

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 349
Ihan oikeaoppisesti siinä kaveri mansea murtaen ja aukkoja katsellen mittauksia tekee. Mulla koskaan ollut noin hyvää astelevyä. Noi nykypyörien pytyt on sellasia pitsisylintereitä. Huuhtelukanavan mittaamisen aloitin siitä kun ensimmäinen kanava alkoi aukeamaan.Laskin RD 350 huippunopeuden. Jos se tosiaan noin harvalla välityksellä kiertää 6. vaihteella 9000 kier/m. tulee huippunopeudeksi 180. Se on kunnioitettava nopeus kolmejapuolisataselle. Saattaa se sitten kakspuolikkaasta oikeilla välityksillä löytyä 160.Saan ensi kesäksi pyörään kierroslukumittarin, jatketaan keskustelua nopeuksista sitten.

Tammikuu 10, 2019, 16:10:12 ip
Vastaus #112

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 297
Mulla kulki viimeiseen ylikokoon Wisecon männillä porattu muuten vakio RD350LC YPVS 190 km/h. Vähän OT, mutta sivukommenttina. Tehoa siinä oli varmaan n.60hv. Uutena 59hv.
F2-mallissa on 63hv vakiona. Sellainen Gauloises-sininen olisi vielä joskus magee. Noissa pyörissä on sitä ajamisen fiilistä ehkä enemmän kuin missään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2019, 16:13:18 ip kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(2), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Tammikuu 11, 2019, 07:34:44 ap
Vastaus #113

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 349

Mulla kulki viimeiseen ylikokoon Wisecon männillä porattu muuten vakio RD350LC YPVS 190 km/h.


Muistatko mikä oli moottorin kierrosluku silloin kun nopeus oli 190 km/h?

Tammikuu 11, 2019, 13:19:37 ip
Vastaus #114

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 297

Mulla kulki viimeiseen ylikokoon Wisecon männillä porattu muuten vakio RD350LC YPVS 190 km/h.


Muistatko mikä oli moottorin kierrosluku silloin kun nopeus oli 190 km/h?

En muista, punarajalla se oli siinä vaiheessa, mikä se punaraja siinä nyt oli, olisiko ollut kymppitonni.
Kiva kierroskone YPVS pois kytkettynä ja lukittuna auki. YPVS kytkettynä se on vähän liian sivistynyt ja tehoalue liian tasainen.
Lisäksi muistaakseni YPVS toimi myös kierrosrajoittimena, alkoi puna-alueen lähestyessä pienentää aukkoa. YPVS lukittuna auki se hengitti paremmin, ja väänsi alhaalta ihan riittävästi johonkin kaupunkiajoon ja kävi kuten kireän kaksitahdin kuuluu, eli rynkytti, räki ja oli hermostunut.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(2), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Tammikuu 11, 2019, 14:09:05 ip
Vastaus #115

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2056
moro                                                                                                                                       
se että sulla on eriparia alakerta ja pytyt tekee hommasta vaikeamman,perus asetukset pitäis olla kunnossa minä en usko kaasarin koon vaikuttavan paljoakaan,mieluummin helpottaa alakierroksilla ajoa,pakoputkeen kun saisit jonkun laskemaan oikeat mitat,on olemassa monenlaisia laskureita tai ohjelmia
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2019, 14:18:31 ip kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 11, 2019, 16:23:22 ip
Vastaus #116

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 349
Ei toi eriparisuus pitäis vaikuttaa kun kanavat ja muut liitokset vaan huolella sovittaa. RD:n sylinterien pitäisi olla vaihtokelpoiset toiseen samantyyppiseen koneeseen. Enkä oikein jaksa uskoa että sarjatuotannossa olevan moottorin sylintereitä tehtaalla sovitetaan erikseen jokaiseen moottoriin. Ja kun iskunpituus on sama, on aukkojen ajoituskin sama. Tarkoitan siis että sylinterit tuskin ovat moottorikohtaisia, lohkot kyllä pitää olla parit.
Jos RD 250 oikeasti kulkee 160, ei mitään lisäviilauksia tarvita. Vauhti riittää hyvin, liiankin hyvin. Kuski on melkein 80 vuotias. Fyysisesti. Mieli on kuin rippikoulupojalla.

Tammikuu 11, 2019, 16:44:33 ip
Vastaus #117

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2056
hyvä että sopii toisiinsa ja olet varma ettei ole mistään otettu lastua pois,vieläkin ihmetyttää noin reilut asteet,ehkä tuohon aikaan asteet oli noin reiluja,toisaalta reippailla asteilla kyytihän on huimaa 
http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=22734.0                                                           
tuossa 250rd aukotus:noihin kun vertaat niin olet varma että ei ole muokattu!!!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2019, 17:17:52 ip kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 11, 2019, 19:29:01 ip
Vastaus #118

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 349
Olen minä "aukkoja katsellut" kun moottori on levällään ollut. Mitannut en ole kun reijät on näyttäneet olevan tehtaan jäljiltä. Kokenut viilari näkee helposti jäljestä onko vinkua käytetty. Mielestäni ei ole. Sylinterit ovat yleensä vaihtokelpoisia noissa sarjatuotantokoneissa. En oikein ymmärrä mikä ero sylintereissä voi olla.
Yamahan kohdalla puhutaan kuitenkin osista jotka kuuluvat samantyyppiseen  RD250- moottoriin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2019, 21:57:32 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Tammikuu 11, 2019, 22:10:01 ip
Vastaus #119

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2056
anteeksi jos takerruin noihin asteisiin,jos olet mitannut 190 pakoasteiksi niin tuossa viimeisessä linkissä RD250 pakoasteet on 160 jostain pitäis tuo huima ero löytyä???
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2019, 22:32:50 ip kirjoittanut juha p salonen »