Tuon sokkelin peittäminen lumella on tunnettu ja tunnustettu vanhan kansan eristyskonsti. Semmosessa rakenteessa ko nykyset mörskät on, eli ulkoverhous on vaan silmän lummeeks, sen takana on tuuletusrako, ja vasta sen sisäpuolella on tuulensuojalevy, oon ite pitänny joka tapauksessa siinä sokkelin ja verhoilulaudan välissä raon auki, eli ei lunta ihan sokkelin yläreunaan asti. Sen välin tukkiminen kyllä saattaa eristystä parantaa, mutta homehuttaa ulkoverhoilua sisäpuolelta ja mahollisesti tuulensuojaa ulkopuolelta, mistä ne itiöt vuosien saatossa saattaa eksyä sisemmälle. Tää on joko joltain kuultua tai ite pohdiskeltua, eli saattaa olla täyttä pötyäkin. Sen nojalla oon varmuuven vuoks voinu jättää ne lumet viskelemättä, ko se lapioiminen on varsin hengästyttävää puuhaa...
Ite oon korkeen koulutuksen suomalla tarkkuudella tehny viivottimen suoria pihan reunoja, ja ensimmäisistä lumista alkaen kasannu tuohon joutopäätyyn pääkaatopenkan, ja muutaman muun apupenkan toisaalle. Lähetään loivasti nostamaan luiskaa, aina jos on nuoskaa (tai kaupunkipaikoilla tiekarhun palikkaa) tarjolla, tehhään uutta pintaa, että saahaan luiska kantavaksi, ettei tarvi muniaan myöten kahlata. Kun kaatopenkalla on korkeutta kaks metriä, niinkuin nyt, on siitä reunalta kiva huispauttaa kola tyhjäksi. Kun viitisen vuotta sitten laitettiin tahistin pumpun mukana pysymistä varmistammaan, oon hyväksyny ajatuksen, että naisten kola riittää. Vauhin ko malttaa pittää kurissa, eikä pyri ees sitä pientä kollaa saamaan täpötäyteen, onkin kyse mukavasta hiljakseen kävelemisestä; aikaa mennee, hiki tullee, vaan ei läkähytä. Tännää pääsin jo kerran toteuttamaan ratekiijaa, ja lissää tullee koko ajan, pääsee vielä toistekin.
Naapuruston meihin nähen nuoret eläjät ei ossaa tehä lumitöitä. Ei oo mittään suunnitelmallisuutta, lumet tökitään miten sattuu, ja parin satteen jälkeen ollaan ongelmissa, että mihin mahtus. Sitten ne työnnetään tielle aurakuskin harmiks. Mikä pukkaa ne takasin pihhaan. Meijän porttikongin kohalla aurakuski kääntää lattansa niin, että se vettää pihastakkii lumet tielle päin, jos en oo ehtiny kollaamaan, ja erikseen perruuttaen vettää postilaatikoitten eestäkin lumet pois. Metsä vastaa jne...
Mutta tekniikkalaji on lumityöt, ei oo voimalaji. Niiko tää kirjottaminenkii, minkä Nikkanen jo totes.
jaakkovaakko