Ei liity lumitöihin mitenkään. Mutta liittyy yllä oleviin viesteihin.
Itse päädyin eristeharkkotaloon. Työ ja materiaali on valmiille pinnoille melko arvokasta per m2, ja perustuksetkin raskaammat kuin puurunkoisessa. Maita on vaihdettu rakennuksen alta ja muutama metri ympäriltäkin yli 2 metrin syvyydeltä, useita satoja kuutioita. Tuplasalaojat yms...Eli rungon- ja perustuskustannukset on melko korkeat. Päädyin siksi tuohon materiaaliin ja ratkaisuun kun se ei painu, ei elä, on tiivis ja erittäin hyvä k-arvo, minkä energialuokkaa itselläni tosin pienentää suuret ikkuna-alat.
Ulkopinnoitteelle ei todennäköisesti tarvii tehdä mitään ainakaan lähimpään 50 vuoteen, Perinteinen jalolaasti, ei 3-kerrosrappausta. Syy, koska jätetään se harkon hengittävyys eikä tukita sitä hengittävyyttä molemmin puolin. Eikä itse rungolle koskaan mitään. Palamaton, painumaton, yms...
Tiiviys edellyttää myös sitä oikeaa ilmanvaihtoa, ja se pitää myöskin huoltaa. Se on osittainen pullorakenne, eikä hengitä läpi niinkuin esim hirsirunko. Alapohjan tuuletus on ensimmäinen metri 16/32 kalliomurskeella jaa sen päällä 0-32 jossa radonputkitus.
Radon putkitukseen on syy, eikä usein se ei ole itse radon, vaan kapilaari maakosteus jota poistetaan radon putkituksella. Radon ongelmaa esiintyy lähinnä suurien hiekkaharjujen päälle ja syvien peruskallio muodostumien luona. Eli salpausselkä tms.. alueet. Olen koittanut tuoda tämän asian julki joka rakentajalle, missä projekteissa olen ollut mukana.
Monet vanhat ratkaisut, mitä yllä on kerrottu, ne on toimivia, eikä niitä pidä mennä muuttamaan. Olki, multa, turve, järvikaisla, hiekka ja muut luonnonmaterialit on terveitä ja toimivia. Usein ne ratkaisut pilataan väärillä korjauksilla ja väärillä lisäeristyksillä. Siinä jos missä, kannattaa aina ennen isompaa remonttia kysyä neuvoa sellaiselta ihmiseltä joka tietää perinnerakentamisesta, jjos ei ole itse täysin tietoinen mitä nyt tehdään. Jokainen maksettu konsultointineuvo maksaa varmasti itsensä takaisin, silloin kun se konsultointipyyntö on esitetty oikealle ihmiselle.