Kirjoittaja Aihe: L17 laakerin välys  (Luettu 40694 kertaa)

Elokuu 31, 2014, 20:26:17 ip
Vastaus #15

Jari Eronen

  • Vieras

Elokuu 31, 2014, 20:31:44 ip
Vastaus #16

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 639
Kiinalaisiahan ne ovat (L17) merkistä riippumatta, saattavat käydä jossain "eurooppalaistumassa" mutta kiinasta tulevat.
Tunnen yhden laakerimyyjän, kirjoitan jopa hänen sormillaan ja hänelle vakuutettiin ison maahantuojan toimesta kyseinen asia.
Välykset tahtoo olla nimenomaan niin että säteisvälystä on enempi kuin päittäisvälystä, säätäminen erittäin tarkkaa.
Toimii kyllä jos jaksaa säätää.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2014, 20:37:33 ip kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »
Solifer M 107 (M 55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Ase-55 (M 55) jne... Kauan kaivattu -60 Exportkin kotiutui keväällä -22.
Toki Exportteja kuumapää ja Thermomat moottoreillakin katon alta löytyy.

Sysy apumoottorin kun vielä löytäisi.

Elokuu 31, 2014, 20:33:54 ip
Vastaus #17

Jari Eronen

  • Vieras
Kiinalaisiahan ne ovat merkistä riippumatta, saattavat käydä jossain "eurooppalaistumassa" mutta kiinasta tulevat.
Tunnen yhden laakerimyyjän, kirjoitan jopa hänen sormillaan ja hänelle vakuutettiin ison maahantuojan toimesta kyseinen asia.
Kauppaamani 6203/10 laakerit L17 laakerin sijalle tulevat Euroopasta, ks. myynti-osio Foorumilta.

Elokuu 31, 2014, 20:55:07 ip
Vastaus #18

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
NSK 30e pari

Mistä löytyy? Halvin mitä itse löysin oli 50 + postikulut. Ei ole laakerikauppaa omalla kylällä.

Esimerkiksi Sillankorvan pyöräliike 15e kpl
MC-Scatter 14e/kpl ja http://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=28/ 10e/kpl

Tampereen laakerikeskus 20,47e kappalehinta
Mitä merkkiä ovat Scatterin laakerit tuskin NSK
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2014, 21:01:18 ip kirjoittanut Jarmo.Peltola »

Elokuu 31, 2014, 21:28:39 ip
Vastaus #19

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Kauppaamani 6203/10 laakerit L17 laakerin sijalle tulevat Euroopasta, ks. myynti-osio Foorumilta.
Saako C3 välyksellä?
Asioilla on tapana järjestyä

Elokuu 31, 2014, 21:41:27 ip
Vastaus #20

Jari Eronen

  • Vieras
Kauppaamani 6203/10 laakerit L17 laakerin sijalle tulevat Euroopasta, ks. myynti-osio Foorumilta.
Saako C3 välyksellä?
Vain C3.

Elokuu 31, 2014, 22:29:34 ip
Vastaus #21

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa? Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??
Lainaus
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.
Hyvä pointti olla tosiaan käyttämättä "virityksiä", en suosi niitä itsekään. L17 laakerin yksinkertainen asennus todella tarkoittaa yksinkertaisuutta: asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna... ; onko siis asennus vai asentaja yksinkertainen?
Taloudelliselta pohjalta ei tietenkään kannata runkolaakereiden valintaa perustella, olen samaa mieltä siitäkin, niin pieni on kustannus, käytti sitä taikka tätä.

Sivuttaisvedon voimat ovat oma lukunsa, onko muuten kaikki kohdallaan kun polttomoottorin kampiakseliin siunaantuu sivuttaisvoimia noinkin runsaasti ettei kuulalaakeri niitä siedä?

Joku syy tietysti on alkuperäisen laitteen suunnittelijalla, kun on L17 laakerin valinnut. Toisaalta useita mopomoottoreita  tiedän vaihdetun purettavasta L17 laakerista kuulalaakeriin, mm. Tomos-merkki.

Parhaiten tunnen automaattimoottorin juurikin Tomokselta, jonka käyttövarmuus paranee selkeästi vaihdettaesaa runkolaakerointi L17:sta 6203/10 laakeriin. Laakerit ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään (dxDxB 17x40x10mm) ja epäonnistuneiden laakerointien kpl-määrä asennusmäärän funktiona lähestyy nollaa. Siitähän on vain seurauksena luotettavuuden kasvu, taloudellinen säästö puhumattakaan onnistuneesta harrastuksen yksityiskohdasta.

Mitä tulee L17 helppoon asennukseen, niin eikö tämä(kin) topikki ole avattu juuri L17 laakerin asennuksen hankaluuden vuoksi. Onhan se helppo, osaan sen itsekin, jostain syystä olen tämänkin vuosikymmenen käyttänyt 6203/10 -laakereita ilman yhtään ongelmaa.

Kun panet urakuulalaakerit, niin väljäätkö pesiä? Voin kuvitella lohkojen olevan tiukasti kasassa jos ne joutuu puristamaan kiinni kuten L17 kehät.

Voisin nimittäin panna ne, saattaa olla hyllyssä pari kappaletta.

Elokuu 31, 2014, 22:32:46 ip
Vastaus #22

Vesa Pakkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 75
Moi Jari ... oletko mistä ostanut kyseisiä  6203/10 laakereita ja mitä hinta luokkaa ovat ?

Elokuu 31, 2014, 23:12:56 ip
Vastaus #23

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
Googlasin niin maan perusteellisesti, enkä löytänyt mistään 6203 laakeria mikä olisi 10mm paksu. Eikös 6203 määritelmä ole 17x40x12? Olen sähkömies enkä näistä konestandardeista niin tiedä.

Isot pojat on sorvanneet pesiä syvemmiksi 12mm laakereille, siitä on mainittu.

Syyskuu 01, 2014, 00:40:38 ap
Vastaus #24

Jari Eronen

  • Vieras

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa? Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??
Lainaus
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.
Hyvä pointti olla tosiaan käyttämättä "virityksiä", en suosi niitä itsekään. L17 laakerin yksinkertainen asennus todella tarkoittaa yksinkertaisuutta: asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna... ; onko siis asennus vai asentaja yksinkertainen?
Taloudelliselta pohjalta ei tietenkään kannata runkolaakereiden valintaa perustella, olen samaa mieltä siitäkin, niin pieni on kustannus, käytti sitä taikka tätä.

Sivuttaisvedon voimat ovat oma lukunsa, onko muuten kaikki kohdallaan kun polttomoottorin kampiakseliin siunaantuu sivuttaisvoimia noinkin runsaasti ettei kuulalaakeri niitä siedä?

Joku syy tietysti on alkuperäisen laitteen suunnittelijalla, kun on L17 laakerin valinnut. Toisaalta useita mopomoottoreita  tiedän vaihdetun purettavasta L17 laakerista kuulalaakeriin, mm. Tomos-merkki.

Parhaiten tunnen automaattimoottorin juurikin Tomokselta, jonka käyttövarmuus paranee selkeästi vaihdettaesaa runkolaakerointi L17:sta 6203/10 laakeriin. Laakerit ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään (dxDxB 17x40x10mm) ja epäonnistuneiden laakerointien kpl-määrä asennusmäärän funktiona lähestyy nollaa. Siitähän on vain seurauksena luotettavuuden kasvu, taloudellinen säästö puhumattakaan onnistuneesta harrastuksen yksityiskohdasta.

Mitä tulee L17 helppoon asennukseen, niin eikö tämä(kin) topikki ole avattu juuri L17 laakerin asennuksen hankaluuden vuoksi. Onhan se helppo, osaan sen itsekin, jostain syystä olen tämänkin vuosikymmenen käyttänyt 6203/10 -laakereita ilman yhtään ongelmaa.

Kun panet urakuulalaakerit, niin väljäätkö pesiä? Voin kuvitella lohkojen olevan tiukasti kasassa jos ne joutuu puristamaan kiinni kuten L17 kehät.

Voisin nimittäin panna ne, saattaa olla hyllyssä pari kappaletta.
En tee laakeripesille muuta kuin putsaan. Ihan normaalisti kampiakseli pakkaseen ja lohkoihin lämpöä reilusti. Holkilla/putkenpätkällä sisäkoolista naputtamalla laakerit paikoilleen ja loppusilaus lohkon kiinnitysruuveilla, lohkot siis kasaan. Purkaminenkin käy kivuttomasti, kun antaa lämpöä ja naputtelee lohkot irti. L17 koolit ovat tosi tiukassa, kuulalaakerit lähtevät helposti irti.

Syyskuu 01, 2014, 00:44:50 ap
Vastaus #25

Jari Eronen

  • Vieras
Moi Jari ... oletko mistä ostanut kyseisiä  6203/10 laakereita ja mitä hinta luokkaa ovat ?
Moi, laakerit tulevat tehtaan edusmieheltä Euroopasta. 20e/pari, asevelihintaan.

Syyskuu 01, 2014, 00:49:52 ap
Vastaus #26

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
Kehtaatko mitata onko varmasti 10mm ettei ole 12mm paksu. Tomokseen mahtuu se 12mm, puchiin ei mene.

Edit: löysin maininnan "6203 L7" laakerista, eli se voi olla ihan hyvin olemassa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2014, 00:51:47 ap kirjoittanut Ahti Haverinen »

Syyskuu 01, 2014, 01:33:32 ap
Vastaus #27

Jari Eronen

  • Vieras
Kehtaatko mitata onko varmasti 10mm ettei ole 12mm paksu. Tomokseen mahtuu se 12mm, puchiin ei mene.

Edit: löysin maininnan "6203 L7" laakerista, eli se voi olla ihan hyvin olemassa.
Ei kaikkiin Tomos-moottoreihin käy 12mm leveä laakeri muuta kuin laakeripesää muokkaamalla. Kyllä po. laakeri on olemassa, 8kpl moottoreita olen niillä kasannut, kilometrejä on ihan kiitettäväsi tullut. Eikä vieraalle remontoiduista koneistakaan ole pahaa sanaa kuulunut.

Syyskuu 01, 2014, 04:43:26 ap
Vastaus #28

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
En kyllä yhtään epäile urakuulalaakerin kestävyyttä, ei ole kovin kummoinen laakeri mitä valmistaja suosittelee 22000 kierrokseen asti öljyvoideltuna.

Syyskuu 01, 2014, 08:11:32 ap
Vastaus #29

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Olisipa tiennyt, että noita on saatavilla vähän aikaisemmin...
Muutin juuri 2 konetta kuulalaakereille, juuri kuvattujen L17 (piti olla niitä parempia) ongelmien vuoksi.
Kyseisessä koneessa ei ole varoja syventää pesiä, joten kavensin noita vakio 6203:a. Työstövaraa kyllä riittää, ei tarvitse pelätä.
Konekin alkoi käymään paljon kauniimmin.
Pesät saa väljenemään sopivasti kun pari kertaa lyö ja poistaa tuon laakerin pesässä.

AJ
Asioilla on tapana järjestyä