Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 3826112 kertaa)

Huhtikuu 22, 2021, 21:20:45 ip
Vastaus #10470

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Taitaa olla niin sekavaa soppaa tuo liikenteestä poisto talveksi ja muuttua lähes kokopäivätyöksi, että otan kipeetä ja maksan edelleen koko vuodesta.  :-[

Huhtikuu 22, 2021, 21:33:29 ip
Vastaus #10471

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4237
Taitaa olla niin sekavaa soppaa tuo liikenteestä poisto talveksi ja muuttua lähes kokopäivätyöksi, että otan kipeetä ja maksan edelleen koko vuodesta.  :-[
Kirjautuminen Traficomiin, ajoneuvon valinta, liikenteestä poisto, maksu verkkopankissa.
Sitten kirjautuminen vakuutusyhtiön sivulle ja vakuutuksen poisto joko viestillä tai "poista vakuutus" toiminnolla.

Kun on lähemmäs kymmenkunta ajoneuvoa, joista on liikenteessä kerrallaan 1-3, niin itse olen kokenut edellä mainitun tavan kaikkein helpommaksi ja halvimmaksi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 22, 2021, 23:02:34 ip
Vastaus #10472

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 696
Lainaus
Moi!Eikös noissa laukuissa ollut semmoinen hempeä u-kumilista,joka oli liimattu?  Etrasta lähtisin kysymään- tai Korjakumista,jos on vielä olemassa.t. Markku



Termos. Tarakkalaukun tiiviste on poikkileikkaukseltaan pienen hoo kirjaimen (h) mallinen. Voi olla huono löytää metritavarana. Mutta pitää Etrasta kysyä, Sivulaukuissa on erilaiset tiivisteet. Ja ehjät.

Huhtikuu 23, 2021, 08:00:51 ap
Vastaus #10473

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1500
Taitaa olla niin sekavaa soppaa tuo liikenteestä poisto talveksi ja muuttua lähes kokopäivätyöksi, että otan kipeetä ja maksan edelleen koko vuodesta.  :-[
Kirjautuminen Traficomiin, ajoneuvon valinta, liikenteestä poisto, maksu verkkopankissa.
Sitten kirjautuminen vakuutusyhtiön sivulle ja vakuutuksen poisto joko viestillä tai "poista vakuutus" toiminnolla.

Kun on lähemmäs kymmenkunta ajoneuvoa, joista on liikenteessä kerrallaan 1-3, niin itse olen kokenut edellä mainitun tavan kaikkein helpommaksi ja halvimmaksi.

Ainakin tähän asti on tieto mennyt Trafilta vakuutusyhtiölle, ihan ittestään. Ilman mitään lisätoimintoja.
Niin poistossa, kuin liikenteeseen ottaessakin. Varoiks oon tosin tulostanut sen liikenteeseen ottamisen... 😁
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Huhtikuu 23, 2021, 09:01:00 ap
Vastaus #10474

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11385
Joo- ei ole tarvinnut erikseen millekään vakuutusyhtiölle
ilmoitella kun ajoneuvon poistaa liikennekäytöstä- jo seuraavana
päivänä vakuutusyhtiö laittaa sähköpostiin tiedon,että muutos on tapahtunut
vakuutustiedoissanne..

Jotkin vakuutusyhtiöt saattavat kumminkin maksattaa jonkin perussumman lyhyistä
katkoksista- ja Trafihan aina nappaa sen n. 6 euroa kun ajoneuvon poistaa
liikenteestä. Joten ei se parin päivän poisto/kerta oikein leiville lyö.

Ainakaan IF ja POP eivät känise- vakuutus hiljenee heti,kun poiston tekee-
paits tietenkin ne vapaaehtoiset vakuutukset rullaavat silti- eli ne entiset kaskot,vaikka
ajoneuvo lepää.

Mutta vanhan ison dieselauton poisto voi jo kannattaa,jos on parikin viikkoa.

t. Markku

Huhtikuu 23, 2021, 09:51:51 ap
Vastaus #10475

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 462


Ainakaan IF ja POP eivät känise- vakuutus hiljenee heti,kun poiston tekee-
paits tietenkin ne vapaaehtoiset vakuutukset rullaavat silti- eli ne entiset kaskot,vaikka
ajoneuvo lepää.


Tuo pätee seisonta-ajalliseen vakuutukseen, mutta ei ympärivuotiseen eli kausihinnoiteltuun, vai mikä sen virallinen nimi onkaan.

Huhtikuu 23, 2021, 10:01:11 ap
Vastaus #10476

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Jos ei ens syksynä tarviis miettiä enää kuin yhden rakkineen talviunia. Katellaan ja kuulostellaan syksyllä. Nyt on tallin tyhjennys käynnissä ja kaikki ylimääräiset romppeet saa lähöt. Mökille muutto on enempi kuin pelkästään mielessä, ja sitten talli pienenee liki puolella.

 Tuli sadepäivä ja meni päivän epistola nyt uusiksi kun ei tuo nyt olekaan ihan pikku tihkua mitä ensin povattiin.
 Tuli heti aamusta tehtyä homma mikä on ollut asialistalla jo useamman vuoden. Peräkärryn kuomu sai jokunen vuosi sitten vähän siipeensä kun en muistanut ottaa lumia sen katolta. Tuli vähän halkeamia katon pokkausten kohdille. Mitä lie pulkkamuovia ne kuomut onkaan?
Tyrkkäsin kärryn talliin ja eikun hommiin. Liimasin sikaflexillä semmosia kantattuja alumiinisia, 500 * 50 * 20 mm.  vahvikepaloja sisäpuolelle jäykisteeksi pokkauksien kohdille, ja liimasin ulkopuolelta vielä  aralditia niihin halkeamiin. Ei ainakaan vuoda vettä sisään. Ja luulisi kuomunkin jäykistyvän nyt ihan eri tavalla kun se ei pääse enää letkuamaan niiden halkeamien kohdalta?
 Annetaan nyt niiden mäskien jäätyä ainakin vuorokauden ja katellaan mitä siitä sitten tuli?

Ja millähän sen kuomun katon saisi pestyä puhtaaksi sammaleista? Melkoisen musta. Ei oo tullut pestyä sitä kunnolla vuosikausiin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2021, 10:09:12 ap kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 23, 2021, 10:14:44 ap
Vastaus #10477

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4237
Kyllä tieto siirtyy trafilta vakuutusyhtiölle ja jos on isokasko, niin se päivittyy osakaskoksi.
Mutta vakuutus ei poistu käytöstä. Sen takia se vakuutus pitää IRTISANOA.
Toki jos ajelee vakuutuskauden aikana useaan eri kertaan ja joka kerta valitun vakuutusyhtiön vakuutus on halvin, niin silloin ei vakuutusta tarvitse irtisanoa.

Mutta kun se hauska osa onkin siinä, että jos laite onkin koko vakuutuskauden (ei kalenterivuosi) pois liikenteestä, niin vakuutusyhtiö muistaa n. 20-30€ vuosimaksulla.
Tätä laskua ei tule, jos on irtisanonut liikennevakuuksen.

Mutta jokainen tyylillään.
Minä pidän paletin kasassa niin, että vain käytössä olevassa ajoneuvossa on vakuutus.



Koska tämä kääntyi vakuutuskeskusteluksi, niin jatketaan.
Seuraavat kommentit on saatu kirjallisena vakuutusyhtiöiltä, ei siis oman mielikuvituksen tuotetta.

Kiitos tiedosta! Verkkolaskurilla näet tosiaan parhaan tarjouksemme, ja liikennevakuutuksiin emme saa viimeisimmän liikennevakuutuslain myötä antaa alennuksia keskittämisenkään perusteella.
IF taas sanoo, että totta kai liikennevakuutukseen saa antaa keskittämisalennusta.

Sitten se hienoin vastaus:
Lupasin selvittää sinulle asiaa liittyen liikennevakuutuksen ja kaskovakuutukseen ja niiden ottamista eri yhtiöistä.
Mitään lakiperusteista estettä tälle ei ole, mutta suuri osa yhtiöistä ei suostu myöntämään pelkkää kaskoa vaan vaativat rinnalle liikennevakuutuksen.


Jännä juttu, että minulla pari pyörää semmoisessa paikassa säilössä, että pitää olla osakasko (palo/varkaus) ja olen sen saanut ilman liikennevakuutusta, koska minun pyöristä on liikennevakuutus irtisanottu, kun laki ei vaadi liikennevakuutusta.... ;D

Aion tulevaisuudessa kokeilla vakuutusyhtiöiden kantaa tuohon liikennevakuutus ja kasko eri yhtiöstä, koska sitä ei laki erikseen kiellä.
katotaan sitten, miten käy
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 23, 2021, 10:45:47 ap
Vastaus #10478

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1435
pakkaa sekottaa nuo esim kamuxin tarjoamat (automyyjän mukaan) edukkaat  kaskot joissa on könttähinta esim. vuodeksi joka sitten jatkuu ellei sitä katkaise, nepä eivät välttämättä katkeakkaan tai muutu osa-kaskoksi (palo, varkaus) vaan summa on sama könttä vaikka ajoneuvo poistetaan liikennekäytöstä, tämä on omakohtainen kokemus vuosi sitten, kun tämä selvisi niin vaihdoin kaskon tavalliseen ja yllättäen se oli itse asiassa halvempi, kyseessä siis sen arvoinen harrasteauto että ei kehtaa ilman kaskoa ajella

Huhtikuu 23, 2021, 10:55:43 ap
Vastaus #10479

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11385


Ainakaan IF ja POP eivät känise- vakuutus hiljenee heti,kun poiston tekee-
paits tietenkin ne vapaaehtoiset vakuutukset rullaavat silti- eli ne entiset kaskot,vaikka
ajoneuvo lepää.


Tuo pätee seisonta-ajalliseen vakuutukseen, mutta ei ympärivuotiseen eli kausihinnoiteltuun, vai mikä sen virallinen nimi onkaan.


No- mulla on pari ajoneuvoa,jotka talvet seisovat-
toinen on mp IFssä- toinen auto PoPissa.

Molemmissa läpivuoden vakuutus- mutta aina ovat maksut katkenneet kun vaan Trafin sivuilla
olen liikennekäytöstä poistanut. Vakuutusyhtiölle on tieto sieltä mennyt suoraan.

Onko tuokin jokin pärstäkerroinjuttu?

t. Markku

Huhtikuu 23, 2021, 11:52:04 ap
Vastaus #10480

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 462
Vuosi sitten keväällä poistin yhden ympärivuotisella vakuutuksella olevan pyörän liikennekäytöstä (IF). Laskun tultua soitin, IFiin ja ilmoittivat, ettei ympärivuotisessa vakuutus katkea, vaikka pois liikennekäytöstä. Pitääpä taas tiedustella tai vaihtaa yhtiötä.

Huhtikuu 23, 2021, 12:01:40 ip
Vastaus #10481

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4237
Vakuutusehdot kannattaa lukea, että mitä on ostamassa...
Ei se ole vakuutusyhtiön vika, jos asiakas ei osaa toimia tuotteen kanssa oikein.
Ympärivuotinen on nimensä mukaisesti ympärivuotinen, eli maksaa 12 kuukautta vuodesta.

Jos on yksi tai kaksi ajoneuvoa ja nekin suoraveloiluksella, niin on aivan turha vekslata vakuutuksien kanssa.

Mutta sitten kun niitä ajopelejän siunaantunut useita, niin kymmestä tulee jo vuodessa 200-300€ vakuutusmaksut, vaikka yksikään ei tallista liikahtaisi, ihan vaan sen takia, kun vakuutusyhtiöt perii liikennevakuutuksesta jonkun vuosi/minimimaksun.
Jos ei ole liikennevakuutusta, niin ei tule myöskään minimiveloituksia.

Kuten jo sanoin, jokainen vetää omalla tyylillä ja minun tyyli sopii minulle, mutta se ei ole todellaan ainoa oikea tapa kaikille.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 23, 2021, 13:56:58 ip
Vastaus #10482

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4237
Talvimotoristi kiittää ympärivuotista vakuutusta.
4kk ajoa ja vakuutusmaksu 20€ :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 23, 2021, 14:57:19 ip
Vastaus #10483

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Vuosi sitten keväällä poistin yhden ympärivuotisella vakuutuksella olevan pyörän liikennekäytöstä (IF). Laskun tultua soitin, IFiin ja ilmoittivat, ettei ympärivuotisessa vakuutus katkea, vaikka pois liikennekäytöstä. Pitääpä taas tiedustella tai vaihtaa yhtiötä.

 No näin se menee, kuten on jo puhuttukin.
 Kun teet liikenteestä poiston on vakuutus vaan sanottava irti ja sen voi tehdä esim. Ifin omilla sivuilla.
 Kun taas seuraavaksi otat siihen vaikka "saman" vakuutuksen se voi olla muutaman kympin kalliimpi.
 Tää siinä pitää hyväksyä.

 Ympärivuotisen maksut koostuu niin, että kesäkuukaudet on kalliimpia ja talvella taas, yllätys yllätys, samssa suhteessa halvempia.
 Jos oikein matikkanero ois, ni kannattas aina keväällä vaihtaa vuodenaikahinnoitelluksi, jolloin vakuutusmaksu on x:.365.   :D
 Kuka tällaseen jaksaa, en minä ainakaan... kehtaiskaan.

 Tuli paikallisesta ilmoitus, että Hondan osia on saapunut.   Ystävällisesti ottaa hän ja poistuu hakemaan.   Hyvä Ykkös-MP !
Tässä oletuksessa minäkin elänyt, joten ne väliaikaiset liikenteestä poisto kikkailut olen jättänyt pois. Enkä taida alkaa parin euron nettovoiton takia tekemään niitä vakuutuksien irtisanomisia ja taas uudelleen vakuuttamisia. Senkin ajan voin käyttää esim vaikka sen parin euron tienaamiseen, tai vaihtoehtoisesti lonkan vetoon. Jos ei muuta, niin helpottaa ees elämää kun ei tarvii olla kikkailemassa moisten kanssa.
Ja taitaa olla loppupelissä just saman hintaista, teit sen niin tai näin.


Parin kymmenen sentin tienaus. Heitin aamulla tuohon paikalliseen kierrätyspisteeseen jätteitä. Siellä oli pari ukkoa sukeltelemassa metallinkeräys astiassa. Etsivät ilmeisesti tyhjiä tölkkejä, vai mitä liekään? Mutta tuskinpa sieltä pöntöstä kovin kummoista tiliä tehtiin, tyhjillä tölkeillä? Harrastus, ajankulu, tienaus?  :o
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2021, 15:03:16 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 23, 2021, 16:28:22 ip
Vastaus #10484

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 760
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Parin kymmenen sentin tienaus. Heitin aamulla tuohon paikalliseen kierrätyspisteeseen jätteitä. Siellä oli pari ukkoa sukeltelemassa metallinkeräys astiassa. Etsivät ilmeisesti tyhjiä tölkkejä, vai mitä liekään? Mutta tuskinpa sieltä pöntöstä kovin kummoista tiliä tehtiin, tyhjillä tölkeillä? Harrastus, ajankulu, tienaus?  :o
Näkykö punasta nokkaa siellä astiassa?Jos näky niin se on Kovasin vaan..jaa mut sehän onkin "ulkoistanut" kyseisen toiminnon..keroili mulle "pikkulinnut"..