Kirjoittaja Aihe: Eltsun kuva  (Luettu 2865 kertaa)

Maaliskuu 19, 2021, 10:03:34 ap
Luettu 2865 kertaa

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Paprujani penkoessani löysin yhden kuvan
Nortonista-vaan en tiedä,miltä vuodelta  kuva Eltsusta on.

Osaakohan kukaan arvuutella,kuka tuossa posottelee-ja milloin?

t. Markku

Maaliskuu 19, 2021, 11:24:52 ap
Vastaus #1

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1143
Ainakin 1959 ajoi numerolla 6 Irlannin R T Matthews Nortonilla, luokassa B toiseksi...  ::)
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Maaliskuu 19, 2021, 18:21:22 ip
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Aha!

Tuossa on Manx- mutta kumpi kokosorttimentti tuo
lienee-onko asiantuntijoita asiasta lausumaan?

Mullahan on jossain oikein pieni kansiollinen Eltsukuvia-
noista samoista kisoista. Ne jos löydän-silloin on jo aineistoa
sanoa vuosi tarkalleen. Statsnty ainakin taisi ajaa niissä kuvissa Gileralla...

Ja Lahdella oli semmoinen nolo pikkukate Nortonissa-niin muistelen niitä kuvia...

Mutta on tuo Pekan arvaus/tai tieto-varmaan aika oikeansuuntainen...?

t. Markku

Maaliskuu 19, 2021, 19:25:14 ip
Vastaus #3

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1143
Toi on faktaa, minkä kirjoitin. Mutta vasta nyt huomasin, ettei voi olla sama pyörä. Mulla oleva kuva on suoraan edestä, mutta numerokilpi onkin tummapohjainen. Eli eri luokan pyörä. Sori!
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Maaliskuu 20, 2021, 09:02:06 ap
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Onko tuossa kuvan vehkeessä 500cc luokan kilpi?

t. Markku

Maaliskuu 20, 2021, 10:16:06 ap
Vastaus #5

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 488
  • Master of sparks
Juu,kilpi vaikuttaa vaalealta eli voisi olla 500? Takasiiven tuenta/pituus viittaa kyllä vanhempaan kalustoon kuin tuo esitetty 1959,tuo taisi jäädä pois jo 56/7? Luulee Vesku

Maaliskuu 20, 2021, 14:36:46 ip
Vastaus #6

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 145
Punainen kypärä, edessä valkoinen risti eli Luigi Taveri. Katajamäen Eltsu-kirjasta löytyy varikkokuva sivulta 191. Vuosi on -56.

Heinäkuu 13, 2021, 22:17:27 ip
Vastaus #7

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
Uusi tieto minulle että Luigi Taveri ajoi myös isoissa luokissa. Muistan Taverin pikkuluokkien kunkkuna. Franticek Statsny ajoi muuten Jawalla eikä Gileralla. Eltsussa muistan vain Ruotsin Kuno Johanssonin ajaneen Gileralla. Yksisylinterisellä 500 kuutioisella.

Heinäkuu 13, 2021, 23:24:13 ip
Vastaus #8

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
Kuno Johansson ajoi 1957 Eltsussa Velocettella 350 ksm luokassa seitsemänneksi ja keskeytti Gileralla 500 ksm luokassa. Saman vuoden Ruisalon Ajoissa Velocetten jakopää hajosi jo varikolla ja Gilerasta katkeksi kiertokanki. Suomen Strömberg pääsi ajamaan kun ruotsalainen lainasi osat S:n Velocetteen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2021, 15:07:16 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Heinäkuu 14, 2021, 12:04:25 ip
Vastaus #9

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 145
Kuno Johanssonin Saturno jatkoi sitten kilpauraansa Tanskassa sivuvaunun veturina. Aikanaan laite palautui Ruotsiin, entisöitiin sooloksi ja ulkoilee joskus näytösajoissa täyskatteen kanssa.

Heinäkuu 15, 2021, 14:56:57 ip
Vastaus #10

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
Täyskatteesta tulikin mieleen että en muista kenenkään suomalaisen pyörässä sellaista nähneeni. Eikä se Suomen silloisille radoille mitään lisäarvoa olisi tuonutkaan. Varmaan enemmän haittaa. FIM kielti täyskatteen jo 1950-luvulla. Olikohan Ray Ammin onnettomuuden jälkeen?

Heinäkuu 15, 2021, 15:27:29 ip
Vastaus #11

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
MU-lehti kirjoittaa numeron 3/1957 sivulla 27 olevassa Norton-pyörien uusista malleista kertovassa jutussa että Manx-mallin takalokasuojan kiinnitys on lyhyempi ja vankempi. Lehti kertoo muita uudistuksia olevan suolajäähdytetty imuventtiili, korkeampi puristussuhde, kiertokanki uutta rakennetta, kuningasakselin kartiorattaat jne. Ja Markun kuvan Nortoniin verrattuna takalokasuoja on erilainen.

Heinäkuu 15, 2021, 21:01:29 ip
Vastaus #12

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
Jäin ihmettelemään v. 1957 mallin Manxin suolajäähdytettyä imuventtiiliä. Miksei pakoventtiili? Nelitahtimiehillä on varmaan yksinkertainen vastaus.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2021, 21:03:13 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Heinäkuu 15, 2021, 22:27:47 ip
Vastaus #13

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
Kyllä se Taveri saattaa olla. Kun vertaa miestä Nortonin mittasuhteisiin huomaa kuskin  olevan hyvin sirotekoinen. Taveri oli. Sveitsin lippu kypärässä vahvistaa asian.

Heinäkuu 16, 2021, 16:43:06 ip
Vastaus #14

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Tuotantomanxiin tuli jo 1956 natriumjäädytetty pakoventtiili. 1957 muutettiin imuventtillikin tällaiseksi. Ontoissa venttiileissä oli tosiasiallisesti metallinen natriumi, eikä mikään suola (engl. sodium=natriumi).
Manne