Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 528169 kertaa)

Joulukuu 04, 2010, 20:43:16 ip
Vastaus #90

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
Tuo lisäaine estää veden jäätymisen, jolloin siitä tulee tuota hyhmää vaikka se olisi pakkasessa miten kauan. Näin länsisiperiassa -15 voisi olla rajana. Kaikki veteen liuotettavat aineet alentavat jäätymispistettä. Ite kokeilisin ekana ruokasuolaa, on halpaa ja lähtee vedellä huuhdeltaessa pois.
Meinas unehtua: hyhmän käyttö perustuu siis siihen, että se ei puristu kasaan noissa paineissa eikä karkaa niin helposti kuin pelkkä neste.
Älkää palelluttako itteänne!!

Terv. Markku 

Joulukuu 04, 2010, 21:20:03 ip
Vastaus #91

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Moi Markku ja muut "taivuttelijat"  ;D Tuo hyyhmä voisi olla se pointti ??

Ja varmaan toimiikin, mutta noilla torvien putkilla seinämät ehkä 0.5mm. ???
Unohdetaan tuo ja kokeillaan raakana, niinkuin pikkujouluissakin  ;)

Lainaus
Kirjoittanut: Pekka Kärävä
« : tänään kello 05:12:01 » Lisää lainaus


Jussi,Vekku osaa sen hitsi homman kyllä neuvoo,,juottamalla tai Tigillä onnistuu,kun on oikeat aineet vain

Tänään haettu cromo putkea nastolasta ja aloitetaan harjoittelu  ;D
Todennäköisesti nuo loivat kulmat onnistuu ilman vippaskonsteja, kertoi vanha "taivuttaja guru".

Kokeillaan ja kerrotaan sitten kui käi, ja hitsatessa tigillä, olisi hyvä hieman esilämmittää, noin 200-250c, kun alkaa väri muuttumaan.

" Parantaa hitsi haavaa" ja lujuutta. Ja varsinkin jos hitsataan cromoa ja perus teräslevyä toisiinsa.
Lämpöä ei kannata kokeilla cromoa taivuttaessa, ei auta , silloin siintä tuli savolainen super mies eli wituixmän ;D
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 04, 2010, 21:22:36 ip
Vastaus #92

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Uhohtu, tig lankana käytän Lincoln LNT 12 lankaa. pitäisi toimia hyvin.
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 05, 2010, 21:43:47 ip
Vastaus #93

Martti Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2120

Joulukuu 05, 2010, 23:05:58 ip
Vastaus #94

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389

Lainaus
Kirjoittanut: Martti Nieminen
« : tänään kello 21:43:47 » Lisää lainaus


Mikäs keula  siihen tulee,

Keulaksi tulee minarelliin, AS-3 yamahan keula 28mm putkilla, syynä tähän sen alaputkien lyhyys, ja sen sisään joustoa on helppo rajoittaa holkeilla.
leveydeksi tulee 145mm. ja etunapa on kavennuksessa parhaillaan.
Silti katteiden reunoista joutuu ottamaan hieman pois jotta putket mahtuu tulemaan läpi.

Jokelle kreidleriin, Marzocchi 30mm, jota joutuu sorvaamaan aika radikaalisti, sillä alaputket on aika pitkät.
Myös joustoa joutuu muuttamaan.
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 07, 2010, 11:06:59 ap
Vastaus #95

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5745
  • MC Debit
juu mutta siinä oli jotakin astian tms. pesuainetta joukossa jolloin jäästä tulee kimmoisaa? En ole kokeillut mutta eikös kaikki mitä telkusta tulee ole totta? :)

Itte olen kattellut sellaista suhteellisen tasalaatuista ja tiiviihköä hyhmää/sohjoa autoni jäähdyttimessä joskus... Opiskelijalla ei ollu varaa glykoliin saati syylarin paikkuuseen, niin tuli sitten lisättyä vettä systeemiin vähän kerrallaan aina kun se vaju. Mitään ei mennyt (lisää) rikki, ja sohjo oli sellaista aika kuivansorttista ja tosiaan "homogeenista". Isäni, autoinsinööri ja myös entinen köyhä opiskelija kertoi että pienikin määrä (10-20%) glykolia estää umpijäätymisen, eikä tuollaiseksi sohjoksi muuttuessaan jäähdytysneste riko "yleensä" mitään. Auto toki halvaantuu, mutta jahka suojakelit koittaa niin taas jatkuu matka.

Lyhyestä virsu kaunis, kannattaisiko tehdä muutama pakasterasiallinen erivahvuisia koesekoituksia glykolin kanssa, laittaa ne pakastimeen ja katsoa mitä tapahtuu?

Omalla vastuulla sitten ja ehdotan myös että laittaa rasian varmuuden vuoksi pariin pakastepussiin/minigrippiin ja infoaa mahdollisia muita saman pakastimen käyttäjiä. Ettei ole joku kerta oudon makuista kiisseliä jälkkäriksi ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 07, 2010, 13:51:05 ip
Vastaus #96

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 848

Joulukuu 08, 2010, 21:19:43 ip
Vastaus #97

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
taisi tuossa jäädyttämisessä olla kait jotain perää.

Rungon osia (emäputki ja holkkeja) ootellessa saatiin Jarin kanssa kone purettua, oli kyllä hienossa kunnossa vanha kilpakone.
Laakerisovitukset ja ensiövälityksen yms. välykset kuin uudessa, noh eihän tällä ole paljoa ajettukkaan, muutamia ? mikroauto kilpailuja.
Kuljettajana Aaltonen, jonka nimi kaiverettuna lohkoon.

Uusitaan kiertokanki ja kytkin sekä tietenkin laakerit ja stefat, onneksi purettiin sillä magneetonpuoleinen stefa oli jo revennyt...

Sovitellaan sitten sylinteri lohkoon, joutunee täyttämään lohkoja, sillä mikro käytössä pyttyä on käytetty 180 astetta kännettynä (pakoputki suoraan "taakse") Olisi loistava vaihtoehto nytkin, mutta vaatisi luistiohjauksen. nyt ei kehtaa laittaa kaasaria suoraan etupyörän taakse  ;D Eikä varaa luistiohjaukseen  :'(

Noh, niitä kerkeää suunnittelemaan
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 09, 2010, 19:10:09 ip
Vastaus #98

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Työhidasteiden takia pientä kevennystä:



[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 09, 2010, 21:51:28 ip
Vastaus #99

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
Siisti, siistimpi, sikasiisti!! :-X
Ei muuta kuin satulan muottia rakentelemaan. ;)

Joulukuu 09, 2010, 23:25:13 ip
Vastaus #100

Tommi Pyykkö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
Jussihan voi viikonloppuna ottaa hanurista muotin ja liittää itteensä tuollaisen ns.vauhtilisukkeen.

Joulukuu 12, 2010, 23:20:45 ip
Vastaus #101

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Jussihan voi viikonloppuna ottaa hanurista muotin ja liittää itteensä tuollaisen ns.vauhtilisukkeen.

En kerennyt vielä muottia ottaa, yritän ensiviikolla, uretaanit on jo varattu   ;D  ;D

Minarellin runko alkaa olla kuosissaan, ja hyvinhän tuo cromo putki taipuu ilman minkäänlaisia vippaskonsteja,
tosin sain lainaksi hyvän sähköisen taivuttimen johon "ohjelmoi" halutun kulman, ja se on siinä. Huippu laite !

Runkoon tuli hieman Kreidleriä (ylävaaka putket), Minarellia (alakehdot) sekä ihan omaa innovaatiota, mitat pääosin vastaa Minarellin pituuksia, leveyksiä piti hieman muutella.
Muutettiin myös ylävaakaputken ja takahaarukan kiinnityspisteen väliä hieman suuremmaksi kuin Kreidelissä, sillä eturatas ei ole ihan niin korkeella minarellin koneessa.

Moottorin lohkojakin tuli katseltua, ja niitä joutui ylösvirtaus kanavien osalta täytellä. Sylinteri kun oli ollut käännettynä, niin ei oikein satu nuo kanavat kohilleen enää. Uusitaan samalla kytkinlevyt, kiertokanki ja kaikki laakerit.
En ennen ole törmännyt tälläiseen koneeseen, sillä kampiakselin laakereita on 3kpl.
( 2 kpl.vetopuolella.)


[ylläpito on poistanut liitteen]
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 13, 2010, 18:28:58 ip
Vastaus #102

Teppo Hovattala

  • Vieras
Mitä lisäainetta käytät ja meinaatko lämpökäsitellä?
Kalansuille muuten löytyy näppäriä ohjelmia, joilla voi printata paperille muodot, sen sitten liimaa putkeen ja sitten vaan sahalla ja viiloilla, käsitöinä
http://www.ozhpv.org.au/resources/shed/tubemiter.html

Joulukuu 13, 2010, 22:33:52 ip
Vastaus #103

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Mitä lisäainetta käytät ja meinaatko lämpökäsitellä?
Kalansuille muuten löytyy näppäriä ohjelmia, joilla voi printata paperille muodot, sen sitten liimaa putkeen ja sitten vaan sahalla ja viiloilla, käsitöinä
http://www.ozhpv.org.au/resources/shed/tubemiter.html

Itselläni käytössä vain mig, jolla heftaan, sitten viedään runko hitsarille. Lankana tuo: http://www.lincolnelectricnordic.fi/Lisaineet/LNTLNM12.pdf

Ennen hitsusta (tigillä) esilämmitys, (noin 200-250 juuri sinistyy) ja mahdollisesti hitsauksien jälkeen "päästää" saumat, lämmittämällä ne "tummanpunaiseksi" ei missään tapauksessa liikaa eli punaiseksi tai jopa oranssiksi.

Näppärä ohjelma kalanpyrstöille, olisi ollut hyvänä apuna viikonloppuna  :D
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Joulukuu 14, 2010, 19:45:39 ip
Vastaus #104

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
Jussihan voi viikonloppuna ottaa hanurista muotin ja liittää itteensä tuollaisen ns.vauhtilisukkeen.
Ei siihen muottia tarvita. Vanha bensaratti vain teipillä kiinni ja menoksi!
Oheiset kuvat ovat Saksasta Friedricshafenin Zeppelin-museosta. Jo silloin ymmärrettin, että perä ratkaisee :P

Terv. Markku


[ylläpito on poistanut liitteen]